KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Kam za operou? Do kina! english

„Dle webových stránek Aerofilms zhlédlo u nás operní přenosy z MET už přes čtyři sta tisíc diváků.“

„Prostředky na svůj provoz si musí MET v drtivé většině sama vydělat, případně získat od sponzorů. Zájem o maximální zaplnění sálu je tedy enormní.“

„I letos uvede Metropolitní opera dvě opery současných amerických skladatelů: Kevina Putse a Terence Blancharda.“

Je tomu už šestnáct let, co se milovníkům opery objevil nový fenomén: přenosy operních představení do kin po celém světě. Zasloužil se o to v pořadí šestnáctý generální manažer Metropolitní opery Peter Gelb, který se jím stal 1. srpna 2006 jako nástupce Josepha Volpeho. Gelb, který má smlouvu zatím prodlouženou do roku 2027, přišel s řadou inovací v provozování opery nejprestižnější operní scénou světa. Klíčové bylo spuštění projektu The MET: Live in HD hned při jeho nástupu.

Vybraná představení, jejichž počet se v posledních letech ustálil na deseti, jsou tou nejlepší obrazovou i zvukovou technikou přenášena do kin celého světa, která musí splnit přísné podmínky, především technické, k jejich vysílání. Opery (v New Yorku se jedná o sobotní odpolední představení) se přenášejí do sedmdesáti zemí světa včetně naší republiky, kde se operní představení díky společnosti Aerofilms vysílají od sezóny 2007/2008 (připomeňme, že operní přenosy z MET začaly o sezónu dříve). Představení uvádějí kina i v městech, kde neexistují stálé operní soubory a kam ani operní soubory (už) nezajíždějí. Opera je v nich nyní ve špičkové kvalitě přístupná širokému okruhu posluchačů a diváků. Dle webových stránek Aerofilms zhlédlo u nás operní přenosy z MET už přes čtyři sta tisíc diváků. Po covidovém odmlčení už druhou sezónu je našim divákům nabídnuta řada operních představení ve špičkové interpretaci.

Vzoru Metropolitní opery se později chopily i další významné operní scény na světě, byť žádná z nich v takovém rozsahu jako MET. V letošní sezóně se v kinech Cinema City vysílá série operních představení z Královské opery Covent Garden v Londýně (už v minulosti se o to pokusila, nicméně projekt byl později zrušen), která ovšem vysílá záznamy operních představení, nikoli přímé přenosy.

Ale vraťme se k přenosům z Metropolitní opery. V minulé sezóně jsme mohli vidět deset operních inscenací, které zahájil 9. října 2021 přenos Musorgského opery Boris Godunov v původní autorské verzi. Diváci viděli známé a oblíbené opery, jakými jsou například Verdiho Rigoletto nebo Don Carlos, Pucciniho Turandot či Donizettiho Lucia di Lammermoor. Viděli i inscenace Massenetovy Popelky (na Nový rok 2022 jako krácené představení především pro dětského diváka) nebo Straussovy Ariadny na Naxu.

Je příkladné, jakou péči věnuje Metropolitní opera současné operní tvorbě, čímž by mohla být příkladem zejména našim operním scénám. V této souvislosti připomeňme, že prostředky na svůj provoz si musí MET v drtivé většině sama vydělat, případně získat od sponzorů. Zájem o maximální zaplnění sálu, který má kapacitu pro téměř čtyři tisíce návštěvníků, je tedy enormní a pro existenci této operní scény nesmírně důležitý (finanční prostředky získává MET i z přenosů svých představení do rozhlasu i do kina). V minulé sezóně byla uvedena opera současného afroamerického skladatele (poprvé v historii MET) Terence Blancharda (* 1962), známého autora filmové hudby, Oheň v kostech (Fire Shut Up In My Bones), který je skladatelovou druhou operou a ve světové premiéře zazněl už v roce 2019 v St. Louis. I následující opera v přímém přenosu do kin byla dílem současného amerického skladatele. Opera podle slavného a v opeře mnohokrát zhudebněného námětu Euridice je dílem skladatele Matthewa Aucoina (* 1990). Je to skladatelova třetí opera (po operách CrossingSecond Nature), v premiéře byla uvedená 1. února 2020 v Los Angeles a v MET zazněla poprvé 23. listopadu následujícího roku. I poslední přenos minulé sezóny byl věnován soudobé opeře, byť ne od amerického skladatele. 4. června jsme v kinech mohli sledovat úspěšnou operu Hamlet australského skladatele Bretta Deana (* 1961), napsanou podle stejnojmenné a mnohokrát v opeře zhudebněné hry Williama Shakespeara (z roku 2016 je opera německého skladatele Annoa Schreiera, kterou uvedlo Divadlo Na Vídeňce), která poprvé zazněla 11. června 2017 v Glyndebourne. Toto strhující představení ukázalo, jak může soudobá opera oslovit dnešního diváka.

