Triumf pištců v České Kamenici
„Přestože hráli na nástroje, které dnešní publikum není zvyklé běžně slýchat, nešlo o žádnou studenou akademickou záležitost.“
„Šest hudebníků bylo po celý večer naladěno na stejnou vlnu, jejich souhra byla dokonalá a individuální instrumentální výkony obdivuhodné.“
„Capella de la Torre čerpá z hluboké studnice evropské hudební kultury, ale svobodně vytváří hudbu pro současné posluchače.“
V neděli 19. září se goticko-renesanční kostel svatého Jakuba v České Kamenici rozezněl tóny hudby, která skvěle ladila s jeho architektonickým tvaroslovím. Hudebníci německého ansámblu Capella de la Torre se na koncertě vydali na cestu raně novověkou Evropou a ze zrnek dávných zápisů, které řízením osudu prošly sítem času a byly pečlivě restaurovány moderními badateli, vytvářeli plnokrevnou muziku.
Přestože hráli na nástroje, které dnešní publikum není zvyklé běžně slýchat, nešlo o žádnou studenou akademickou záležitost, ale o živoucí hudbu, kterou by „skouslo“ i jazzové či folkové klubové publikum. Důležitý podíl na tom měla technika improvizace, doplňující a oživující hlasy pevně dané zápisem. Provozování staré hudby má v tomto pojetí mnoho společného s jazzem.
Šest hudebníků bylo po celý večer naladěno na stejnou vlnu, jejich souhra byla dokonalá a individuální instrumentální výkony obdivuhodné. Souzvuk dvojice šalmají, basového dulcianu, pozounu, loutny a perkusí byl zcela vyvážený a nečekaně jemný. Šalmaj v rukách umělecké vedoucí souboru Kathariny Bäuml zněla kultivovaně a překvapivě plasticky, vzdálena jednorozměrnému vřeštění, které obvykle vychází z replik dvouplátkových nástrojů středověku a renesance. S brilantní nástrojovou technikou se u všech zúčastněných pojil precizní cit pro rytmus. Hudba zkrátka celý večer perfektně „šlapala“ – i to navozovalo pocit klubového koncertu.
Liverpoolský perkusionista Mike Turnbull dostával během koncertu často příležitost i k sólovým plochám, což v presbytáři kostela působilo až nepatřičně. Vhodnějším prostředím by jistě byl hradní hodovní sál, kde by hudba mohla společnost bavit při hostině či ponoukat k tanci. Tohoto nebezpečí si však hudebníci byli evidentně vědomi, a tak kostru koncertního programu tvořily polyfonní skladby, které byly psány pro chrám a původně samozřejmě pro zpěvní hlasy. Duchovní text tak byl latentně přítomen ve frázování melodického přediva.
Ze skladatelů, jejichž díla na koncertě mezi anonymními tanci a improvizacemi zazněla, je potřeba zmínit alespoň dva: Josquina Desprez, jehož umělecká vedoucí souboru v emotivním proslovu označila za svého nejoblíbenějšího skladatele, a Balthasara Resinaria, který má jako rodák z Děčína a pozdější luterský biskup v České Lípě přímou vazbu ke kraji, v němž se mezinárodní hudební festival Lípa Musica koná.
Jistě je ještě potřeba vyzdvihnout výkon loutnisty Johannesa Vogta, jehož znělá hra harmonicky kotvila ostatní melodické nástroje. V improvizačních pasážích se někdy neostýchal užít i modernější harmonie, které by jistě v 16. století nezazněly. To není na škodu – vždyť hudba je živoucí a probíhá vždy tady a teď. Je uměním pomíjivého okamžiku: vzduch se zachvěje, okouzlí člověka krásou a je pryč. A hudebníci i posluchači jsou přirozeně dnes jiní než v renesanci. Mají jiné zkušenosti, slyšeli jinou hudbu, proto nemohou improvizovat a vnímat hudbu stejně jako lidé před půltisíciletím. Podobně jako s folklorem pracuje třeba skupina Čechomor nebo s tradicionály i renesanční hudbou Tichotův Spirituál kvintet, tak i Capella de la Torre čerpá z hluboké studnice evropské hudební kultury, ale svobodně vytváří hudbu pro současné posluchače. A ti ji poprávu v České Kamenici odměnili bouřlivým potleskem. Festivalu Lípa Musica se opět podařilo přivézt do kulturně vyprahlého regionu špičkový hudební soubor světové úrovně!
Foto: Lukáš Marhoul Photography
Příspěvky od Ondřej Maňour
- 100 let Zdeňka Lišky – pocta géniu československé filmové hudby na festivalu Lípa Musica
- Domov – Heimat.
Narozeninový galakoncert festivalu Lípa Musica s premiérou
Více z této rubriky
- Svátky hudby v Praze vstoupily do nového roku s taneční elegancí
- Mimořádný výkon mladých virtuosů v Sukově síni
- Ryzí muzicírování Petra Popelky a Vídeňských symfoniků
- Příjemný dopolední koncert. Kalabis Quintet hrál modernu
- Balet, kouzelná flétna a šachová partie. To vše v jeden večer s Prague Philharmonia
- Dirigent Kaspar Zehnder se znovu uvedl na koncertech se Slovenskou filharmonií
- Novoroční koncert Janáčkovy filharmonie jako důkaz nezměrné síly hudby
- Tón jako korálek aneb Marimba Ladislava Bilana
- Pohodová vycházka porevoluční Paříží s Alenou Hönigovou
- Luminarium Kryštofa Mařatky ve vynikajícím provedení v Plzni