KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ivo Kahánek vystoupí na portugalském festivalu Terras sem Sombra

Český pianista a nový ředitel Pražské konzervatoře Ivo Kahánek zamíří 25. října do Portugalska. Na festivalu Terras sem Sombra v Odemiře zahraje program složený z evropského romantismu a představí rovněž českou hudební tradici. Festival Terras sem Sombra uvede poslední říjnovou sobotu recitál Iva Kahánka v kostele Misericórdia, který je známý svým oválným interiérem a výjimečnými akustickými…

Číst dál…

Haydnovo Requiem zazní v plzeňské katedrále

Tradiční podzimní koncert Rekviem v katedrále uvede 26. října v plzeňském chrámu sv. Bartoloměje duchovní dílo Michaela Haydna, mladšího bratra slavnějšího Josepha. Zádušní mše, která se stala inspiračním zdrojem Mozartova pozdějšího Requiem, zazní v podání sboru a orchestru opery Divadla J. K. Tyla pod taktovkou Jiřího Petrdlíka. Plzeňská římskokatolická katedrála sv. Bartoloměje se po…

Číst dál…

Sekera s Nouzovským zkraje Malostranských komorních slavností

Malostranské komorní slavnosti jsou pražský festival komorní hudby konající se od října do prosince v jednom z nejkrásnějších sálů Prahy, hlavním sále Valdštejnského paláce. Festival je od roku 2002 součástí Českých kulturních slavností a pořádán občanským sdružením Česká kultura ve spolupráci s Kanceláří Senátu Parlamentu. První koncert dvou účinkujících, klavíristy Miroslava Sekery a violoncellisty Petra…

Číst dál…

Virtuózní matiné v Lichtenštejnském paláci

„Sonáta pro housle a klavír F dur Antonína Dvořáka zaujala svou srdečností a neokázalostí.“

„Oblíbenost Martinů Intermezza podtrhla houslistova suverenita a empatie spolu se zpěvným, pečlivě propracovaným klavírním doprovodem.“

„Čtyřvětou Sonátu č. 3 Johannesa Brahmse uvedli houslista s klavíristou v první větě se zpěvností okořeněnou maďarským rytmem.“

Český spolek pro komorní hudbu uvádí ve svém 131. ročníku dopolední řadu koncertů – v sobotu 18. října v Sále Martinů pražské Akademie múzických umění to byl recitál houslisty Bohuslava Matouška a klavíristy Miroslava Sekery. Přivedl posluchače, kteří jsou znalí vysokého renomé obou umělců, a jejich očekávání bylo do posledního tónu avizovaného programu i následných přídavků zcela naplněno.

 

Číst dál…

Rossi & Rossi & Rossi. Objevná dramaturgie se značkou Silentium ensemble

V neděli října se v brněnském konventu (Sále) Milosrdných bratří uskuteční další koncert sezony nedávno nově vzniklého tělesa Silentium ensemble. Pořad zvaný Rossi & Rossi & Rossi 26. října představí divákům tři skladatele stejného jména, a přesto diametrálně odlišné. Vokální část ansámblu zvaná The Quintet už dříve 23. října připraví také workshop pro…

Číst dál…

Padesát let. Vždy v úterý

„Že ve sboru zpívá desítka žen, které v něm působí od počátku až dosud, je už opravdu hodno pozornosti a obdivu.“       

„Zhruba čtyřicetičlenný soubor se tvorbě dvacátého a jedenadvacátého století věnuje výrazně.“

„Od Zdeňka Lukáše, u českých pěveckých sborů autora právem mimořádně oblíbeného, zazněly skladby dokonce hned tři.“

Foerstrovo komorní pěvecké sdružení oslavilo půlstoletí činnosti. Pražský neprofesionální ženský sbor vedený Jaroslavem Brychem se publiku slavnostním koncertem na Žofíně připomněl jako umělecky zdravé těleso se setrvalou úrovní, pěkně sezpívané a prezentující zajímavý program. ´Foerstrovky´ nastudovaly už tři stovky skladeb, mají za sebou na osm set koncertů a řadu úspěchů v mezinárodních soutěžích, napočítaly za padesát let už dva tisíce sto zkoušek. Scházejí se jednou týdně. Vždy v úterý. Pro členky i jejich rodiny jde o nedotknutelný den.

Číst dál…

Händelův Šalomoun ozdobou na Moravském podzimu

„Ženské role jsou svěřeny, tak jako v době Händelově, jedné sopranistce, která zpívá jak part Královny ze Sáby, tak Královny i První ženy.“

„Podkladem pro libreto, které je dílem anonyma, nebo snad i Händela samotného, jsou starozákonní texty.“

„Ústřední postavu zvládala Nardus Williams sopránem s tmavou barvou, nad kterou se třpytily zářivé koloratury jako kapky zářící rosy.“

Letošní ročník festivalu Moravský podzim se odehrává ve znamení koprodukce se špičkovými britskými soubory. Jedním z nich je Orchestra and Choir of the Age of Enlightenment řízený dirigentem Johnem Buttem a se sólisty Nardus Williams, Helen Charlston, Hugem Hymasem a Florianem Störzem. V neděli 19. října v Janáčkově divadle provedli koncertně oratorium Šalomoun, HWV 67 skladatele Georga Friedricha Händela.

Číst dál…

Jeníček s Mařenkou se dočkali. Plzeňská inscenace je pěkná, snad jen dvě výhrady…

„Hostující režisér Štěpán Pácl akcentoval v pohádkovém příběhu dva aspekty – sociální a psychologický.“

„Richard Samek si svou roli Ježibaby viditelně užíval, jeho rej s koštětem vyvolal u publika spontánní bouřlivý ohlas.“ 

„Po všech stránkách zcela přesvědčivý výkon podal dětský sbor Divadla J. K. Tyla Kajetán vedený sbormistryní Annou-Marií Lahodovou.“

Po šestatřiceti letech se na scénu Divadla J. K. Tyla v sobotu 18. října vrátila pod názvem Jeníček a Mařenka známá opera Engelberta Humperdincka Hänsel und Gretel. Český překlad pořídil Vojen Drlík. Premiéra se uskutečnila v plzeňském Velkém divadle pod taktovkou Jiřího Štrunce a v režii hostujícího Štěpána Pácla. V sólových partiích se představili jak domácí, tak hostující pěvci. Po Jiráskových Broučcích tak plzeňská opera navázala na tradici rodinných představení.

Číst dál…

Český filharmonický sbor Brno zahajuje abonentní cyklus

Zahajovací koncert 20. ročníku Cyklu abonentních koncertů Českého filharmonického sboru Brno se uskuteční v neděli 26. října od devatenácti hodin v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně. V typické akustice brněnské katedrály zazní duchovní díla tří hudebních velikánů Antona Brucknera, Leonarda Bernsteina a Antonína Dvořáka. Doprovází Plzeňská filharmonie a zpívá dvojice sólistů. Od prvního zmíněného autora…

Číst dál…

25. říjen je Světovým dnem opery

Světový den opery je společnou iniciativou Ópera Latinoamérica, Opera America a Opera Europa, kterou podporují mezinárodní partneři i národní operní sítě. Jedná se o den, kdy operní soubory spolu s umělci, milovníky opery a operními profesionály demonstrují a oslavují hodnotu tohoto uměleckého žánru. Operní sektor se těší dobré kondici; počet návštěvníků roste a dosahuje úrovně před pandemií.…

Číst dál…

Podzimní festival duchovní hudby u konce. S tóny Janáčka i Poulenca

„V chrámu Panny Marie Sněžné zaznělo dílo ovšem bez vizuálního doprovodu, tak jak ho skladatel napsal, tedy pro sbor, harfu, varhany a sólový tenor.“

„Nedalo se nevzpomenout životního údělu našeho největšího myslitele, jehož život se rozplynul v klidu v exilu.“

„Sopránové sólo zpívala Jana Šrejma Kačírková, jejíž sladký, jindy však pevný a ve výškách zářivý a plný soprán, se nesl prostorem.“

Poslední koncert Festivalu duchovní hudby v Olomouci měl 18. října lákavý program. Otčenáš Leoše Janáčka, Stabat Mater Francise Poulenca a soudobou skladbu Labyrint Luboše Fišera. K návštěvě lákali i interpreti, zejména sopranistka Jana Šrejma Kačírková, tenorista Tomáš Černý, dirigent Jakub Klecker s Filharmonií Bohuslava Martinů a sólisty Pavlou Kopeckou na harfu a Martinem Jakubíčkem na varhany. Spoluúčinkoval Český akademický sbor Brno sbormistra Michala Vajdy.

Číst dál…

Opera na půdě, činohra v rozhlasovém studiu… Kam půjdeme příště?

„Smyslem inscenování Fridova monodramatu na studiové scéně nazvané Na půdě byla snaha zapojit diváka co nejaktivněji do příběhu a osudu Anny.“

„Dokonalému hudebnímu provedení bránil akusticky nevhodný prostor.“

„Experiment je pěkná věc, ale vždy je třeba zvážit, zda je sdělnosti a srozumitelnosti interpretovaného díla ku prospěchu.“

Opera Jihočeského divadla uvedla na studiové scéně nazvané „Na půdě“ monodrama Grigorije Frida Deník Anny Frankové. Režijně inscenaci nastudoval umělecký šéf opery Tomáš Ondřej Pilař, hudebně dirigent David Švec. V představení, uvedeném 17. října jako předpremiéra, ztvárnila titulní postavu Marie Šimůnková.

Číst dál…

Duchovní zážitek z koncertu Ensemble Hilaris

„Sborové těleso rozestoupené do půlkruhu před ikonostasem zpívalo ve vlídně smírném souzvuku, který do mysli publika vstupoval s podivuhodnou bezprostředností.“

„Jako přídavek zazněl vitálně radostný staroslověnský hymnus od Arvo Pärta z roku 1990.“

„Ensemble Hilaris zpíval jemnodechá piana, naplnil vybrané pasáže povzbudivou noblesou uměřené radosti a slynul vyrovnaností hlasových skupin.“

Mezinárodní festival pravoslavné duchovní hudby Archaion Kallos uvedl na svém čtvrtém koncertu letošního ročníku díla estonských skladatelů Arvo Pärta a Cyrilla Kreeka. Na festival zve návštěvníky Spolek Philokallia a navštívený koncert se konal 15. října v chrámu sv. Cyrila a Metoděje v pražské Resslově ulici. Zpíval Ensemble Hilaris, jehož uměleckým vedoucím je Kryštof Spirit. V souladu s večerní dobou a sporým osvětlením chrámu při produkci stala se hudba soustředným pohroužením do obsahu zpívaného textu.

Číst dál…

Smetana v souvislostech (10)
Karel Svolinský a Smetanovy opery

„Do divadelního světa vstoupil ve svých 44 letech už jako zralý a uznávaný umělec. Jeho jevištní práce vznikaly mezi lety 1940 a 1982.“

„Na jevišti vypravil Čertovu stěnu, Tajemství, Hubičku a Prodanou nevěstu, k níž se opakovaně vracel.“

„Prodaná nevěsta se pro Karla Svolinského stala celoživotní scénografickou výzvou.“

Karel Svolinský (1896—1986) kdysi poznamenal: „Byl jsem pronásledován ctižádostí dosáhnout co možná nejčistšího souzvuku Smetanovy hudby a scénického obrazu.“ Tato slova velmi přesně vystihují jeho přístup k divadelní práci, zejména k inscenacím oper Bedřicha Smetany. Ačkoliv byl znám především jako malíř, grafik, ilustrátor a autor užitého umění, jeho scénografie představuje jednu z nejvýznamnějších kapitol českého výtvarného a hudebně-dramatického umění 20. století. Přinášený materiál souvisí s otevřením nové výstavy v Muzeu Bedřicha Smetany, kdy se dnes uskuteční koncert, na kterém zazpívají mezzosopranistka Monika Jägerová a sopranistka Tamara Morozová.

Číst dál…

Brněnská ZUŠ Veveří míří s baletní premiérou na Moravský podzim 

Pětasedmdesáté výročí oslavující ZUŠ Veveří v Brně připravila umělecký projekt, který překračuje očekávání, která by mohla být spojovaná se základní uměleckou školou. Nový autorský balet Pod hladinou, jehož premiéra se uskuteční 25. a 26. října v Divadle na Orlí, pracuje s hudbou Ondřeje Kyase, libretem Kateřiny Křivánkové a choreografií a režií Gabriely Hrabalové. Výběr na program…

Číst dál…

Ostrava přivítá velké dechové orchestry. Soutěž ve Vesmíru nabídne i světovou premiéru české skladby

Ve dnech 25. a 26. října se v ostravském sále kina Vesmír uskuteční dvaadvacátý ročník Mezinárodní soutěže velkých dechových orchestrů. Tradice dlouhá přes čtyřicet let potvrzuje význam Ostravy jako jednoho z center české dechové kultury. Letošní ročník přinese mimo jiné světovou premiéru skladby Steamride skladatele Jana Krejčíka, napsanou přímo pro tuto příležitost. Ostrava…

Číst dál…

Kristýna Kůstková v Paříži a ostatní program Českých center v závěru října

Česká centra ve Varšavě, Římě, Budapešti i Paříži zvou v závěru měsíce října na kulturní program hudebního ražení. Představí se některé známé tváře tuzemské klasické scény jako například houslistka Julie Svěcená, sopranistka Kristýna Kůstková či flétnistka Clara Novak, dcera skladatele Jana Nováka. KlasikaPlus.cz přináší přehled. Ve dnech 25. a 26. října 2025 se…

Číst dál…

Štěpán Rak v Dolních Břežanech

Atrium laserového centra ELI Beamlines v Dolních Břežanech (Praha-západ) se dne 25. října rozezní témbrem kytary. Od osmnácti hodin totiž vystoupí legendární český kytarista a skladatel Štěpán Rak. Koncert je věnován významnému životnímu jubileu tohoto umělce. Na koncertě v rámci cyklu Setkávání s klasickou hudbou v Dolních Břežanech zazní výběr z Rakovy autorské tvorby. „Těšíme se…

Číst dál…

Klasiky i novinky v hávu lyricky zadumaném i žertovně hravém

„Souhra fungovala báječně, hráči byli na sebe bezvadně napojeni a společné hraní si užívali do té míry, že nás byli schopni i rozesmát.“

„Zaslechla jsem tam i zpěv, nebo ožila ona rčení o tom, že zvuk violoncella je podobný lidskému hlasu?“

„Potlesk si zajisté skladatelé i interpreti zasloužili, nicméně jak krásné by bylo, kdyby člověk odcházel s doznívajícími tóny v duši bez rušivé polyrytmické perkusivní bouře…“

Violoncellista Štěpán Filípek a klavíristka Sára Medková rozezněli 19. října brněnský Besední dům hudbou klasiků dvacátého století i světovými premiérami. Koncert se konal v rámci festivalu Moravský podzim a uvedena na něm byla Sonáta in C pro violoncello a klavír, op. 65 Benjamina Brittena a Sonáta d moll pro violoncello a klavír, op. 40 Dmitrije Šostakoviče. Každou ze sonát předcházela kratší kompozice, Preludium 1 a Preludium 2, kterou si interpreti (a zároveň skladatelé) napsali pro sebe navzájem.

