Cappella Mariana v rámci cyklu Stará hudba FOK letos představí program, ve kterém zazní díla Josquina Desprez, Johannesa Ockeghema, Guillauma de Machauta a Magistra Perotina, ale i díla soudobých autorů, jako jsou Arvo Pärt nebo Martin Smolka. Ke koncertu, který se uskuteční 20. února v kostele sv. Šimona a Judy, si přizvala soubor Goeyvaerts Trio…
Finále festivalu Lípa Musica s Joelem Frederiksenem a Andreasem Schollem
Dvaadvacátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica dospěl do finálového týdnu své hlavní koncertní řady, v němž představí ještě dva programy 18. a 21. října. Na začátku listopadu pak čeká ještě epilog ve spolupráci s českolipskou Základní uměleckou školou a uměleckou garantkou, klavíristkou Jitkou Čechovou. Ve středu 18. října se v Městském divadle v Děčíně…
Slovenská filharmonie zahájí 74. sezónu
Zahajovací koncerty čtyřiasedmdesáté koncertní sezóny Slovenské filharmonie se budou konat ve čtvrtek 20. a v pátek 21. října v Koncertní síni bratislavské Reduty, vždy od 19 hodin. Spoluúčinkovat bude Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jozefa Chabroně a holandská houslistka Simone Lamsma, která hraje na vzácný nástroj „Mlynarski“ Stradivarius z roku 1718. V nastudování šéfdirigenta SF…
Cappella Mariana zahájila Barokní podvečery
„Velmi překvapil Jaromír Nosek, který vstupoval do toku hudby jemně, krásným barevným zvukem doplňoval své kolegy.“
„Hana Blažíková své kvality rozhodně stvrzovat nemusí, její krásný čistý soprán kraloval, avšak nedominoval, umělkyně má veliký cit pro ansámblové zpívání.“
„Zajímavé bylo sledovat, jak se pojí hlasy obou sopranistek – místy by v kostelní akustice člověk soudil, že zpívá jen jedna, zkrátka jsou perfektně sezpívané…“
Praga Rosa Bohemiae – to je název koncertu, kterým vokální soubor Cappella Mariana v pondělí 10. října zahájil řadu koncertů Barokních podvečerů, pořádaných souborem Collegium Marianum. Hudební večer se konal v krásných prostorách kostela svatého Salvátora v klášteře svaté Anežky České a umělci nabídli publiku skladby od patnáctého do počátku sedmnáctého století. V českých premiérách zazněla díla vlámského skladatele Johannese Tourouta, zastoupeni byli také Josquin des Prez, Pierre de Bonhomme, Jacobus Regnart, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic a Jan Sixt z Lerchenfelsu. Cappella Mariana vystoupila pod vedením Vojtěcha Semeráda s hosty Jakubem Kydlíčkem, hrajícím na zobcové flétny, a Mélusine de Pas – hráčkou na renesanční viola da gamba.
Hudební výlet staletími se soubory Cappella Mariana a Goeyvaerts String Trio – nejen vzpomínka, ale živá přítomnost
„Více než úzkostné lpění na časové chronologii protagonistům koncertu bylo koncepční řešení.“
„V mistrném ztvárnění všech protagonistů koncertu se jednalo o jedinečný, neopakovatelný zážitek, který rozhodně patří k dramaturgickým milníkům celého festivalu.“
„Hudební milénium ve znamenité interpretaci bylo takovou oslavou víry, třeba i víry ve schopnosti člověka vytvářet a vzkřísit krásné věci.“
Předposlední koncert Svatováclavského hudebního festivalu se odehrál v Opavě. Největší tuzemský svátek duchovní, staré i nové hudby se letos těší mimořádnému zájmu veřejnosti. Nejinak tomu bylo i 27. září v Kostele svatého Václava, kde v podání souborů Cappella Mariana z České republiky a Goeyvaerts String Trio z Belgie zazněla hudba v časovém rozpětí téměř jednoho tisíciletí. Tentokrát opravdu platilo okřídlené motto festivalu, které praví, že koncert v kostele je zážitek.
