„Šéfdirigent Marko Ivanović s orchestrem NdB odstartovali večer hitem operních scén – ouverturou k Bizetově Carmen.“ „Roman Hoza kromě nesporných pěveckých kvalit prodal i svůj komediální talent a získal si sympatie publika.“ „V závěru večera zněla Polská krev Oskara Nedbala, na které se pěvecky i tanečně vyřádil Ondřej Koplík s mužským sborem.“ Tradiční zahajovací koncert Národního…
Mdlá Polská krev pod horkým nebem brněnským
„V Pilařově podání to byla spíše féerie, nikoliv opereta.“ „Největší průšvih je ovšem scéna a kostýmy Aleše Valáška.“ „Operetní hudba má své specifikum, a to se Jakubu Kleckerovi podařilo dobře vystihnout.“ Ach, kde jsou ty doby, kdy se v brněnské Redutě hrály operety prakticky denně. V 90. letech byl brněnský operetní soubor, mimochodem mimořádně…
Radim Dolanský: Poptávka po velkých sborech ještě nedosahuje četnosti před krizí. Chce to úsilí…
„Dokonce jednáme už o vystoupeních na roky 2023 a 2024.“
„Provize by zvedly náklady řádově o několik desítek procent, čímž by se stal sbor do zahraničí prakticky neprodejný.“
„Lukáš Vasilek je pro sbor naprosto nepostradatelný.“
Za tři nejsilnější stránky Pražského filharmonického sboru považuje Radim Dolanský jeho originální zvukovou barvu, flexibilitu a spolehlivost – to vše garantované osobností hlavního sbormistra Lukáše Vasilka, jehož umělecké vedení a směrování sboru je podle něj vůbec největší devizou tělesa. Radim Dolanský byl dosud manažerem tělesa, od 1. září se po Evě Sedlákové ujal funkce ředitele. V RozhovoruPlus hledí hlavně dopředu. I když nezamlčuje, že uplynulá sezóna byla hodně zajímavá….
Lazebník sevillský na Špilberku
„Národní divadlo Brno zahájilo sezónu blokem oper na Špilberku.“ „K původnímu nastudování Lazebníka sevillského přizvalo Národní divadlo Brno italské tvůrce.“ „Auditorium bylo plné mladých lidí.“ Gioacchino Rossini napsal kolem čtyřicítky oper. Většinu znají pouze muzikologové a i ti pouze z notového záznamu, na jevišti mnoho z nich nikdy neměli šanci vidět. Je pouze…
Hledání a nové století: Nová sezóna v Národním divadle Brno
Hledání… To je podtitul nadcházející sezóny Janáčkovy opery v Brně. Pětici chystaných premiér spojuje hledání lásky, mládí, svědomí, lidskosti i všeuměla, který zvládne práci všeho druhu. Režiséry budou osvědčené osobnosti, David Radok, Jiří Heřman, Arnošt Goldflam a tvůrčí tandem SKUTR. Taktovky se ujmou Tomáš Netopil, Robert Kružík, Ondrej Olos, Marko Ivanović a Jakub Klecker.…
Turandot na Otáčivém jevišti v Českém Krumlově vizuální, filmová, v pohybu
„Pucciniho poslední dílo je nejkrásnější, v harmonii a instrumentaci nejdokonalejší.“ „Amplifikovaný zvuk orchestru, v zesílení nikterak přesvědčivý, nemůže stát příliš v popředí. Musel by být alespoň na úrovni mého autorádia.“ „Prakticky permanentní je zároveň pohyb Otáčivého hlediště, až by se z něho mohla citlivějším jedincům točit hlava…“ Pro operní soubor Jihočeského divadla je letní čas…
Bóřku sme nedostali aneb Brno v Litomyšli
„Podtrhl to, co je v partituře této opery tak charakteristické, totiž upřímnou lyriku.“
„I když chybí veškerá jevištní technologie, drtivá většina uměleckého sdělení, vtěleného do inscenace, zůstala v Litomyšli zřetelná.“
„Bystrouška už je skutečná klasika. Open air jí pocitově divácky vyloženě sluší.“
Janáčkova opera Národního divadla Brno hostovala po dva večery na festivalu Smetanova Litomyšl. Po Heřmanově loňské inscenaci Janáčkovy Bystroušky, kterou na zámeckém nádvoří hrál soubor v pátek, přišla v sobotu večer na řadu Donizettiho opera Nápoj láky, která je v Brně na repertoáru o rok déle, od října 2017. Obě představení byla pěkně prodaná, obě v alternativním prostředí mimo kamenné divadlo dobře fungovala.
