KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Mozartiana. Pohodový večer s Filharmonií Brno

„Dirigent Chuhei Iwasaki vedl orchestr nejen přesně čitelnými a elegantními gesty, ale především zdůraznil barevnost instrumentace.“

„Martina Venc Matušínská se představila jako výsostná koncertní umělkyně, která brilantně ovládá svůj nástroj a plně souzní s orchestrem.“

„Reflektovaný koncert měl obrovský ohlas a obecenstvo se netajilo nadšením.“

Filharmonie Brno ve čtvrtek 14. března svým fanouškům v Besedním domě nabídla čtvrtý domácí abonentní koncert. Na programu byl jak soudobý estonský skladatel Lepo Sumera, tak klasicistní autoři. Zazněl flétnový koncert Josefa Myslivečka v podání soloflétnistky Filharmonie Brno Martiny Venc Matušínské, a po přestávce předehra k opeře Don Giovanni. Ta byla i předehrou ke skladbě Petra Iljiče Čajkovského s názvem Mozartiana, která dala název celému programu. Orchestr řídil dirigent Chuhei Iwasaki.

Číst dál…

Dva jubilanti ve Filharmonii Brno. Petr Fiala tentokrát jako skladatel ve světové i české premiéře

„Pocta Leoši Janáčkovi pro varhany a orchestr je skladbou jednovětou, má formu předehry a jsou v ní použity citace z Janáčkovy Glagolské mše, které Fiala rozvádí.“

„Sólových partů dechového kvinteta se ujali členové Filharmonie Brno, všichni sólisté prokázali, že jsou mistry svého nástroje a jejich souhra byla obdivuhodná.“

„Partu houslí se chopil Roman Patočka a violoncella Václav Petr, oba výsostní umělci, dokonale se doplňující, ovládající nejen brilantně své nástroje, ale především se ideálně doplňující jako interpreti.“

Filharmonie Brno postavila pro svůj první abonentní koncert v Besedním domě vedle sebe skladby dvou jubilantů, Johannesa Brahmse a Petra Fialy. U druhého si objednala skladbu – s názvem Pocta Leoši Janáčkovi pro varhany a orchestr večer 9. listopadu 2023 zazněla s varhaníkem Petrem Kolařem pod vedením dirigenta Roberta Kružíka její světová premiéra. Poté zahráli filharmonici ještě Koncert pro dechové kvinteto a komorní orchestr, což byla česká premiéra skladby Petra Fialy. Johannes Brahms byl připomenut Koncertem pro housle, violoncello a orchestr a moll, který přednesli sólisté Roman Patočka a Václav Petr. Repríza koncertu se koná dnes od devatenácti hodin.

Číst dál…

Premiéra k poctě Janáčkovi, tentokrát od sbormistra Petra Fialy

Ve světové premiéře posluchači Filharmonie Brno na koncertech dnes a zítra uslyší Poctu Leoši Janáčkovi, kterou zkomponoval Petr Fiala, zakladatel a sbormistr Českého filharmonického sboru Brno. Jedná se o další dílo věnované hudebnímu velikánovi, které spoluobjednaly Filharmonie Brno a Nadace Leoše Janáčka. Dirigentské taktovky se v Besedním domě chopí Robert Kružík. „Hlavní myšlenkou spolupráce je…

Číst dál…

PhilHarmonia Octet Prague zavítal s Mozartem a Musorgským do Šternberku

„Vedení se vzápětí ujala česká hobojová hvězda široce přesahující svými mezinárodními úspěchy hranice České republiky, Vilém Veverka.“

„Je evidentní, že si PhilHarmonia Octet Prague v rychlých tempech docela libuje a asi by muzikanti ani neuspokojili své potřeby, kdyby v Trhu v Limoges nezkusili rovněž nasadit tempo à la ‚rychle a zběsile‘.“

„Těsně před koncem se rozezněly zvony kostela, což příznačně podtrhlo celou atmosféru koncertu a připravilo tak závěr celého večera v krásných prostorách nádvoří bývalého kláštera.“

Klášterní hudební slavnosti jsou očekávaným a snad i potřebným festivalem klasické hudby zdobící kulturu severní Moravy. Letošní sedmnáctý ročník se nese ve znamení Lea Slezaka a inspirace Vídní. K poctě 150. výročí narození ve své době fenomenálního tenoristy, který se narodil v Šumperku, přezdívaném Malá Vídeň, vystoupil právě zde 10. června barytonista Adam Plachetka. Z Jesenicka se festival přesunul ve čtvrtek 29. června k hranicím Hané, do bývalého augustiniánského kláštera ve Šternberku, kde vystoupil přední český dechový soubor PhilHarmonia Octet Prague, který na posluchače zapůsobil nejen profesionálním přístupem, ale i hlubokou muzikalitou.

Číst dál…

Pražské klarinetové dny nabídnou výuku i koncerty

Ve čtvrtek začínají už dvanácté Pražské klarinetové dny. Tradiční akce potrvá do 4. července a nabídne vedle mistrovských kurzů i tři koncerty. Jako lektoři letos budou své zkušenosti studentům předávat Jean-Marc Fessard z Conservatoire Royal Bruxelles, sólista, skladatel, improvizátor z Belgie Stephan Vermeersch, Vlastimil Mareš a Irvin Venyš z pražské HAMU a brněnský Lukáš Daňhel. Klavírní doprovody…

Číst dál…

Explozivní Filharmonie Brno s ekvilibristou Igorem Ardaševem

„Igor Ardašev je to klavírista par excellence, jeho ponor do hudby je stoprocentní, nástroj se stává součástí jeho osobnosti a do výkonu dává nejen brilanci, ale i emoční náboj, na kterém se hudba nese a mluví k posluchači.“

„Poděkování patřilo i výkonu dirigenta Petra Altrichtera, který nic nezůstal dlužen svému muzikantskému cítění a dal do přednesu skladby všechnu emoční energii.“

„Jevištní akustika není pro symfonickou hudbu přátelská a má zcela jiné zákonitosti. Dokud nebude filharmonie hrát v regulérním koncertním sále s akustikou jí na míru, nebude brněnské publikum vědět, jaký má doma orchestr.“

Abonentní koncert cyklu Filharmonie v divadle II, který se v Brně konal ve čtvrtek 25. května (a následně také v pátek 26. května) 2023, nabídl posluchačům atraktivní Klavírní koncert Arama Chačaturjana v podání Igora Ardaševa a následně Symfonii č. 6 h moll Petra Iljiče Čajkovského, „Patetickou“. Dirigoval Petr Altrichter a vznikl tak večer plný překvapení, krásné hudby a vypjatých emocí.

Číst dál…

Janáčkova Žárlivost a Dvořákova Novosvětská vyprodaly nádvoří Špilberku

„První skladbou byla Žárlivost, Leoš Janáček tu dal průchod své sršatosti a úsečnosti víc než melodické lince. V podání dirigenta Daviese se ale provedení s emočním podtextem skladby příliš nepotkalo.“

„Dirigent vsadil na romantiku, zvolil poněkud pomalejší tempo, dával důraz na dynamické kontrasty a plasticitu a použil rubata i tam, kde bychom je nehledali.“

„Festival Špilberk byl ukončen důstojně a radostně a publikum si odnášelo výjimečný zážitek.“

Festival Špilberk se dostal do finále, které ukončilo letošní hudební hody v brněnské pevnosti, kde v minulosti zněly jen povely, střelba a nářek vězňů v kasematech. To vše je bohudík dávnou minulostí a dnešní návštěvníci už pevnost nad Brnem vnímají jen jako romantickou kulisu k pohodovému letnímu večeru. Ve čtvrtek 25. srpna se na posledním letním hudebním večeru představila publiku domácí Filharmonie Brno se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem a přinesla lákavý program s podtitulem Z Brna do Nového světa.

