KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Cestou od kořenů k budoucnosti vykročil festival Concentus Moraviae english

„K tvorbě letošního, už 27. ročníku a k mottu Cestou od kořenů k budoucnosti jako dramaturga oslovili dirigenta a flétnistu Kaspara Zehndera.“

„Národnostní směsice lidí s různorodými hudebními kořeny a zkušeností se potkala na projektu, ve kterém představili několik autorů, kteří se inspirovali tangem.“

„Orchestr dobře podporoval pěvecká vystoupení drobné černovlasé ženy, která pojímala každou píseň jako malý dramatický útvar a dávala do přednesu tak přesvědčivý výraz, že nikomu nechyběl překlad španělského textu.“

Koncert v rytmu tanga odstartoval letošní ročník festivalu Concentus Moraviae. Poslední květnový den přijel do Boskovic litevský komorní orchestr Klaipėda Chamber Orchestra, se kterým vystoupili instrumentalisté Petr Pomkla, Anikó Kovarikné Hegedűs, Lukáš Daňhel, Nicolás Velázquez, Mariano Castro a zpěvačka Analia Selis. Koncert řídil švýcarský dirigent a flétnista Kaspar Zehnder.

Mezi minulostí a budoucností leží současnost, naše dnešní vnímání světa i hudby, které vyrůstá ze zkušeností a emocí dávných předků a přetváří se do našich osobních zážitků. S tímto vědomím přistoupil management festivalu k tvorbě letošního, už 27. ročníku a k mottu Cestou od kořenů k budoucnosti jako dramaturga oslovili dirigenta a flétnistu Kaspara Zehndera.

Ten s vědomím, že hudba je bez hranic a nezná žádná omezení a ani jazykové či náboženské bariéry, vyhledal hudbu krajin Arménie, Gruzie, Rumunska, Sedmihradska, Španělska, Uher či Argentiny a v neposlední řadě i Moravy a postavil na tom dramaturgicky pestrou paletu hudebních barev.

Festival byl zahájen v úterý 31. května v Boskovicích, ve městě s bohatou kulturní tradicí, a večer se konal v krásně opraveném sále sokolovny. Skvělá příležitost, jak oslavit osmi sté výročí od první písemné zmínky o tom, že město Boskovice existuje. A že je tak slavné, že se už dostalo mezi vesmírná tělesa. Alespoň podle sdělení pana starosty Jaroslava Dohnálka existuje od roku 2011 v okolí Marsu planetka, která se jmenuje Boskovice, a to na přání své objevitelky, paní Lenky Kotkové-Šarounové. Město Boskovice tedy mělo tu čest uvést první koncert, na kterém defilovaly zástavy a představitelé všech dalších měst, které se na festivalu Concentus Moraviae podílejí. Večer provázel už osvědčený a zkušený spíkr, kterým byl noblesní David Mareček, ředitel České filharmonie.

První koncert patřil litevskému komornímu orchestru Klaipėda Chamber Orchestra (KCO), který byl doplněn o dechové trio členů Filharmonie Brno, na flétnu hrál Petr Pomkla, na hoboj Anikó Kovarikné Hegedűs a na klarinet Lukáš Daňhel. Na bandoneon hrál Nicolás Velázquez a na klavír Mariano Castro, který je rovněž autorem všech aranží skladeb, které ten večer zazněly. S orchestrem zpívala Analia Selis, původem z Argentiny, která nyní žije v Bukurešti, a etablovala se jako úspěšná zpěvačka tanga a tohle byl právě její projekt. Jako dirigent se před orchestr postavil švýcarský dirigent a flétnista Kaspar Zehnder.

Tato národnostní směsice lidí s různorodými hudebními kořeny a zkušeností se potkala na projektu, ve kterém představili několik autorů, kteří se inspirovali tangem, a zprostředkovali tak vývoj tohoto emotivního a dravého tance. Carlos Gardel vyrůstal v Argentině a říká se mu dodnes „král tanga“, Juan Carlos Cobián má na svědomí trend tango romanza, a další, kteří přinesli do vývoje tanga svůj styl. Největší postavou je jistě Ástor Piazzolla, jehož rodina pocházela z Buenos Aires, dostal stipendium do Paříže, kde ho jeho učitelka Nadia Boulanger přiměla, aby spojil evropskou hudební tradici s hudbou svého domova. Tehdy vzniklo tango nuevo, které Piazzollu proslavilo, a na koncertě zaznělo mnoho i jeho skladeb.

Čtrnáct písní a jedna orchestrální skladba od Ástora Piazzolly zněly celý večer bez přestávky v energickém tempu a ve stále vypjatých emočních polohách. Orchestr byl velmi dobře nazvučený, nástroje se dobře doplňovaly a zněly vyváženě. Celkové plochy, které tvořily smyčce v klenutém legatu, doplňovaly dobře dechy i vstupy klavíru a zejména bandoneonu, který přinášel do zvuku nostalgii a jasnou, dobře se prosazující barvu. Orchestr dobře podporoval pěvecká vystoupení drobné černovlasé ženy, která pojímala každou píseň jako malý dramatický útvar a dávala do přednesu tak přesvědčivý výraz, že nikomu nechyběl překlad španělského textu. Obecenstvo bylo nadšené a orchestr i zpěvačka přidali ještě dvě skladby, nejprve El Choclo od Ángela Villolda a na závěr Libertango Ástora Piazzolly.

Úvodní večer se vydařil a publikum kvitovalo s povděkem, že program obsahoval skladby, kterým všichni rozuměli a které měly niterný emoční náboj. Závěrečný ohňostroj potěšil všechny, kteří vydrželi až do úplného konce celé akce. Festival odstartoval úspěšně a bude pokračovat v dalších městech Jihomoravského kraje i Kraje Vysočina, jejichž představitelé se rovněž akce zúčastnili.

*******

Foto: J. Sláma

Karla Hofmannová

Hudební a divadelní publicistka, novinářka, kulturoložka

Pochází z Brna, kde žije a pracuje. Vystudovala pěveckou konzervatoř v Brně a kulturologii v Praze. Pracovala na různých pozicích v kultuře, jako zpěvačka, pedagožka, působila v marketingu a managementu kulturních institucí, což ji přivedlo ke kulturní politice a k žurnalistice. V současné době je v důchodu a působí jako nezávislý novinář, píše recenze především na opery a koncerty klasické hudby a realizuje rozhovory se zajímavými lidmi, kteří se profilují v oblasti kultury. Zajímá se o historii a cestování a jejím velkým koníčkem a relaxací jsou malá vnoučata.



Příspěvky od Karla Hofmannová



Více z této rubriky