KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

‚Už nebudeme jen v kostelích.‘ Svatováclavský hudební festival opouští podmínku sakrálních prostor english

Svatováclavský hudební festival vedený jeho dramaturgem a klarinetistou Igorem Františákem letos slaví dvacáté narozeniny. S milníkem sice neopouští hlavní myšlenku provozování zejména staré a duchovní hudby, ale přesto nastává zlom. Příštím ročníkem počínaje už uváděná díla nebudou znít výhradně v sakrálních prostorách.

Letos se festival realizuje ve dnech 5. – 28. září a nabídne třiadvacet projektů, mezi kterými označení „netradiční“ přijal projekt baletu v kostele či barokní opery s loutkami. Jubilejní dvacátý ročník nese retrospektivní podtitul „the best of SHF“ a motto koncert v kostele je zážitek. Festival v uplynulé historii realizoval více než 1200 koncertů zejména v místech s náboženským nábojem, v poslední době se nabídku snaží rozšiřovat o historické a technické památky Moravskoslezského kraje. Dalším záměrem organizátorů je prezentace moravskoslezských rodáků, jakož i objevování hudby. Prostor dostává též hudba soudobá.

Ředitel a dramaturg Igor Františák na tiskové konferenci v budově Českého rozhlasu v pražské Vinohradské ulici představil rezidenční tělesa letošního ročníku, kterými jsou Collegium 1704, Český filharmonický sbor Brno – narozeniny jeho hlavního sbormistra Petra Fialy letos festival také připomene – a Collegium Marianum s uměleckou vedoucí Janou Semerádovou. Flétnistka svou promluvu začala pozitivně: „Je mi ctí být pozvána na tiskovku milovaného festivalu; mám na srdci jen obrovskou chválu. Venku ve světě by Igor dostal několik medailí.“ Následně se již věnovala věci provedení Händelovy opery Acis a Galatea ve spolupráci s loutkovou společností Buchty a loutky: „Acis a Galatea je jedna z nejvýznamnějších kreací, které jsme se souborem udělali.“ Nejedná se tedy o premiéru produkce. Opera podle Semerádové „nikdy neupadla v zapomnění“ a soubor ji provede v „prapůvodní“ verzi. Snový příběh prý přímo vyzýval k tomu, aby byl zpracován loutkohereckou společností: „Přistoupili k tomu vpravdě barokně; hýří to ptáčky, květinami, přírodou – konvenuje to s Händelovou hudbou.“ Dlouhodobou spolupráci s rezidenčními soubory si ředitel pochvaluje, poněvadž prý otvírá dveře k plánování netradičních a zajímavých projektů.

Program kulturní akce sleduje tři hlavní linie: duchovní, starohudební a komorní hudby se sólovými recitály. „Podařilo se nám po dlouhých komunikacích pozvat Christopha Coina – je to legenda barokního violoncella,“ prohlásil ředitel. A na závěr zásadně dodal: „Plánuji rozevřít nůžky.“ Což mínil vzhledem k místům konání jednotlivých akcí festivalu. Projekty festivalu se nově nebudou konat pouze v sakrálních prostorách, plánuje se využít například koncertní sál Fakulty umění či prostory muzea dolu Michal. Naopak hlava festivalu i pořádajícího spolku dodává, že mu postrádá smysl provozovat duchovní díla v koncertních síních, protože chybí podstatný aspekt odpovídajícího ducha místa. Své povídání ukončil poznámkou na adresu Ostravy, srdce festivalu: „Fandím novému sálu, snad je na spadnutí první kopnutí.“ Následně ještě ujistil o tom, že festival jeho prostory v budoucnu využije.

Foto: Facebook a archiv SHF

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky