„Sinfonia Al Santo Sepolcro je Vivaldiho nejintenzívnější a nejdramatičtější dílo.“ „Bylo vidět, že Alexander Liebreich svého krajana Mendelssohna umí. Vše bylo minuciózně propracované.“ „Rudolfinum povstalo a rozloučilo se s orchestrem i starým rokem mnohohlasým chorálem, který si s publikem zazpívali i členové SOČRu.“ Není jednoduché zaujmout stále zhýčkanější pražské koncertní publikum. Výběr, který v posledních letech návštěvníci…
Dvanáctkrát Bohuslav Martinů
Dny Bohuslava Martinů zakončí dva orchestrální koncerty ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a festivalem České doteky hudby. Letošní 25. ročník festivalu připomněl šedesáté výročí úmrtí světoznámého skladatele a představil různorodost tvorby Martinů v orchestrálním i komorním provedení. V pondělí 16. prosince v půl osmé ve Dvořákově síni Rudolfina zazní od Martinů Dvojkoncert pro…
Hyperrealistická Polednice Ondřeje Adámka konečně v Praze
„Před očima mi proběhl doslova celý příběh Polednice. Hudba je to nesmírně strhující a dramatická.“ „Pražský filharmonický sbor představil to nejlepší ze svých interpretačních kvalit.“ „Liebreich nikterak nechvátal, nechával zářit jednotlivé impresionistické plochy a široké melodické oblouky.“ První abonentní koncert Symfonického rozhlasu Českého rozhlasu nabídl posluchačům opravdu speciální program. Na vlně mysteriózních…
Pětadvacátý ročník Dnů Bohuslava Martinů tvoří dvanáct koncertů
Dvanáct večerů tvoří program letošního 25. ročníku festivalu Dny Bohuslava Martinů. V roce šedesátého výročí skladatelova úmrtí se koná od 24. listopadu do 17. prosince a nabídne v Praze koncerty tuzemských i zahraničních umělců. Souběžně se na samém konci listopadu uskuteční – v oborech klavír a komorní soubory – Soutěž Nadace Bohuslava Martinů. Její laureáti vystoupí…
Plný sál pianissima.
Nevšední zahájení sezóny rozhlasových symfoniků
„Šostakovičovo dílo zcela nevšedně začíná nebesky krásným, hluboce opravdovým, nekonečně dlouhým, klidným a posmutnělým nokturnem.“ „Sergej Chačatrjan, vše jen ne povrchní, byl objevem pana šéfdirigenta. Vybral skvěle!“ „Symfonie vyzněla elegantně, hravě, nesmírně muzikálně, ano – překvapivě; to vše ale v hranicích uměřenosti.“ Symfonický orchestr Českého rozhlasu otevřel koncertní sezonu zajímavým, ambiciózním a zdařilým…
SOČR v pátek zahájí novou sezónu s rezidenčním umělcem Sergejem Chačatrjanem
V Dvořákově síni Rudolfina v pátek slavnostně zahájí novou sezónu Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Koncert začne v 19:30 hodin. Těleso v čele se svým šéfdirigentem Alexandrem Liebreichem představí nového rezidenčního umělce – houslistu arménského původu Sergeje Chačatrjana, který se ujme sólového partu v Koncertu pro housle a orchestr č. 1 a moll Dmitrije Šostakoviče. První skladbou večera…
55. ročník Bratislavských hudebních slavností: Premiéry i návraty
Letošní ročník Bratislavských hudebních slavností obohatí významné orchestry, komorní tělesa a sólisté. Domácí – rezidenční Slovenská filharmonie se na festivalu objeví třikrát. Hned v úvodním koncertu 27. září pod vedením svého šéfdirigenta Jamese Judda a s klavíristou Eugenem Indjićem, který se blýskne v Brahmsově Druhém klavírním koncertu B dur. 6. října se filharmonie spojí se Slovenským filharmonickým…
Hindemithův Malíř Mathis a energický Brahms Lukáše Vondráčka
„Rozhlasoví symfonici svým excelentním výkonem vytvářeli neskutečně kompaktní celek, plný zářivé barevnosti.“ „Symfonie nevyzněla tragicky. Byla to nesmírně zajímavá a přitažlivá hudba.“ „Vondráčkův Brahms byl opravdu dramatickou hudbou, plnou dynamických změn, efektních míst i citových zastavení.“ Poslední abonentní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu byl v Rudolfinu mimořádný z více důvodů. Nejen účastí Lukáše Vondráčka jako sólisty, ale…
SOČR hrál Brucknera a Lutosławského
„Liebreich dirigoval Lutosławského zcela logicky. Končí právě éru v Katowicích.“
„Smuteční hudba zazněla soustředěně, odpovědně. Ještě stále zní moderně.“
„Sedmou symfonii Liebreich předestřel měkce. Tak, že žádný z jejích parametrů nevyhrotil.“
Brucknerova Sedmá symfonie, věnovaná památce Richarda Wagnera, a Lutosławského Smuteční hudba, věnovaná památce Bély Bartóka. To byl pondělní koncert šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu Alexandera Liebreicha a jeho tělesa v pražském Rudolfinu. Program současně zazněl v přímém přenosu na několika rozhlasových stanicích. Ze záznamu ho dnes večer vysílá Český rozhlas D-dur.
