Filharmonie Brno ve znamení dvou číslovek – 67 a 150
„Pátou sezónu už bude stát v čele jako šéfdirigent Dennis Russell Davies.“
„Pozvání k zahraničnímu hostování v příští sezóně považuje Marie Kučerová za výjimečná a naprosto prestižní.“
„Nesmírně se nám rozjely edukační programy, momentálně jsou v podstatě skoro všechny vyprodané.“
Příští koncertní sezónou Filharmonie Brno, sedmašedesátou, prostupuje připomínka 150. výročí postavení Besedního domu, jejího sídla. V květnu 2023 se jubileum přihlásí několika replikami původních koncertních programů, konferencí a v sousedící Moravské galerii výstavou věnovanou architektu Theophilu von Hansenovi, který obdobně stojí i za podobou koncertního sálu Vídeňského hudebního spolku otevřeného o tři roky dříve. Orchestr vedle domácích vystoupení čekají také cesty do Lince, Salcburku, Británie a Jižní Koreje a po celém půlstoletí dokonce zájezd do Ameriky.
Brněnský spolkový dům se otevřel částečně již na podzim 1872, ale první koncerty se mohly odehrávat až na jaře 1873 po dokončení velké dvorany, dnešního sálu. „Pevně doufám, že za rok na jaře už se vedle Besedního domu budou stavět betonové zdi našeho budoucího sálu,“ poznamenala ředitelka orchestru Marie Kučerová. Publiku slibuje jedinečné programy a excelentní sólisty a dirigenty. A pozvání k zahraničnímu hostování, která k orchestru směřují pro příští sezónu, považuje za „výjimečná a naprosto prestižní“.
Sezónu zahájí Filharmonie Brno na začátku letošního podzimu tradičním velkým koncertem v Janáčkově divadle. Letos ponese titul „Ne válkám“ a v jeho programu zazní 18. září Památník Lidicím od Bohuslava Martinů a Šostakovičova Leningradská symfonie, od jejíhož prvního provedení v obleženém městě v létě uplyne už osmdesát let. O díle čtěte ZDE.
Pátou sezónu už bude stát v čele Filharmonie Brno jako šéfdirigent Dennis Russell Davies. V hlavních abonentních řadách čekají publikum koncerty se symfoniemi od Brahmse, Dvořáka, Rachmaninova, Brucknera a Schuberta a s dalšími díly od Brucknera nebo Wagnera, ale i modernější a nebo úplně nové skladby, mimo jiné od izraelského autora Benjamina Jusupova, od Američana Williama Bolcoma nebo od Alfreda Schnittkeho. Davies na začátku brněnského působení deklaroval, že chce hrát českou hudbu, velká díla velkých autorů i díla současných skladatelů, se kterými ho pojí přátelství. Letos tak vedle již zmiňovaných zařadí zejména Luciana Beria a Hanse Wernera Henzeho, se kterými úzce spolupracoval už v šedesátých letech, kdy studoval v New Yorku, a následně v sedmdesátých letech, kdy se podle svých slov rozvíjel jako mladý dirigent.
Stálý hostující dirigent Robert Kružík nastuduje Sukova Asraela a Mozartovo Requiem. Do Brna mají zavítat Michael Schønwandt se severským programem, Alexander Liebreich s Haydnem a s hudbou Tigrana Mansurjana a Valentyna Silvestrova. Poprvé se v Brně mají objevit dirigent Gerrit Prießnitz a dirigentka Maria Jacquot, podle Kučerové dvě úplně nová jména, o která už v Brně stáli delší dobu – a teď se to tedy podařilo. Koncerty by měla ozdobit jména sólistů, jako jsou klavíristé Melvyn Tan, Elisabeth Leonskaja a Igor Ardašev, houslisté Yumi Hwang-Williams a Milan Paľa, kytarista Pablo Márquez, harfistky Ivana Švestková a Kateřina Bendová nebo klarinetisté Lukáš Daňhel a Lukáš Dittrich.
V září pojede těleso do Lince na prestižní festivalu ARS Electronica, následovat mají tři koncerty v Salcburku s Dvořákem, Martinů, Janáčkem a Korngoldem. Později to bude lipský sál Gewandhaus, Británie, jihokorejská města a osm koncertů ve Spojených státech, od newyorské Carnegie Hall přes Kansas do Santa Barbary. „Všude vyvážíme českou hudbu, i specificky brněnskou hudbu. Mám velkou radost, že se to daří,“ říká Marie Kučerová. A stejně tak vyjadřuje potěšení z edukačních programů: „Nesmírně se rozjely, momentálně jsou v podstatě skoro všechny vyprodané, ať už to jsou workshopy a koncerty u nás v Besedním domě, nebo v jiných institucích, nebo ve školách a školkách.“
Právě v této oblasti chystá Filharmonie Brno jednu novinku: takzvaný projekt Na půlku za půlku, určený pro rodiče s dětmi ve věku zhruba od sedmi do dvanácti let; pokud se odváží jet na velký večerní koncert, ale nejsou si úplně jistí, jestli ho dítě vydrží sledovat celý, tak ho mohou vzít na první polovinu a v druhé části večera ratolest pak může v klidu pokračovat vstřebáváním koncertu formou workshopu.
K nahrávkám, které Filharmonie Brno začala vydávat na vlastním labelu, přibydou díla Jana Nováka, včetně jeho Filharmonických tanců v původní verzi, a CD s díly Alfreda Schnittkeho. „Máme natočených a nevydaných i několik Dvořáků,“ říká Marie Kučerová.
Foto: archiv Filharmonie Brno
Příspěvky redakce
- Debut Lukáše Vasilka u České filharmonie se sporadickou Janou z Arku
- Kristina Fialová zahraje Berlioze společně s Moravskými filharmoniky
- Synergie Plzeňské filharmonie a Cimbálové muziky Milana Broučka
- Tóny Vinohrad pokračují kombinací klarinetu a kytary
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
Více z této rubriky
- Debut Lukáše Vasilka u České filharmonie se sporadickou Janou z Arku
- Kristina Fialová zahraje Berlioze společně s Moravskými filharmoniky
- Synergie Plzeňské filharmonie a Cimbálové muziky Milana Broučka
- Tóny Vinohrad pokračují kombinací klarinetu a kytary
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
- Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu