KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Al-Ashhabův První Šostakovič a česko-slovenské oslavy pod hlavičkou Moravských filharmoniků

Říjnový program Moravské filharmonie Olomouc nabídne dvě dramaturgicky silné položky: koncert Hudba v obrazech s houslistou Milanem Al-Ashhabem a dirigentem Ondrejem Olosem akcentující jubilujícího Šostakoviče v interpretově českém debutu, a poté slavnostní sérii koncertů Slavíme s českou a slovenskou hudbou k výročí vzniku republiky s houslistou Danielem Matejčou pod taktovkou Leoše Svárovského, s níž filharmonici objedou moravský region. Podzimní sezona…

Číst dál…

Festival pod hlavičkou Nadačního fondu Magdaleny Kožené podpoří zrakově hendikepované

Brno v polovině října ožije třicátým pátým ročníkem Tmavomodrého festivalu, který nově zastřešuje Nadační fond Magdaleny Kožené. Dvoudenní přehlídka propojí svět vidících a zrakově handicapovaných dětí prostřednictvím hudby, výtvarných aktivit i společného tvoření. Festival, který vznikl v roce 1989 jako ojedinělá platforma pro uměleckou spolupráci nevidomých a vidících, se letos uskuteční 16. a 17. října v Brně.…

Číst dál…

Podzimní festival duchovní hudby hostil v Olomouci slovenské umělce

„‚Warchalovci‘ byli vždy synonymem krásného zvuku a vycizelované souhry, spojené s vroucím výrazem.“

„Pěvecký sbor Technik je to podhoubím růstu mnoha uměleckých osobností a sbor má na repertoáru skladby od duchovních, až po skladby soudobých skladatelů.“

„Adriana Banásová se zhostila partu s ukázněným a odevzdaným projevem, s dobře posazeným menším sopránem, který má příjemnou barvu.“

Letošní sezóna v Olomouci je koncipována jako „Slovenský rok“, kdy Olomouc vítá slovenské umělce. Koncerty, ale i gastronomie, výstavy, filmy i doprovodný program na Horním náměstí. To vše připomíná kulturu národa, který je nám nejbližší. 8. října se v rámci podzimního festivalu konal koncert slovenských umělců. V chrámu sv. Michala se představil Slovenský komorní orchestr, vedený dirigentem Ewaldem Danelem, se kterým spolupracovala sopranistka Adriana Banášová a Vysokoškolský umělecký soubor Technik, pod vedením sbormistryně Petry Torkošové. Zazněly skladby, které je možné málokdy slyšet, vedle Meditace na staročeský chorál sv. Václave Josefa Suka zazněl Mariánský triptych Romualda Twardowského a na závěr Magnificat Johna Ruttera.

Číst dál…

Peter Vrábel: Glass byl pro Berg očista, v Haasovi spatřuji společenský aspekt

„V Bergu totiž nechceme stagnovať a príliš starnúť.“

„Nie sme zameraní na jeden typ súčasnej hudby, nebránime sa skúšať rôzne jej podoby.“

„Čím dlhší čas dá partitúre autor, tým dlhšie ju študujem ja.“

Orchestr Berg a jeho dirigent Peter Vrábel stoja v tomto týždni medzi dvoma pozoruhodnými, veľkými projektmi. Minulú sobotu 4. októbra sa predstavili trochu netradične mimo Prahy, v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu s celovečerným multimediálnym dielom Philipa Glasse. Pred domácim publikom ich v pondelok 14. októbra čaká koncert so skladbou Haštala Hapku a rozsiahlym dielom jedného z najvýraznejších súčasných autorov, Georga Friedricha Haasa. Zároveň je Berg v jubilejnej, dvadsiatej piatej sezóne – a aj to, ako táto sezóna prebieha, popisuje Peter Vrábel v rozhovore.

Číst dál…

Výjimečný debut, mikrotonální experimenty i premiéry aneb Lákavý říjen v žižkovském Atriu

Atrium Žižkov vstupuje do druhé poloviny října se čtveřicí mimořádně pestrých koncertů. Programová nabídka pražského kulturního centra je rozkročena od českého debutu vítězného souboru Fibonacci Quartet s houslistou Kryštofem Kohoutem, přes výroční večery Ensemble Terrible a spolku Cellování, až po minimalistické meditace Klause Langa a Miroslava Beinhauera. Podzimní sezona v Atriu Žižkov ukazuje, že…

Číst dál…

Gerhardt a Metzmacher v Ostravě

Janáčkovu filharmonii Ostrava čekají dva říjnové večery v ostravském Kině Vesmír. Pod vedením Inga Metzmachera uvede program s díly Bohuslava Martinů, Witolda Lutosławského a Antonína Dvořáka. Sólistou večera měl původně být Johannes Moser, rezidenční umělec ostravské sezóny a jedna z výrazných osobností mezinárodní violoncellové scény současnosti. Z důvodu zdravotní indispozice jej však nahradí německý violoncellista Alban…

Číst dál…

Barokní podvečery vstupují do podzimní části sezóny. Na úvod procházka Kouzelným lesem

Soubor Collegium Marianum zahájí 16. října ve Strahovském klášteře podzimní část jubilejního dvacátého pátého ročníku cyklu Barokní podvečery. Úvodní koncert s názvem Kouzelný les nabídne barvitý hudební výlet do světa přírody, mýtů a divadelní fantazie barokní éry na podkladu děl Purcella, Lullyho a Händela. Další zastavení se uskuteční v komnatách Ludvíka XIV. a chybět v závěru…

Číst dál…

Falstaffův velmi pozdní discopříběh v Drážďanech

„Režisér Damiano Michieletto tentokrát přenesl děj kamsi do sedmdesátých let.“

„Spíše než živelnost a rtuťovitost, která Verdiho mistrovské komedii tolik sluší, předvedl dirigent Daniele Gatti jistý odstup a nadhled.“

„Perfektně sehraný a sezpívaný tým „veselých paniček“ byl spolu s výkonem Nicoly Alaima další hodnotou inscenace.“

V neděli 5. října se v drážďanské Semperově opeře konala první premiéra sezony 2025/2026. Byla jí inscenace Verdiho poslední opery Falstaff v režijním pojetí renomovaného italského režiséra Damiana Michieletta a v hudebním nastudování nového šéfdirigenta orchestru Daniele Gattiho. V čele exkluzivního pěveckého obsazení stáli Nicola Alaimo (Falstaff), Elonora Buratto (Alice), Lodovico Ravizza (Ford) a Marie-Nicole Lemieux (Mrs. Quickly).

Číst dál…

Evropská premiéra Williamsova Violového koncertu s Kristinou Nouzovskou Fialovou

Třetí abonentní koncert Českého národního symfonického orchestru nabídne ve středu 15. října ve Smetanově síni pražského Obecního domu pestrý večer spojující americkou filmovou melodiku, maďarský lyrismus i pozdně romantický odlesk vídeňského symfonismu. Pod taktovkou Steven­a Mercuria se orchestr představí s programem okořeněným evropskou premiérou Violového koncertu Johna Williamse v podání Kristiny Nouzovské Fialové.…

Číst dál…

Osahávání neznámého. Hudební fórum Hradec Králové zahájeno     

„Bylo pozoruhodné, jak se třicetiletý estonský dirigent Henri Aavik vžil do svého úkolu.“

„Violoncellista Aurélien Pascal každopádně dostál pověsti, jež ho předchází.“

„Ve druhé polovině koncertu naplno zavládla schopnost královéhradeckých filharmoniků popasovat se s náročnými výzvami.“

Ve čtvrtek 9. října byl zahájen 21. ročník Hudebního fóra Hradec Králové. Festival soudobé světové orchestrální hudby je i letos tvořen čtyřmi koncerty, z nichž dva jsou zařazeny do abonentních řad Filharmonie Hradec Králové. Hráči domácího orchestru usedli na pódium hned v úvodním večeru nazvaném Boulez & Kurtág 100. Posluchači přivítali rovněž francouzského violoncellistu Auréliena Pascala a estonského dirigenta Henri Aavika.

