KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Česká filharmonie vyráží na turné a zahraje i v milánské La Scale

Česká filharmonie pod vedením šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova v pondělí 27. března odstartuje jarní turné. Během něho uvede osm koncertů ve Štýrském Hradci, ve Vídni, v Budapešti, v Záhřebu, v Udine, v Milánu a v Aix-en-Provence. V milánském Teatro alla Scala Česká filharmonie vystoupí poprvé od roku 1962, kdy v tomto sále hrála pod taktovkou Karla Ančerla.…

Číst dál…

Escaichův klavírní koncert a světová premiéra v České filharmonii

„Béla Bartók neměl zrovna štěstí na období, v němž žil.“

„Thierry Escaich je jedním z nejznámějších a nejvýznamnějších současných francouzských skladatelů.“

„Hudba baletu spadá do tzv. folklorního období Stravinského.“

Mít v čele známého šéfdirigenta je pro orchestr vždy výhodné. Maestro zná kde koho, a kde kdo zná jej. Vztahy jsou spíše na osobní než na profesní bázi. To je také případ šéfdirigenta České filharmonie Semjona Byčkova. Výsledkem je i skladba Thierry Escaicha napsaná přímo na Byčkovovo požádání pro jeho orchestr. Spolu s opusy Bély Bartóka a Igora Stravinského jsme ji nyní mohli slyšet 16. až 18. března v Dvořákově síni pražského Rudolfina.

Číst dál…

Klasika v souvislostech (49)
Max Reger mezi Bachem a Wagnerem

„Regerův hudební styl spojuje zdánlivě nespojitelné vlivy Bacha a Wagnera do originálního hudebního jazyka, který se dívá dopředu, ale je také nerozlučně spjatý s minulostí.“ „Regerův přístup k duchovní hudbě byl zcela jistě ovlivněn tím, jak obdivoval Bacha, který byl luterán. Současně byl ovšem ovlivněn i tím, že sám pocházel z katolické rodiny a považoval se…

Číst dál…

Česká filharmonie a premiéra Thierryho Escaiche s taktovkou Semjona Byčkova

Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov se vrací ke svému orchestru, aby ve světové premiéře uvedl Symfonické etudy francouzského varhaníka a skladatele Thierryho Escaiche. Sólového partu se v nich debutově s Českou filharmonií ujme jihokorejský pianista Seong-Jin Cho. Dále zazní suita z baletní pantomimy Podivuhodný mandarín Bély Bartóka a koncertní verze baletu Petruška Igora…

Číst dál…

Excelentní večer Kvarteta Pavla Haase

„Vnitřní napětí úvodní věty, perfektní zvuková transparentnost disonancí, podávaných s maximální samozřejmostí.“

„Všechny čtyři věty představují jakési žánrové obrázky s názvy Krajina, Kočár, Kočí a kůň, Měsíc a já, Divá noc.“

„Záleží na hudebnících, jak dokáží přesvědčit obecenstvo a přitáhnout ho na svou stranu. Pavel Haas Quartetu se to daří na více, jak sto procent!“

Pavel Haas Quartet, který v loňském roce oslavil dvacáté výročí vzniku, vystoupil na pódiu Dvořákovy síně v cyklu Českého spolku pro komorní hudbu. Jako by předem očekávala mimořádný zážitek, provázela koncert výtečná návštěvnost. A je třeba říci, že očekávání publika se beze zbytku naplnilo. Ansámbl je v současné době na samém vrcholu tvůrčích schopností a je právem a bez přehánění oceňován doslova po celém světě. Stačí zmínit, že za osm dosud vydaných alb s českým i světovým repertoárem pro vydavatelství Supraphon získal šestkrát Gramophone Award, dvakrát BBC Music Magazine Award a jedenkrát Diapason dˇOr de lˇAnnée.

Číst dál…

Premiérou nového nastudování se Bartókův Modrovousův hrad po více než 60 letech vrací na olomoucké jeviště

„Na rozdíl od novoromantické opery, která hojně využívala leitmotivů, se Bartók vyhýbá opakování jakéhokoli hudebního materiálu.“

„Postavy Modrovouse a Judity doplnila šestice mužů a žen z baletní sekce Moravského divadla, kteří výpravným scénickým tancem odkrývali dění za zavřenými dveřmi, ale současně také podtrhovaly mužskou či ženskou převahu dle vývoje příběhu.“

„O to intenzivnější bylo citové vypětí a emoční pohnutí vycházející z projevů obou postav, ve kterých se mísí láska a touha po sobě samých, ale i po tajemství.“

Páteční večer 17. února patřil v Moravském divadle Olomouc dvěma maďarským autorům. Premiéra nového nastudování symbolistické jednoaktové opery Modrovousův hrad skladatele Bély Bartóka, jejíž libreto napsal Béla Balázs volně na motivy modrovousovské legendy, tedy příběhu o osamělém muži žijícím v tajemném a temném hradu, kde se ztrácejí krásné ženy, kterou zpracoval mimo jiné Charles Perrault anebo bratři Grimmové, byla rukou režisérky Daniely Špinar spojena s šestnáctiminutovým orchestrálním kusem Zoltána Kodálye Tance z Galanty, a orámována Sbory pro mužské hlasy téhož autora.

Číst dál…

Věčnou naději zahájí Verdiho Requiem

Šestý ročník festivalu Věčná naděje se bude konat od 23. února do 30. března. Zahajovací koncert představí ve čtvrtek v kostele sv. Šimona a Judy v Praze Rekviem (Messa da Requiem) Giuseppe Verdiho, a to v provedení, které se konalo v terezínském ghettu roku 1943, to znamená se sólisty, sborem a pouhým klavírním doprovodem. Na koncertě vystoupí Český…

Číst dál…

Modrovousův hrad v sugestivních barvách a na pozitivních základech

„Hra začíná mužským sborem á cappella, zpívají ponurou vojenskou píseň Katonadal, o údělu mužů, kteří musí válčit, jít do boje, nechat se mrzačit a zabíjet, ale nikdy nesmí plakat.“

„Judita v sobě nese odhodlání a naději, že vše zvládne, že její láska je schopná hrad vysušit a zahřát a přivést do něho světlo. To se jí po postupném otevírání dveří sice daří, ale za cenu poznání hrůz, které za dveřmi nachází.“

„Bartókova hudba je sugestivní a v podání orchestru opery je podána v rozvrstvených plochách v barevnosti instrumentace v bezchybné interpretaci. Gradace orchestru následuje pěvecké party, podporuje jejich výraz a nikdy je nezastiňuje.“

Operu Bély Bartóka na libreto Bély Balázse Modrovousův hrad hraje operní soubor Moravského divadla Olomouc po dlouhých 66 letech. V roce 1960 tam uvedli její první českou premiéru a nyní se k titulu opět vrátili. Nehrají ji ale, jak bývá obvyklé, spolu s další jednoaktovkou, ale propojují operu ústrojně s tvorbou Zoltána Kodályho. Na konci pokračuje opera jeho Tanci z Galanty v choreografii Daniely Špinar a Tona Ferriol a úvod a závěr obstarávají Sbory pro mužské hlasy pod vedením sbormistryně Lubomíry Hellové. Se souborem opery a baletu nastudovala dílo režisérka Daniela Špinar na scéně Lucie Škandlíkové, u dirigentského pultu byl Petr Šumník a protagonisty první premiéry, která se konala v pátek 17. února 2023, byli Barbora Řeřichová v roli Judity a Jiří Přibyl v roli Modrovouse.

Číst dál…

Rezidenturu Simona Rattla a Magdaleny Kožené u ČF završí Martinů

Sir Simon Rattle a mezzosopranistka Magdalena Kožená završí svou rezidenturu u České filharmonie mimořádným koncertem, který se bude konat ve Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 25. února od půl osmé večer. Na programu budou dvě skladby Roberta Schumanna. Předehra k opeře Jenovéfa a Druhá symfonie. Magdalena Kožená se představí ve dvou písňových cyklech Bohuslava Martinů,…

Číst dál…

Bartókův Modrovousův hrad v Olomouci v režii Daniely Špinar

Soubor opery a operety Moravského divadla Olomouc uvede v pátek 17. a v sobotu 18. února premiéry symbolistické opery Modrovousův hrad maďarského skladatele Bély Bartóka a libretisty Bély Balázse doplněné o Tance z Galanty a Sbory pro mužské hlasy Zoltána Kodálye. Exkluzivní titul, který se v tuzemsku kvůli své obtížnosti příliš často nehraje, režíruje Daniela Špinar. V hlavních rolích…

