Odešel přítel… Dalibor Janota (1946–2023)
V pondělí 5. června zemřel ve věku 76 let emeritní sólista Opery Národního divadla v Praze pan Dalibor Janota.
Nechci zde psát oficiální nekrolog, spíš vzpomenout na zemřelého přítele (doufám, že Dalibora mohu za přítele označit). Seznámil jsem se s ním při svém hostování ve Státní opeře Praha, později také hostoval v opeře v Plzni a účinkoval i v mé inscenaci Offenbachova Pařížského života v Plzni jako Gontran Chaumiere. V Plzni jeden čas působil i v divadelním archivu. Dalibor také viděl několik mých operních inscenací a jeho názoru jsem si vždy vážil. Pocházel z Ostravy, vyrůstal v divadelním prostředí, jako sólista působil v Opavě, Teplicích a ve Státní opeře, kde svědomitě také vedl operní archiv. Nezpíval nikdy první tenorový obor (snad s výjimkou některých operetních rolí), ale vytvářel drobné postavy, kterým vždy dokázal vdechnout život a dokázal je zřetelně charakterizovat. Snil o tom, že nahraje CD z výstupů z těchto malých rolí.
Byl velice vzdělaný a jeho celoživotním zájmem byla nejen opera, ale i opereta, což nás hodně spojovalo; oba jsme těžce nesli, jak se s tímto žánrem v našich divadlech v posledních letech nakládá (zrušení několika souborů, fúze s operou, transformace na soubor muzikálový). Oba jsme věděli, že není pravdou, že je opereta již mrtvá, protože na ni nikdo nechodí a nikdo ji neumí dělat. Já jsem se osobně přesvědčil, že mladá generace hraje operetu ráda, protože jsem se studenty na Pražské konzervatoři nastudoval více než deset klasických operet.
Dalibor také napsal jedinečnou knihu Česká a světová opereta, která je prvním a jediným česky psaným operetním průvodcem. Velice jsem si vážil i jeho knihy Malá encyklopedie české opery, kterou napsal spolu s Janem P. Kučerou. Nabádal jsem Dalibora, aby pracoval na jejím druhém vydání, protože kniha je dávno rozebraná a vyžadovala by aktualizaci. Dalibor k tomu byl ovšem skeptický, protože měl špatné zkušenosti právě s operetním průvodcem, když celou řadu dalších operetních obsahů musel oželet z marginálního důvodu, že v knize již není místo.
V myslích řady svých přátel zůstane jako zanícený divadelník a dobrý člověk.
Foto: Facebook, Národní divadlo Praha
Příspěvky od Zbyněk Brabec
- Milovník opery plesá. Operní rarity uvedeny ve Frankfurtu nad Mohanem
- Operette Gala. Slavné operetní árie a dueta v podání Kateřiny Kněžíkové a Adama Plachetky
- Skvělá péče o Richarda Strausse v Berlíně
- Operní recitál Julie Roset a Anthonyho Leóna jako další triumf agentury Nachtigall Artists
- Totální divadlo. Láska ke třem pomerančům v Semperově opeře
Více z této rubriky
- Na krásném modrém Dunaji.
Vídeň slaví 200. výročí narození Johanna Strausse ve velkém stylu - Zhodnocení Roku české hudby 2024 očima jeho koordinátorů
- Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Rok české hudby pohledem Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů
- Festivalový Rok české hudby s letošním výhledem
- Rybův rok 2025
- Nová česká komorní hudba. Výzva SoundCzechu umožnila vznik dvacítky nahrávek
- Opery Bedřicha Smetany v roce 2024 na českých jevištích i jinde. Promarněná příležitost?
- Sto čtyřicet let první stálé české divadelní scény v Brně na online výstavě