KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Osvědčená skladatelská jména při mariánskolázeňském listopadu. Sólistou i místní rodák

Trojice koncertů čeká Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně v měsíci listopadu. Připravované akce se tentokrát nechystají překročit rámec standardní klasické hudby, přičemž všechny se uskuteční ve Společenském domě Casino, na domovské scéně orchestru. Nejbližší koncert se v jedenáctém měsíci roku uskuteční 7. listopadu a své sólové schopnosti představí mladý pianista Jaroslav Skalka. Jaroslav…

3 minuty čtení Číst dál…

Jan Lisiecki: Profesionál nemá žádné ‚oblíbené‘ skladby

„Největší zlozvyk, který u studentů vidím, je špatné držení těla.”

„Když jsem sám na pódiu, nejde jen o hraní samotných skladeb. Jde také o vytváření atmosféry večera.”

„Nejdůležitější věc, kterou by se měl student naučit, je umět pracovat sám.”

Koncertní kariéra kanadského klavíristy polského původu Jana Lisieckého začala už v jeho patnácti letech, kdy podepsal smlouvu s prestižním hudebním vydavatelstvím Deutsche Grammophon. Od té doby vystupuje na nejvýznamnějších pódiích v Evropě, Americe i Asii a spolupracuje s předními orchestry a dirigenty. V listopadu se vrací do České republiky, aby zde 8. listopadu představil recitál složený výhradně z preludií. Půjde zároveň o jeho dlouho očekávaný debut na Festivalu Rudolfa Firkušného. Nejen o dramaturgii recitálu, ale i inspiracích a zlozvycích klavíristů jsme vedli rozhovor pro portál KlasikaPlus.cz.

12 minut čtení Číst dál…

Dobře temperovaný klavír až na dřeň s Mahanem Esfahanim

„I přes některá velmi rychlá tempa, která zvolil, byla hudební struktura vždy zřetelná, jeho hře bylo perfektně rozumět.“

„Podařilo se mu udržet hudbu živou od prvního do posledního momentu, zdálo se, že koncentrace je pro něj něčím naprosto přirozeným.“

„Vystoupení ve mně vyvolávalo mnoho otázek a provokovalo k hlubšímu prozkoumání tohoto obrovského díla.“

Skutečně mimořádný koncert měli možnost slyšet návštěvníci programu 131. sezóny Českého spolku pro komorní hudbu. V podání světově uznávaného cembalisty Mahana Esfahaniho, kurátora letošních spolkových řad, zazněl 29. října v Dvořákově síni pražského Rudolfina kompletní první díl Bachova Dobře temperovaného klavíru. Tento základní kámen klasické hudby ve své době reflektoval posun ve vývoji ladění a následně byl vzorem a inspirací mnoha dalším skladatelům. Pro Mahana Esfahaniho to byl první koncert této sezóny spolku a přestože byl plný kontrastů a nevšedního interpretačního přístupu, rozhodně nešlo o snadný poslech.

7 minut čtení Číst dál…

Janáček Brno 2026 avizuje kompletní provedení Janáčkových oper

Festival Janáček Brno 2026 nabídne všechny opery titulního skladatele, přední světové interprety i inscenace na netradičních místech. Jubilejní desátý ročník festivalu s mottem Kořeny představí nejrozsáhlejší program ve své historii, který propojí Janáčkův odkaz se současnou hudbou a současným divadelním pojetím. Konat se bude mezi 13. říjnem a 17. listopadem příštího roku. Brno se…

3 minuty čtení Číst dál…

Státní filharmonie Košice v Praze. Sólo Dalibor Karvay

Zřídkakdy se vyskytující příležitost bude mít pražské publikum. Místní kulturní život totiž obohatí návštěva Státní filharmonie Košice, kterou povede její nový stálý hostující dirigent Tomáš Brauner, sólové úlohy se chopí dosluhující koncertní mistr Vídeňských symfoniků Dalibor Karvay. Umělci společně vystoupí 4. listopadu ve Smetanově síni Obecního domu a půjde o slavnostní koncert…

3 minuty čtení Číst dál…

Mnohokrát Německo, jednou Jižní Korea. Listopad Haasovců

Renomovaný smyčcový Pavel Haas Quartet pokračuje v koncertních cestách napříč zeměkoulí. Listopadové zastávky zahrnují nejedno německé vystoupení, avšak také výpravu do Jižní Koreje. Nejbližší koncert se uskuteční 4. listopadu v malém sále hamburské Labské filharmonie. Pavel Haas Quartet, se kterým KlasikaPlus.cz nedávno přinesla rozhovor, své listopadové působení načne v Hamburku. Malý sál ikonické…

