Dnes začíná Letní škola barokní hudby v Holešově
V Holešově dnes začíná Letní škola barokní hudby, už 17. ročník. Potrvá do 11. srpna. Tento mezinárodní hudební workshop se zaměřuje na poučenou interpretaci staré hudby a nabídne i několik koncertů. První v den zahájení, tedy dnes 2. srpna, a pak koncert lektorů hned tuto neděli, oba se konají na zámku Holešov. V úterý a ve středu 6. a 7. srpna dostanou naopak příležitost studenti, kteří zahrají v kostele sv. Anny a na zámku. Pátek, sobota a neděle se ponesou v duchu podtitulu Poklady kroměřížského hudebního archívu, protože zazní skladby Johanna Josepha Fuxe a Litanie Pavla Josefa Vejvanovského. Czech Ensemble Baroque, který kurzy pořádá, si klade za cíl předat účastníkům cenné teoretické i praktické zkušenosti.
Letošním tématem je stylus fantasticus. „…je to nejsvobodnější a naprosto neomezený způsob komponování. Není ničím svázán. Ani slovy ani melodickou linkou. Jde o ryzí projev geniality a o odhalení skrytých vrstev harmonie“ (Athanasius Kircher, 1650). Zakladatel Letní školy Roman Válek dodává: „Vznosným úkolem Letní školy barokní hudby 2019 bude vzkřísit poklady fantastického stylu zpět k životu. Díla jsou vyzvednuta ze světoznámé Lichtenštejnské hudební sbírky na zámku v Kroměříži, odborně spartována a budou po staletích poprvé provedena v novodobé světové premiéře.“
Praktickou výuku rozšiřuje i řada přednášek a podnětných rozhovorů o lidech a s lidmi, kteří se pohybují v oblasti staré hudby a její poučené interpretace. Vyučují se všechny umělecké kategorie podílející se na realizaci děl (sbor, sóla, ansámbly, varhanní pozitiv, cembalo, generálbas, housle, viola, violoncello, fagot, flétna a další, letos také nově barokní trombon – sackbut, bicí nástroje a viola da gamba). Letní škola barokní hudby je určena především zpěvákům a instrumentalistům, kteří už mají zkušenosti s interpretací staré hudby. Je ale otevřena také novým zájemcům. Pokud student nevlastní nebo nemá možnost zapůjčit si nástroj vhodný ke studiu, může se domluvit s lektorem na jeho případném zapůjčení nebo korektuře nástroje vlastního.
Se studenty pracují prvotřídní lektoři z řad našich umělců, ale i z ciziny. Tento rok to budou Michaela Koudelková, Jakub Kydlíček a Lucie Dušková (zobcová flétna, traverso pro začátečníky, barokní zobcová flétna a barokní příčná flétna). Hru na barokní hoboj budou vyučovat Rastislav Kozoň ze Slovenska a Němka Saskia Fikentscher. Výuku sólového zpěvu budou mít v rukou britský kontratenorista Robin Tyson, Markéta Cukrová, Jiří Miroslav Procházka a americký basista Joel Frederiksen, který víc učí na loutnu. Ansámblový zpěv a sborovou třídu povedou Eduard Tomaštík a Tereza Válková, barokní ansámbly a smyčcové nástroje houslisté Josef Žák, Peter Zajíček a violoncellistka Anastasia Baraviera, která se narodila v Argentině a je ruského původu. Francouz Luc Rosier bude vyučovat barokní bicí a sackbut – barokní trombon. Dirigent Roman Válek se zaměří na orchestr, Karel Mňuk poradí trumpetistům a Monika Knoblochová s Lukášem Kubenkou cembalistům a varhaníkům.
—
Letní školu barokní hudby založil v roce 2003 Roman Válek. Od té doby nastudoval s účastníky kurzů každým rokem jiné významné dílo oratorní, kantátové nebo mešní literatury, mimo jiné například Händelova Mesiáše, Judu Makabejského, Izraele v Egyptě nebo loni Alexandrovu slavnost, Bachovu Mši h moll, Janovy pašije nebo Magnificat, Lullyho a Charpentierovo Te Deum, Purcellovu Ódu na sv. Cecílii, Monteverdiho Mariánské nešpory, Telemannova Daniela v jámě lvové, Vivaldiho Gloria, Beatus vir nebo Dixit Dominus a řadu dalších. Letos to budou mimo jiné litanie a další duchovní díla P. J. Vejvanovského, půjde o novodobé premiéry partů uložených v kroměřížském archivu. Ten je jedním z nejvýznamnějších a největších historických hudebních archivů v České republice. Obsahuje množství jinde nedochovaných děl skladatelů 17. a 18. století. Jeho jádro tvoří Liechtensteinova sbírka o 1050 položkách, obsahujících i starší hudební renesanční skladby, jejichž autorem je Jacobus Gallus. Nejslavnější houslista 17. století Heinrich Ignaz Franz Biber byl v letech 1668-1670 v Kroměříži koncertním mistrem a mnohé jeho skladby jsou zde v autografu. Vedoucí biskupovy kapely, trubač Pavel Josef Vejvanovský, je zastoupen 130 skladbami. Ve sbírce zpracované profesorem Jiřím Sehnalem jsou mj. z mladších skladatelů zastoupeni Karl Dittersdorf, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart a jsou tam i práce arcivévody Rudolfa Jana, opravované rukou Ludwiga van Beethovena. Jedinečná hudební sbírka obsahuje řadu skladeb, dochovaných pouze v autografech, tedy takových, o jejichž hudebních kvalitách se naposledy mohli přesvědčit muzikanti a posluchači na konci sedmnáctého století.
Foto: Letní škola barokní hudby
Příspěvky od Josef Zedník
- Komedianti před Sedlákem kavalírem ve Státní opeře netradičně a tradičně
- Pene Pati a Amina Edris v Rudolfinu – nádherný koncert!
- Zvony a Oedipus rex, který v titulní roli totálně selhal, v Národním divadle pod taktovkou Johna Fioreho
- Úloha recenzenta. Kam smí a kam už nesmí vkročit?
- FOK uvedl gratulační koncert Josému Curovi. Chtělo to více zpívajícího mistra