Eben a Eroica ve Zlíně
Koncertní nabídkou překypující první březnový čtvrtek obohatí hudební dění i v Baťově metropoli. Od sedmi hodin večer vystoupí 6. března v Kongresovém centru Zlín klavíristka Terezie Fialová spolu s Filharmonií Bohuslava Martinů, do jejíhož čela se postaví dirigent Tomáš Brauner. Program pátého zlínského abonentního koncertu sestává z opusů, které napsali Max Reger, Petr Eben a Ludwig van Beethoven.

Březnový program zahájí Filharmonie Bohuslava Martinů společně se svým hlavním hostujícím dirigentem Tomášem Braunerem, který aktuálně vede Pražské symfoniky a od právě probíhající sezóny je i šéfdirigentem Opery Slovenského národního divadla v Bratislavě. Brauner se zlínskými filharmoniky nastuduje program, který vyváženě poutá pozornost méně často uváděnými díly i symfonií, která co do popularity stojí na opačném pólu. Úvodní tóny budou první březnový čtvrtek ve Zlíně patřit Maxi Regerovi a jeho orchestrální předehře s názvem Eine Lustspiel-Ouvertüre. Ve své době oblíbené, pozdně romantické dílo zkomponované v sonátové formě vzniklo v květnu roku 1911 a byla opatřeno věnováním rakouskému dirigentovi Ernstu von Schuchovi.
Českou stopu do programu vetkne uvedení Koncertu pro klavír a orchestr Petra Ebena v podání pianistky Terezie Fialové. Absolventské dílo z roku 1961 Eben dedikoval svému profesorovi klavíru na pražské HAMU, významnému klavíristovi Františku Rauchovi. Premiéry se koncert dočkal v březnu 1962 ve Dvořákově síni Rudolfina v interpretaci dedikanta a za doprovodu České filharmonie vedené Karlem Ančerlem. „Koncert byl od doby svého vzniku prováděn pouze sporadicky a zcela zapadl, což je velká škoda. I když klavírní repertoár obsahuje mnoho slavných klavírních koncertů, v českém repertoáru je toho od devatenáctého století až do současnosti velmi málo. Koncert jsem nastudovala na přání Petrovy manželky paní Šárky Ebenové a poprvé ho uvedla v roce 2019 na festivalu Pražské jaro. Ebenova skladba si zaslouží pozornost a místo na výsluní (nejen) českých klavírních koncertů dvacátého století,“ uvedla k opusu jeho interpretka Terezie Fialová.

Symfonickým hřebem prvního březnového zlínského programu bude uvedení ikonické Beethovenovy Třetí symfonie zvané Eroica, „symfonie zkomponované na počest velkého člověka,“ jak se nechal slyšet sám skladatel původně obdivující konzula Napoleona Bonaparta. Po Francouzově prohlášení se císařem a jeho následném dobývání Evropy ovšem pobouřený komponista tuto dedikaci odstranil a své dílo opatřil univerzálním věnováním „Památce hrdiny“ konvenující se v symfonii obsaženém hudebním vyjádřením obrovské síly ducha jedince, který prostřednictvím hudby usiloval o poznání nejvyšší pravdy a o směřování k novým jistotám.
Koncertu bude od čtvrt na sedm večer předcházet tradiční Povídání o hudbě, na němž protagonisty večera vyzpovídá Martin Flašar, muzikolog působící na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. O týden později se zlínské publikum může těšit na světovou premiéru skladby Bohuslava Martinů a výrazného mladého houslistu Daniela Matejču.

Foto/zdroj: archiv filharmonie
Příspěvky redakce
- Helena Tattermuschová (1933–2025)
- Jezerní open air v Magdeburku se Severočeskou filharmonií
- Klavírní skladba na téma Věčná naděje v hledáčku třetí kompoziční soutěže stejnojmenného festivalu
- Brahms, Brahms a zase Brahms. Hrůša s Bamberky na Rheingau festivalu
- Skončila Smetanova Litomyšl, ta příští bude mít téma Příroda
Více z této rubriky
- Jezerní open air v Magdeburku se Severočeskou filharmonií
- Brahms, Brahms a zase Brahms. Hrůša s Bamberky na Rheingau festivalu
- Magická hudba v magické Praze. Letní akademie na ZUŠ Jana Hanuše
- Filharmonie Brno opět s Chen Reiss. Tentokrát v Rakousku
- Nový svět Antonína Dvořáka podle Indiho Stivína
- Barokní inscenace na zámeckém jezírku nebo návrat Maxima Vengerova. Začíná Festival Krumlov
- OH! Další červencová štace Českého filharmonického sboru Brno
- Hudební festival Znojmo otevře Julius Caesar
- Czech Virtuosi na slavkovském zámku
- Naplněné kurzy v Telči doprovodí koncerty včetně jednoho s Epoque Quartet