3 minuty čtení Číst dál…

Italští novátoři Luigi Nono a Nicola Sani v podání skupiny Klang Systematiek

Druhý koncert v rámci pilotní koncertní série platformy Klangfield souboru nové hudby Klang Systematiek představí díla dvou italských skladatelů: Io, frammento dal Prometeo Luigiho Nona a AchaB II Nicoly Saniho. Koncert je koncipován jako imerzivní zážitek – publikum bude obklopeno osmikanálovým systémem a hudebníci budou sedět uprostřed publika. Akce se koná 4. listopadu v Divadle X10 a kromě…

4 minuty čtení Číst dál…

Newyorský Martinů triptych 

V období od 3. listopadu do 12. prosince uvede Mannes School of Music v New Yorku trojici koncertů věnovaných Bohuslavu Martinů. Program představí orchestrální, komorní i vokální tvorbu českého skladatele v kontextu děl jeho současníků i následovníků v interpretaci Mannes Orchestra za řízení Davida Hayese a vybraných studentů školy.  Hudební odkaz Bohuslava Martinů se stane hlavním…

3 minuty čtení Číst dál…

Hudba v souvislostech uvede orchestrální koncert Malby s premiérami českých skladatelů

Desátý ročník cyklu Hudba v souvislostech pokračuje ve své snaze propojovat současnou hudbu s dalšími oblastmi umění a představovat ji v nových souvislostech. V rámci letošní sezóny nabídne čtyři koncerty různého zaměření – od experimentálního imerzivního zážitku až po filmový projekt s živou hudbou. Třetí koncert cyklu, nazvaný Malby, se uskuteční 3. listopadu od osmi hodin…

2 minuty čtení Číst dál…

Liberecké cestování světem písně

„Příběh čerstvého projektu Via ad artem stojí určitě za pozornost.“

„Citlivý doprovod Jana Máry a jeho lahodný přednes Schumannovy Dětské scény patřil k vrcholům večera.“

„Oba zpěváci zúročili své zkušenosti na poli staré hudby i ve světě opery.“

Sváteční večer 28. října patřil v Severočeském muzeu v Liberci písním a interpretům vystupujícím pod hlavičkou projektu Via ad artem. Sopranistka Eva Bennet, basista Josef Kovačič, klavírista Jan Mára, violoncellistka Petra Machková a theorbista Marek Kubát připravili pásmo umělých písní napříč časem i prostorem od francouzské a anglické renesance přes italské baroko a německý romantismus až po českou píseň 20. století.

7 minut čtení Číst dál…

Adam Suk a Vojtěch Pelka hosty pardubických Barocco sempre giovane

Barocco sempre giovane, pardubický soubor založený v roce 2004, připravuje další vystoupení. První z nich se uskuteční 4. listopadu v domovských Pardubicích v Sukově síni Domu hudby společně s dvojicí sólistů, konkrétně Vojtěchem Pelkou (kontratenor) a Adamem Sukem (varhany). 8. listopadu následuje vystoupení v Rychnově nad Kněžnou. Úvodem pardubického vystoupení zazní výňatky z Händelových oper Rinaldo, HWV 7…

2 minuty čtení Číst dál…

Trio Bohémo stráví listopad za velkou louží

České klavírní Trio Bohémo podnikne v listopadu rozsáhlé turné po Spojených státech. Mezi 2. a 23. listopadem vystoupí v koncertních sálech napříč USA a představí program složený z české hudby, klasického vídeňského repertoáru i současné tvorby. Turné je dalším příspěvkem k rostoucímu mezinárodnímu renomé souboru, který byl založen v roce 2019 a od té doby patří k významným komorním hráčům…

3 minuty čtení Číst dál…

Epos o Gilgamešovi uzavře třicátý ročník festivalu Martinů Festtage v Basileji

Závěrečný koncert mezinárodního festivalu Martinů Festtage 2025 se uskuteční v neděli 2. listopadu od sedmnácti hodin v hudebním sále Stadtcasino Basel. Vrcholem večera bude oratorium Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi, jedno z nejambicióznějších děl skladatele, provedené v podání Rundfunkchor Berlin a Neues Orchester Basel pod vedením Christiana Knüsela s českým basistou Janem Martiníkem v jednom ze sólových vokálních partů.…

3 minuty čtení Číst dál…

Dalibor Karvay: Kvalita Vídeňských symfoniků není nízko. A s Petrem Popelkou jen poroste 

„Roste silná generace slovenských hudebníků.“

„S Andrésem Orozco-Estradou se znám dobře a je to také velmi dobrý dirigent, ale Petr si orchestr umí získat na svoji stranu. On přijde na zkoušku a ti lidé mu věří…“

„Vídeňští filharmonikové opery někdy hrají z listu.“

Slovenský houslista Dalibor Karvay jako koncertní mistr Vídeňských symfoniků… na toto spojení jsme u orchestru, který od loňského roku vede náš Petr Popelka, zvyklí. Avšak pozor! Formulka platí jen do konce aktuálního roku. Karvay své čerstvé rozhodnutí přesvědčivým způsobem zdůvodňuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz, nic však nemění na faktu, že s košickou filharmonií a jejím novým stálým hostujícím dirigentem Tomášem Braunerem brzy vystoupí ve Smetanově síni Obecního domu – akce 4. listopadu je slavnostní příležitostí u výročí narození zakládajících osobností Československé republiky.

19 minut čtení Aktualizováno Číst dál…

Filharmoniště v listopadu nabídne hudební dobrodružství pro děti od miminek po školáky

Platforma Filharmoniště, která se zaměřuje na přístupné hudební zážitky pro děti a jejich rodiče, uvede v listopadu sérii interaktivních koncertů napříč Prahou. Program nabídne setkání s klasickou hudbou v podání předních českých interpretů a propojí ji s pohybem, fantazií a dětskou zvídavostí. Rodiče s nejmenšími ratolestmi budou vítání mimo jiné v Kulturním centru Vozovna, Gröbově vile, Purkrabství na Pražském hradě…

3 minuty čtení Číst dál…

Straussovské valčíky či pořad pro děti na jídelníčku Moravské filharmonie

Moravská filharmonie přichystá v první půli měsíce listopadu kulturní zážitky širokého rozpětí. Klavírní hru vystřídá oslava straussovského výročí, následuje pořad pro rodiny s dětmi, ale i koncert soudobé hudby. Příznivci orchestru pak očekávají i benefici na podkladě muzikálových melodií. Nejbližší koncert však patří 4. listopadu klavírnímu umění brněnské pedagožky a koncertní klavíristky Alice Rajnohové. Alice…

3 minuty čtení Číst dál…

Akustiku je nutné brát v potaz. Requiem v plzeňské katedrále

„Zájem o koncerty v plzeňské katedrále je ze strany posluchačů enormní a odpovídá významu této stavby.“

„Sbormistr opery DJKT Jakub Zicha dobře pracuje s vokální polyfonií.“

„Ačkoliv Haydn skladbu komponoval jako mši za zemřelého chlebodárce, na niterném vyznění se jistě podepsala smrt dcery.“

Podzimní rekviem v katedrále sv. Bartoloměje má už několikaletou tradici. Osou programu bylo tentokrát Requiem in C Michaela Haydna, bratra slavnějšího skladatele, kdy hudební nastudování se ujal šéf opery Divadla J. K. Tyla Jiří Petrdlík. Operní soubor 26. října doplnila čtveřice sólistů, dílo Haydnovo zase Michna, Schütz a Tůma.

7 minut čtení Číst dál…

Talichův Beroun v listopadu s důrazem na nové kompozice

Letošní 43. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Talichův Beroun se nese v duchu tématu Václav Talich světový. Dramaturgie festivalu tak vzdává hold významnému dirigentovi a jeho mezinárodnímu hudebnímu odkazu. Listopadový program v KD Plzeňka načnou studenti pražské HAMU a další koncerty představí mimo jiné nové skladby současných tuzemských tvůrců. Crossover projekt, který vznikl ve spolupráci s HAMU,…

3 minuty čtení Číst dál…

Janáčkova Věc Makropulos historicky poprvé v londýnské Královské opeře

Už 4. listopadu se v Londýně uskuteční premiéra prvního provedení Janáčkovy Věci Makropulos v historii Královské opery Covent Garden. S novým hudebním ředitelem Jakubem Hrůšou spolupracuje zkušená britská režisérka Katie Mitchell. V tajuplném příběhu Emilie Marty na motivy divadelní hry Karla Čapka o touze po nesmrtelnosti se v roli Janka představí český tenorista Daniel Matoušek. Poté, co Jakub Hrůša uvedl na začátku…

5 minut čtení Číst dál…

Třináctiminutový Hurníkův hudební průlet historií Hradce Králové zabodoval    

„Tomáš Brauner dal ve Smetanově symfonické básni velkoryse prostor všem hráčům s důrazem na mnohdy v ní nezaslouženě opomíjené nuance.“ 

