KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dlouho doznívající Hard Blues v Alterně

„S námětem námořníka Querelleho, opilce, rváče, homosexuála a celkově morálně neukotveného antihrdiny z románu Jeana Geneta Querelle z Brestu, si Vojtěch Dlask pohrává již řadu let.“

„Ištvan tuto skladbu napsal roku 1980 za nejtužší normalizace a dovedu si velmi živě představit, jak těmito ‚zápaďáckými‘ inspiracemi musel své bývalé soudruhy štvát.“

„Celý večer ve mně velmi pozitivně a dlouho rezonoval jak netypickou klubovou atmosférou, dobrými výkony, tak skvělou dramaturgií.“

V úterý 26. listopadu se konal další koncert z cyklu Ensemble Opera Diversa, tentokrát nazvaný Hard Blues. Akce se poněkud netradičně konala v klubu Alterna, který je zaměřený zejména na jazz a underground. Název Hard Blues odkazuje ke stejnojmenné kompozici Miloslava Ištvana, která zazněla ve druhé půli večera, přičemž program uvedla premiéra nové verze skladby Querellovy písně současného brněnského autora Vojtěcha Dlaska.

Číst dál…

Hard Blues podle Opery Diversa s premiérou skladby Vojtěcha Dlaska

Posledním letošním orchestrálním koncertem souboru Opera Diversa bude projekt s názvem Hard Blues, který se uskuteční v úterý 26. listopadu od devatenácti hodin v klubu Alterna v Brně. Večer nabídne propojení klubového prostředí s oblastí soudobé vážné hudby reflektující existenciální témata. Bonusem bude premiéra kompozice Vojtěcha Dlaska.  Existenciální náměty v podobě hledání identity, neštěstí v lásce a společenských vztahů jsou tematickým svorníkem koncertu…

Číst dál…

Vojtěch Dlask: Následuju směr bloudění

„Hudba se obrodí sama. Nevěřím, že budu avantgardní, protože se to musí, sluší anebo protože chci.“

„V Brně dnes není šance uvést operní práce Osvalda Chlubny, protože ‚všichni jsme Janáček‘, a tedy jsme světoví, proč tedy provádět kompozice, které světové nejsou.“

„Brněnská kompoziční škola zanikla s interní privatizací uměleckých osudů a kateder.“

Vojtěch Dlask je nejen hudební skladatel, ale také dramaturg, pedagog, klavírista a publicista. Byť původem z Mladé Boleslavi, skladbu studoval v Brně na Janáčkově akademii múzických umění pod vedením Františka Gregora Emmerta. Absolvoval také stáže v Estonsku u Tõnu Kõrvitse a v Litvě, kde svou tvorbu konzultoval s Osvaldasem Balakauskasem, Broniusem Kutavičiusem a Rytisem Mažulisem. V současné době působí jako pedagog na brněnské Masarykově univerzitě. Kromě volné tvorby se věnuje také hudbě pro divadla.

Číst dál…

Komorní večer v podání Diversa Quartet a přátel

„Patrik Červák zaujal přítomné svým červeným oblekem a extravagantním knírkem.“

„Interpretace se Diversa Quartet zhostil s velkým entusiasmem a energií, která dokázala vtáhnout.“

„Skladba se nese na určité post-romantické, svého druhu velmi zasněné rovině, což svým jemným a čistým přednesem také Martin Pavlík zdařile podpořil.“

V úterý 23. dubna se v Křišťálovém sále brněnské Staré radnice konal další, tentokrát komorní koncert z cyklu Ensemble Opera Diversa. Akce nesla název 1914 – 1939 a celek programu, jak už název napovídá, hledal dramaturgickou linku ve skladbách, které vznikly v období první či druhé světové války nebo měly s oběma konflikty obsahovou souvislost. Na koncertě vystoupil smyčcový Diversa Quartet, kontrabasistka Anežka Moravčíková a sólisté, klavírista Patrik Červák a houslista Martin Pavlík.

Číst dál…

Pavel Zemek Novák: Úkolem hudby je mluvit o lásce k člověku

„Každá tradice buď roste, nebo slábne; již stagnace je projevem úpadku: časté opakování stejných skladeb tradici neprospívá.“

„V gregoriánském chorálu jsem našel spoustu jedinečných věcí, o kterých jsem dříve neměl tušení a které výrazně promlouvají do přítomnosti.“

„Krása není v oslnivých výkonech, v nadšení publika a v médiích. Krása může být neúspěšná a může skončit i na kříži.“

V dalším dílu volné série rozhovorů s brněnskými skladateli se o poslání hudby, kompozicích v unisonu, ale také třeba o konci postmoderny pro portál KlasikaPlus.cz rozhovořil Pavel Zemek Novák.

Číst dál…

Bicí ‚bijou do očí‘ ve Filharmonii Brno. Christoph Prégardien následně hostem při vídeňském pořadu

Martin Opršál, vůdčí osobnost brněnských bicistů, se 24. ledna při komorním koncertu věnovaném bicím nástrojům představí také jako dirigent v dílech Američana Lou Harrisona – houslové sólo Milan Paľa – a českého autora závěru minulého století Miloslava Ištvana. Program z děl Jírovce, Beethovena a Schuberta je následně k dispozici po dva dny, když celou Filharmonii…

Číst dál…

Jaroslav Šťastný: Hudba nám dává zažít přítomnost, protože ve chvíli, kdy zmlkne, už není

„Hudba je připomínkou pomíjivosti našeho života a ceny ubíhajícího času.“

„Krása v hudbě vzniká za určitých tajemných okolností, kdy se setká naladění naslouchajících s naladěním těch, kteří hudbu dělají.“

„Názor, že nová hudba je jen pro odborníky, a ne pro normální posluchače, se bohužel zakládá na smutném faktu, že se při premiéře jen málokdy podaří dotáhnout nové dílo do přesvědčivého tvaru.“

Rozhovor s Jaroslavem Šťastným (umělecký pseudonym Peter Graham) zahajuje volný cyklus rozmluv s několika brněnskými skladateli nejen o jejich přístupu ke kompozici, ale také o hudbě jako takové, o poslání skladatelů a interpretů, o hudební kráse i ošklivosti.

Číst dál…

Janáček Brno 2024 ve znamení Roku české hudby. Tedy nejen Janáček

Motto devátého ročníku bienále Janáček Brno v termínu 1. až 24. listopadu  2024 nese motto Bez hranic!… Inspirovala ho Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy, kde se s hlavním hrdinou divák vydá na Měsíc i na cestu časem do 15. století. Právě tímto dílem bude festival slavnostně zahájen. Režie se chopí Robert Carsen, tvůrce inscenací po celém světě ceněných pro jejich…

Číst dál…

Klarinetista Valter Vítek. Inspirátor a mentor hudebních elit

V pátek 11. srpna odešel významný klarinetista Valter Vítek. Bylo mu 88 let a pocházel z Ostravy, kde zanechal nesmazatelnou stopu. Vítkův vliv ovšem nejde ohraničit regionálně. Jako pedagog působil také na JAMU, dlouhá léta hrál v Janáčkově filharmonii a byl také formativním elementem vysokého hudebního školství v Ostravě. Mezi jeho žáky patří přední současní…

Číst dál…

Věra Lejsková: Hru na dva klavíry jsme s manželem postavili na úroveň komorních souborů… aneb Janáček na mě nepočkal

„Po mém koncertě mne pozval na rande a místo kytice vzal noty. A místo do kavárny či do kina mne pozval ke klavíru. Tak jsem současně udělala konkurz na parťáka ke klavíru i na manželku.“

„Nastoupila jsem do budovy konzervatoře jako profesorka před pětasedmdesáti léty a chodím tam jako domů. Já tam zažila všechny ředitele, kromě Janáčka samozřejmě.“

„Jsem z Moravského Slovácka, tam je základem života optimismus, dobrá nálada a hezká písnička.“

Klavíristka Věra Lejsková je brněnským fenoménem. Přestože letos oslaví už třiadevadesáté narozeniny, překypuje elánem a stále vymýšlí projekty, které realizuje ve svých knížkách a v Českém rozhlase na stanici Vltava. Její vzpomínky na bývalé kolegy jsou plné laskavého humoru i relevantních a zajímavých informací. Na klavír už sice nehraje, ale stále se organizačně podílí na akcích, jako je například soutěž Franze Schuberta pro dva klavíry v Jeseníku.  Založila ji kdysi s manželem Vlastimilem Lejskem, se kterým léta koncertovala jako klavírní duo.

Číst dál…

Zanícení a elán. Postřehy z Forfestu Kroměříž 2022

„Rozhodně jim nelze upřít značnou míru odvahy a hledačství, když se odvážili do objemných prostor chrámové lodi přijít se subtilními sólovými zobcovými flétnami a s převážně neznámým repertoárem.“

„Laburdovo kompoziční dílo nebylo na Forfestu zastoupeno poprvé. Evidentně se mezi mladými českými, moravskými a japonskými interprety těší nemalé oblibě.“

„Doležalovo kvarteto předneslo v chrámu svatého Mořice čtyři soudobé kvartetní kompozice vzácně jednotného výrazu a jednotné volby kompozičních prostředků.“

Forfest, mezinárodní festival současného umění s duchovním zaměřením, se letos konal v Kroměříži už potřiatřicáté. Vděk za to si zaslouží pořadatelé, neúnavná kroměřížská dvojice manželů Zdeňky a Václava Vaculovičových, která už po léta tento projekt, tuto svoji originální ideu doslova hýčká a za všech příznivých i nepříznivých okolností udržuje v kondici.

Číst dál…

Odraz lidické tragédie v umění

Dvaaosmdesát dětí nacisté odvezli do koncentračního tábora Chełmno a tam je bez milosti zplynovali.“

„Až se nás příští generace zeptají, za co jsme ve válce bojovali, měli bychom jim povědět příběh Lidic.“

„Z hudebníků jako první zareagovali zřejmě pěvkyně Jarmila Novotná a výše zmíněný diplomat Jan Masaryk (coby klavírista).“

Na pátek 10. 6. 2022 připadá osmdesáté výročí vyhlazení obce Lidice. Tragický osud tamních obyvatel našel brzkou odezvu nejen v politické rovině, ale také v uměleckých dílech. Památku obětí uctili svými skladbami například Bohuslav Martinů, Klement Slavický, Milan Báchorek, Václav Lídl nebo Miloslav Ištvan, jehož Odyssea lidického dítěte zazněla na včerejším koncertu v Českém centru New York. Vzpomínkové akce plánuje na víkend 11. až 12. června pochopitelně také Památník Lidice.

Číst dál…

Vivat Miloš Štědroň! Oslava 80. narozenin na Provázku se vydařila

„Bez Miloše Štědroně by nebyl Provázek. Alespoň ne takový, jaký ho všichni známe.“ „Na verše Jana Skácela složil Miloš Štědroň cyklus devíti písní s názvem Maminko, nejsi…, ovlivněných formálně renesanční taneční formou, zvanou villanella.“ „Dort ještě na jevišti krájel a veškerá slavnostní nálada se rozplynula ve sladkém opojení.“ V únoru tohoto roku…

Číst dál…

Narozeninový koncert pro Miloše Štědroně zítra v Brně

Ensemble Opera Diversa organizuje, po přesunu s lehkým zpožděním, narozeninový koncert pro Miloše Štědroně. Bude se konat zítra v brněnském Divadle Husa na provázku od 19 hodin. Skladatel, hudebník, univerzitní profesor a popularizátor vědy i hudby se souborem spolupracuje několik let a vytvořil pro něj řadu operních, koncertních i komorních hudebních děl. Na programu samotného narozeninového…

Číst dál…

Alena Štěpánková Veselá: Pouze žaluziový manuál je na nesprávném místě

„Třebaže jsem do té doby nikdy na varhany nehrála, přihlásila jsem se i ke studiu varhanní hry a byla jsem v tomto oboru přijata.“

„Za významnou nahrávku považuji souborné provedení osmnácti chorálů Johanna Sebastiana Bacha, takzvané Lipské chorály.“

„Významným vystoupením v počátcích mé umělecké činnosti byl koncert ve Smetanově síni Obecního domu v Praze v roce 1953. Výborné ohlasy na program z Bachova a Regerova díla mě v koncertních aktivitách velmi povzbudily.“

28. října 2020 byla u příležitosti státního svátku České republiky oceněna významná česká varhanice prof. MgA. Alena Štěpánková Veselá, někdejší rektorka Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Slavnostní ceremoniál předávání státních vyznamenání ve Vladislavském sále Pražského hradu byl však kvůli covidu už dvakrát přeložen. Alena Veselá si převzala Medaili Za zásluhy o stát v oblasti umění a výchovy až 7. března letošního roku…

Číst dál…

Narozeninový koncert Ensemble Opera Diversa pro Miloše Štědroně přeložen na duben

Své letošní aktivity měl Ensemble Opera Diversa zahájit narozeninovým koncertem pro Miloše Štědroně, a to v úterý 8. února v Ústavu hudební vědy FF MU v Brně. Bohužel, po konzultacích v širším kruhu aktérů události, včetně oslavence, ansámbl uvážil, že termín konání koncertu je vzhledem k přetrvávajícím nesnázím spojeným s pandemií natolik hraniční, že ho odloží na…

Číst dál…

Katelyn Bouska: Klavíristka s českou duší a kořeny na americkém Středozápadě

„Myslím, že v USA nazrál čas na rozšíření omezeného specifického hudebního kánonu, který střežíme a studujeme a který už je podle mého názoru příliš obehraný.“

„Jak vyčíslit Voříškův vliv na Schuberta, Vaňhalův na Haydna, Myslivečkův na Mozarta…? Jsou to všechno jedineční a velkolepí hudebníci, kteří utvářeli hudební historii a zaslouží si místo ve světě.“

„Při práci s nimi jsem v Brně zakusila realitu a bezprostřednost, které Američané zažívají jen z druhé ruky.“

Americká klavíristka, muzikoložka a pedagožka Katelyn Bouska působí ve Filadelfii. České kořeny ji však poutají ke Spillville ve státě Iowa, kde její předkové vyučovali na Bouškově škole. V roce 1893 se tam při jeho návštěvě setkali s Antonínem Dvořákem. Katelyn na učitelskou tradici navázala na hudební škole Curtis Institute of Music…

Číst dál…

Brno Contemporary Orchestra v pondělí v Anthroposu

Kamenné mantry – koncert pod mamutem. To je název projektu Brno Contemporary Orchestra, který bude možné navštívit v pondělí 22. listopadu v Pavilonu Anthropos Moravského zemského muzea od 19:30 hodin. Koncert uvede skladba Amok/Koma Fausta Romitelliho, dále zazní Ištvanovo dílo Já, Jákob. Poté se umělci vrátí k Romitellimu, a sice k jeho skladbě La sabbia…

Číst dál…

Brno Contemporary Orchestra v listopadu. Hrášek v lusku a Kamenné mantry

Brno Contemporary Orchestra zahajuje jubilejní desátou sezónu a zve na dva listopadové koncerty. První se bude konat tento čtvrtek, 4. listopadu, v Besedním domě od 19:30 hodin, druhý pak ve stejný čas, ale v pondělí 22. listopadu v brněnském pavilonu Anthropos. Orchestr vystupuje pod vedením skladatele, dirigenta a uměleckého vedoucího Pavla Šnajdra. Slavnostní desátou sezónu…

Číst dál…

Štěpán Filípek: Dvacáté století na příkladech českých a amerických kompozic

„Do svého salonu ve Washingtonu nás pozval mecenáš Dominick Cardella. A po vystoupení pro českou ambasádu nás čeká ještě koncert v Harrisburgu.“

„Podpora přišla i ze strany amerického velvyslanectví. Společný projekt propagující kulturu obou zemí se jim líbil.“

„Na Americkém jaru máme pět koncertů: Písek, Budějovice, Nelahozeves, Hranice na Moravě a Prahu.“

Ve Washingtonu se dnes koná koncert, na kterém violoncellista Štěpán Filípek a americká pianistka Katelyn Bouska zahrají díla Leoše Janáčka a Vítězslavy Kaprálové. Hudbou z meziválečných let doprovodí vzpomínkový večer věnovaný českým velvyslanectvím památce Edvarda Beneše, československého prezidenta a předtím ministra zahraničí…

Číst dál…

Ištvan 90

„Zatímco Kvapil žil z pozdně romantických východisek, Ištvan již cítil, že vývoj se ubírá jiným směrem. Učil se tedy víceméně sám.“

„Z celosvětového hlediska je nejhranější Ištvanovou skladbou Sonáta pro klarinet a klavír.“  

„Nechával si jedno místo přehrávat stále dokolečka. Pak přistoupil ke klavíru, škrtl asi tři noty a oznámil nám: Pánové, jsem spokojen – Bartók je pryč…“

Skladatel Miloslav Ištvan, jedna z legend české hudební avantgardy druhé poloviny dvacátého století, díky originálnímu přístupu ke kompozici a díky poctivé práci dokázal ve vývoji kvalitativně konkurovat generačním kolegům jak na západ, tak na východ od našich hranic. Letos v září jsme si připomněli jeho nedožité devadesátiny. Ištvanovu hudbu přibližuje violoncellista Štěpán Filípek.

Číst dál…

Ikonická díla elektroakustické hudby

„Není příliš mnoho koncertů, kde je možné slyšet skladbu pro hlas a magnetofonový pás.“ „Miloslav Kabeláč patří k největším osobnostem elektroakustické hudby.“ „Oba velikány spojují dvě zásadní věci: tvůrčí genialita a humanismus.“ Večer názorových protikladů: PKF – Prague Philharmonia chystá koncert s díly Miloslava Kabeláče a Luigiho Nona. V úterý 13. listopadu zazní v Experimentálním prostoru NoD…

Číst dál…