Číst dál…

SOČR s Patricií Kopatchinskou zahrají Ligetiho

Symfonický orchestr Českého rozhlasu připomene sté výročí narození jednoho z nejvýznamnějších skladatelů dvacátého století Györgye Ligetiho, a to v pondělí 13. února v Rudolfinu od půl osmé večer. Uvede Ligetiho Concert Românesc a s interpretkou Patricií Kopatchinskou jeho Houslový koncert. Diriguje Valentin Uryupin. Vzhledem k onemocnění šéfdirigenta Petra Popelky nezazní původně ohlášená suita z baletu Podivuhodný man­darín Bély Bartóka, ale večer zakončí Schumannova Čtvrtá symfonie. Přímý…

Číst dál…

Elina Vähälä a žestě rozhlasových symfoniků

„Dramaturgia predstavovala zaujímavý pohľad na hudbu prvej polovice 20. storočia – a v rukách SOČR-u sa jej dostalo kvalitnej interpretácie.“

„Napriek zrejmej technickej suverenite nehrala Vähälä „na efekt“, jej hra bola zreteľne premyslená, nechýbal jej prežitok.“

„Koncertné zážitky sa často spájajú najmä s výkonom sólistu – a hoci ma Elina Vähälä veľmi zaujala, zásadný zážitok som si odnášala zo záverečného Messiaena.“

Čisto z diel 20. storočia vystaval 16. januára Symfonický orchestr Českého rozhlasu program svojho abonentného koncertu. Večer s hudbou Janáčka, Bartóka a Messiaena dirigoval Sylvain Cambreling, sólového partu v Bartókovom Husľovom koncerte č. 2 sa ujala Elina Vähälä.

Číst dál…

Dohnányi a jeho současníci v programu Státní filharmonie Košice

Státní filharmonie Košice pořádá ve čtvrtek 19. ledna od 19 hodin v Domě umění další ze svých koncertů. Ten povede hlavní hostující dirigent Zbyněk Müller. Na programu budou díla Ernő Dohnányiho, Zoltána Kodálye, Bély Bartóka a Ľudovíta Rajtera. Sólistou koncertu bude klavírista Ladislav Fančovič. „Bratislavský rodák Ernő Dohnányi bol jedným z najvýznamnejších klaviristov…

Číst dál…

SOČR, Elina Vähälä a Sylvain Cambreling

V programu středoevropské a francouzské hudby se jako host Symfonického orchestru Českého rozhlasu představí šéfdirigent Hamburských symfoniků Sylvain Cambreling. Ve Dvořákově síni Rudolfina dne 16. ledna od 19:30 hodin zaznějí předehra Žárlivost od Leoše Janáčka, Bartókův Druhý houslový concert s finskou houslistkou Elinou Vähälä a L’Ascension (Nanebevstoupení) od Oliviera Messiaena. Přímý přenos koncertu…

Číst dál…

České doteky hudby ještě se třemi koncerty

Letošní, čtyřiadvacátý ročník mezinárodního festivalu České doteky hudby do Tří králů nabídne ještě tři koncerty. V tomto ročníku dostávají posluchači velký prostor pro poznání hudby zemí Visegrádské čtyřky. Ve zbylých koncertech se tak mohou těšit na díla Suchoně, Moyzese, Dohnányiho, Góreckého, Pendereckého, Kilara, Szymanowského, Bartóka a Liszta, z Čechů na Dvořáka, Martinů, Temla,…

Číst dál…

Souhra, na kterou je radost hledět.
Bennewitzovo kvarteto na Dnech Bohuslava Martinů

„Interpretace byla velmi zaujatá, košatá a usazená.“

„Krásný příklad toho nejlepšího, co je komorní hudba posluchači schopna nabídnout: duchaplnosti, intimity i závažnějšího vzrušení, hravosti, krásy, harmonizujících výměn mezi nástroji…“

„Soubor byl schopen během večera dát výrazně rozdílným dílům přesně to, co každému z nich patří, a navíc to korunoval vyzrálou komorní souhrou.“

Dlouhý a skvělý. Takový byl koncert Bennewitzova kvarteta na Dnech Bohuslava Martinů. V Sále Martinů hrála čtveřice v sobotu Dvořákův Smyčcový kvartet C dur op. 61, Bartókův Čtvrtý smyčcový kvartet a v obnovené premiéře, to znamená v nově revidované verzi, Kvartet č. 1 Bohuslava Martinů. Tři velká díla, všechna tři ve vzácné jednotě dokonalosti a prožitku, závažnosti a nadhledu, ušlechtilosti a emocí.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (40)
Olomoucká pocta střední (a východní) Evropě.
Moravská filharmonie ve skladbách z Polska, Maďarska a Německa

„Program představil dalšího Maďara, pro změnu coby sólistu. Byl jím Hamarův mladší krajan, klavírista József Balog.“ „Bartókův Koncert pro klavír a orchestr E dur byl dárkem čtyřiašedesátiletého skladatele jeho výrazně mladší ženě, klavíristce Dittě Pásztory.“ „Moravská filharmonie Olomouc se svého úkolu zhostila, myslím, víc než dobře. S šéfdirigentem si rozumí, vyhoví mu,…

Číst dál…

Moravská filharmonie Olomouc s milostnými příběhy Bartóka i Schumanna

Osudové lásky velkých skladatelů – tak zní titul koncertu, který připravila na čtvrtek 1. a pátek 2. prosince od 19 hodin Moravská filharmonie Olomouc. Na dva večery si do olomoucké Reduty pozvala mladého pianistu z Budapešti Józsefa Baloga. Pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Zsolta Hamara uvede Klavírní koncert č. 3 jejich maďarského rodáka…

Číst dál…

Laureáty Soutěže Nadace Bohuslava Martinů jsou houslista Kristian Mráček a Trio Gaudium

Soutěž Nadace Bohuslava Martinů v rámci festivalu Dny Bohuslava Martinů se konala už posedmadvacáté. V letošním roce o vítězství soupeřili mladí interpreti ve dvou kategoriích – housle a komorní soubory s klavírem. První cenu si odnášejí houslista Kristian Mráček a Trio Gaudium. Zahráli v Sále Martinů v Lichtenštejnském paláci v neděli 27. listopadu. Soutěže v kategorii housle se v pátek 25.…

Číst dál…

Začíná Soutěž Nadace Bohuslava Martinů a festival Dny Bohuslava Martinů

Festival Dny Bohuslava Martinů, který se uskuteční od 27. listopadu do 17. prosince v pražském Lichtenštejnském paláci a Rudolfinu, přivítá i letos renomované komorní soubory a významné hudebníky. Už tradičně však i nejmladší generaci interpretů, a to v rámci sedmadvacáté Soutěže Nadace Bohuslava Martinů. Součástí osmadvacátého ročníku festivalu bude také světová premiéra skladby Gloria od Jiřího Hlaváče. Dny Bohuslava Martinů jsou…

Číst dál…

Komorní filharmonie Pardubice v univerzitní aule – Fascinující premiéra soudobé skladby

„Moszkowského víceméně pohodová, ač v některých místech interpretačně náročná skladba zněla v ‚rodinném‘ podání Čepických jako příjemně propracovaný celek, připomínající občas serenádu.“ „Třicetiletý Martin Kudrna zkomponoval Zrození hmoty přímo pro Komorní filharmonii.“ „Autor opojí posluchače vždy jen na okamžik a jde si důsledně za svým, neboť John Cage je mu zřejmě bližší než…

Číst dál…

PKF – Prague Philharmonia s Mariánem Lejavou a Milanem Paľou

V úterý 22. listopadu se bude od 19:30 hodin v divadelním sále pražského NoDu v samotném srdci Prahy konat mimořádný koncert orchestru PKF – Prague Philharmonia. Organizátoři pozvali předního slovenského dirigenta a skladatele Mariána Lejavu. Hudební večer nabídne dvě světové a jednu českou premiéru. Dalším hostem bude slovenský houslista Milan Paľa. Vystoupí i sólisté PKF…

