KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Legenda z Erinu po více než století aneb Splácení dluhu Otakaru Ostrčilovi

Opera Národního divadla a Státní opera se dlouhodobě snaží zařazovat i tituly českých autorů, které jsou méně často hrané. Mezi ty patří i opera letos jubilujícího Otakara Ostrčila (1879–1935) Legenda z Erinu – příběh o zapovězené lásce, zradě a pomstě z prostředí starověkého Irska. Hudebního nastudování se ujal Robert Jindra, hudební ředitel Opery Národního divadla, režie Jiří…

Číst dál…

Bruno Ferrandis: Kafka je jako přízrak, Glassovu Procesu to dává sílu

„Děj i partitura v sobě nesou chaos, my se snažíme do toho vnést pořádek.“

„Neúprosný puls je v Procesu zároveň propojen s vyššími pravidly, s něčím božským.“

„Mám tendenci mít Josefa K. rád.“

Takřka beznadějně vyprodanou sérii představení Glassovy opery Proces na motivy Kafkova románu má před sebou Opera Národního divadla moravskoslezského. Hudebního nastudování se ujal Bruno Ferrandis, z jehož vyprávění je zřejmé skutečné pohlcení a fascinace tímto dílem. A to navzdory tomu, že ho podle jeho slov Kafka zprvu příliš nepřesvědčil.

Číst dál…

Donna Anna Olgy Jelínkové v Hannoveru

Sopranistce Olze Jelínkové letos v její domovské Lipské opeře není svěřena role v žádné z nových produkcí, nicméně pěvkyně zůstává součástí repertoárové inscenace Händelova Julia Césara v Egyptě. Daleko aktivnější bude v aktuální sezoně česká zpěvačka v hannoverské Státní opeře, kde ztvární roli dokonce ve čtyřech různých inscenacích (Don Giovanni, Růžový kavalír, Jeníček a Mařenka, Penthesilea) a přidá i koncertní vystoupení. Hannoverský Don…

Číst dál…

Čtvrtstoletí Mezinárodního festivalu komorní hudby v Klatovech

Ve čtvrtek 9. října vyvrcholí pětadvacátý ročník Mezinárodního festivalu komorní hudby v Klatovech. V sále tamní radnice se od devatenácti hodin sejde trio ve složení: Marek Kozák (klavír), Michal Kaňka (violoncello) a Igor Františák (klarinet).  Už od roku 2000 se Klatovy v době letní sezóny stávají centrem komorní hudby. Mezinárodní festival komorní hudby, který…

Číst dál…

Nečekaně vzhledné romaticko-minimalistické zátiší s Josefem Špačkem

„Denis Kožuchin představil barokně klenuté a sekvenčně formované téma stylovým úhozem, na nějž se vzápětí naladil Josef Špaček se svým charakterním tónem.“

„Josef Špaček exceloval ve vyhrávání všech nepředvídatelných rytmických zvratů, jež obdařil bodavou akcentací.“

„Pärtova skladba stavěla na ostinátním doprovodu fungujícím coby základ pro houslistovo opatrné odměřování každého stupnicového manévru.“

Během nedělního recitálového klání v pražském Rudolfinu vystoupil Josef Špaček se stylově rozmanitým repertoárem, jejž špičkový český houslista spolu s klavíristou Denisem Kožuchinem olemoval zvučnými skladatelskými jmény jako César Franck, Alfred Schnittke nebo Arvo Pärt. Vypointovaný program v kombinaci s pozoruhodnými hráčskými dovednostmi obou muzikantů zaujal posluchačstvo vyváženou a sugestivní variací dráždivé exprese s hudebně konstrukční hrou, jež jen potvrdila sólistovu muzikálnost a schopnost ukočírovat rozmanitou plejádu hudebních stylů.

Číst dál…

Filharmonický sbor z Brna na skok do Německa

Český filharmonický sbor Brno se opět chystá do zahraničí, tentokrát konkrétně do německého Künzelsau. Pro koncert s tělesem Würth Philharmoniker a dirigentem Claudiem Vandellim sbor připraví Petr Fiala, jeho hlavní sbormistr a zakladatel. Koncert 11. října obohatí přítomnost sólového klarinetu v rukou Sabine Meyer a violy Nilse Mönkemeyera. „Tento koncert slibuje především jedno: zvukovou magii.…

Číst dál…

Flétnista Jan Ostrý v obklopení talentovanými a pilnými

Koncertní cyklus Hudební Odyssea pořádaný Stipendijní akademií MenART propojuje um renomovaných umělců a talent mladé generace. Další z večerů naplněných inspirací a přátelským hudebním dialogem je na programu 11. října s flétnistou Janem Ostrým za klavírní spolupráce Silvie Ježkové. Akce se koná v Atriu Žižkov. Hudební Odyssea tentokrát nabídne setkání renomovaného flétnisty Jana Ostrého, který ve…

Číst dál…

Anna-Maria Helsing: Být dirigentkou už není exotické povolání

„Jako mladý se Charles Mackerras ujal vedení londýnského BBC Concert Orchestra, se kterým v Brně vystoupím.“

„Po studiích jsem vystupovala v orchestrech u prvních houslí, od kterých člověk své spoluhráče do jisté míry koordinuje. A zatoužila jsem se vydat na neprošlapanou dráhu dirigentky.“

„Na koncert spojený s památkou na Mackerrase se těším a jsem už teď rozechvělá“.

Jako by nám byl blízký už svým datem narození. Vždyť Charles Mackerras přišel na svět 17. listopadu. Pravda, už roku 1925 a ještě ve vzdálené Austrálii. Přilnul k nám ovšem díky své hudební lásce Leoši Janáčkovi, kterého propagoval po celém světě. Je proto namístě, že Mistrovo kulaté jubileum připomene brněnský festival Moravský podzim svým zahajovacím koncertem. A že při něm 12. října pozdvihne taktovku Finka Anna-Maria Helsing, není náhodou.

Číst dál…

Bari a Řím. Pavel Černoch v Itálii

Italské přístavní město Bari se těší na šestici uvedení opery Don Carlos Giuseppa Verdiho v divadle Petruzzelli. Titulní roli tam ve dnech 10., 12., 14. a 16. října ztvární český tenorista Pavel Černoch. Toho na přelomu měsíce října v Římě čeká také Brucknerova Velká mše s orchestrem Accademia Nazionale di Santa Cecilia pod…

Číst dál…

AudioPlus | Tomáš Hanus: Ve Vídni chtějí Prodanou nevěstu jako stálou součást repertoáru

Tomáš Hanus, dosluhující umělecký šéf Velšské národní opery v Cardiffu a hlavní hostující dirigent Islandského symfonického orchestru, připravil se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu na 6. října program zahajovacího koncertu jeho 99. abonentní sezóny. Předtím už na konci léta nastudoval ve Vídeňské státní opeře novou inscenaci Smetanovy Prodané nevěsty se sérií představení uváděných…

Číst dál…

Manciniho úvahy o zdobeném zpěvu vycházejí i s komentářem v češtině

Českou hudební literaturu věnovanou opernímu zpěvu obohacuje první komentovaný překlad traktátu Giambattisty Manciniho o zdobeném zpěvu. Autoři, Vanda a Ján Martákovi, projekt představí v říjnu na veřejných večerech v Bratislavě (16. 10.) a v Praze (20. 10.). Vedle odborné prezentace textu slibují i koncertní ukázky interpretace zásad ‚zlaté éry‘ zpěvu. Komentovaný překlad a edice Praktických úvah o zdobeném…

Číst dál…

Rada Akademie klasické hudby získává mezinárodní rozměr. Přivítá i šéfy světových filharmonií

Akademie klasické hudby oznámila zásadní obměnu složení Rady akademiků. Nově v ní zasedají vedle tří Čechů přední osobnosti zahraniční hudební scény, což má posílit mezinárodní prestiž ocenění. Vedle Jakuba Hrůši, Josefa Špačka a Jana Simona jsou jejími členy rektor londýnské Royal Academy of Music, prezident Newyorské filharmonie, předseda Vídeňských filharmoniků a umělecká a výkonná…

Číst dál…

Polsko, Francie, Čechy. Rychlý život Petra Nekorance

V úvodu sezony se český tenorista Petr Nekoranec objeví – v jeho případě nepřekvapivě – ve třech různých zemích v rámci třinácti říjnových dní. 10. října zazpívá v Polsku u zahájení sezony Poznaňské filharmonie, Rameau gala obohatí 19. října ve francouzském Nancy a o tři dny později bude hvězdou v Gočárově galerii na koncertě úspěšných absolventů pardubické…

