KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Oslavné Te Deum k zahájení nové sezóny Českého filharmonického sboru Brno

„Jakmile se hlasy zpěváku rozezní sálem, bývá pak zpravidla znovu mile překvapen, zaujat a okouzlen jejich uměním, které je doslova pohlazením pro uši.“ „Sbor zde své posluchače opět potěšil svými bohatými barevnými i dynamickým možnostmi, dokonalou přesností v začátcích i koncích frází a velmi krásnou vyváženou barvou v jednotlivých hlasových skupinách i v celku.“ „Český filharmonický sbor…

Číst dál…

Hledání a nové století: Nová sezóna v Národním divadle Brno

Hledání… To je podtitul nadcházející sezóny Janáčkovy opery v Brně. Pětici chystaných premiér spojuje hledání lásky, mládí, svědomí, lidskosti i všeuměla, který zvládne práci všeho druhu. Režiséry budou osvědčené osobnosti, David Radok, Jiří Heřman, Arnošt Goldflam a tvůrčí tandem SKUTR. Taktovky se ujmou Tomáš Netopil, Robert Kružík, Ondrej Olos, Marko Ivanović a Jakub Klecker.…

Číst dál…

Letní sezona festivalu Třeboňská nocturna v sedmi koncertech

Zítra začíná jeden z tradičních letních festivalů Třeboňská nocturna, a to v půl osmé v konírně místního zámku. Přesto program začal už v neděli, a to koncertem rakousko-chilského dua hrajícího na violoncello a kytaru Duo Lioren a uskupení Francisextet, souboru mladých muzikantů složených převážně z bývalých a současných studentů českobudějovické konzervatoře, se zaměřením především na moderní hudbu. Dnes od 19:30 hodin v Divadle J.…

Číst dál…

Franz Schubert sopranistky Goldy Schultz a klavíristy Jonathana Wareho

„K čemu jsou životopisy a recenze? To nejpodstatnější je, co dokážou umělci přednést v daný okamžik na pódiu.“

„Šlo o osobní výběr sopranistky, kdy se střídala díla z celého Schubertova tvůrčího období. A byl to výběr znamenitý, propojený v krásný celek.“

„Horowitz říkal: abych vyjádřil vše, co skladatel zamýšlel, je třeba mít v sobě jak anděla, tak ďábla.“

Asi tak po čtrnácti dnech, kdy jsem navštívil koncert Magdaleny Kožené a Yefima Bronfmana, jsem dostal chuť zajít na další berlínský koncert. Jak jsem již zmiňoval v článku Za Magdalenou Koženou a Yefimem Bronfmanem do Berlína, Pierre Boulez Saal jsem si velice oblíbil, a tak jsem se podíval do programu, jaké ještě zbývají koncerty v závěru sezóny…

Číst dál…

Raný versus pozdní romantismus: Schubert a Strauss v podání České filharmonie

„Českej filharmónii sa dobre podarilo zachytiť štýlové špecifiká skladieb, hrali spoľahlivo, pútavo, jednoducho, na skutočne vysokej úrovni.“ „Prevedenie vzbudzovalo dojem spontánnej kreativity a optimizmus Schubertovej symfónie orchester publiku bez problémov sprostredkoval.“ „Išlo o jedného z najlepšie zvládnutých Straussov, akých som počula.“ K záveru sezóny, ako šiesty koncert abonentnej rady B, sa Česká filharmónia…

Číst dál…

Pavel Voráček: Život s hudbou beru jako obrovský dar

„Sním teď konkrétně o tom, že bych v beethovenském roce 2020 objel Českou republiku se všemi 32 sonátami. Máme to rozjednané, držte palce, ať to vyjde.“ „Každá komorní spolupráce je pro mě svátkem hudby a výbornou zkušeností, ze které pak čerpám pro své sólové hraní.“ „Nevyhýbám se žádné hudbě, která ke mně přijde.…

