Pianista Mao Fujita vystoupí v Ostravě
Teprve šestadvacetiletý japonský pianista Mao Fujita, držitel druhé ceny z Mezinárodní Čajkovského soutěže v Moskvě v roce 2019, vystoupí 20. ledna v dočasném působišti Janáčkovy filharmonie pod její hlavičkou. Při recitálu v ostravském Kině Vesmír zahraje mimo jiné Skrjabinova preludia a Beethovenovy variace na vlastní téma.

Recitálový program zahájí 24 preludií, op. 11 ruského skladatele a pianisty Alexandra Nikolajeviče Skrjabina. Preludia vznikla na různých místech v průběhu jeho koncertních cest po Evropě v letech 1895 a 1896. Odkaz skladatele dokreslí Fantazie pro klavír h moll op. 28. Cyklus 24 preludií pro klavír, z nichž zazní výběr, zkomponoval japonský skladatel Akio Yashira už ve svých šestnácti letech v roce 1945. Cyklus drobných kompozic je charakteristický zajímavou směsicí vlivů evropské klasické, taneční i japonské tradiční hudby.
Beethovenových 32 variací na vlastní téma vzniklo v roce 1806. Beethoven jim nepřidělil opusové číslo a údajně si jich příliš nevážil. I přesto se staly oblíbenou součástí klavírního repertoáru. Traduje se, že autor na toto své dílo později dokonce zapomněl. Ze stejného období pochází také Klavírní sonáta č. 23, která vešla ve známost pod názvem „Appassionata“. Skladatel sám ji považoval za jednu ze svých nejlepších klavírních kompozic. V díle se objevuje proslulý „osudový“ motiv známý zejména z Páté symfonie, což posloužilo vykladačům Beethovenova díla, kteří v Appassionatě nacházeli ponuré přízraky, srdceryvné emoce, bouře vášní i zlověstné hrozby osudu.
…………….
Mao Fujita nedávno vystoupil také v rámci festivalu Dvořákova Praha, což KlasikaPlus.cz reflektovala ZDE ; s umělcem také přinesla rozhovor.
Foto: Dovile Sermokas
Příspěvky redakce
- Jan Suk (1951–2025)
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Cena Pavla Kouteckého pro Velký finále PSO
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
Více z této rubriky
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
- Portugalské názvuky v plzeňské Besedě
- Ilya Gringolts v sólové roli u Janáčkovy filharmonie
- Dobšíková, Plocková a Praženica. Trio studentů HAMU v Havířově
- Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
- ČRo D-dur: Na návštěvě u Roberta Huga
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře