Studentský spolek Hudba mezi obrazy vzniklý na půdě pražské HAMU připravil na podzimní část sezóny čtyři koncerty. Ty se uskuteční v prostorách Galerie Lapidárium v Rámové ulici v centru Prahy a dají prostor mladým umělcům. Nejbližší vystoupení je na programu v pondělí 11. listopadu od půl osmé večer s violoncellistkou Karolínou Žákovou a klavíristou Filipem Martinkou. Spolek…
Birminghamský pohled na Dvě vdovy. V premiéře uvádí Smetanova Litomyšl
Z nabídky dalšího týdne šestašedesátého ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl vybočuje ceněná mezinárodní inscenace Birmingham Opera Company představující nový pohled na Smetanovou operu Dvě vdovy. Ve středu 19. června bude od půl osmé večer projekt poprvé uveden v litomyšlské Zámecké jízdárně, odtud zamíří na další evropské scény. V roce dvoustého výročí narození Bedřicha…
Druhý týden Smetanovy Litomyšle
Smetanova Litomyšl je v plném proudu a v pondělí načne druhý úplný týden hlavní festivalové řady. Co návštěvníky festivalu zasvěceného letošnímu ústřednímu jubilantovi čeká? V pondělí 17. června se ve Smetanově domě představí klavírista Marek Kozák. Ujme se kompletního provedení druhého dílu cyklu čtyřiadvaceti preludií a fug pro sólový klavír Dobře temperovaný klavír II.,…
Lieder Society uvádí Jarní koncert Mladého salónu
Spolek Lieder Society věnující se uvádění zejména písňového repertoáru realizuje druhým rokem koncertně-vzdělávací platformu s názvem Mladý salón. Jeho loňské frekventantky se veřejnosti představí na Jarním koncertu, který se uskuteční 29. května od devatenácti hodin v Praze, ve vršovickém divadle Mana. Mladý salón, který zaštiťuje spolek Lieder Society, vytváří prostor pro mladé…
Ahmad Hedar: Jsem zpívající klavírista
„Miluju zpěv. Baví mě se v něm hrabat, hledat, zkoumat fyzické pocity…“
„V Čechách koučování nemá tradici.“
„V září mě čeká nastudování Káti Kabanové v Královské opeře v Liège.“
Problematika vokálního koučování je hlavním tématem historicky prvního rozhovoru Ahmada Jafara Hedara pro hudební médium. Na české interpretační scéně (nejen) klasické hudby už dobře zavedený umělec přibližuje obor, který v české tradici nemá pevné místo. Korepetitor předních operních pěvců v závěru rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz zároveň představuje plány do příštích měsíců, například svůj podíl na recitálu sopranistky Lady Bočkové 16. dubna v Sukově síni Rudolfina.
Na návštěvě u Novákových
„Clara Nováková bravurně využívá všechny zvukové polohy svého nástroje.“
„Klavíristka hrála vnímavě s respektem ke komorní sazbě, ale zároveň si sebevědomě brala prostor, pokud to skladba dovolovala.“
„Leitmotivem večera byla radost. Radost ze setkání, radost z hudby, radost ze svobody.“
Barokní refektář Profesního domu MFF UK na Malostranském náměstí v Praze je již tradičním místem koncertů komorního cyklu PKF — Prague Philharmonia. Cyklus představuje komorní soubory a hráče orchestru spolu s hosty. V pondělí 26. února jsme však byli hosty tak trochu všichni, včetně domácích hudebníků. Hosty na návštěvě u Novákových.
Obohacující hudební dialog s Jaroslavem Pelikánem
„Se skladatelem dialog vedla dramaturgyně pořadu Hana Dohnálková. Hovor plynul v komorní rovině, hladký a zajímavý průběh mu dodala přirozená výřečnost obou aktérů.“
„Autor se vyznal ze svého tvůrčího kréda, spočívajícího nikoliv v hledání nových, originálních kompozičních postupů, ale v osvědčených cestách.“
„Specifický charakter jihoamerickým reminiscencím dodává zejména metrorytmická složka a příslušný temperament.“
„Hudební talk show“ pořádající PKF – Prague Philharmonia se skladatelem a flétnistou Jaroslavem Pelikánem se uskutečnila ve Studiu Švandova…
Vzácné provedení klenotu mariánské písňové lyriky pod značkou Lieder Society
„Svým způsobem šlo o událost v kontextu běžného koncertního dění výjimečnou, a to jak hudební, tak literárně-poetickou i společenskou.“
„Protagonistkou večera byla sopranistka Tamara Morozová, interpretka věnující se jak hudebně-dramatickému, tak koncertantnímu a písňovému oboru. Cyklus provedla v nepřetržitém sledu a s plným nasazením.“
„Rilkeho i Hindemithův ideál symbolistně-expresivní spirituality provázený hledáním smyslu života, lásky i smrti se provedením Života Mariina dočkal ideálního vyznění.“
V pestré nabídce kulturních událostí letošního parného léta zaujal zvláštní místo koncert pořádaný spolkem Lieder Society 15. srpna v Českém muzeu hudby na Malé Straně v Praze v budově někdejšího dominikánského kláštera. Měl na programu jediné dílo, cyklus písní Das Marienleben (Život Mariin) význačného německého skladatele minulého století Paula Hindemitha. Svým způsobem šlo o událost v kontextu běžného koncertního dění výjimečnou, a to jak hudební, tak literárně-poetickou i společenskou. Tím spíše, že středem dramaturgické pozornosti se stala písňová tvorba, vzácný útvar, který se na programech koncertů vyskytuje ojediněle, příležitostně. Přitom jde o nepřehlédnutelný žánr, který si „nevyzkouší“ jen málokterý skladatel.
