Nová soutěž pro violisty přilákala rekordní počet zájemců
Podzim přinese novou příležitost pro violisty. Od 1. do 3. listopadu se bude konat Mezinárodní violová soutěž Oskara Nedbala a hned 1. ročník vyvolal nevídaný zájem nejen u české odborné veřejnosti, ale především mezi mladými violisty po celém světě. Pořadatelé byli nuceni uzavřít příjem přihlášek o 6 týdnů dřív proti původně plánovanému termínu uzávěrky, protože se naplnila kapacita 1. kola. Do Prahy se tak sjede 76 violistů z 27 zemí. Soutěž založila přední česká violistka Kristina Fialová, která je zároveň i její ředitelkou.
„Doufali jsme, že se naše soutěž setká s kladnou odezvou, nicméně takto mimořádný zájem předčil všechna naše očekávání. Máme obrovskou radost. Je to znamení, že se nám povedlo započít nový úspěšný projekt pro mladé violisty“, říká Kristina Fialová. V porotě soutěže kromě ní usednou další renomovaní violisté a pedagogové z celého světa: Tim Frederiksen (Dánsko) – předseda poroty, Stephanie Baer (USA), Jan Pěruška (Česká republika), Jensen Horn – Sin Lam (Rakousko) a Sheila Browne (USA/Čína). Vítěz soutěže si odnese mimo jiné mistrovský smyčec od Luboše Odlase a všichni laureáti se kromě finančních cen mohou těšit na věcné ceny. Mimořádné ceny také získá nejlepší český soutěžící a ten, který bude nejlépe interpretovat Sonátu Bohuslava Martinů (pod záštitou Nadace Bohuslava Martinů).
Mezinárodní violová soutěž Oskara Nedbala se uskuteční na New York University Prague ne Malém náměst. Soutěž bude dvoukolová a zakončí ji koncert vítězů v neděli večer. Po celou dobu také bude volně přístupná veřejnosti.
—
Skladatel a violista Oskar Nedbal (1874 – 1930) patří vedle Josefa Suka a Vítězslava Nováka k nejvýznamnějším žákům Antonína Dvořáka. Narodil se v jihočeském Táboře v rodině Karla Nedbala, výrazné osobnosti táborského kulturního života, zakladatele Filharmonického spolku, který od roku 1877 existuje dodnes (pod názvem Komorní orchestr Bolech). Oskar Nedbal s tímto tělesem pravidelně spolupracoval jako violista a dirigent již od svých pražských konzervatorních studií. Profesionální mezinárodní hudební kariéru rozvinul již v devadesátých letech 19. století jako violista slavného Českého kvarteta. Od roku 1906 do vzniku Československé republiky (1918) působil ve Vídni jako dirigent Tonkünstlerorchestru. Spolupracoval též s řadou vynikajících zahraničních divadelních a symfonických orchestrů (včetně České filharmonie) a brzy si vydobyl renomé světově uznávaného dirigenta. Jeho skladby z mládí jsou věnovány především komornímu oboru (písně, skladby pro klavír, housle, violoncello) a neprávem stojí v pozadí jeho pozdější úspěšné tvorby jevištní (balety, operety). Od roku 1923 působil v čele Slovenského národního divadla v Bratislavě. Přestože výrazně pozdvihl uměleckou úroveň tohoto divadla, finanční problémy vyřešit nemohl. Pod jejich tlakem a vlivem nemoci ukončil svůj život sebevraždou v chorvatském Záhřebu.
Foto: Archiv soutěže
Příspěvky od Veronika Veber Paroulková
- Adam Plachetka: Metropolitní? Opravdu jsem si našel „malé divadlo“ pro svoje debuty
- Klára Moldová: Janáček by nebyl Janáčkem, pokud bychom mu vzali správnou češtinu
- Lenka Šaldová: Festival Opera vracíme do lichých let
- Jana Boušková: Pódium je opravdu můj druhý domov
- Marek Kozák: Dobře temperovaný klavír bývá občas nazýván Starým zákonem v hudbě