„Kompozice Lukáše Hurníka je veskrze milou záležitostí, neskrývaně programní a vycházející nejen ze snahy postihnout dějiny východočeského města v rychlé zkratce.“

„Tvrdá a promyšlená práce s předními českými i zahraničními dirigenty přinesla v Hradci Králové plody, jež je zde již možno vnímat jako vysoký standard.“ 

Nejočekávanějším bodem programu na letošním slavnostním koncertě Filharmonie Hradec Králové ke Dni vzniku samostatného československého státu se již dlouho předem stala skladba Lukáše Hurníka Letopisy královéhradecké, symfonická kronika k 800. výročí města. Večer ke státnímu svátku 28. října probíhal v Sále Soni Červené v důstojném duchu, světová premiéra třináctiminutového dílka mu dodala zvláštní jiskru. Dirigoval Tomáš Brauner.

8 minut čtení Číst dál…

Večer pro violu. Fialová a Skoumal vystoupí na pozvání Společnosti Bohuslava Martinů

V sobotu 1. listopadu se v osmnáct hodin uskuteční v kostele sv. Vavřince na pražské Malé Straně komorní koncert zaměřený na violový repertoár tří významných skladatelských osobností. Violistka Kristina Fialová a klavírista Adam Skoumal představí sonáty Wolfganga Amadea Mozarta, Bohuslava Martinů a Rebeccy Clarke. Koncert pořádá Společnost Bohuslava Martinů. Program zahájí Sonáta e moll…

2 minuty čtení Číst dál…

Gounodova opera Romeo a Julie se vrací do Drážďan. A s ní i Robert Jindra

Opera Roméo et Juliette Charlese Gounoda se po úspěšném uvedení v první polovině roku 2025 znovu objevuje na scéně Semperovy opery v Drážďanech. Série čtyř představení na přelomu října a listopadu obnovuje výpravnou inscenaci režisérky Barbary Wysocké a bude uvedena pod hudebním vedením českého dirigenta Roberta Jindry, který v titulu na drážďanské scéně debutoval. V hlavní…

2 minuty čtení Číst dál…

Prague Philharmonia s Oscarem Jockelem v roli dirigenta i skladatele

Druhý koncert orchestrálního cyklu Prague Philharmonia se uskuteční v pondělí 3. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina. Program představí violoncellistu Brannona Choa a dirigenta Oscara Jockela a propojí hudbu klasicismu s premiérou kompozice floris glacialis dirigujícího autora. Prague Philharmonia připravila pro své listopadové vystoupení program zaměřený na dialog mezi tradičním orchestrálním repertoárem a současnou tvorbou. Během…

3 minuty čtení Číst dál…

VÝHERCI SOUTĚŽE:
Pražské Národní divadlo uvádí Ostrčilovu Legendu z Erinu

Pražské Národní divadlo uvádí po více než sto letech jednu z nejpozoruhodnějších oper českého modernismu. Legenda z Erinu Otakara Ostrčila, inspirovaná keltskou mytologií a proslulá svou orchestrální hutností i dramatickou symbolikou, se vrací v hudebním nastudování Roberta Jindry a režii Jiřího Heřmana. Premiéry se uskutečnily 16. a 19. října. Vyhlašujeme vítěze pěti dvojic vstupenek na reprízu inscenace,…

3 minuty čtení Číst dál…

Salomon, Michelangelo a Luigi Rossi. Silentium ensemble nabídl opomíjené madrigaly

„Salomon Rossi znal téma, které souznělo s jeho vírou i tvořivým muzikantstvím.“

„Tato Frohbergerova prostá stupnice, rozvedená do variací v podání Ondřeje Múčky, sklidila velký potlesk.“

„‚Pohlédni aspoň ke mně, jak umírám‘, znělo v temném úvodu s výraznými vstupy mužských hlasů.“

V neděli 26. října se v brněnském Konventu Milosrdných bratří uskutečnil druhý koncert 14. sezóny cyklu Bacha na Mozarta. Na programu byla trojice italských skladatelů jménem Rossi a jejich madrigaly. Zpívalo pět sólistů The Quintet, odnože Silentium ensemble, s uměleckou vedoucí Terezou Válkovou. Sama s nimi zpívá alt, spolu s ostatními, sopranistkou Lenkou Cafourkovou Ďuricovou, altistou Martinem Ptáčkem, tenoristou Jakubem Kubínem a basistou Jiřím Miroslavem Procházkou. Neodmyslitelnou součástí a stálým průvodcem napříč všemi madrigaly bylo cembalo varhaníka a cembalisty Ondřeje Múčky.