Číst dál…

Jan Martiník zavítá se Schubertovou Zimní cestou do Německa a Rakouska

Jeden z nejvýraznějších českých basistů současnosti, Jan Martiník, se v nadcházejících týdnech představí se Schubertovým písňovým cyklem Zimní cesta hned v několika prestižních sálech v německy mluvícím regionu Evropy. Spolu s klavíristou Alexandrem Starým a v jednom případě také s Davidem Marečkem nabídne posluchačům dílo, které patří k nejhlubším výpovědím romantické hudby o osamění, touze a lidské křehkosti a které také…

Aktualizováno Číst dál…

AudioPlus | Eva Strejcová: Chopin mě i po varšavské soutěži baví

Mezi šestašedesáti klavíristy, vybranými na jaře z rekordního počtu více než šesti set přihlášených z celého světa, byla studentka pražské AMU Eva Strejcová v letošním ročníku Chopinovy soutěže ve Varšavě jediným českým zástupcem. Z prvního kola na začátku října už dál nepostoupila, ale v podcastu portálu KlasikaPlus.cz ujišťuje, že to nenese nijak úkorně a že ani…

Číst dál…

Talent Prahy 5 opět odhalí mladé hudební naděje. Vítězové si zahrají s Prague Philharmonia

Už devatenáctý ročník soutěže Talent Prahy 5 nabídne mladým hudebníkům jedinečnou příležitost vystoupit na pódiu po boku profesionálních orchestrálních hráčů. Soutěžní přehrávka se uskuteční 25. listopadu, a ti nejlepší se následně představí veřejnosti na koncertě laureátů 4. února příštího roku v Sále Bohuslava Martinů na HAMU. Přihlásit se je možné ještě rovný…

Číst dál…

Zelenka a Händel. Elektrizující oslava dvacetiletí Collegia 1704

„Zelenkova Missa Circumcisionis je hudba svěží, stylově plná a zároveň dostatečně osobitá, na některých místech skutečně charakteristicky jedinečná.“

„Zhudebnění Žalmu 110 Dixit Dominus poskytlo Händelovi možnost vyzkoušet si kompoziční dovednost, schopnost postihnout a úderně vyjádřit dramatismus a naléhavost, propašovat operní estetiku do duchovní oblasti.“

„Komplexní dojem z vybuzení toho největšího možného účinku obou děl zařazuje koncert do pomyslné kroniky zásadních tuzemských hudebních událostí.“

Úvodní koncert abonentní sezóny v pražském Rudolfinu byl pro barokní orchestr Collegium 1704 a jeho sbor Collegium Vocale 1704 oslavou dvaceti let umělecké práce. Výročí svých souborů Václav Luks posvětil ve čtvrtek skvělým, podmanivým a elektrizujícím provedením dvou duchovních děl s latinskými texty a strhující hudbou – Zelenkovy Missy Circumcisionis a Händelova žalmu Dixit Dominus. Dojem, že jde v mezinárodním srovnání o špičkových sto minut, byl samozřejmostí.

Číst dál…

Zlomyslný vídeňský Netopýr létá pod taktovkou Petra Popelky

„Spiritus agens příběhu není ve výsledku pomstychtivý dr. Falke, ale žalářník Frosh, který tak prochází celým příběhem.“

„Do věznice vpadne dr. Falke se čtyřmi muži, a všichni jsou v uniformách SS. S rudými páskami na rukávech, ale místo blesků je tu jako znak černý netopýr!“

„Brilantní Straussovu hudbu hráli s nadšením Wiener Symphoniker pod taktovkou svého šéfdirigenta Petra Popelky.“

Hudební Vídeň letos žije ve znamení 200. výročí narození krále valčíků, Johanna Strausse mladšího, což by těžko bylo možné bez uvedení jeho kultovní operety Netopýr. Měla premiéru 5. dubna 1874 a od té doby v podstatě „nesešla z jeviště“. Dílo se stalo zrcadlem vídeňské společnosti a že je jeho výpověď stále platná, prověřila inscenace, která měla premiéru ve stejném divadle jako tehdy poprvé, tedy v Theater an der Wien, a to 4. října 2025 v režii ředitele divadla Stefana Herheima. Pod taktovkou českého dirigenta Petra Popelky hráli jeho Vídeňští symfonikové. 

