Byzantský sbor a libanonská zpěvačka unisono a zdobně
„Zatímco masivní příliv migrantů z Blízkého východu do Evropy činí značné etnické a ekonomické potíže, invaze tamních kulturních hodnot je pro starý kontinent naopak velkým přínosem.“
„Za posvátného zpěvu, rozvážným krokem a s rozžatými svícemi v rukou vstoupila Ribale Wehbé do chrámové lodi, provázena členy vokálního ensemblu a stanula v kněžišti před publikem.“
„Zpěvní linie vychází z modálních struktur, které se vyznačují častým používáním postupů ve zvětšených sekundách, nechyběla melismata a glissanda, objevily se i mikrointervaly.“
Poslední akcí v Praze pořádaného mezinárodního festivalu pravoslavné hudby Archaion Kallos 2023 byl koncert libanonské zpěvačky Ribale Wehbé a mužského byzantského sboru z Kypru Cypriot Psaltic Ensemble, vedeného Giorgosem Demetriou. Konal se 17. října 2023 v pravoslavném chrámu svaté Kateřiny Alexandrijské ve Viničné ulici. Na programu byla byzantská hudba z Libanonu a Kypru.
Zatímco masivní příliv migrantů z Blízkého východu do Evropy činí značné etnické a ekonomické potíže, invaze tamních kulturních hodnot je pro starý kontinent naopak velkým přínosem. Rozšiřuje obzory a vytváří plodný dialog různých uměleckých směrů. Tuto recenzi proto není třeba analyzovat etnicky či liturgicky, považujme ji za standardní pohled na jednu z hudebních událostí, pořádaných v hudbymilovném středoevropském městě s dlouholetou koncertní tradicí.
Za posvátného zpěvu, rozvážným krokem a s rozžatými svícemi v rukou vstoupila Ribale Wehbé do chrámové lodi, provázena členy vokálního ensemblu a stanula v kněžišti před publikem. Jejich společné acappellové vystoupení bylo sestaveno ze 14 duchovních skladeb.
V programu čteme jejich názvy a jména autorů:
Axion Estin (Důstojno jest) – Mitri el Murr
Fos Ilaron (Světlo tiché) – Georgios Rigas
Meth imon o Theos (Bůh je s námi) – Joseph Yazbeck
Theotoke parthene (Panno Bohorodičko) – Arch. P. Farah/Joseph Yazbeck
Žalm 118 (výběr) – anonym
Antifony 4 módu – Petros Peloponnesios
Žalm 135 (výběr) – klášter Simonos Petras (Athos)
Panagia Despoina (Přesvatá Panno) – Daniel Katounakiotes
Kratéma, 3. plagální modus – Panagiotis Chalatzoglou
Chairois Anassa (Raduj se, Královno) – Mitri el Murr
Kyrie eleison (Hospodi pomiluj) – anonym
Mystikos ei Theotoke (mariánská píseň) – Ioannis Arvanites
Dynamis Trisagiou (Trojsatá píseň – úryvek) – Balasios Iereas
Doxologia (Velká doxologie) – Petros Peloponnesios
Ve všech případech šlo o jednohlasý zpěv s bohatou ornamentikou, doplňovaný dlouhými tóny doprovázejícího sboru. Zpěvní linie vychází z modálních struktur, které se vyznačují častým používáním postupů ve zvětšených sekundách, nechyběla melismata a glissanda, objevily se i mikrointervaly. Metrorytmické struktury zde nejsou pravidelné, vznikají pod vlivem textové složky. Nabízí srovnání se snahami některých soudobých evropských experimentujících skladatelů, které pracují s obdobnými výrazovými prostředky. V našem případě však rozhodně nejde o něco nového, o objevné pokusy, ale o dobře zažité, dlouholetou praxí prověřené postupy.
Sborový part, rovněž jednohlasý, vedený nenápadným gestem sbormistra, je situován převážně do hlubokých poloh, odvíjí se v dlouhých rytmických hodnotách, jednotlivé tóny jsou nastavovány sborovým dechem a nejednou je lze vnímat i harmonicky, jako z našeho zorného úhlu pohledu tonální centra.
Převážnou většinu sólových partů přednesla Ribale Wehbé. Má krásný hlas, soustředěný do středních intonačních a dynamických poloh, její pěvecká technika se vyznačuje lehkostí a přirozeností. Obdobně lze charakterizovat i projev sólistů ze sboru, takže příjemným oživením bylo střídání mužského a ženského prvku na sólové pozici.
Vystoupení se odehrálo před neobyčejně pozorným a vnímavým publikem, složeným z prominentních VIP hostí, z věřících, nechyběli však ani náhodní zvědaví posluchači. Ti všichni byli okouzleni bohatstvím a výrazovou hloubkou východní hudební kultury.
******
Foto: Martin Pilpach
Příspěvky od Vojtěch Mojžíš
- Racek létal ve dvoraně Rudolfina
- Prague Philharmonia oslavila dvacet let cyklu soudobé hudby
- O konferenci Malá země – velcí hudebníci
- Jaroslav Krček oslavil pětaosmdesáté narozeniny
- Klavírista Seong-Jin Cho, hvězda letošního Pražského jara