KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dvořákova Praha v týdnu: Wihanovci s hosty, Česká filharmonie a Čajkovskij a první verze opery Král a uhlíř english

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha se dostal za svou polovinu a i v druhé přinese další zajímavé projekty. V pondělí od 20:00 hodin se ve Dvořákově síni Rudolfina uskuteční poslední koncert komorní řady, další skladby Čajkovského nabídne Česká filharmonie, Semjon Byčkov a francouzský violoncellista Gautier Capuçon a publikum se může těšit i na další Dvořákův unikát – první zhudebnění libreta opery Král a uhlíř, jehož uvedení se skladatel za svého života nedočkal.

Zítřejší závěrečný koncert komorní řady festivalu, který nemůže být zakončen jinak, než hudbou Antonína Dvořáka. Jeho populární Smyčcový kvintet Es dur bude v rámci večera konfrontován s moderní hudební řečí Erwina Schulhoffa„Jeho temný a dramatický Smyčcový sextet vytvoří působivý náladový kontrast k prosluněnému, rozjásanému dílu Dvořákovu. Za jakýsi svorník mezi tradicí a modernou pak lze považovat raný Klavírní kvartet a moll Dvořákova žáka a pozdějšího zetě Josefa Suka,“ uvádí festival. Hlavním protagonistou večera bude mnoha významnými cenami ověnčené Wihanovo kvarteto. Těleso, které je v mezinárodním měřítku všeobecně považováno za značku nejvyšší kvality, spojí své síly s dalšími hudebníky – klavíristou Michailem Lifitsem, violoncellistou Jensem Peterem Maintzem a violistkou Paulinou Sachse.

Záměr upozornit v rámci letošního ročníku Dvořákovy Prahy na umělecké i lidské vztahy mezi Antonínem Dvořákem a Petrem Iljičem Čajkovským se odráží v dramaturgii druhého koncertu České filharmonie v rámci festivalu, jehož program je složen výhradně z děl ruského mistra. Česká filharmonie se jako rezidenční orchestr festivalu představí se svým šéfdirigentem, specialistou na ruskou hudbu, Semjonem Byčkovem v Čajkovského Serenádě pro smyčce a Páté symfonii. „Ve známých Variacích na rokokové téma jsme pozvali sólistu, s nímž se na festivalu nesetkáváme poprvé: francouzský violoncellista a velký propagátor tohoto hudebního nástroje Gautier Capuçon je publikem i odbornou kritikou vysoce oceňován za svůj jedinečný interpretační styl, kombinující technickou suverenitu s kultivovaným výrazem a mimořádnou zvukovou kulturou,“ doplňují pořadatelé koncertu, který se v Rudolfinu uskuteční v úterý ve 20:00 hodin.

Po Dvořákově operní prvotině Alfred, uvedené ve světové premiéře na Dvořákově Praze v roce 2014, zazní na letošním ročníku další unikát, a sice ve čtvrtek od 19:00 v Rudolfinu. Půjde o Dvořákovo první zhudebnění libreta Král a uhlíř, jehož původní rukopisný materiál byl nyní iniciativou Akademie klasické hudby zdigitalizován. „Jedná se o prakticky zapomenuté operní dílo z Dvořákova raného období, které nebylo za jeho života nikdy uvedeno. Svého prvního a zároveň i posledního nastudování se dočkalo roku 1929 v Národním divadle. A protože dosud také nebyla pořízena jediná nahrávka této opery, přináší nám její novodobá premiéra v podobě koncertního provedení jedinečnou příležitost seznámit se se zcela „novou“ Dvořákovou hudbou,“ uvádí dramaturgie. Úkolu vzkřísit zapomenutou partituru k životu se ujme plejáda předních operních sólistů (Kateřina Kněžíková, Richard Samek, Roman Hoza, Jozef Benci, Lucie Hilscherová, Josef Moravec, Dana Burešová, Jana Sibera, Jan Šťáva, Ondřej KoplíkMichal Onufer) v čele s dirigentem Tomášem Braunerem za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu a ve spolupráci s Pražským filharmonickým sborem.

Foto: Archiv festivalu

Josef Zedník

Zpěvák, publicista

Rodák z Prahy, který vyrůstal v Mladé Boleslavi. Zájem o hudbu ho však přilákal zpět do rodného města. Studoval zpěv na Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění (u Prof. Magdalény Hajóssyové). Hrál také na housle a na kontrabas. V mládí o Vánocích při hledání stanic v rádiu namátkou zaslechl krásnou hudbu, která ho doslova fascinovala. Byl to přímý přenos Pucciniho Bohémy z Metropolitní opery s Richardem Leechem a Angelou Gheorghiu. Od té doby je klasická zpívaná hudba jeho největším zájmem. Sólově zpíval v několika českých divadlech, ale jeho vkus se přiblížil zejména k velkým vokálně-symfonickým dílům. Má za sebou tenorové party např. v Mahlerově Písni o zemi, Dvořákově Stabat mater, ale s největším úspěchem se setkal v Brazílii, kde se v Riu představil v Janáčkově Věci Makropulos jako Albert Gregor (dir. Isaac Karabtchevsky) a následně v Sao Paulu v tenorovém partu z Glagolské mše (dir. Osmo Vänskä). Pracoval jako produkční na stanici Vltava (na té mimochodem od té vánoční Bohémy vyrůstal). Také pracoval několik let pro Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Má rád své nejbližší a pejska Endyho. A jeho koníčkem je dobré víno a s ním spojené cestování.



Příspěvky od Josef Zedník



Více z této rubriky