Číst dál…

Eric Lu vítězem devatenácté varšavské Chopinky

V pondělí 20. října vyvrcholila ve Varšavě Mezinárodní klavírní soutěž Fryderyka Chopina. Sítem pětaosmdesáti klavíristů z celého světa, kteří z jarních předkol postoupili do čtveřice kol soutěže konaných od 2. do 20. října ve Varšavě, prošla jedenáctka finalistů. Vítězné vavříny náleží Američanovi Ericu Luovi.  Jednou za pět let konaná mezinárodní klavírní soutěž dedikovaná…

Číst dál…

Recitál Yefima Bronfmana v Rudolfinu

Světově proslulý klavírista Yefim Bronfman vystoupí 25. října v Rudolfinu, čímž zahájí cyklus klavírních recitálů Světová klavírní tvorba FOK. V první polovině večera zazní díla Roberta Schumanna a Johannesa Brahmse, zatímco druhá polovina bude patřit dvojici autorů Claude Debussy a Sergej Prokofjev. A tradiční Koncert pro republiku Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK bude letos…

Číst dál…

Bratislavský mozartovský festival s českým Triem Unitas

Podzim v hlavním městě východních sousedů opět patří hudbě Wolfganga Amadea Mozarta a jeho současníků. Bratislava Mozart Festival vstupuje do svého 12. ročníku a v termínu od 24. října do 9. listopadu představí čtyři koncertní večery s ikonickými i méně známými díly z repertoáru klasické hudby. Návštěvníci se mohou těšit na špičkové soubory a umělce ze Slovenska, České…

Číst dál…

Šedesáté Concertino Praga vrací do hry dechové nástroje

Jubilejní ročník mezinárodní soutěže mladých hudebníků Concertino Praga nabídne v roce 2026 mimořádně široké pole účasti. Pořadatelé se rozhodli otevřít soutěž nejen pro hráče na strunné a klávesové nástroje, ale i pro interprety dechové sekce, čímž reagují na vysokou úroveň letošních účastníků a význam soutěže v mezinárodním kontextu. Concertino Praga, které se koná pod hlavičkou…

Číst dál…

Do Paříže! Virtuální výstava o středoevropských hudebnících k dispozici online

Nová česko-francouzská virtuální výstava Do Paříže! Středoevropští hudebníci u pařížských nakladatelů přibližuje Paříž osmnáctého století jako centrum evropského hudebního nototisku a upozorňuje na význam hudebníků z českých a rakouských zemí v tehdejším kulturním životě. Projekt, který vznikl ve spolupráci Moravské zemské knihovny v Brně a Francouzské národní knihovny, bude zahájen 23. října koncertem v Buquoyském paláci v Praze. Virtuální…

Číst dál…

Verdiho Requiem v Rzeszówě s českou mezzosopranistkou Ester Pavlů

Česká mezzosopranistka Ester Pavlů se představí v sólistickém obsazení Verdiho Requiem, které zazní v pátek 24. října v Koncertním sále Podkarpatské filharmonie v polském Rzeszówě. Na pódiu se spojí Symfonický orchestr Podkarpatské filharmonie a sbor Opery a filharmonie Podlasie pod vedením renomovaného dirigenta Davida Giméneze. Podkarpatská filharmonie v Rzeszówě uvede v rámci své abonentní řady dílo Messa da…

Číst dál…

Tomáš Kačo: Improvizace je svoboda. V rámci stylu, který hraju, špatná nota neexistuje

„Styl vyučování na Berklee a celá tamní mentalita vzdělávání je diametrálně odlišná.“

„Hodně se zapomíná na to, že to, co děláme, není jenom umění – musíme se tím taky uživit.“