Přední čestí sólisté se představí v závěru koncertní řady NeoKlasik orchestru
NeoKlasik orchestr a hosté, violistka Kristina Nouzovská Fialová, violoncellista Petr Nouzovský, houslista Štěpán Pražák a klavírista Filip Martinka, zakončí letošní řadu NeoMartinů koncertem v úterý 20. června v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Diriguje Václav Dlask. Koncert NeoKlasik Martinů se opírá o dvě česká neoklasicistní díla, která symbolicky završí koncertní řadu v tomto roce. Program zahájí Serenáda…
Messiaen v bezprostřední blízkosti
„Tón Kateřiny Krejčové je vrcholně propracovaný, promyšlený, zvládnutý, ideálně se hodící k interpretaci Bouleze.“
„Anna Paulová je mistrem v tvoření širokých dynamických škál, její plynulé přechody a zvukové vzdouvání od nejtišších poloh po ohlušující zvuk, od líbezných tónů po drásavé jsou jedinečné.“
„Lukáš Pospíšil byl skvělým interpretem, pozorným k tvorbě každého tónu, citlivým k výstavbě dynamických frází, jeho pianissima byla tak čitelná, a přesto velejemná.“
Koncert Cyklu soudobé hudby, který pořádá PKF – Prague Philharmonia v pražském divadelním prostoru NoD a který posluchači vyhledávají pro zajímavou dramaturgii, přinesl v úterý 16. května dvě francouzské hudební lahůdky. Anthémes 1 pro sólové housle Pierra Bouleze a Kvartet pro konec času Oliviera Messiaena. Obojí zahrané v mimořádné kvalitě.
PKF—Prague Philharmonia v NoDu a v rámci finále trombonové soutěže Pražského jara
Pátý koncert cyklu soudobé hudby PKF—Prague Philharmonia se uskuteční v úterý 16. května v pražském Divadle NoD. Hlavními autory budou přední zástupci francouzské hudby přelomu dvacátého a jednadvacátého století, Pierre Boulez a Olivier Messiaen. Orchestr se ještě předtím představí v rámci finále trombonové soutěže Pražského jara. PKF—Prague Philharmonia s dirigentem Ondřejem Vrabcem vystoupí jako doprovod…
Mladý salón s mladými talenty
Nový koncertní projekt spolku Lieder Society nazvaný Mladý salón nabízí poslechnout si talentovaná dua, seznámit se se zkušeným lektorem, vrátit se v čase do dob salonní hudby. Vyvrcholení několikaměsíční snahy mladých interpretů si můžou návštěvníci vychutnat na koncertě v pondělí 27. března v Praze. V Mladém salónu vystoupí sopranistka Magdaléna Hebousse s klavíristou Filipem Martinkou,…
Podoby lásky v písních českých autorů
Písňový večer nazvaný „Podoby lásky“ uvede ve středu 22. června spolek Lieder Society. Dramaturgie chce přiblížit lásku očima českých skladatelů a skladatelek dvacátého století. Dvorská láska zazní v Písních renesančních Luboše Sluky, ve folklórním duchu se ponese cyklus Láska prostých srdcí Miroslava Pelikána, z lidové poezie vychází i texty Františka Halase z antologie Láska a smrt…
Beethovenův Hradec skončil fantastickým triumfem českých klavíristů. První a druhou cenu získali Tomáš Vrána a Vojtěch Trubač
„Trubač působil během svého vystoupení nejvíc v pohodě a dokázal si také ‚svůj‘ okamžik užít.“
„Chihara zahrála ze všech tří finalistů nejvýrazněji. S největší vášní, obrovskou koncentrací, určitým rizikem a odvahou dala do svého projevu úplně všechno.“
„Jako bychom se bez dechu začetli do knihy, z níž nelze přeskočit jediné slovo, působil Vránův projev jako vyprávění, které celý příběh sdělilo s největší komplexností a pravdivostí.“
58. ročník Mezinárodní interpretační soutěže Beethovenův Hradec v oboru klavír zná své vítěze. Prestižní soutěžní klání se letos uskutečnilo ve dnech 8. až 12. června v Opavě a Ostravě. Čtyři desítky klavíristů z celé Evropy i Asie byly důkazem, že tato soutěž má dobrý zvuk a přitahuje k sobě pozornost. Vítězem letošního ročníku se stal osmadvacetiletý český klavírista Tomáš Vrána. Druhou cenu získal o tři roky mladší Vojtěch Trubač rovněž z České republiky a třetí cenu obdržela japonská pianistka Satomi Chihara. Oba čeští pianisté jsou z Moravskoslezského kraje, odkud pochází mnoho výrazných hudebních talentů.
Komorní večer s mnoha překvapeními
„Všechna čest Lukáši Pospíšilovi i Filipu Martinkovi, s jakým vhledem, citovou angažovaností a hráčským uměním Weinbergovu skladbu přednesli.“ „Je známo, že orchestrální hráči si rádi duševně odpočinou u komorní hry. Ten večer jistě přinesl Lukáši Pospíšilovi mnoho radosti!“ „Filip Martinka upoutal svou technickou suverénností, byl citlivým a ohleduplným komorním partnerem s velkým smyslem pro souhru.“ Zralost…