Číst dál…

Dnes začíná 20. ročník festivalu Hudba v zahradách a zámku v Kroměříži

Originální a jedinečné spojení vážné hudby a architektonických skvostů UNESCO v Kroměříži, festival Hudba v zahradách a zámku, letos oslaví jubilejní dvacátý ročník. Dvouměsíční cyklus sedmi koncertů letos nově doplní beseda s operním pěvcem Adamem Plachetkou a přednáška psychiatra Cyrila Höschla o odvrácené straně osobností slavných skladatelů.  Přehlídku zahájí dnes v 19:00 hodin Moravská filharmonie Olomouc a dirigent Tomáš Netopil, který je zároveň…

Číst dál…

MenART na festivalu Smetanova Litomyšl

První ročník stipendijního programu MenART pro nadané žáky základních uměleckých škol a jejich učitele symbolicky vyvrcholí na festivalu Smetanova Litomyšl. Odpoledne a v podvečer v sobotu 22. června bude patřit jízdárna i zahrady zámku Litomyšl mladým hudebníkům, zatímco výtvarníci se prezentují na samostatné výstavě v Augustově tiskárně po celou dobu festivalu. Mentory prvního ročníku jsou…

Číst dál…

PKO nabídl světovou premiéru v Rudolfinu

„Pro skladatelský styl Lukáše Hurníka je typická stylová syntéza.“ „Byl to klasicky pojatý Schubert, bez tempového nebo harmonického experimentování, který plně odpovídal náladě publika.“ „Jiří Bárta je violoncellista velmi emotivní, rád tvoří přímo na koncertě.“ Jedno ze čtyř nejstarších komorních těles v Evropě, Pražský komorní orchestr, kromě běžného klasického repertoáru už…

Číst dál…

Mahler Jihlava v sedmi koncertech, dvou operních večerech a s bohatým doprovodným programem

Už poosmnácté se letos koná Mezinárodní hudební festival Mahler Jihlava. Zítra od 15 hodin v Parku Gustava Mahlera ho zahájí slavnostnímu odpoledne – bude se klást kytice k soše skladatele, vystoupí mažoretky a zazní slavné melodie v podání dechového orchestru TUTTI při ZUŠ Jihlava, který bude řídit Jan Nosek. Zahajovací koncert v pravém slova smyslu…

Číst dál…

VÝHERCI 3 X CD:
Zimní cesta Jana Martiníka a Davida Marečka

Tři z vás vyhrávají CD s jedním ze stěžejních děl Franze Schuberta.  Schubertovo vrcholné dílo „Zimní cesta“ nahráli vynikající český basista Jan Martiník za klavírního doprovodu Davida Marečka, současného generálního ředitele České filharmonie. Jejich společné CD Zimní cesta vyšlo na podzim loňského roku u společnosti Supraphon. Ptali jsme se: Kdo je autorem básní, na které Franz Schubert svoji Zimní cestu zkomponoval?  Správná odpověď je Wilhelm Muller. Vylosovali jsme…

Číst dál…

Ryba, Šístek a „Klaudova filharmonie“

„Rybův koncepcí velký a stejně mimořádně náročný koncert zahrál s opravdovým osobním zanícením, obětavě a navíc také zpaměti.“ „Souvisí s tím neodbytný dojem, že L´Armonia Terrena šťavnatost a opravdu ojedinělou osobní váhu projevu dynamicky téměř neustále přepalovala.“ „Hudební úroveň Rybova každodenního okolí byla jednodušší než ta, na kterou by sám dosáhl.“ Druhý ročník Festivalu Jakuba…

Číst dál…

Jan Martiník a David Mareček: Jak přikovat diváky k sedadlům

„Martiníkovo sdělení je prosté, čisté, vychází z hloubi srdce a duše. Právě jako jeho technika zpěvu.“ „Je obdivuhodné, jak David Mareček (generální ředitel České filharmonie) neztratil nic ze svého interpretačního umu. Vůči pěvci je vnímavý, ohleduplný, pozorný.“ „Za dva roky od prvního provedení se Zimní cesta v interpretaci obou stala intimní a vytříbenou, přirozenou…