„Každý má schopnost vnímat emoce a hudbu, pokud dýchá a bije mu srdce.“

Tomáše Kača nejspíš netřeba nijak blíže představovat. Jeho příběh je inspirací pro mnoho lidí, jeho píle a odhodlání ho dovedly ze skromných poměrů v Novém Jičíně až do Los Angeles; vystupoval v Rudolfinu, v Carnegie Hall a v dalších koncertních sálech světa. K hudbě přistupuje progresivně a věří, že je bez předsudků. Nezalekne se jen tak nějaké překážky a tvrdošíjně si jde za tím, co ho baví a co mu dává smysl… 31. října Kačo vystoupí v rámci festivalu Lípa Musica v saském městečku Seifhennersdorf na koncertě pod názvem Silnější než včera.

Číst dál…

Tomáš Brauner novým stálým hostujícím dirigentem Státní filharmonie Košice

Státní filharmonie Košice vstupuje do nové umělecké etapy. Český dirigent Tomáš Brauner se ujímá postu stálého hostujícího dirigenta orchestru. Své působení zahájí 23. října koncertem s programem zahrnujícím Holstovy Planety, Prokofjevovu Klasickou symfonii a Tubový koncert Ralpha Vaughana Williamse. Druhým stálým hostujícím dirigentem je Srb Aleksandar Marković. Šéfdirigenta těleso v současnosti nemá, v letech 2021…

Číst dál…

Kafka. Baletní premiéra v Brně

Osobnost a dílo Franze Kafky podněcuje a dráždí k vyjádření tvůrce mnoha uměleckých žánrů, literární badatele i odborníky, stejně jako širokou čtenářskou obec, a to nejen v období zvýšeného zájmu situovanou kolem stoletého výročí spisovatelova úmrtí. Jeho dílo si získalo popularitu a uznání, jeho příběhy, plné absurdity a existenciálních otázek, ovlivnily moderní literaturu i film. Kafka je dnes považován…

Číst dál…

Nová ‚Figarka‘ v Banské Bystrici

Figarova svatba (v originále Le nozze di Figaro) je název komické opery Wolfganga Amadea Mozarta z roku 1786; autorem libreta je Lorenzo da Ponte. Jejich dosud a nadmíru populární dílo nyní nově inscenují ve Státní opeře v Banské Bystrici. Premiéry se konají 24. a 25. října. Mozart spolu se svým libretistou, italským básníkem Lorenzem Da…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (77)
Od fanfár k Novosvětské. Závěrečný koncert LVHF

„Slovenskou filharmonii, jejíž mohutný zvuk rázem zaplnil rozměrný prostor Zámecké jízdárny ve Valticích, vedl Tomáš Brauner jistými, čitelnými gesty.“

„Sólového partu v Korngoldově Houslovém koncertu se ujal mladý Američan Joshua Brown.“

„Notoricky známá Dvořákova Novosvětská zaujala svým provedením, do něhož orchestr i dirigent vložili pečlivé úsilí, takže ve výsledku zněla zároveň povědomě i neotřele.“

Prologem 20. září počínaje, věnoval se 10. Lednicko-valtický hudební festival až do soboty 19. října hudbě z „Nového světa“. Téma, zohledňující jako vždy konkrétní námět z kraje, kde se festival koná, tentokrát vyplynulo z historie dovozu zámořských dřevin, které zdejší areál významně obohatily. Podobně jako nyní Gershwinova či Bernsteinova hudba při zahájení až po Coplandovu či Dvořákovu v rámci závěrečného koncertu. Jakkoli byla kdysi jednou z importovaných rostlin zmarlika kanadská, letošní ročník LVHF rozhodně nehrozil zmarem. Naopak. Že festival opět zvolil nosný námět, prokázalo sobotní festivalové finále, zároveň důstojné i dojemné. Hrála Slovenská filharmonie s Tomášem Braunerem.

Číst dál…