Číst dál…

Baborák a spol. pečlivě, umně i s úsměvem 

„Na první pohled mohl repertoárový rozpis až šokovat, ne-li odpudit. Nebude to bramboračka či dort, jak ho pekli Pejsek s Kočičkou?“

„Třívětý opus šarmantní Clara Dent-Bogányi přednesla s kýženou lehkostí a prožitkem, byť o nijak jednoduchý part se nejedná.“

„Usměvavé vedení Radka Baboráka na mnoha místech probouzelo úsměvy i v řadách instrumentalistů a výsledkem tedy bylo skvěle i s radostí zahrané dílo obdařené i výrazovou péčí.“

Pražští komorní sólisté uspořádali krásný koncert. Soubor vedený respektovaným hornistou Radkem Baborákem 5. října opět prokázal svůj mnohovstevnatý um ve svém novém působišti, tedy v kostele sv. Anežky České na Spořilově. Coby sólistka, ale později i členka ansámblu přispěla k suverénnímu sukcesu koncertní akce hobojistka Clara Dent-Bogányi. Skutečně, už předem je nutné zdůraznit: Bylo to skvělé z mnoha úhlů pohledu.

Číst dál…

Slovenské národní divadlo uvede po sto letech Samsona a Dalilu 

Slovenské národní divadlo připravuje premiéru opery Samson a Dalila Camille Saint-Saënse, která se uskuteční 10. října. Titul se na bratislavskou scénu vrací téměř po celém století, a to ve výpravné inscenaci mladé slovenské režisérky Zuzany Fischer a v hudebním nastudování zkušeného Marca Guidariniho. Do konce sezóny je plánováno pět repríz.  Hudební nastudování inscenace připravuje…

Číst dál…

Jiří Heřman: Režírovat ještě neumím. Snad se mi to jednou podaří 

„Nikdy neupřednostňuji jednu složku, snažím se všechny podpořit k maximální spolupráci, jen tak může vzniknout něco mimořádného. Pokud takový koncept neprosadím, mohu rovnou poslat diváky na koncert, a ne do divadla.“

„Mým největším přáním je, aby diváci odcházeli z představení proměnění.“

„Příběh největšího irského hrdiny Finna je dobrým základem pro velkou tragédii.“

Jiří Heřman patří k nejvýraznějším českým operním režisérům současnosti. Absolvent konzervatoře v Plzni a operní režie na pražské AMU si renomé vybudoval jak originálními komorními projekty v netradičních prostorách, tak inscenacemi na velkých operních scénách. Od roku 2015 působí jako umělecký šéf opery Národního divadla v Brně.

Číst dál…

Hudba, která plyne s časem. Glass na zámku Mikulov

„Rytmus tikania hodín sa premenil na ťažký, pomalý krok titána.“

„Ostatné sláčiky sa držali v pozadí a violončelá mali veľký priestor aj po tutti-výbuchu.“

„Sláčiky zneli žiadostivým tónom, akoby im opatrnosť bránila v plnej dynamickej gradácii.”

Na zámku Mikulov v rámci desiateho ročníku Lednicko-valtického hudobného festivalu ožil svet Philipa Glassa. 4. októbra jeho dielo LIFE: Cesta časom sprostredkoval Orchester Berg pod taktovkou Petra Vrábela a nechýbala ani sprievodná projekcia fotografa Fransa Lantinga. Kombinácia vizuálnej krásy života ako takého s hypnotickou hudbou Philipa Glassa bola zážitkom, pri ktorom sa človek ľahko pristihne, ako sa ponára do úžasu a tichého zamyslenia. Hráči Orchestra Berg podali úctyhodný výkon a zo strany publika bol potlesk v stoji reakciou bez zaváhania.