Číst dál…

Cestou od kořenů k budoucnosti vykročil festival Concentus Moraviae

„K tvorbě letošního, už 27. ročníku a k mottu Cestou od kořenů k budoucnosti jako dramaturga oslovili dirigenta a flétnistu Kaspara Zehndera.“

„Národnostní směsice lidí s různorodými hudebními kořeny a zkušeností se potkala na projektu, ve kterém představili několik autorů, kteří se inspirovali tangem.“

„Orchestr dobře podporoval pěvecká vystoupení drobné černovlasé ženy, která pojímala každou píseň jako malý dramatický útvar a dávala do přednesu tak přesvědčivý výraz, že nikomu nechyběl překlad španělského textu.“

Koncert v rytmu tanga odstartoval letošní ročník festivalu Concentus Moraviae. Poslední květnový den přijel do Boskovic litevský komorní orchestr Klaipėda Chamber Orchestra, se kterým vystoupili instrumentalisté Petr Pomkla, Anikó Kovarikné Hegedűs, Lukáš Daňhel, Nicolás Velázquez, Mariano Castro a zpěvačka Analia Selis. Koncert řídil švýcarský dirigent a flétnista Kaspar Zehnder.

Číst dál…

Filharmonie Brno ve znamení dvou číslovek – 67 a 150

„Pátou sezónu už bude stát v čele jako šéfdirigent Dennis Russell Davies.“ „Pozvání k zahraničnímu hostování v příští sezóně považuje Marie Kučerová za výjimečná a naprosto prestižní.“ „Nesmírně se nám rozjely edukační programy, momentálně jsou v podstatě skoro všechny vyprodané.“ Příští koncertní sezónou Filharmonie Brno, sedmašedesátou, prostupuje připomínka 150. výročí postavení Besedního domu, jejího sídla.…

Číst dál…

Co má společného Miloslav Kabeláč a Dmitrij Šostakovič? Abonentní koncert Filharmonie Brno

„Skladatelé byli současníci a neměli to ve své domovině lehké. Kabeláč tvořil v obou totalitách, v nacistické a socialistické. Šostakovič zažil jak léta slávy, tak příkoří.“

„Kabeláčova Symfonie č. 5 je monumentální, silně emocionální. V páteční večer se ujal provedení Robert Kružík a sopránového partu se zhostila Jana Šrejma Kačírková. Její výkon byl excelentní a neuvěřitelně vyrovnaný a bezpečný.“

„Dirigent modeloval symfonii jako postupně narůstající proud, se zvyšující se intenzitou napětí, které dovedl do euforického závěru.“

Dramaturgie brněnské filharmonie připravila pro své abonenty řady Filharmonie v divadle I pro květnový koncert zajímavou dvojici: symfonie skladatelů Miloslava Kabeláče a Dmitrije Šostakoviče. Nabídla publiku srovnání jejich pátých symfonií a svému symfonickému orchestru velmi obtížná, zato efektní a duchovně vyzrálá existenciální a monumentální díla. Recenzovaný koncert se odehrál jako druhý v řadě, v pátek 13. května v Janáčkově divadle.

Číst dál…

Elizabeth Leonskaja opět hostem Filharmonie Brno. Tentokrát hrála Brahmse

„Klavírista má málo příležitostí k virtuózní a efektní exhibici. Přesto publikum strhl energický výkon klavíristky.“ „Dnes, kdy známe Dvořáka jako skvělého melodika i mistra harmonické i instrumentální barevnosti, je otázkou, zda je prospěšné, aby dílo ještě nezralé, poněkud chaotické, bez hudební myšlenky a bez vyklenutých frází bylo prezentováno dnešnímu publiku.“ „Orchestr se neměl ve výrazu…

Číst dál…

Dirigent Tomáš Netopil dal Filharmonii Brno mladistvou jiskru a nadšení

„Tomáš Netopil se představil jako dirigent, který překypuje energií a nadšením.“ „Její procítěné provedení umocňoval sladký a lehounce se nesoucí třpytivý tón houslí, které jsou z dílny Stradivari z roku 1716.“ „Orchestru se dařilo splnit dirigentovy požadavky a vytvořit barevné instrumentální plochy, jak se na pozdní německý romantismus sluší.“ Hommage à Beethoven! První abonentní koncert…

Číst dál…

PhilHarmonia Octet: Od Beethovena k Pärtovi a Musorgskému

„Pro závěrečné Presto nelze nalézt jiné pojmenování než virtuozita a radost ze hry.“ „Zařadit po Beethovenovi Pärtovy Fratres je výrazem smyslu pro kontrast.“ „Všichni musejí hrát jako jedno tělo, jedna duše. Fratres v této interpretaci pro mě byli hlubokým zážitkem.“ Břevnovská hudební setkání nabídla další podzimní koncert. Ve středu 16. října vystoupil…

Číst dál…