5 minut čtení Číst dál…

Janáčkova filharmonie Ostrava přesouvá koncert s rezidenčním sólistou. Zahájení se dočká populární řada

Přetrvávající zdravotní indispozice rezidenčního violoncellisty Johannese Mosera, která si vyžádala záskok již na koncertu 16. října, přiměla Janáčkovu filharmonii Ostrava k přesunu komorního koncertu s daným interpretem ze 3. listopadu na 3. února příštího roku. Publikum se však v úvodu listopadu dočká tematického večera s titulem Nové začátky v rámci neformální řady C, jejímiž novými průvodci…

3 minuty čtení Číst dál…

Barokní podvečer u Ludvíka XIV.

Soirée u krále Slunce je název nejbližšího programu z cyklu Barokních podvečerů, které organizuje Collegium Marianum v tereziánském sále břevnovského kláštera. 3. i 4. listopadu vystoupí hudebníci pod vedením flétnistky Jany Semerádové v komorním složení tří hráčů, uměleckého přednesu z korespondence se chopí Barbora Munzarová. Komorně laděný program přenese do komnat Ludvíka XIV. Na koncertě zazní tvorba dvorních hudebníků Jacquesa-Martina…

2 minuty čtení Číst dál…

Beth Ratay: S Janáčkem a Birtwistlem sdílíme vášeň pro vyprávění příběhů

„Po přečtení dopisu, jsem pocítila inspiraci ukázat mého dědečka jako mladého imigranta hledajícího nové příležitosti v novém světě.“

„Dnes je mnoho výjimečných skladatelek, které jsou široce uznávané a oslavované. Přesto však přetrvávají problémy v tom, jak hudební instituce nahlížejí na ženskou tvořivost.“

„Formát krátkých jednoaktových minioper dokáže lépe vystihnout současné příběhy a odpovídá tempu i zkušenosti dnešního publika.“

Americká skladatelka Beth Ratay vystudovala hudební kompozici se specializací na světovou hudbu na univerzitě v Santa Cruz v Kalifornii a nyní působí jako pedagožka hudební teorie a skladby na Univerzitě Nového Mexika v Albuquerque. Její tvorba se rozprostírá od vokálních a operních děl až po komorní a orchestrální skladby. Za svůj operní koncept The Morpheus Quartet v letošním roce obdržela ocenění Female Composer Discovery od organizace OPERA America. Do Prahy přiváží svou skladbu Two Worlds, inspirovanou příběhem jejího dědečka, který v roce 1922 emigroval z Československa do Spojených států. Dílo zazní 1. listopadu na koncertě Lieder Society na Novoměstské radnici v Praze.

12 minut čtení Číst dál…

Dokonce dva dětské sbory z Prahy v listopadu u Jihočeských filharmoniků

Jihočeská filharmonie chystá listopadové akce. Zavítají dva dětské sbory z Prahy, ze stejného města také elitní trumpetista slovenského původu. K dispozici bude pořad klasického střihu, jeden hraniční, závěrem měsíce také takový, který otevřeně otevírá dveře hudbě popové. Nezapomíná se ani na dětské publikum. KlasikaPlus.cz přináší přehled dění v Českých Budějovicích v jedenáctém měsíci roku.…

3 minuty čtení Číst dál…

Nekompromisní Musica Florea a Roman Patočka jako ‚muž statečný‘

„Štryncl tempo modeloval důkladně a vehementně a výsledkem bylo opravdu živoucí, energické, poutavé pojetí Dvořákova slavného kusu.“

„Zralý, znalý výkon postupně stále více uvolněný Roman Patočka ve třetí větě rozezpíval do už neoddiskutovatelně obdivuhodného tónu, kterého byl najednou plný sál.“

„Fibich známý především tvorbou melodramů, kterou se z dnešního pohledu nejvýrazněji odlišuje, napsal dílo hodné pozornosti.“

Třiadvacátý ročník cyklu Musica Florea Bohemia pokračoval ve sváteční den 28. října koncertem Romantik Zdeněk Fibich. Orchestr poučeného přednesu vystoupil pod svým obvyklým vedoucím Markem Štrynclem a koncertnímu sálu vršovického Vzletu představil zásadní symfonické dílo zmíněného autora, ale také slavný koncertantní kus jeho o něco staršího souputníka Antonína Dvořáka. Sólistou v jeho houslovém koncertu byl zpaměti hrající Roman Patočka.

7 minut čtení Číst dál…