Číst dál…

Čtyři koncerty a dvě operety ve čtyřech dnech. Až absurdní zápřah Petra Popelky

Bývalý šéfdirigent Orchestru Norského rozhlasu, zvolna dosluhující šéfdirigent českých rozhlasových symfoniků a relativně nový šéfdirigent Vídeňských symfoniků Petr Popelka ve Vídni pokračuje v hudebních aktivitách koncertních i operních. Kromě nového nastudování Straussova Netopýra se dirigent aktuálně připravuje také na trojici uvedení Mahlerovy První symfonie zvané „Titán“. Symfonická prvotina světového skladatele bude ve vídeňském Konzerthausu k mání…

Číst dál…

Výrazná přítomnost Ľubici Čekovské v úvodu košické sezony

Státní filharmonie Košice se chystá na zahájení 57. sezony. Populárněji laděný pořad z posledních textů humoristy Milana Lasici, které věnoval hudebníkovi Mariánu Čekovskému, se uskuteční 10. a 11. října za umělecké přítomnosti respektované skladatelky a Mariánovy sestry Ľubici Čekovské, její dílo pak zároveň otevře 57. košickou sezonu. Státní filharmonii na tomto koncertě 16.…

Číst dál…

Tvorba Ostravanů v širším kulturním kontextu čili 51. Hudební současnost

Festival Hudební současnost, pořádaný Tvůrčím centrem Ostrava, vstupuje do své 51. edice. Jedna z nejdéle kontinuálně probíhajících přehlídek soudobé hudby v České republice přinese od 10. října do 30. listopadu sérii koncertů, multimediálních projektů a vzdělávacích aktivit. Festival se zaměřuje především na prezentaci tvorby ostravských hudebních skladatelů, které zároveň zasazuje do širších domácích…

Číst dál…

Kantáta Carmina burana otevře novou komorní řadu pardubické filharmonie

Komorní filharmonie Pardubice připravila ve své 57. sezoně novou Komorní řadu, kterou otevře jedno z nejslavnějších hudebních děl 20. století – kantáta Carmina burana Carla Orffa. Tentokrát však ne v obvyklém monumentálním provedení, ale v komorní verzi pro dva klavíry, bicí nástroje, sólisty a sbor. Všechny hudebníky v Sukově síni povede dirigent Stanislav Vavřínek. Koncert…

Číst dál…

Irena Chřibková: Francouzi dokáží ze svatojakubských varhan vytáhnout barvy jako nikdo jiný 

„Varhany jsou živý organismus.“

„Záleží na tom, co varhaník chce slyšet.“

„Kdyby havarijní situace nastala, tak ji budu muset řešit. Ale v této chvíli počítám s tím, že další ročník festivalu bude.“ 

Mezinárodní varhanní festival pořádaný v bazilice svatého Jakuba v Praze na Starém Městě je atraktivní nejen zajímavým výběrem účinkujících a repertoárem, ale i nástrojem – největšími varhanami v Praze i v republice. Katolická církev a Audite Organum, společenství organizující tamní koncerty varhanní hudby, však stojí před jejich nezbytnou rekonstrukcí. Titulární varhanice chrámu Irena Chřibková, iniciátorka a po celou dobu ředitelka festivalu, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje, v jakém stavu varhany jsou a kolik peněz je potřeba, a vypočítává, co vše se bude opravovat. Vrací se však i k programu festivalu, který se v srpnu a září uskutečnil už potřicáté.

Číst dál…

Svěží vystoupení Pražských symfoniků na Bratislavských hudebních slavnostech

„Dát dohromady náročný part pro čtyři lesní rohy nebylo jednoduché. Jejich souhra byla obdivuhodná.“

„Hudba Josefa Suka je efektní a plná dramatického citu.“

„Díky sugestivním gestům Tomáše Netopila klenuté plochy hýřily barevností.“

Bratislavské hudební slavnosti jsou v plném proudu a Koncertní síň Slovenské filharmonie je každý večer plná hudbymilovných návštěvníků. V pátek 3. října zde hostili Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v čele s dirigentem Tomášem Netopilem. Lákadlem byl Koncertní kus pro čtyři lesní rohy a orchestr Roberta Schumanna a závěrem zazněla Symfonie E dur Josefa Suka. Program neobvyklý, přesto posluchačsky atraktivní.

Číst dál…

Podzim u Svatého Vavřince. Od klasické komořiny přes adventní duchovní hudbu k jazzu

Cyklus koncertů ve Svatovavřineckém kostele v Praze vstupuje do nové sezóny, která začne v úvodu října a potrvá až do ledna 2026. Pestrá škála programu spojuje přední české interprety klasické hudby v rozmanitých komorních programech, adventní duchovní koncert i jazzový přesah v závěru řady. Všechny koncerty se konají od půl osmé večer v kostele sv. Vavřince na…

Číst dál…

Bývalý i současný šéfdirigent na žilinském pódiu. Účastní se držitelka Thálie

Státní komorní orchestr Žilina, jehož šéfdirigentem je v současnosti někdejší debutant Pražského jara František Macek, chystá dvojici říjnových koncertů určených dospělému publiku. Dvě koncertní křídla se rozezní 9. října pod Mackovou taktovkou, bývalý šéfdirigent Oliver Dohnányi doprovodí vokálně-instrumentální pořad se Soňou Godarskou o týden později. Slovenskou premiérou nekonvenčního díla Hommage à Paul…

Číst dál…

Lípa Musica se dvěma alternativními písňovými pořady, včetně Stinga a cappella

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica přinese v dalším týdnu dvě vystoupení ve dnech 9. a 11. října. Neotřelý písňový projekt ústřední dvojice Vladimír Javorský – Marian Friedl bude prezentován v Jiráskově divadle v České Lípě, a cappella ansámbl Singer Pur zazpívá v Městském divadle v Novém Boru mimo jiné písně světoznámého Stinga ve speciálním aranžmá. Několik desítek…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Varhanní dny Jozefa Grešáka v Bardejově 

„V rámci koncertného života mesta Bardejov sú Organové dni Jozefa Grešáka jediným koncertným cyklom arteficiálnej hudby mimoriadnej kvality.“

„Jozefovi Grešákovi kontakt s organom novopostaveným v bazilike v roku 1909 otvoril cestu k rozvoju hudobného talentu.“

„Suverénna technika a virtuózna samozrejmosť – takýto prívlastok možno pripísať organovému recitálu Přemysla Kšicu.“

Organové dni Jozefa Grešáka s viacerými jubileami. Pod tímto titulkem se v článku pro portál KlasikaPlus.cz vrací východoslovenská muzikoložka Silvia Fecsková k letnímu festivalu, na kterém během července a srpna vystoupili v hlavním katolickém chrámu v památkovém městě Bardejově čtyři varhaníci. Jedním z nich byl Přemysl Kšica, varhaník chrámu sv. Mikuláše na Malé Straně v Praze. Autorka uzavírá text připomínkou skutečnosti, že rok 2027 bude spojen s dvojím jubileem skladatele Jozefa Grešáka, a tedy výzvou, že je nejvyšší čas uvažovat nad tím, jak ho pojmout.

Číst dál…

Nabitý první týden sezony Plzeňské filharmonie. Zahájení se sboristy z Brna

Západočeský orchestr Plzeňské filharmonie se chystá na oficiální zahájení sezony. To se s hudbou Lukáše, Bernsteina, Martinů a Dvořáka uskuteční 9. září v Měšťanské besedě za umělecké přítomnosti brněnského filharmonického sboru a dvojice sólistů. Sedm dní následujících otevření nového ročníku pak přinese další dva velké orchestrální koncerty a jeden komorní v Domě hudby. KlasikaPlus.cz přináší přehled.…

Číst dál…

Raritní Rablův kvartet v podání Paulové, Fuxové, Kasíka a Filípka zazní v Čechách i Německu

Čtyři výrazní čeští interpreti: Anna Paulová (klarinet), Marie Magdalena Fuxová (housle), Martin Kasík (klavír) a Štěpán Filípek (violoncello) se vydávají v říjnu na třídenní turné po České republice a Německu. Jeho zastávkami budou Praha, Wechterswinkel a Bad Brückenau. Program zahrnuje tria Haydna a Brahmse, ale také kvartet vzácně uváděného Waltera Rabla. Netradiční komorní soubor ve…

Číst dál…

Až mysteriózní začátek festivalu Archaion Kallos

„Hudba je spojnice mezi zemí a nebem, která nám pomáhá v našem duchovním životě.“

„Na byzantskou hudbu nedám dopustit. Vyloženě vybízí k hlubokému prožitku, ke kontaktu s transcendentnem…“

„Nikdy mě nenapadlo uvažovat o tom, že ‚velká ektenie‘, tedy soubor přímluv a proseb přednášených knězem, je také svým způsobem hudební skladbou.“

Šero večerního chrámu a ve čtyřech koutech ženské postavy v dlouhých černých šatech táhle zpívající tajemné slabiky. Atmosféra jak vystřižená z nějakého mysteriózního filmu. Tak ve čtvrtek 2. října v pražské pravoslavné katedrále sv. Cyrila a Metoděje začal mezinárodní festival pravoslavné duchovní hudby Archaion Kallos.

Číst dál…