Číst dál…

SOUTĚŽ O 3 X CD:
Zimní cesta Jana Martiníka a Davida Marečka

Tři z vás mohou vyhrát CD s jedním ze stěžejních děl Franze Schuberta. A také slyšet část z něj zítra na koncertě. Výběr ze Schubertovy vrcholné „Zimní cesty“ zazní v sobotu 13. dubna v Sukově síni Rudolfina. Přednesou ji vynikající český basista Jan Martiník za klavírního doprovodu Davida Marečka, současného generálního ředitele České filharmonie. Kromě toho provedou ještě Biblické písně Antonína Dvořáka. Na koncertě zároveň pokřtí jejich společné CD Zimní…

Číst dál…

Hrál Jan Bartoš. To nejhlubší, co v hudbě kdy vzniklo

„Je patrné, že o hudbě, kterou hraje, přemýšlí Jan Bartoš dlouho dopředu nejen jako klavírista, ale také jako filosof a člověk.“

„Necítila jsem bariéru mezi interpretem a posluchačem, která občas na některých koncertech vznikne.“

„Jak se po tak závažném programu asi cítí interpret…?“

Koncertní cyklus Hybatelé rezonance dává prostor mimořádným klavírním recitálům. Na řadu přišel Jan Bartoš a jeho Beethoven a Schubert. V Anežském klášteře byla i Kristýna Šrámková. Cílem jejího textu v tomto okamžiku není hodnotit, ale spíše zachytit… Zachytit něco z večerního koncertního programu, který – jak se dalo předem tušit – byl skutečnou událostí.

Číst dál…

Daviesovy linecké paralely v Brně

„Quodlibet Lebensstürme s hudbou Franze Schuberta a na její motivy je zábavná kompozice, jednolitá, plná nečekaných momentů.“ „Velké Brucknerovy celky mají v prostoru, jako je Besední dům, problém. Zkrátka se tam nemusí vejít. Davies proto částečně ubíral.“ „Davies obecně se v Brucknerovi patosu vyhýbá, nedělá z něj romantického, výrazově přeumělkovaného autora.“ Dennis Russell Davies nepřináší…

Číst dál…

V Rudolfinu zazněl Janáček, Čajkovskij i Schubert. Skvěle.

„Janáčkovo Concertino je ve světové komorní literatuře dílo dost ojedinělé.“ „Čajkovského klavírní koncert č.3 si zapomnění nezaslouží.“ „Schubertova“ Velká“ symfonie je skutečně grandiózní dílo.“ Kirilla Gersteina, všestranného klavíristu, který se nebojí hrát jazz, romantiky i soudobou hudbu, pozvala Česká filharmonie na svůj abonentní koncert 13. února. K České filharmonii má Kirill Gerstein…

Číst dál…

Ticho a zvuk SOČRu s Liebreichom a Kněžíkovou

„Nosným bolo včera najmä podanie Kateřiny Kněžíkovej, ktorá podala podľa môjho názoru absolútne strhujúci výkon.“ „Niekoľko naozaj elektrizujúcich momentov sa podarilo vytvoriť aj včera.“ „Leibreichovo podanie „Nedokončenej“ bolo pestré, s ukážkovými pianami, nechýbal však ani temperament.“ Raní romantici a súčasná hudba – to bol základ pondelkového koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Na…

Číst dál…

Ivan Kusnjer se pochlubil žáky

„Dramaturg koncertu Beno Blachut mladší citlivě zařadil především duchovní skladby a komorní, písňový repertoár.“ „Sympatickou součástí programu byly skladby českých a slovenských autorů 20. století i současnosti.“ „Nenápadnou, avšak zcela neopomenutelnou hvězdou večera byla pak klavíristka Iryna Roměnska, dlouholetá korepetitorka Národního divadla.“ V rámci nepravidelné koncertní řady dalo první únorovou sobotu pražské Národní…