Dvořákova Svatá Ludmila na Smetanově Litomyšli aneb Hrůšova telepatie, niternost a vitalita
„Za vším u sborů a jeho kvalit nezapomeňme hledat sbormistra.“
„Zřetelná Hrůšova avíza k nástupům musí naplňovat sbor i sólisty pocitem důvěry v souznění s jednotlivými výkony.“
„Kateřina Kněžíková imponovala nevšední muzikalitou, výborným frázováním a niterností výrazového prožitku.“
Hned druhým koncertem přinesl 61. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl večer, na který se nezapomíná – provedení závažného oratoria Svatá Ludmila, opus 71 Antonína Dvořáka na slova básně Jaroslava Vrchlického, o příchodu křesťanství do Čech a na Moravu. Koncert se uskutečnil v pátek 14. června na nádvoří litomyšlského zámku…
Absolventský vokální koncert na vysoké úrovni
„Ivana Pavlů, která disponuje znělým a sytým sopránem, posluchače přesvědčila, že ani odlehčené baroko jí není cizí. V Händelově árii vystřihla koloratury velmi sebejistě.“ „Současně jsme byli přítomni zřejmě jednomu z nejlépe zvládnutých sólových výkonů v tomto díle v podání Ondřeje Koplíka.“ „Lze jen popřát JAMU více studentů dirigování sboru, kteří by se dokázali tak…
Aby lidé o mně a o tobě nepsali v novinách
„Inscenace propojuje na scéně reálný svět s podobenstvím o něm, všední den s pohádkou, interiér s přírodou.“
„Vyznění dominuje Svatopluk Sem. Civilně, bez patosu, bez hrané bodrosti.“
„S tím rozdílem, že Heřman svá řešení nepodává divákovi autoritativně, ale s pokorou.“
Janáčkovo divadlo je po šestnáctiměsíční rekonstrukci od soboty opět otevřeno. První premiérou a zároveň úvodním večerem Festivalu Janáček Brno 2018 byly Příhody lišky Bystroušky. V režii Jiřího Heřmana civilní a přitom nesmírně poetické, bez lesa, ale plné lesní havěti. Přitom byly víc o lidech než o zvířatech. Hudebně jemné, klidné, vizuálně nové, jiné, netradiční uchopení operní klasiky, promyšlené do posledního detailu.
Rossiniho Popelka v Liberci – přesná, nápaditá a rozverná
„Inscenaci má Miriam Němcová hudebně opravdu pevně v rukou.“ „Ke stylu Rossiniho veseloher se přimyká režie Constance Larrieu ideálně.“ „Je hudebním divadlem, které ani ve třetí hodině nedovolí ztratit pozornost.“ Typická italská opera buffa. Virtuózní a barevná, i po dvou staletích stále zábavná. Přesně taková je Rossiniho Popelka v nové inscenaci libereckého operního souboru. Taková,…
Jakub Hrůša: O Svaté Ludmile a lásce k Dvořákovi i Janáčkovi
„Nemám nic proti škrtům, ale Svatá Ludmila má už ve svých genech velkorysou monumentalitu.“
„Nezkrácená podoba mi připomíná největší liturgické události.“
„Dvořák je srozumitelnější, někdy až příliš, Janáček je ten pro náročnější publikum.“
Velkolepé oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka zazní po sto letech v původním rozsahu – festival Dvořákova Praha tak dnes přispěje k letošním jubilejním oslavám československé státnosti. Nastudování se ujala špičková tělesa a sólisté z obou zemí. Pod taktovkou Jakuba Hrůši vystoupí Kateřina Kněžíková, Alena Kropáčková, Richard Samek, Jozef Benci, Ondřej Koplík, Pražský filharmonický sbor a Česká filharmonie. Dílo patří mezi mistrovy nejrozměrnější a nejhlubší kompozice, spojuje v sobě křesťanskou symboliku i linii vlasteneckou.