Podzimní řada pražských Barokních podvečerů začíná ve čtvrtek
Podzimní řada jednadvacátého cyklu koncertů staré hudby – Barokních podvečerů, které pořádá soubor Collegium Marianum, začíná ve čtvrtek 7. září. Nese název Piaceri & lamenti. Čtvrteční koncert se bude konat v klášteře svaté Anežky České od 19:30 hodin. Program se zaměřuje na vokální hudbu Josquina Despreze a jeho nejtalentovanějšího žáka, Jeana Richaforta.…
Triumf pištců v České Kamenici
„Přestože hráli na nástroje, které dnešní publikum není zvyklé běžně slýchat, nešlo o žádnou studenou akademickou záležitost.“ „Šest hudebníků bylo po celý večer naladěno na stejnou vlnu, jejich souhra byla dokonalá a individuální instrumentální výkony obdivuhodné.“ „Capella de la Torre čerpá z hluboké studnice evropské hudební kultury, ale svobodně vytváří hudbu pro současné…
Klasika v souvislostech (30)
Josquin Desprez. Nejžádanější skladatel své doby po pěti stech letech
„Jakmile byla ve své době některá skladba považována za Josquinovu, automaticky se jí dostávalo větší pozornosti.“
„Josquin měl v době kolem roku 1500 tak výjimečnou reputaci, že se benátský nototiskař Ottaviano Petrucci rozhodl vydat tiskem sbírku jeho mší.“
„Josquin zemřel 27. srpna 1521 jako zámožný muž.“
Na dnešní den připadá pětisté výročí úmrtí skladatele, kterému se za života podařilo dosáhnout do té doby nevídaného obdivu současníků. Jeho skladby se prováděly po celé Evropě ještě několik desetiletí po jeho smrti a nepřestávají fascinovat ani nás v 21. století. Připomeňme si tedy zářivou hvězdu hudebního světa přelomu 15. a 16. století Josquina Desprez (cca 1450/55 – 27. 8. 1521).
Českokrumlovský Festival komorní hudby opět s unikáty z archivu
Celkem deset koncertů nabídne letošní 35. ročník Festivalu komorní hudby Český Krumlov. Zahajovací koncert týdenního cyklu se koná už dnes, od 17 hodin rozezní 1. zámecké nádvoří Jazzband Schwarzenberské gardy a od půl deváté večer pak naváže Nokturno s číší vína, na kterém zahraje Česká dechová harmonie. Během dalších večerů pak vystoupí…
Pohledem Petra Vebera (38)
Chytrá horákyně. Po letošním Pražském jaru
„Právě tehdy se otevřel prostor pro úvahy, jestli přítomnost v sále s tisícovku míst, ale jen třemi stovkami diváků, je více radostí, nebo ještě stále depresí.“
„Nápad oslovit Václava Lukse, aby připravil jako mezinárodní projekt Mou vlast ve zvuku dobových nástrojů a ve světle tehdejší interpretační praxe, by jinak, nebýt covidu, letos (a možná ještě několik let) nevznikl.“
„Kdo si nedal pozor, propásl nejen Pražské jaro, ale i jaro v Praze.“
Sklenice s padesáti procenty tekutiny je buď poloplná, nebo poloprázdná. Záleží na úhlu pohledu, na postoji pozorovatele, na spíše optimistickém, nebo spíše pesimistickém pohledu. Stejně může dopadnout ohlédnutí za festivalem Pražské jaro. Už druhý ročník se konal-nekonal. Už podruhé byl program pozměněn na variantu umožňující udržet cennou značku za každou cenu a viditelně a slyšitelně naživu a schopnou symbolizovat nezničitelnost znějící hudby. Šestasedmdesátý ročník Pražského jara v tradičním slova smyslu jakoby nebyl, ale v nově nastavených podmínkách, dříve a v normálním světě nemyslitelných, existenci obhájil a životnost prokázal a udržel.
