Marek Štilec: S Komorní filharmonií v Kuvajtu i doma v Pardubicích
„Upozorňovali nás, že publikum přichází a odchází, telefonuje a podobně. O to příjemnější bylo, když jsme se nakonec setkali se soustředěným poslechem.“
„Tento pátek nás čeká exkluzivní záležitost – nahrávání dvou Beethovenových nedokončených skladeb.“
„V únoru uvedeme skladatele Františka Kramáře – a na podzim budeme nahrávat symfonie Pavla Vranického.“
Komorní filharmonie Pardubice vystoupila na jediném koncertě v Kuvajtu. Byla v zemi prvním českým orchestrem. Pátečním večerem vyvrcholil 25. ročník tamního Mezinárodního Al-Qurain Cultural Festival. Zazněla při něm hudba Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Wolfganga Amadea Mozarta a Antonia Vivaldiho. Spoluúčinkovala houslistka Martina Bačová. Kuvajt si zachovává punc exkluzivní destinace, řekl portálu KlasikaPlus.cz Marek Štilec, který program dirigoval a který podle svých slov účinkoval na Arabském poloostrově poprvé.
Jaký byl sál? A jaké publikum? Mezinárodní?
Divadlo Abdulhussain Abdulredah Theatre, kde se náš koncert konal, je moderně vybavený prostor s kapacitou mnoha set diváků. Disponuje jak kvalitní jevištní technikou, tak vcelku vhodnou akustikou. Znalci místních poměrů nás předem upozorňovali, že je vcelku běžné, že místní publikum při koncertech přichází a odchází, telefonuje a podobně. O to příjemnější bylo, když jsme se nakonec na koncertě setkali se soustředěným poslechem a velmi vstřícným přijetím. Publikum tvořili jak Kuvajťané, tak členové diplomatických sborů a řada Evropanů a Američanů, kteří v Kuvajtu pracují.
Šlo o exotickou zkušenost?
Na arabském poloostrově jsem účinkoval vůbec poprvé. Kuvajt samotný si pak zachovává punc exkluzivní koncertní destinace, koncertů se v této zemi nekoná mnoho – a pokud, kuvajtská strana má zájem pouze o naprostou špičku ve svém oboru – vždyť před námi v této zemi účinkoval například slovutný symfonický orchestr z Londýna či za oblast populární hudby třeba Sting. Účinkování na závěrečném koncertu kulturního festivalu tak bylo významnou reprezentací celé naší vlasti. A pro mne osobně velkou ctí. V této souvislosti je třeba poděkovat našemu velvyslanci Martinu Dvořákovi, bez jehož osobní pomoci a angažmá by se tato významná kulturní událost jen těžko uskutečnila.
Které skladby jste hráli od Dvořáka a od Smetany?
Program koncertu byl pečlivě vybrán tak, aby byl co možná nejreprezentativnější pro těleso, od kterého se logicky čeká především interpretace české národní hudby. A současně, aby reprezentoval Komorní filharmonii Pardubice. Z děl Antonína Dvořáka tak logicky zazněl výběr z České suity a Mazurek, který fenomenálně přednesla Martina Bačová. Z děl Bedřicha Smetany nemohly chybět „na tělo“ instrumentované tance – Jiřinková polka, Hulán a samozřejmě Skočná z Prodané nevěsty. Večer pak orámovaly předehry k operám Wolfganga Amadea Mozarta, které jsou spojeny s Prahou – Don Giovanni a přídavková Figarova svatba. Do úplného výčtu pak ještě chybí výběr ze Čtyř ročních období Antonia Vivaldiho a Ástora Piazzolly, opět s Martinou Bačovou.
Co společně v této sezóně s Komorní filharmonií Pardubice podnikáte?
Každá spolupráce s nimi je pro mne vždy velkou radostí, jsem tedy rád, že radosti mne čeká hodně. V současné chvíli se ve zvukovém studiu dokončuje již třetí společný kompaktní disk se symfoniemi Leopolda Koželuha. Tento pátek nás pak čeká velmi exkluzivní záležitost – nahrávání dvou Beethovenových nedokončených skladeb, a sice Houslového koncertu in C s Jakubem Junkem a Romance e moll s Johannou Hanikovou. V únoru pak pokračují koncerty v rámci abonentní řady Komorní filharmonie Pardubice, tentokrát zaměřené na osobnost skladatele Františka Kramáře – jeho Koncert pro klarinet přednese skvělý Irvin Venyš. A na podzim nás již čeká nahrávání symfonií Pavla Vranického.
Kulturní centrum Abdulhussain Abdulredah Theatre bylo postaveno v roce 2016 s kapacitou 600 míst. Zhruba hodinu a půl lidé z různých zemí, lidé odlišných jazyků i vyznání, poslouchali skladby významných českých i světových skladatelů s opravdovým zaujetím. Kromě plného sálu sledovalo Komorní filharmonii Pardubice také na 1500 lidí na sociálních sítích, uvedla mluvčí orchestru Tereza Břízová. Koncert se podle ní uskutečnil pod záštitou premiéra země, šejka Jabera Al-Mubaraka AlHamada Al-Sabaha, a to na pozvání velvyslance České republiky v Kuvajtu Martina Dvořáka. Komorní filharmonie Pardubice absolvovala zájezd v polovině své právě probíhající padesáté jubilejní sezony. Jejímu koncertu se pak na titulní straně věnovalo nedělní vydání deníku Kuwait Times.
Foto: Komorní filharmonie Pardubice
Příspěvky od Petr Veber
- AudioPlus | Pavel Smutný: Vytěžme z Roku české hudby maximum
- Káťa expresionistická a expresivní. Drážďanský Janáček podle Calixta Bieita
- Ivo Kahánek: Smetana není vedle Liszta žádnou popelkou
- AudioPlus | Martin Smolka: Hudba už nejsou melodie a akordy, které se někam odvíjejí
- Jiří Bělohlávek a Česká rapsodie vlastence Bohuslava Martinů