Číst dál…

Koncertní sezóna Plzeňské filharmonie byla slavnostně zahájena 

„Pro slavnostní zahájení sezóny tak šlo těžko najít dílo jiného plzeňského autora než Zdeňka Lukáše.“

„Kultura dokonale připraveného sboru nechala vyznít madrigalům Bohuslava Martinů v jejich kráse a čistotě.“

„Orchestr Plzeňské filharmonie se zhostil provedení svrchovaným způsobem s obrovskou dynamickou škálou.“

Prvním abonentním koncertem řady Platina zahájil orchestr Plzeňská filharmonie svoji koncertní sezónu. Koncert 9. října připomenul zároveň výročí 730 let založení města Plzně. Orchestr řídil jeho šéfdirigent Chuhei Iwasaki a na programu byla díla Zdeňka Lukáše, Leonarda Bernsteina, Bohuslava Martinů a Antonína Dvořáka. Spoluúčinkoval Český filharmonický sbor Brno a dvojice sólistů.

Číst dál…

Bratislavské Konvergencie v duchu Bohuslava Martinů

Český skladatel Bohuslav Martinů (1890–1959) patří k nejvýznamnějším osobnostem hudby 20. století. Mezinárodní festival komorní hudby Konvergencie přinese do Bratislavy od 14. do 21. října pět koncertů věnovaných jeho dílu, na kterých vystoupí vynikající domácí i zahraniční umělci. Součástí festivalového programu bude také výstava, přednáška, filmová projekce a loutková opera pro děti. Festival…

Číst dál…

Musica Poetica a Radost srdce

Duchovní hudba a poezie německého baroka budou v ohnisku pozornosti souboru Musica Poetica na koncertu s názvem Radost srdce, který se uskuteční ve středu 15. října od půl osmé večer hodin v kostele sv. Petra na Poříčí v Praze. Telemann, Händel, Bach, Heinichen a Quantz, to je pětice barokních komponistů, jejichž díla utvoří hlavní osu dalšího…

Číst dál…

Slovinské mládí otevřelo Talichův Beroun 

„Dirigent Janus Podlesek nastudoval pro zahájení programu jednu z nejhranějších kompozic soudobého lublaňského komponisty Aldo Kumara.“

„Hudeček se ve skocích z hluboké polohy nikterak neostýchal, melodické škály a držené tóny hrál s galantní jistotou.“

„Šostakovičovu symfonii hrál Komorní smyčcový orchestr Hudební akademie v Lublani nevšedně výstižně a přesvědčivě.“

Mezinárodní hudební festival Talichův Beroun otevřel svůj 43. ročník koncertem Komorního smyčcového orchestru Hudební akademie v Lublani, jehož uměleckým vedoucím je Janez Podlesek. Hosté ze Slovinska hráli vedle skladeb svých komponistů Aldo Kumara a Uroše Kreka také hudbu Johanna Nepomuka Hummela a Dmitrije Šostakoviče. Sólistou byl fagotista Jan Hudeček. Zahajovací koncert se konal ve Velkém sálu Kulturního domu Plzeňka v úterý 7. října. Mladý slovinský orchestr předvedl úctyhodný výkon, k němuž excelentní Hudeček „přidal své polínko“.

Číst dál…

Pavel Koňárek: Akademický sbor Žerotín slaví 145 let, přesto je stále vitální

„Přátelství ve sboru uzavřená bývají silná a trvalá.“

„Sbor má zhruba pětatřicet stálých členů. Překvapivě je věkový průměr odhadem mezi třiceti a čtyřiceti lety věku.“

„Jsme historicky nejstarší hudební institucí ve městě, z našeho sboru vlastně vznikla dnešní filharmonie i opera. Třicet let dělám vše pro to, aby jméno našeho sboru bylo zárukou kvality.“