Číst dál…

Koncert Manfreda Honecka téměř jako bohoslužba

„Ještě nikdo nevyužil schopností Pražského filharmonického sboru tak jako nyní on v Mozartově Requiem.“ „Jemné nuance, agogické proměny… – vše bylo prostoupeno kultivovanými emocemi, aniž by dirigent sklouzl k náznakům romantismu.“ „Večer skončil v naprostém tichu tak, jak začal i v úvodu Pärtovy skladby – skoro neslyšnými údery zvonu.“ Dlouho dopředu to vypadalo jako anachronismus.…

Číst dál…

Alfred Brendel třikrát v Rudolfinu

„Na začátku je dobré být jako tabula rasa, as naive as possible, a čekat, jak ke mně bude skladba promlouvat.“ „Klavírista má mít tolik podob a tváří, kolik hraje skladeb.“ „Alfred Brendel je i jedním z celoživotních vzorů našeho klavíristy Jana Bartoše.“ Třídenní festival Hommage à Alfred Brendel bude v posledních zimních dnech hostit pražské…

Číst dál…

Když umělec překročí hranice.
aneb Česká filharmonie s Antoninim

„Orchestr, který dnes sklízí nadšené recenze za ztvárnění děl Dvořáka, Janáčka, Čajkovského či Mahlera, se zde svým zvukem takřka blížil historickým nástrojům!“

„Maestro Antonini, vůbec o tom nepochybuji, musel na zkouškách pracovat velmi pečlivě, analyticky, možná i pedantsky. Ale na pódiu to tak nepůsobilo. On nenutil, nehlídal, nekontroloval – on inspiroval.“

„Úplně jiné vyznění má nedokonalost vzniklá ze strachu (ztuhlosti, roztřesení), že něco udělám špatně, nebo neudělám, a naopak zcela odlišně působí chyba vzniklá ve snaze jít na hranu technického rizika za účelem maximální intenzity výrazu. Jak říkal slavný dirigent Nikolaus Harnoncourt – „za takovou chybu jsem muzikantovi naopak vděčný.“ Myslím, že podobně se na to díval i pan Antonini…“

Číst dál…

Mitsuko Uchida a její univerzálně platný Schubert

„Jako by snad viděla v osudech hudby podstatně dále než velká část ostatních.“ „Obsahově náročná partitura obsahovala místa nesmírného napětí a třecích ploch i místa duševního uspokojení.“ „Ve chvíli její hry neexistuje nic jiného, než vzácný moment tady a teď.“ V rámci cyklu uvedení Schubertových sonát představila klavíristka Mitsuko Uchida ve vídeňském Musikvereinu tento pátek…

Číst dál…

Politická Dvořákova Praha

„Prostor sociální sítě často dokáže zkreslit realitu a skutečné výkony umělce.“ „Aktivisté rozdávali letáky a v sále se i při koncertě pohybovali muži s vysílačkami.“ „Koncert nebyl pro Dvořákovu Prahu šťastným krokem.“ Bylo lákavé zajít si poslechnout recitál Valentiny Lisitsy, této internetové hvězdy, které světová koncertní pódia otevřela nahrávka na Youtube. Dnes čítá její kanál…

Číst dál…

Dvořák v kontextech

„Do tohoto skvostu vložil skladatel náboj klidné a tiché zbožnosti.“ „Sbor s chlapeckými soprány a alty vnesl do zažitých představ o skladbě nové odstíny.“ „V Praze se objevilo těleso z nejlepších v Británii – Orchestra of the Age of Enlightenment.“ Lužanská mše je krásné komorní dílo. Na festivalu Dvořákova Praha bylo v britských rukou. A v sousedství Schubertovy a Elgarovy hudby. …

Číst dál…