Rozhlasoví symfonikové 2019/2020: nové koncertní řady
„Cílem není zvát do sezóny kvůli jménům mainstreramové sólisty, ale hledat sólisty zapálené pro hudbu.“
„Premiérou komponovanou pro SOČR je dílo Ondřeje Štochla pro klarinet a orchestr. Českými premiérami budou Polednice od Ondřeje Adámka a Dark Dreams od Georga Friedricha Haase.“
„Na festivalu Dvořákova Praha se bude SOČR podílet na koncertním provedení Dvořákovy opery Král a uhlíř.“
Pro značný zájem publika přesunou rozhlasoví symfonikové v příští sezóně své komorní koncerty po několika letech ze Studia S v budově Českého rozhlasu do Anežského kláštera. Nahrávací studio nevyhovuje pro pořádání veřejných koncertů nejen kapacitně, protože se tam vejde jen necelá stovka lidí, ale vlastně ani akusticky. Novinkou bude také prémiová koncertní řada s hvězdnými sólisty, v níž je umístěn zahajovací koncert a později pak postupně tři opakování hlavních pondělních programů.
Ticho a zvuk SOČRu s Liebreichom a Kněžíkovou
„Nosným bolo včera najmä podanie Kateřiny Kněžíkovej, ktorá podala podľa môjho názoru absolútne strhujúci výkon.“ „Niekoľko naozaj elektrizujúcich momentov sa podarilo vytvoriť aj včera.“ „Leibreichovo podanie „Nedokončenej“ bolo pestré, s ukážkovými pianami, nechýbal však ani temperament.“ Raní romantici a súčasná hudba – to bol základ pondelkového koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Na…
Leoš Svárovský: Cesta do Japonska, která mě čeká, má pořadové číslo 43
„Se soudobou hudbou bych do Japonska nejel, myslím, že ta by odezvu nenašla.
„Japonské publikum je konzervativní. Nejraději poslouchá skladby z období klasicismu a romantismu.“
„K velké chvále Japonců je potřeba podotknout, že mají velmi kvalitní sály, akusticky naprosto špičkové.“
Už druhý český orchestr míří letos do Japonska. V lednu tam koncertoval Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK (psali jsme zde) a teď čeká turné Filharmonii Brno, která do země vycházejícího slunce pojede už podesáté. Vyráží 6. února na osmnáct dnů, čeká ji jedenáct koncertů v desíti sálech devíti měst. Dirigovat bude Leoš Svárovský, který KlasicePlus svěřil své zkušenosti z jeho předchozích dva-a-čtyřiceti návštěv Japonska.
Pohledem Petra Vebera (3)
Rok 2018: Janáček, noví šéfdirigenti… a dlouhá řada dalších zážitků
„Hlavním hnacím motorem vitálního seniora nebyla v té době radost ze získané svobody a samostatnosti.“
„S kosmopolitou ruského původu bude ČF žádaná a zajímavá se skladbami evropského a světového repertoáru.“
„Veverka a Gemrotův Hobojový koncert – invence, kompoziční um a interpretační mistrovství.“
Rok, za nímž se v lednu ještě stále v duchu ohlížíme, byl rokem stého výročí Československa, rokem Leoše Janáčka a Leonarda Bernsteina, několika nových šéfdirigentů, jubilejního ročníku Smetanovy Litomyšle a desítek dalších zajímavých koncertů a operních představení… A byl také rokem vzniku portálu KlasikaPlus.
Vilém Veverka: Méně a méně řeším, jestli je to či ono avantgardnější
„Jednu světovou premiéru pro hoboj a orchestr smím přichystat pro letošní ročník festivalu Janáčkův máj.“
„Hobojový koncert Jiřího Gemrota obstojí v konfrontaci s koncertem Bohuslava Martinů.“
„Starou hudbu nestuduji, starou hudbu stále poznávám, objevuji. Inspiraci hledám kontinuálně.“
Hobojista Vilém Veverka určitě zase něčím příjemně překvapí. Hraje Zelenku, Dvořáka, Strausse, Martinů a Gemrota, hraje také s harfistkou Kateřinou Englichovou, jedná o premiérách s dalšími autory a chystá se rovněž v novém projektu na žánrovou syntézu. A v rozhovoru pro portál KlasikaPlus, uskutečněném po čtvrtečním koncertě na festivalu České doteky hudby, zmiňuje i své aktivity nehudební, které se týkají hor a fotografování.