V přenosech z Metropolitní opery mají návštěvníci kin možnost sledovat umění nejlepších současných operních pěvců. V minulé sezóně to byli například Jessica Pratt, Isabel Leonard, Rosa Feola, Sonja Jončeva, Elīna Garanča, Lise Davidsen, Nadine Sierra, René Pape, Jakub Józef Orliński, Laurent Naouri, Piotr Beczała, Brandon Jovanovich, Johannes Martin Kränzle, Thomas Allen, Matthew Polenzani, Günther Groissböck, John Relyea, Yonghoon Lee, Ferruccio Furlanetto, Javier Camarena a další.

Letošní sezóna 2022/23 je už v plném proudu a v kinech jsme mohli vidět dva operní přenosy z MET. Sezóna byla zahájena novou inscenací Cherubiniho opery Medea v titulní roli s přední sólistkou MET Sondrou Radvanovsky. 5. listopadu jsme také mohli zhlédnout Verdiho La traviatu s Nadine Sierrou v titulní roli. Letos diváci uvidí ještě málo hranou operu Umberta Giordana Fedora, Wagnerova Lohengrina, Verdiho Falstaffa, Straussova Růžového kavalíraMozartovy opery Kouzelná flétnaDon Giovanni. I letos uvede Metropolitní opera dvě opery současných amerických skladatelů: světovou premiéru opery Hodiny Kevina Putse, napsanou podle románu Michaela Cunninghama (film podle tohoto románu získal Oscara), poprvé uvedenou 25. listopadu (v kinech 10. prosince 2022), v níž tři hlavní role ztvární Renée Fleming, Kelli OʼHaraJoyce DiDonato. 29. dubna uvede MET v kinech první operu Terence Blancharda Šampión. Obě opery nastuduje umělecký šéf Metropolitní opery Yannick Nézet-Séguin.

V letošní sezóně uvádí Metropolitní opera přes dvacet operních titulů. Sedm z nich jsou nové inscenace: Šampión, Don Giovanni, Fedora, Hodiny, Lohengrin, MedeaKouzelná flétna. Samozřejmě se můžeme ptát, proč jde do kin právě deset vybraných oper, a ne například Bludný Holanďan nebo Lady Macbeth Mcenského újezdu, zvlášť, když například La traviata nebo Růžový kavalír byly už v přenosech uvedeny (byť v jiném obsazení). Ale je to rozhodnutí vedení Metropolitní opery a to má k uvedení vybraných titulů jistě své důvody. I letos uvidí a uslyší diváci v kinech přední světové operní pěvce, například Sondru Radvanovsky, Sonju Jončevu, Tamaru Wilson, Christinu Goerke, Ailyn Pérez, Marie-Nicole Lemieux, Lise Davidsen, Erin Morley, Isabel Leonard, Piotra Beczału, Jevgenije Nikitina, Günthera Groissböcka, Michaela Volleho, Petera Matteiho, Adama Plachetku, Lawrence Brownleeho a další.

Přenosy představení z Metropolitní opery do kin přinášejí svým divákům setkání s operou na nejvyšší úrovni. Samozřejmě jsme si vědomi toho, že inscenace musí oslovit diváky, aby do divadla přišli, neboť na vstupném je provoz Metropolitní opery závislý (možná odtud pramení poněkud tradiční inscenování oper). Také musíme mít na zřeteli, že zvuková podoba představení je v kině zkreslená, neboť zvukaři těchto přenosů mohou zesílit zpěv jednotlivých protagonistů. A ještě si musíme uvědomit, že žádný přenos, byť z té nejlepší operní scény na světě, nenahradí ten bezprostřední kontakt diváka s účinkujícími v operním divadle.

Lze jen litovat, že záznamy oper z Metropolitní opery se stále méně vydávají na zvukových a obrazových nosičích, čehož nemusíme tolik želet u repertoárových oper, které jsou už mnohokrát zdokumentovány, ale zejména u oper soudobých nebo u děl, která se tak často v divadlech neuvádějí a nemají tak bohatou diskografii. Každý záznam těchto představení bude jednou důležitým dokumentem toho, jak se opera v dnešní době dělala. Přenosy operních představení z Metropolitní opery v New Yorku výrazným způsobem rozšiřují naše setkání s operou a je jen dobře, že máme možnost se jich zúčastnit.

Foto: Pixabay, MET / Aerofilms

Zbyněk Brabec

Zbyněk Brabec

Tenorista, dramaturg, režisér, pedagog a publicista
 
Začínal jako sólista operety a opery DJKT v Plzni, zpíval na většině českých operních scén. Od osmdesátých let je dramaturgem plzeňského operního souboru, režíruje rovněž operní a operetní představení. Po léta spolupracoval s Českým rozhlasem Vltava na pořadech o operním a pěveckém umění, je dlouholetým publicistou v odborných médiích, aktivním členem výboru Jednoty hudebního divadla a členem odborné poroty pro udělování cen Thálie. Pedagogicky působí na Pražské konzervatoři.



Příspěvky od Zbyněk Brabec



Více z této rubriky