Mystický Josquin Desprez zazněl v podání Huelgas Ensemble na Pražském jaru
„Kompozice Josquina Desprez jsou hudebně propracované a k jejich tvorbě musel autor přistupovat bezesporu s vysokou mírou abstraktní představivosti.“ „Znalost dobových souvislostí i tehdejšího jazyka umožňuje Paulu Van Nevelovi přistupovat k nastudování renesanční hudby s patřičným nadhledem a svým svěřencům v podobě pěveckých kolegů předat jen to nejlepší.“ „Zvládnutá dynamika a společné frázování činily i kontrapunktickou polyfonní renesanční hudbu…
Pražské jaro: Má vlast v dobové interpretaci a dvacet dalších koncertů
„Věřím, že se nám Mou vlast podaří představit v nových barvách, a přitom s respektem k odkazu jejího geniálního tvůrce.“ „Před našima očima vyvstává obraz na hony vzdálený moderní představě o takzvané romantické interpretaci.“ „Pražské jaro pak do 3. června nabídne dvě desítky dalších koncertů.“ Festival Pražské jaro otevře ve středu večer Smetanovou Mou vlastí…
Pražské jaro letos nabídne 23 programů
Dvacet tři koncertů nakonec nabídne letošní Mezinárodní hudební festival Pražské jaro. Už druhý rok tohoto prestižního festivalu poznamenává pandemie a mění program. Přesto se bude 76. ročník konat ve svém obvyklém termínu mezi 12. květnem a 3. červnem a divákům zprostředkuje „zdravě odvážný“ program, jak ho popsal ředitel přehlídky Roman Bělor. Nechybějí v něm…
Středeční online koncert souboru Czech Ensemble Baroque Choir
Soubor Czech Ensemble Baroque Choir zve na další online koncert z cyklu Bacha na Mozarta!, na kterém zazní duchovní texty zhudebněné starými mistry i nejhranějšími a nejuznávanějšími autory dneška. Tématem bude hledání paralel mezi autory převážně renesančními, případně barokními, a těmi tvořícími v jednadvacátém století. Na hudební pouť mezi staletími, na které dva autory zhudebnění…
Pardubické hudební jaro připomnělo Fortunou Volubilis letošní pernštejnské výročí
„Fortuna Volubilis (česky Štěstěna vrtkavá) je název nejstaršího českého ženského aktu vyobrazeného na fresce Vojtěchova sálu v Pardubickém zámku.“ „Úvodní sólovou Ballatu přednesla Blažíková velmi koncentrovaně, až charismaticky, svým příjemným a subtilně barevným hlasem doplňovaným adekvátní gestikulací.“ „Posluchač měl dojem, že se hudba v jejich pojetí jen tak lehce vznáší před nimi v prostoru…
Pražské jaro v roce 2021 s Jurowským, Rattlem, Fischerem a Hrůšou
„Lze očekávat, že Jurowského provedení Mé vlasti přinese mimořádně silný zážitek i nový pohled na interpretační tradici.“ „Festival vyvrcholí uvedením Stravinského opery-oratoria Oedipus Rex.“ „V rámci dramaturgické řady věnované poučené interpretaci staré hudby vystoupí čtyři zahraniční ansámbly, Pražské jaro ale také přichází s novým projektem věnovaným současné hudbě nazvaným Prague Offspring.“ Mezinárodní…
Ensemble Versus: Moteta Thomase Stoltzera a Josquina Despreze na brněnském Cejlu
Zářijový koncert komorního sboru Ensemble Versus konfrontuje duchovní skladby dvou renesančních velikánů Thomase Stoltzera a Josquina Despreze. Zazní v podání vokálního kvintetu, cinku a dvou trombónů v akusticky mimořádném prostoru vězeňské kaple na brněnském Cejlu, a to v neděli 13. září od 19 hodin. „Na základech komorního sboru Versus (z latinského versus, tj. směrem k, do,…
Hudba a gastro-vinařské zážitky na festivalu Znojmo
Víno se bude v pátek a sobotu ochutnávat ve Sklepení u císaře Zikmunda, koncert spojený s gastronomickým zážitkem od šéfkuchaře Pavla Sapíka se uskuteční v neděli na zámku v Písečném nad Dyjí. Hudební program festivalu ve Znojmě nabídne skvosty tamních archivů, koncert při svíčkách v podání Hany Blažíkové a Barbory Kabátkové, cimbálovou muziku, varhanní tour ve třech kostelích…