Tři manželské dvojice na jednom koncertě v produkci SOČRu
Zahajovací koncert se světoznámou německou houslistkou Isabelle Faust Symfonický orchestr Českého rozhlasu sice připravuje až na konec měsíce, ještě předtím se však příznivci tělesa mohou těšit na dvojici koncertů v komornějším obsazení. Ten nejbližší se koná 9. září ve Studiu 1 Českého rozhlasu pod názvem Manželské etudy aneb Když manželé souzní; ten druhý za účasti klavíristy Jana Bartoše 19. září v Betlémské kapli.
„Manželé, oba hudebníci. Je to spíš výhoda, nebo komplikace? Vždyť oba potřebují cvičit na svůj nástroj. Každý něco jiného. Neruší se navzájem? A samozřejmě, jablko nepadá daleko od stromu, tak tu máme další potíž – cvičení s dětmi, které nejsou vždy pozitivně naladěni k další mimoškolní povinnosti… Odpovědi na tyto a jiné otázky nám možná objasní protagonisté tohoto večera. Tři manželské páry, které svedla dohromady právě hudba,“ láká produkce Rozhlasových symfoniků na koncert, při kterém vystoupí Robert Heger (flétna) a Dana Hegerová (flétna), Petr Zdvihal (housle), Radka Zdvihalová (klavír), Martin Zdvihal (housle) a Marie Zdvihalová (housle) a nakonec Tomáš Strašil (violoncello) a Karolína Strašilová (viola) (SOČR). Koncert ze Studia 1 živě přenáší Český rozhlas D-dur.
Vojtěch Spurný zastává pozici interpreta užívajícího historicky poučený přístup. Dá se proto čekat, že tímto směrem výrazově a zvukově ovlivní na společném koncertu i Rozhlasové symfoniky, třebaže ti samozřejmě používají moderní, nikoli dobové nástroje jako specializované soubory. Zajímavou položkou programu Beethoven – Rejcha – Haydn je ve čtvrtek 19. září v Betlémské kapli s Janem Bartošem v sólové roli Klavírní koncert Antonína Rejchy, jednoho z mnoha českých muzikantů, kteří hledali v 18. století uplatnění po Evropě. Svou tvorbou pro dechové nástroje, zejména z doby působení v Paříži, dosáhl mimořádného významu a co se týká žánru dechového kvintetu, je dokonce považován za jeho zakladatele a průkopníka. Byl i významným pedagogem: k jeho žákům patřili mimo jiné Hector Berlioz, César Franck, Charles Gounod a Franz Liszt. Vztah učitele a žáka byl i mezi Beethovenem a Haydnem – na koncertě zazní předehra Leonora I prvního zmíněného a Symfonie č. 98 B dur druhého. Ačkoli ambiciózní Beethoven snad později prohlásil, že se „od Haydna nikdy nic nenaučil“, je nesporné, že Haydnův umělecký přínos je zejména ve stovce symfonií a v osmi desítkách kvartetních kompozic zakladatelský a vzorový. Když po smrti svého zaměstnavatele Nikolause Esterházyho přesídlil v roce 1790 do Vídně, zamýšlel zřejmě vést poklidný život, ale nakonec zamířil do Británie. Dvě cesty mimo kontinentální Evropu z něj učinily evropskou celebritu.
Foto: Michal Fanta / SOČR, archiv Klasiky+, Antonín Kratochvíl
Příspěvky redakce
- Skupina Clarinet Factory slaví
- Světoznámá Karita Mattila ozdobí derniéru pražské Její pastorkyně
- Hudební promenáda zahradním labyrintem s Ensemblem Castelkorn v druhém týdnu SHF
- David Mareček jmenován ředitelem Pražského filharmonického sboru. Na dobu neurčitou
- Kontratenorista Franco Fagioli středem pozornosti ve vršovickém Vzletu
Více z této rubriky
- Skupina Clarinet Factory slaví
- Světoznámá Karita Mattila ozdobí derniéru pražské Její pastorkyně
- Hudební promenáda zahradním labyrintem s Ensemblem Castelkorn v druhém týdnu SHF
- Kontratenorista Franco Fagioli středem pozornosti ve vršovickém Vzletu
- Dětství jako inspirační zdroj umělce. Konference v Nelahozevsi nejen o Dvořákovi