Číst dál…

Sváteční ztišení s Koženou, Rattlem a Mahlerovou Devátou

„Sólistka poskytla písním všechny charakteristické znaky svého projevu: lahodnost, emotivnost a pečlivou deklamaci dávající slovům nejen jejich vlastní, ale i hudební smysl.“ „Dirigent vytvářel hudební obrazy plné výrazu, nálad, obsahů a průhledů k věčnosti.“ „Hudba se nekonečně dlouho vytrácela, až se nesmírně jemně vytratila do ticha.“ Koncert pro svobodu a demokracii Česká filharmonie naplnila v Rudolfinu…

Číst dál…

Holst a Saint-Saëns ve Zlíně s Romanem Patočkou a Tomášem Braunerem

Ve středu 16. listopadu od 19 hodin se bude ve Velkém sále Kongresového centra Zlín konat druhý koncert abonentního cyklu B Filharmonie Bohuslava Martinů. Jeho program budou lemovat dvě díla Gustava Holsta, která posluchače nejprve provedou Dálným východem, aby je v závěru pomyslně přenesla až k planetám. Provedení orchestrální suity Planety doplní…

Číst dál…

Milan Al-Ashhab a Adam Skoumal u svatých Šimona a Judy

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK uvede další koncert z cyklu Komorní hudba, na kterém vystoupí houslista Milan Al-Ashhab a klavírista a skladatel Adam Skoumal. Duo předních českých sólistů zahraje vybraná díla evropských skladatelů z přelomu devatenáctého a dvacátého století. Koncert se bude konat v úterý 15. listopadu od 19:30 hodin v kostele svatých Šimona a Judy. Dvojice…

Číst dál…

Česká filharmonie k výročí sametové revoluce se Simonem Rattlem a Magdalenou Koženou

Česká filharmonie na Koncertech pro svobodu a demokracii 16. a 17. listopadu od 19:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina uvede Řecké a Maďarské lidové písně v úpravě Maurice Ravela a Bély Bartóka a Devátou symfonii Gustava Mahlera. K prvnímu českému orchestru se připojí rezidenční umělci letošní koncertní sezóny, dirigent Simon Rattle a mezzosopranistka Magdalena Kožená. Druhý koncert vysílá…

Číst dál…

Věčná naděje s mladými talenty a inscenací ze života terezínských dětí

Pátý ročník festivalu Věčná naděje představuje svou podzimní část. V pátek 11. listopadu v rámci večera nazvaného Mladé naděje vystoupí v Atriu na Žižkově houslista Daniel Matejča a klavírista Jan Schulmeister. V pondělí 28. listopadu uvede festival s Dismanovým rozhlasovým dětským souborem literárně-hudební pásmo „…a bolelo nebe“ v pražském Divadle Minor. Projekt přibližuje obrazy ze života dětí…

Číst dál…

Koncert pro svobodu a demokracii České filharmonie

Česká filharmonie oslavuje mimořádným koncertem události, které měly klíčový význam pro nové hodnotové směřování naší společnosti. Sametová revoluce roku 1989 bezesporu k takovýmto milníkům patří. Náš první orchestr uvede symbolický Koncert pro svobodu a demokracii, který se bude konat ve čtvrtek 17. listopadu od 19:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina. Program večera…

Číst dál…

Mahlerova Sedmá České filharmonie a Semjona Byčkova

Česká filharmonie pod vedením svého šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova uvede tento týden od 2. do 4. listopadu Sedmou symfonii Gustava Mahlera. Byčkov Mahlerovu Sedmou symfonii s Českou filharmonií poprvé provedl letos v srpnu na letních festivalech ve skotském Edinburghu a španělských městech San Sebastian a Santander a před několika dny v Paříži a Lucemburku. V Praze ji…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Zahájení Svátků hudby

Jednatřicátý ročník Svátků hudby v Praze zahájí slavnostní koncert s podtitulem Houslová esa vyhrávají. Věnovaný je výročím houslisty Václava Hudečka. Koncert se bude konat v úterý 25. října od půl osmé večer ve Dvořákově síni Rudolfina a kromě Václava Hudečka na něm vystoupí jeho hudební přátelé, houslisté Jan Mráček, Josef Špaček, Markéta Vokáčová, Kateřina…

Číst dál…