Lukáš Hurník: Bach je architekt, Händel lyrik
„Do Bachovy hudby se můžete nořit jakkoli hluboko – a vždy tam najdete něco ohromujícího.“
„Bach pokaždé ´zafunguje´, jak se dnes s oblibou říká.“
„Bach je nezničitelný.“

V sobotu 21. března a pak znovu v úterý 31. března uplyne 335 let od narození Johanna Sebastiana Bacha. Záleží na tom, podle kterého kalendáře, jestli podle toho, který platil v roce 1685, nebo podle toho dnešního. I tom hovořila KlasikaPlus se skladatelem a sbormistrem Lukášem Hurníkem. Nicméně hlavní otázky se týkaly Bachovy hudby. A protože je zpovídaný šéfredaktorem stanice D–dur Českého rozhlasu, která nabízí 24 hodin denně klasickou hudbu, tak samozřejmě přišla řeč i na aktuální vysílání k Bachovu výročí.
Den staré hudby slaví Evropská vysílací unie, tedy i Český rozhlas, už řadu let 21. března, v den Bachových narozenin. Je Bach tím správným hudebníkem pro takový svátek v kalendáři?
Vlastně, možná ani není. Myslím, že ho většinou nevnímáme jako reprezentanta „staré hudby“. Bachova hudba je tak častou a nezpochybnitelnou součástí koncertního provozu, že málokomu připadá jako něco, co přichází z minulosti, nebo k čemu patří přívlastek starý.

Bach se podle nového, v naší současnosti platného kalendáře narodil nicméně 31. března. Budete v rozhlase slavit dvakrát?
Na D-dur máme prostor pro tematické pořady v sobotu a neděli dopoledne. A Bachovy narozeniny podle juliánského kalendáře vycházejí přesně na tuto sobotu. Jedenatřicátý březen by bylo úterý, to už není ono. Vltava vysílá Den staré hudby, D-dur je osobnější a slaví přímo Johanna Sebastiana.
Čím je, bráno ryze hudebně, Johann Sebastian tak velký, významný, výjimečný?
Rovnováhou mezi svislou harmonickou logikou a horizontální logikou polyfonních hlasů. Když s mým sborem Gaudium Pragense studujeme novou Bachovu skladbu, cvičíme ji samozřejmě nejdřív „po hlasech“. Každý part, třeba altový nebo tenorový, by s varhanním doprovodem mohl fungovat jako plnohodnotná skladba. Do Bachovy hudby se můžete nořit jakkoli hluboko – a vždy tam najdete něco ohromujícího.
A čím je výjimečný nad rámec ryze hudebních parametrů?
Že ty skvosty psal v podstatě pro jedno použití. A ani tomu jednomu použití nebyla věnována náležitá pozornost. Když se v Thomaskirche provozovaly Bachovy kantáty, v kostele přecházeli lidé a zdravili se se známými.

Je snadný na interpretaci?
No snadný jistě není, ale tady platí výrok paní profesorky Růžičkové, že Bach je nezničitelný. Můžete si na něm utržit ostudu, ale i když ho hrajete sebehůř, nikdo v sále netrpí. Bach unese nesmyslná tempa, neslyšitelného sólistu přehlušeného orchestrem, nestylové varhany. Vždy z toho vyjde jako vítěz.
Ze zkušenosti sbormistra – co je na jeho hudbě pro interprety nejtěžší?
Někdy je těžké ho „udýchat“. Jsou to klády. Také se starou němčinou jsou někdy potíže. Jsou ale skladatelé, které cvičíte a cvičíte, a nakonec se ta práce nevyplatí, protože to na koncertě nějak proběhne, prošumí, celkem bez efektu. Kdežto Bach pokaždé „zafunguje“, jak se dnes s oblibou říká.
Co všechny ty úpravy, aranžmá, verze, ohlasy… Má to něco společného s Bachovou hudbou? Respektive – kdy už ne?
Naše osmihodinové vysílání o víkendu dopoledne se mimo jiné zaměřuje právě na úpravy. Bach také transkriboval kdeco, takže u něho bych nepochyboval o legitimnosti jakýchkoli úprav. Největší legrace je pustit kterémukoli varhaníkovi Preludium a fugu Es dur jako Schönbergovu úpravu pro velký symfoňák. Pro varhaníky je tahle skladba Svatým grálem, a to zcela právem, a při Schönbergovi hrozně legračně brunátnějí.

Není Bachem v našich očích a v naší době zastíněn Händel?
Händel je pro mě první velký melodik. Třeba ty árie v Acisovi a Galathee… To je úplně jiná disciplína. Bach je architekt, Händel lyrik.
Současná doba s vynuceným potlačením veřejných kulturních aktivit nahrává mimo jiné i poslouchání rádia. Takže co všechno nabídne k Bachovi stanice Český rozhlas D-dur 21. března?
V sobotu i v neděli od osmi do dvanácti záplavu Bachovy hudby, velkých děl, i těch stojících mimo všeobecnou pozornost. Začneme ranými skladbami, hlavně varhanními, pak přejdeme ke světským kantátám, nejen té o kávě. Sobotní dopoledne završíme druhým dílem Matoušových pašijí s Collegiem 1704. V neděli budeme listovat slavnou knihou Alberta Schweitzera, která se kupodivu nedávno dočkala překladu do češtiny. A oslavu uzavřeme Mší h moll s Gardinerem.
A soukromě… – připomeneš si Bachovu hudbu ty sám s potěšením a ve znějící podobě? Ať už 21. března, nebo 31. března…
Já mám asi nejraději Bachova Moteta. Poslouchám je na sluchátkách a hraju si s nimi tak, že si třeba dám za úkol poslouchat v celé té polyfonní houštině jenom tenor.
Foto: hurnik.cz, Petr Veber
Příspěvky od Petr Veber
- Lesbické i jiné lásky Emilie Marty
- AudioPlus | Jakub Hrůša: Je nesmrtelnost něčím kýženým?
- Smetana v souvislostech (11)
Rok 1875
Od Šárky k Hubičce - Klasika v souvislostech (101)
Johann Strauss Sohn, král valčíků a mistr operety - Pohledem Petra Vebera (69)
Tři opery, tři světy. Janáček, Ostrčil a Glass
Více z této rubriky
- Beatriz Gaudêncio Ramos: Opera propojuje všechny mé vášně – herectví, tanec a zpěv
- Linda Keprtová rezignuje na funkci ředitelky libereckého divadla
- Mark Ainley: Myslet si, že talent se vždy prosadí, je omyl
- Jana Hrochová: Troufnu si říct, že Janáček mi sedí nejlépe
- Arkadij Volodos: Zvuk klavíristy je zrcadlem jeho duše
- Marcel Beekman: Zpěv sám o sobě mi nestačí – a publiku naštěstí už také ne
- Sakari Oramo: Na začátku každého koncertu má být nepopsaný list
- František Chaloupka: Radši odevzdám tři noty, za kterými si stojím, než tisíc, které nic neznamenají
- Claire Huangci: Bernsteinův Věk úzkosti je komorní hudba v obrovském měřítku
- Julianna Avdějeva: Snažím se ukázat Šostakovičovu empatickou tvář