Jméno Žerotín je v Olomouci pojmem. A nejen historickým. Dodnes je na budově Základní umělecké školy erb tohoto slavného šlechtického rodu. A dodnes působí v Olomouci pěvecký sbor Žerotín, který letos slaví výročí 145 let působení. Roku 1880 se stal zárodkem kulturního života a své důležité postavení mezi organizátory hudební kultury má dodnes. Sbormistrem je již třicet let Pavel Koňárek, kterého jsme se na činnost a poslání sboru ptali v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Barvité říjnové dění v Českých centrech

Zatímco v Českém centru ve Varšavě se úvod října odehrál ve znamení Českých dní, které hudebně zpestřilo klavírní provedení Smetanovy Mé vlasti v podání Dua Ardašev, v nadcházejících dnech hudební štafetu převezmou další evropské metropole, ale i japonské Tokio. Díla Janáčka a Suka zazní v Antverpách, v Japonsku vystoupí sbor Bonifantes, v Budapešti uvedou hudebně-divadelní performanci a varhanice Bublová…

Číst dál…

Česká filharmonie se chystá na turné po Asii

První český orchestr v rozmezí 14. a 29. října absolvuje rozsáhlé asijské turné. Pod vedením šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova Česká filharmonie nabídne celkem jedenáct koncertů v Japonsku, Jižní Koreji i na Tchaj-wanu, kdy své slovo řekne také trojice sólistů. V souvislosti se zájezdem produkce orchestru vytvořila minutu a půl dlouhý spot v japonštině, složený ze šesti…

Číst dál…

Dynamické album Viléma Veverky

„V Hyblerově The Jarre Contribution působivá melodická linka hoboje dodává zdánlivě různorodé souhře patřičnou jiskru.“

„Nacktwerk Martina Hyblera je skutečně ‚psaný na tělo‘ pro Veverkův hoboj.“

„V písni Tesklivá Michala Pavlíčka se v aranži se sólovým hobojem objevují nové dimenze barev.“

Vilém Veverka, dnes nejlepší český hobojista a umělec s vysokým renomé v zahraničí, vydává nyní na modré vinylové desce album Upgrade. Mistrovská hra Viléma Veverky má v klasické hudbě základ a nahrávky od barokního po současný repertoár sklidily na domácí půdě i v zahraničí mnohé úspěchy a ocenění. Již dvacet let rozšiřuje hobojista pozvolna svůj repertoár o díla ryze současná i s přesahem do dalších artificiálních stylů a velmi dobře si rozumí s kompozicemi Martina Hyblera. Album Upgrade je uceleným pohledem na jejich spolupráci, přičemž podílí se také jazzrockový kytarista Michal Pavlíček.

Číst dál…

Baladicky podmanivé matiné za oponou Stavovského divadla

„V písni Byla sem ešče malá Klementa Slavického si posluchači vychutnali emotivní projev Barbory Perné, dobře posazené vysoké tóny a pečlivě dotažené délky.“

„Radek Martinec skladby interpretoval pěkným písňovým projevem, jeho hlas je hladivý, skvěle posazený a velmi příjemný na poslech.“

„Jana Sýkorová v Summer is come Petra Ebena vhodně zvolila sílu hlasu, přiměřenou komornímu prostoru.“

Již třetí sezónu oblíbeného cyklu písňových recitálů ve Stavovském divadle zahájil v sobotu 4. října koncert mladých členů Národního divadla s klavírním doprovodem. První matiné Lidové inspirace bylo věnováno písním Klementa Slavického, Ladislava Vycpálka, Petra Ebena a Antonína Dvořáka. Podmanivá atmosféra divadelního jeviště za staženou oponou, kam se divák běžně nepodívá, připravila posluchačům nevšední kulisu k ojedinělému uměleckému zážitku. Svým umístěním je to zajímavý přínos k nabídce koncertních prostor jak pro publikum, tak v tomto formátu jistě také pro interprety.

