Letní slavnosti staré hudby se letos obrátí k přírodě
Zvuky zvířat, zahrady, květiny, živly, krajina, přírodní božstva a další mytologické bytosti neodmyslitelně spjaté s přírodou – to je inspirace letošních Letních slavností staré hudby. Melodické zvuky i hluky přirozeného původu byly hudebníkům a skladatelům předmětem napodobování a inspirací už od vrcholného středověku a renesance. Festival se v Praze uskuteční od 19. července do 4. srpna s podtitulem Natura.
Festival zahájí vlámský vokální soubor Dionysos Now!, který vzdá v kostele Panny Marie a slovanských patronů v Emauzském klášteře koncertem s názvem Lilium angelicum poctu Adrianu Willaertovi, jedné z nejvýraznějších skladatelských osobností 16. století – vlámskému hudebníkovi, který 35 let působil jako kapelník v benátské bazilice sv. Marka. Třiadvacátý ročník přehlídky pak koncertem v kostele svatých Šimona a Judy uzavře Collegium Marianum, rezidenční ansámbl festivalu, a to spolu s italskou sopranistkou Robertou Mameli. Jejich koncert s názvem Canto della Ninfa poskytne výběr z barokních oper Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela.
V programu figuruje řada zahraničních účinkujících. Originální španělský soubor Windu, čtveřice hráčů na rozmanité dechové nástroje, k níž se připojí hráč na historické perkuse Daniel Garay, představí rodinu zobcových fléten všech velikostí. Cembalisté Aapo Häkkinen a Marcos Magalhães se zaměří na hudební imitace ze světa zvířat a živlů a další zvukomalebné prvky. Španělský soubor La Bellemont, v jehož nástrojovém obsazení jsou i takové rarity jako vihuela de mano či barokní dvojřadá harfa, povede vokální a instrumentální dialog mezi renesančním Španělskem a Itálií. Německou sopranistku Annu-Lenu Elbert doprovodí trojice instrumentalistek v programu věnovaném přírodním inspiracím v Telemannově a Händelově díle. Různým podobám vodního živlu se pak bude věnovat koncert německo-jihoamerického souboru Los Temperamentos.
Součástí festivalu budou mezinárodní mistrovské interpretační kurzy Akademie Versailles, jejichž lektory budou tenorista Paul Agnew a houslistka Lenka Torgersen, a interpretační semináře s předními německými interpretkami – hráčkou na barokní hoboj a flétny Saskií Fikentscher a hráčkou na barokní violoncello Kristin von der Goltz.
Foto: Kurt Van der Elst, archiv festivalu
Příspěvky redakce
- Brno Contemporary Orchestra v posledním, ‚prezidentském‘ projektu sezony
- Pětačtyřicátý Brněnský varhanní festival vzpomene na zakladatelku Alenu Veselou
- Göteborští symfonikové zahrají Smetanovu švédskou symfonickou báseň Håkon Jarl
- Znovuotevření Salonu Celetná s Triem Incendio
- Děkujeme. Goethe-Institut připomene osobnosti bojující proti nacistické diktatuře
Více z této rubriky
- Brno Contemporary Orchestra v posledním, ‚prezidentském‘ projektu sezony
- Pětačtyřicátý Brněnský varhanní festival vzpomene na zakladatelku Alenu Veselou
- Göteborští symfonikové zahrají Smetanovu švédskou symfonickou báseň Håkon Jarl
- Znovuotevření Salonu Celetná s Triem Incendio
- Děkujeme. Goethe-Institut připomene osobnosti bojující proti nacistické diktatuře
- Jaromír Havlík a Otomar Kvěch v ohnisku pozornosti na HAMU
- Český klavírista Robert Bílý kandidátem letošní Mezinárodní hudební soutěže ARD
- Guillaume de Machaut dle Cappelly Mariana
- Naděje. Téma pro Noc kostelů 2025
- Alinde Quintet v komorní řadě Prague Philharmonia. Orchestr brzy nato v zahraničí