KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Hana Blažíková na novém albu A Lily Among Thorns zanechala jeden ze svých životních výkonů english

„Blažíková dost možná víc vypráví než zaměřuje pozornost primárně na samotný akt pěveckého výkonu.“

„Příběhy písní podává nestrojeně a přímočaře, aniž by za tím byl jakýkoliv kalkul nebo pěvecká manýra.“

„Album A Lily Among Thorns působí jako hojivý balzám na duši.“

Sopranistka Hana Blažíková a Collegium Marianum. Spojení, které má novou konkrétní podobu na albu A Lily Among Thorns. Lilie je symbolem čistoty a trní je výrazem utrpení, které provází téměř každý lidský život. Možná právě z napětí mezi oběma protiklady vytryskla nádherná hudba barokních skladatelů, která zaznívá v podání předních tuzemských umělců. Nahrávka má vzácné, ojediněle slýchané kouzlo a neopakovatelnou něhu.

Znám nahrávky, které okouzlují virtuozitou a precizností, a přesto z nich vane pustina a chlad. Znám i alba, která jsou naopak citově vřelá, ale chybí jim zase potřebná špetka brilance a nadhledu. Najít nahrávku spojující dobré vlastnosti bez nežádoucích prvků je velmi složité. Přece jen však čas od času na takovou narazím. Během poslechu alba A Lily Among Thorns sopranistky a harfistky Hany Blažíkové jsem získal pevné přesvědčení, že tato je jedna z nich! A můžu potvrdit, že absence citu ani erudice jsem si nevšimnul.

Nahrávku Hana Blažíková pořídila ve spolupráci se souborem Collegium Marianum. Je asi zbytečné zdůrazňovat, že jde mezi českými i evropskými interprety o těleso vzácně vyrovnané a umělecky celistvé. Souznění, které na nahrávce můžeme slyšet, patří v oblasti takzvané staré hudby k nejlepšímu. Dramaturgickým epicentrem nahrávky je hudba Adama Václava Michny z Otradovic. Je to volba přirozená a odůvodněná. Michna je rozhodně jedním z největších českých básníků a skladatelů barokní éry. Jeho duchovní písně ze sbírky Česká mariánská muzika na albu zaznívají spolu s díly Michnových uměleckých souputníků. Řada z nich měla s českým prostředím prokazatelnou valenci: ať už to byl spektakulární Heinrich Ignaz Franz Biber, jehož zemitou Sonátu č. 1 „Zvěstování Páně“ hraje s mimořádným temperamentem houslistka Lenka Torgersen, Samuel Capricornus, narozený poblíž Mladé Boleslavi, či další autoři.

A Lily Among Thorns je album i přes zjevnou integritu s mariánským kultem pestrobarevné. Je to dáno jednak stylovou šíří a variabilitou barokní hudby, jednak promyšleným pořadím jednotlivých stop nahrávky, v kterých se střídají písně a instrumentální skladby různého nástrojového obsazení. Kromě už zmíněných houslí můžeme slyšet loutnovou kompozici Giovanniho Girolama Kapspergera v bravurním podání jednoho z nejlepších hráčů na teorbu Jana Krejči a další pozoruhodná instrumentální díla.

Všudypřítomnou tenkou červenou linií je hřejivá a prosvětlená hudba Michny, která je v interpretaci Hany Blažíkové doslova a do poslední noty povznášející. Srovnání s obdobnými nahrávkami hovoří jasně ve prospěch této sopranistky, která se už dávno vymanila z roviny pouhé zpěvačky. Nejde mi teď o její velejemné instrumentální kreace na vzácný typ harfy, jako spíš o způsob přednesu a celkový přístup k hudbě. O uvěřitelnost sdělení. Blažíková dost možná víc vypráví než zaměřuje pozornost primárně na samotný akt pěveckého výkonu. Příběhy písní podává nestrojeně a přímočaře, aniž by za tím byl jakýkoliv kalkul nebo pěvecká manýra. Její přístup je podložen nejen bezpečnou znalostí dobové praxe, ale především jemnou souhrou citu s intelektem. Jedině tímto cílevědomým pojetím mohla Blažíková dosáhnout takové míry přirozenosti a současně nenucené vemlouvavosti, s níž vstupuje hluboko do srdce. Poslech takové nahrávky je osvěžující, přitom nejde v žádném případě o nějaké triviální či kvalitativně méněcenné artefakty, ale o kompozice jiskřivé, hlubokomyslné, virtuózní i rafinované.

Album A Lily Among Thorns působí jako hojivý balzám na duši. Skutečně láskyplná interpretace Blažíkové je následována i v dalších oblastech. Poučené, a přitom svižně výstižné slovo v bookletu napsal muzikolog Jan Baťa. Jeho text je radostné číst. Podobně znamenitou práci odvedli oba mistři zvuku Markéta JanáčkováJakub Hadraba. Akustika kostela svatých Šimona a Judy v Praze je pro barokní hudbu vhodná, podobně optimální, ne-li příznivější nahrávací parametry má Zrcadlová kaple pražského Klementina, v níž byla pořízena převážná většina skladeb alba.

Jana Semerádová jako umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum má výtečnou intuici a způsobilost k největším úkolům na poli hudby starších hudebních slohů. Album A Lily Among Thorns je ryzí skvost, který může prosvětlit nejen adventní a vánoční čas. Je v něm přesvědčení, že vytvářet dobré věci má smysl, a činí svět možná o trochu snesitelnějším místem k životu. Mariánskou symboliku v niterném podání Hany Blažíkové a dalších interpretů si zkrátka a dobře nelze nezamilovat.

Hana Blažíková – Collegium Marianum: A Lily Among Thorns

Supraphon SU 4317-2

Nahráno v kostele svatých Šimona a Judy v Praze a v Zrcadlové kapli pražského Klementina

hudební režie Markéta Janáčková, mistr zvuku Jakub Hadraba

celkový čas: 60:14, 1 CD, vydáno 2022

Foto: Supraphon, Petra Hajská

Milan Bátor

Milan Bátor

Hudební publicista, pedagog, kytarista

Rodák z Opavy, pochází z umělecké rodiny, bratr David je básník, teta Božena Klímová patřila k výrazným polistopadovým básnířkám. Vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a Filozofickou fakultu Ostravské univerzity, kde završil studia doktorským titulem v oboru Hudební teorie a pedagogika. Dlouhá léta působí jako hudební pedagog, na kytaru a etnické strunné nástroje hrál v kapelách Pearl Jam Revival, Nekuř toho tygra, Nisos, aj. Jako korepetitor a kytarista získal v ústředních kolech soutěží řadu diplomů za vynikající umělecký doprovod. Rád píše a přemýšlí o hudbě a interpretaci, spolupracuje s Českým rozhlasem a tištěnými časopisy a internetovými portály. Na hudbě miluje svobodu, mnohotvárnost a dar spojovat. 
 



Příspěvky od Milan Bátor



Více z této rubriky