KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Offenbachovy ‚Hoffmannky‘ na úvod sezóny přenosů z newyorské Metropolitní opery

V sobotu 5. října bude zahájena letošní sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery v New Yorku do kin. Otevíracím titulem projektu The Met: Live in HD budou Hoffmannovy povídky Jacquese Offenbacha, inscenace z roku 2009 s řadou pěveckých debutantů, která letošní sezónu newyorského operního domu otevřela 24. září. K vidění bude v jedenácti českých kinech. Poté, co…

Číst dál…

Kouzelná flétna z MET se značnými rezervami

„V libretu Kouzelné flétny najdeme všechno možné, je to vlastně taková první revue.“

„Vedení MET k nastudování Kouzelné flétny pozvalo Nathalii Stutzmann, což se jako příliš šťastné neukázalo.“

„Režie Simona McBurneyho se snažila o to, aby se na jevišti neustále něco dělo. Když zpěv jednotlivých protagonistů nerušila hra jejich kolegů, rušila množstvím videoprojekcí (často velmi primitivních) a zejména nejrůznějšími neoperními zvuky, které někdy dokreslovaly herectví na jevišti.“

V závěru svého krátkého, leč velice plodného života, pracoval Wolfgang Amadeus Mozart mimojiné na dvou operách, La clemenza di Tito a Kouzelná flétna. Jestliže první operu psal na objednávku pro Prahu jako slavnostní operu ke korunovaci Leopolda II. za českého krále, Kouzelná flétna vznikla pro lidové, tehdy předměstské, divadlo Emanuela Schickanedera ve Vídni. Přenos Kouzelné flétny 3. června 2023 byl posledním z letošních operních přenosů z Metropolitní opery do kin celého světa v rámci programu The Met: Live in HD.

Číst dál…

Nová Kouzelná flétna v MET po devatenácti letech. V přímém přenosu i v českých kinech

Mozartova pohádková opera Kouzelná flétna je stálicí v repertoáru mnoha světově proslulých operních domů, Metropolitní operu v New Yorku nevyjímaje. Po dlouhých devatenácti letech se ale slavné dílo představí v nové moderní inscenaci. V mytickém bezčasí, které ale pracuje v duchu originálu s exotickou symbolikou, se představí sestava výrazných operních tváří současnosti. V roli tajemné Královny noci…

Číst dál…

Růžový kavalír z Met

„Robert Carsen je jedním z nejlepších operních režisérů současného divadla.“

„Již v Salcburku přesunul Carsen děj opery z roku 1740 do období krátce před 1. světovou válkou, poslední dějství v hostinci ve vídeňském Prátru umístil do jakéhosi luxusního bordelu.“

„Přenos Růžového kavalíra z MET v programu Live in HD opět dokumentoval, že Metropolitní opera v New Yorku stále patří k tomu nejlepšímu, co ve světě opery můžeme dnes vidět.“

Je tomu již více než 112 let, kdy poprvé v drážďanské Semperově opeře zazněla pátá opera Richarda Strausse Růžový kavalír. Po prvotinách Guntram a Ohně zmar našel Strauss svůj vlastní osobitý kompoziční styl v operách Salome (1905) a Elektra (1909), celovečerních jednoaktovkách, které měly také premiéru v Drážďanech a které okamžitě postavily svého tvůrce na piedestal jednoho z nejúspěšnějších a nejžádanějších operních autorů své doby. Strauss byl po těchto premiérách považován za nejlepšího současného skladatele. Rosenkavalier se teď objevil 15. dubna v rámci projektu The MET: Live in HD v celosvětovém přímém přenosu z newyorské Metropolitní opery – a tím pádem v programu společnosti Aerofilms i v tuzemských kinech. 

Číst dál…

Růžový kavalír z MET i v tuzemských kinech

Opera Růžový kavalír se řadí mezi nejoblíbenější tituly Richarda Strausse. Z díla se ihned po premiéře v Královské opeře v Drážďanech stala klasika, k níž se operní domy vracejí s jistotou. Růžový kavalír přenese diváky do idealizovaného a mytologizovaného světa šlechtické Vídně poloviny osmnáctého století. Mezinárodními pěvci nabitou inscenaci si v přímém přenosu z Metropolitní opery budou diváci…

Číst dál…

Kam za operou? Do kina!

„Dle webových stránek Aerofilms zhlédlo u nás operní přenosy z MET už přes čtyři sta tisíc diváků.“

„Prostředky na svůj provoz si musí MET v drtivé většině sama vydělat, případně získat od sponzorů. Zájem o maximální zaplnění sálu je tedy enormní.“

„I letos uvede Metropolitní opera dvě opery současných amerických skladatelů: Kevina Putse a Terence Blancharda.“

Je tomu už šestnáct let, co se milovníkům opery objevil nový fenomén: přenosy operních představení do kin po celém světě. Zasloužil se o to v pořadí šestnáctý generální manažer Metropolitní opery Peter Gelb, který se jím stal 1. srpna 2006 jako nástupce Josepha Volpeho. Gelb, který má smlouvu zatím prodlouženou do roku 2027, přišel s řadou inovací v provozování opery nejprestižnější operní scénou světa. Klíčové bylo spuštění projektu The MET: Live in HD hned při jeho nástupu.

Číst dál…

Jak to vidí Eurydika? Nová opera Matthewa Aucoina

„Sleduje pocity človeka po vlastnej smrti, Euydikine zmätené dojmy z podsvetia, jej rozpoloženie, keď sa do podsvetia musí vrátiť.“ „Za veľkú devízu autora považujem jeho inštrumentačné majstrovstvo.“ „Orfeus je u Aucoina spievaný dvomi sólistami: barytonistom, ktorý predstavuje Orfea ako človeka, a kontratenorom, ktorý je takpovediac jeho umeleckým ja, hudbou, ktorá znie v jeho vnútri.“…

Číst dál…

Sobotní přenos z Metropolitní opery s antickou bájí o Eurydice

Přímý přenos jednoho z nejočekávanějších titulů této sezóny v Metropolitní opeře je naplánován na sobotu 4. prosince od 18:45 hodin v rámci série přenosů MET: Live In HD. Půjde do více než dvaceti kinosálů v České republice. Dnes už klasický příběh o Orfeovi a Eurydice získal v dějinách umění mnoho podob. Jedním z posledních zpracování je opera Eurydika…

Číst dál…