Číst dál…

Janáčkova Káťa Kabanová nově v Melbourne

Novou inscenaci opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová uvede Victorian Opera ve spolupráci s ANAM Orchestra v melbournském Palais Theatre s kapacitou 1500 diváků. Představení se uskuteční 14. a 16. října a opera bude uvedena v českém jazyce s anglickými titulky. V hlavní roli Káti vystoupí sopranistka Desiree Frahn pod režijním vedením Heather Fairbairn a taktovkou dirigenta Finnegana Downie Deare. Přestože Leoš Janáček s sebou v českých…

Číst dál…

Mondrian Ensemble při spolupráci se spolkem Konvergence

Spolek skladatelů Konvergence připravil na 14. října další ze svých koncertů. Zájemcům o soudobou klasickou kompozici nabídne výběr z děl šesti autorů a hlavní interpretační úloha je svěřena švýcarskému Mondrian Ensemble. Koncert se koná od půl osmé večer v obvyklém působišti spolku, kostele sv. Vavřince v pražské Hellichově ulici. Koncert bude určitou reprízou zahajovacího koncertu…

Číst dál…

Obohacující pocta moravskému hudebnímu rodu Štědroň

„Skladba, která byla komponovaná ještě za studií autora v roce 1923, zněla jímavě i expresívně v duchu české moderny počátku století, kterou deklarovalo dílo Vítězslava Nováka.“

„Dále byl na programu písňový cyklus Svítání od Vladimíra Štědroně. Bella Adamova vložila do textu sebevědomou intenzitu.“

„Tři nápady pro klarinet a klavír hrála Paulová s Kahánkem v příjemně proměnlivé dynamice s využitím příležitostí demonstrovat charakteristické tónové kvality.“

Respirium a Sál Bohuslava Martinů Akademie múzických umění v Praze byly v pondělí 6. října dějištěm významné události. Rodina Střelcových, dámy Stanislava, Alexandra a Andrea, přivítaly návštěvníky ke třem částem projektu – přednášce, křtu CD a koncertu k poctě Vladimíra a Bohumíra, členů rodu Štědroňů. Program koncertu, který byl partnerským projektem festivalu Dny Bohuslava Martinů, uvedl vedle skladeb Vladimíra Štědroně také hudbu Janáčka a Martinů. Účinkovali pěvkyně Bella Adamova, klavírista Ivo Kahánek, klarinetistka Anna Paulová a Wihanovo kvarteto.  Projekt, který měl svou brněnskou premiéru v pátek 3. října 2025, zjevil podstatné a široké hudební veřejnosti méně známé skutečnosti, které tvořily českou hudební historii.

Číst dál…

Mahlerova Symfonie tisíců rozezní ostravské Trojhalí Karolina

V květnu roku 2026 se Ostrava stane dějištěm monumentálního provedení Mahlerovy Osmé symfonie Es dur označované za Symfonii tisíců. V industriálním prostoru Trojhalí Karolina zazní tento symfonický monument pod taktovkou rakouského dirigenta Christiana Arminga za účasti šesti set účinkujících. Projekt s lakonickým názvem Mahler 8 propojí orchestry, sbory i sólisty z Česka, Polska a Rakouska.…

Číst dál…

Orchestr Berg láká na čtvrttónový akordeon či skladby Hapky a Haase

Dvakrát v rychlém sledu přijdou příznivci Orchestru Berg do styku s jeho novátorskými počiny. Bližší akce 14. října nabídne kombinaci soudobé tvorby Haštala Hapky a Georga Friedricha Haase se zněním unikátního čtvrttónového akordeonu, 19. října se uskuteční Rileyho minimalismem inspirovaná multižánrová produkce. „Blíží se naše další akce! Z Finska dorazí špičkový sólista a před koncertem…

Číst dál…

Pražské hudební večery jako pocta Paganinimu

Houslista Pavel Šporcl zahájí 14. října na půdě Profesního domu na Malé Straně další ročník svého koncertního cyklu Pražské hudební večery. Letošní sezóna nese podtitul Pocta Paganinimu. Kromě vybraných hostů nabídne série i Šporclovu osobní výzvu: provedení všech dvaceti čtyř Capriccií Niccola Paganiniho. Šporclův komorní cyklus Pražské hudební večery otevře večer…

Číst dál…