Alexander Liebreich: Dramaturgie nebude jen odrazem šéfdirigentových přání
„Akademici budou v orchestru už po Novém roce.“
„Poezie je velice důležitá. Pokud bychom hovořili jen v próze, jsme ztraceni.“
„Nemusíme nutně jet s Novosvětskou do Japonska. Měli bychom dělat jen relevantní věci.“
Rossini, Mendelssohn, Weber, Zemlinsky, Strauss, Janáček… To je namátkou, ale nikoli náhodně několik skladatelských jmen z těch, která nejvíc zajímají a budou v Praze zajímat nového šéfdirigenta rozhlasových symfoniků Alexandera Liebreicha. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus uvažuje o běžné práci, o zahraničních kontaktech i o poezii a romantismu a naznačuje, co bude orchestr hrát v červnu na Festivalu Richarda Strausse v Bavorsku a co v dalších sezónách v Praze. A přibližuje také záměry Orchestrální akademie SOČR, která po vzoru řady těles, zejména zahraničních, přitáhne ty nejlepší mladé talenty.
A přídavek si zazpívejte s námi
SOČR na posledním předvánočním koncertě
„Vynikly přednosti Dvořákovy Šesté. Jsou ve vzájemném souladu, a když rozkvetou, přinášejí potěšení.“ „Jestli posluchače napadlo, že se Dvořák dotkl čehosi ´schubertovského´, vzápětí mu vytanul na mysli ještě jeden autor: Johannes Brahms…“ „Zpívají nejen posluchači, ale i hráči na pódiu.“ Dvořákova Šestá symfonie je už opravdu mistrovským dílem. Stala se teď prvním…
Jak uchvátit publikum
Alexander Liebreich s rozhlasovými symfoniky od Webera k Janáčkovi
„Orchestr už v prvním čísle hrál nad své běžné poměry.“ „Vilém Veverka ozdobil večer svým uměním v naprosté a evidentní shodě s dirigentem.“ „Být nově příchozí, a podat přitom v Janáčkově vlasti jeho hudbu tak, že vzbudíte úctu, uznání a úžas, to je mistrovský kousek.“ Inaugurační koncert Alexandra Liebreicha, šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu, se stal událostí,…
Právě doznělo (10)
Ikonický start éry Liebreicha
„Aby hudba přežila, nesmí se stát součástí muzea. Musí odrážet současnost,“ říká Alexander Liebreich – německý dirigent, který se 5. listopadu oficiálně ujal uměleckoředitelského postu a šéfdirigentské taktovky Symfonického orchestru Českého rozhlasu. A byl to až ikonický zážitek. Těžko hledat lepší provedení Janáčkovy rapsodie Taras Bulba. A Straussův Hobojový koncert, který na nový…
SOUTĚŽ o vstupenky
Orfeus jako předehra Moravského podzimu
Ochutnávka 50. ročníku Moravského podzimu 2019 – to je koncert, který se uskuteční 20. října v Besedním domě v Brně. Špičkový německý soubor Akamus (Akademie für Alte Musik Berlin, která vystupuje v České republice jen vzácně) přednese koncertní provedení opery Orfeo ed Euridice, která ztvárňuje příběh lásky z řeckých pověstí, Christopha Willibalda Glucka. „Jsou to skutečné hvězdy, v interpretaci barokních…
Pohledem Petra Vebera.
Kámen na kameni aneb Noví šéfdirigenti
„Jen šest orchestrů má nadále v čele stejnou osobnost jako dosud.“
„Semjon Byčkov je z hlediska filharmonie dobrá značka pro zahraničí.“
„Orchestry mívají sklon zůstávat u Čajkovského a u Brahmse, v Brně se často odvažují i jinam.“
Rozlišit, kdy se ujímají noví šéfdirigenti poprvé taktovek, kdy zahajují sezónu a kdy mají inauguraci, není úplně snadné. Panuje v tom cosi, co by nějaký hnidopich nazval asi nedůsledností a nepořádkem, co je ovšem ve skutečnosti tvůrčím přístupem. Šablona řešení prostě neexistuje. Naštěstí. Jedno je však jasné. S inauguracemi a prvními večery se roztrhl pytel. V českých zemích teď od podzimu začíná totiž na nových významných vedoucích místech pracovat nejméně osm dirigentů.
Dvořákova Amerika
„S moderní tvorbou si Zimermana při zběžném uvažování spojuje málokdo.“ „Ideální příležitost pro Zimermanova úhozová kouzla v nejtišší dynamice.“ „Te Deum je jednoznačně lepší. Ale Americký prapor není nezajímavý.“ KRYSTIAN ZIMERMAN je hvězdou první velikosti s pověstí senzitivního interpreta zejména romantické hudby. Festival Dvořákova Praha ho získal pro jiný kontext – jako…
O festivalové odvaze a kouzlu střední Evropy
„Vyvést hudbu z olympijské haly a z kongresového centra do okolní alpské přírody.“
„Sázka na přírodu vyšla, přitáhla nové publikum.“
„Vrcholem byly dva koncerty pod širým nebem na nádvoří kláštera.“
„Historický čin – zařazení Sinfonietty, která na festivalu zazněla poprvé.“
„Odvaha změnit zaběhnuté pořádky ve velmi tradičním prostředí.“
Leoš Janáček a Richard Strauss, historizující Brno a krávy na alpských loukách, koncertní fraky a bavorské dirndly, Romeo s Julií a Zarathustra … ne, nezbláznila jsem se letošním vedrem, jen se snažím dát dohromady dojmy z jednoho festivalu.