KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Poetický akordeon Pavla Trojana – album hravé, barevné a přátelské english

„Trojan patří ke skladatelům s výraznou emoční inteligencí. Emoce je klíčovým zdrojem jeho hudby.“

„Album s hudbou Pavla Trojana je opravdu příjemná posluchačská záležitost.“

„Všechny skladby alba mají své poetické, křehké či nápadnější kouzlo.“

Pavel Trojan patří k respektovaným současným skladatelům. Nová nahrávka předního českého akordeonisty Ladislava Horáka představuje Trojanovu komorní tvorbu pro akordeon v pestrých nástrojových kombinacích. Nechybí zde příčná flétna, bicí nástroje, klarinet, kytara či kontrabas. Na albu s Trojanovou hudbou dále spolupracovali uznávaní čeští interpreti Jan Ostrý, Radek Krampl, Martin Vojtíšek a další. Nahrávka patří k nejzajímavějším titulům tuzemské hudby, které v roce 2022 vyšly na CD.

Nejdřív krátce pár slov o Pavlu Trojanovi (1956). Bránu hudby mu v kompozici otevřely legendy jako Ilja HurníkJiří Pauer. Odtud jeho inklinace k hudbě emocionálně působivé, technicky precizní a srozumitelné. Trojan patří k často uváděným autorům doma i v zahraničí. Z interpretů jeho skladeb uveďme alespoň klarinetistku Ludmilu Peterkovou, flétnistu Jana Ostrého, klavíristu Tomáše Víška nebo violoncellistu Petra Nouzovského. Skladatelské portfolio Pavla Trojana je velice vrstevnaté: zahrnuje dvě opery, muzikály, melodramy, díla vokálně-instrumentální, komorní i symfonická.

Hlavní postavou nahrávky Poetický akordeon je dvorní interpret Trojanovy akordeonové tvorby Ladislav Horák. Album přináší kompozice, které vznikly v rozmezí let 2000 až 2020. Nahrávka tak mapuje uplynulých dvacet let, bez ambice pokrýt kompletní Trojanovu tvorbu pro akordeon, jejíž první vlaštovkou byla Introdukce a presto z roku 1995. Skladby nejsou seřazeny přísně vzato chronologicky, jako spíš komunikativně a kontrastně. Capriccio pro akordeon (2000) na albu zaznívá v bravurním podání Josefa Hřebíka. Je to hudba pestrobarevná a rytmicky bravurně střižená. Capriccio obsahuje dva kontrastní principy: první je založen na bryskním, hravém a prudkém pohybu, druhý přináší zklidnění a zastavení v poetické reflexi.

Baletní scény pro akordeon a smyčcový kvartet vznikly v roce 2010. Jedná se o čtyři hudební „scény“, které provází výrazná pohybová dramaturgie. Apollon Quartet spolu s Ladislavem Horákem hrají tuto hudbu s velkým nasazením a neposedným elánem. Jejich pojetí je dynamicky prokreslené a šťavnaté. V Baletních scénách pochopitelně nejde o tradiční baletní hudbu, ale o působivou ilustraci potencialit, které pohybová choreografie jako stěžejní inspirace nabízí.

Imprese z roku 2008 je suita tvořená pěti kratšími kontrastními větami. Na CD zaznívá v obsazení pro akordeon, vibrafon a klavír, existuje taky autorem zpracovaná verze této skladby pro duo akordeonu s klavírem. Zřídka slýchaná nástrojová kombinace upoutá svou dravou rytmikou a vynalézavými témbry. Trojanova stylizace jednotlivých partů prozrazuje důmyslnou rozvahu a instrumentační cit. Je to hudba, v níž si přijdou na své všichni tři interpreti. Martin Vojtíšek, Radek Krampl a Ladislav Horák ji také ztvárnili v báječném souznění. Hravý neoklasicismus této kompozice Trojan okořenil jemnými jazzovými prvky v harmonii.

Třívětá Sonatina pro akordeon vznikla v roce 2003 a na nahrávce zaznívá v podání Jiřího Lukeše. Trojan zde opět přesvědčil schopností široké palety nálad, mezi nimiž nejčastěji postřehneme humor, radost, laskavost a cit pro rovnováhu. Trio pro flétnu, akordeon a kontrabas s názvem Letní den (2016) přináší naopak dobrodružné, filmově znějící pasáže. V závěrečné části Trojan důmyslně pracuje se zvukem a dramaturgií jednotlivých nástrojů. Je to hudba vynikající invence, která v podání Jana Ostrého, Ladislava Horáka a Jiřího Valenty našla ideální interprety. Letní den je přímo nabitý skvělou a charismatickou hudbou.

Podobně výraznou hudební fantazii můžeme slyšet v Aforismech pro klarinet, kytaru a akordeon. Některé zde uvedené hudební motivy Trojan zužitkoval i v baletu Bílá laňka. Ve formě pregnantních a stroze stručných „aforismů“ však skladatel primárně myslel na nástrojové konfigurace a zvukové možnosti plynoucí z tohoto spojení. Jeho kompozice nepostrádá dravou energii v kontrastu s něžností. Nechybí půvabná stylizace do „venkovské“ kapely, hrátky s dynamikou a další důvtipné nápady. Za povšimnutí stojí brilantní interpretace klarinetisty Milana Poláka, kytaristy Járy Nováka a akordeonisty Ladislava Horáka.

Čtyři kusy pro klarinet a akordeon (2014) vznikly přepracování starší kompozice určené původně saxofonu. Ve srovnání s předchozími díly působí v první části mírně stereotypně, druhá věta ale přesvědčí svou rozpustilou náladou a místy až „varhanním“ zvukem. Nejnovější skladbou je závěrečné Duo Concertante pro dva akordeony z roku 2020. Covidová éra se propsala i do hudebního myšlení Trojana. Střetáváme se s hudbou úspornou, harmonicky těkavou a neklidnou. Její nestálý charakter je vyjádřen četnými sekvencemi, pasážemi a častými ostrými přechody jednotlivých částí, které působí občas i zlověstně. Nikdy se ovšem nesetkáme s vyloženou frustrací, skepsí a zoufalstvím. Ladislav Horák a Josef Hřebík také tuto závěrečnou kompozici věrohodně ztvárnili jako dílo myšlenkově hluboké, přinášející řadu interpretačních výzev.

Nahrávka Poetický akordeon s hudbou skladatele Pavla Trojana přesně odpovídá svému názvu. Všechny skladby alba mají své poetické, křehké či nápadnější kouzlo. Působí jako miniaturní zvukové portréty, obrázky a žánrové scenérie. Někdy jsou subjektivní, jindy evidentně líčí nikoli duševní stav, ale vnější situace a prožitky. Zdařile se však vyhýbají okázalosti, patosu nebo aroganci.

Trojan patří ke skladatelům s výraznou emoční inteligencí. Emoce je klíčovým zdrojem jeho tvorby. Z ní vyvěrá veškeré hudební dění. Sympatické je, že Trojanova hudby není přísně vzato egoistická. Cítíme v ní vždy pozvání k poslechu, k transparentnímu dialogu a účasti. Je vstřícná a přejícná k posluchači i k interpretům. Není to samozřejmě vstřícnost, která by byla rezignací na kvalitní kompoziční řemeslo. Nahrávka dosvědčuje, že Trojan nepatří jen k autorům s bohatou invencí, ale je znamenitě vybaven po technické stránce.

Album s díly Pavla Trojana je příjemná posluchačská záležitost ve špičkovém interpretačním ztvárnění všech zainteresovaných, především ovšem iniciativního Ladislava Horáka. Trojanova hudba dokáže zvednout náladu, potěšit a pobavit. Nenudí, není sebestředná, ale přístupná, bezprostřední a okouzlující. Jako taková nemůže ublížit, ale jedině překvapit.

Pavel Trojan: Poetic Accordion

Edition Rondo Prague

Ladislav Horák, Josef Hřebík, Jiří Lukeš – akordeon, Apollon Quartet, Martin Vojtíšek – klavír, Radek Krampl – bicí nástroje, Jan Ostrý – příčná flétna, Jiří Valenta – kontrabas, Milan Polák – klarinet, Jára Novák – kytara.

Nahráno v Koncertním sále Pražské konzervatoře 26.–27. února 2022. Hudební režie Pavel Trojan, zvuková režie Miroslav Mužík.

Vydáno 2022, 1 CD, celkový čas: 72:16

Foto: Fb L. Horáka, Jörgen Sundeqvist 

Milan Bátor

Milan Bátor

Hudební publicista, pedagog, kytarista

Rodák z Opavy, pochází z umělecké rodiny, bratr David je básník, teta Božena Klímová patřila k výrazným polistopadovým básnířkám. Vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a Filozofickou fakultu Ostravské univerzity, kde završil studia doktorským titulem v oboru Hudební teorie a pedagogika. Dlouhá léta působí jako hudební pedagog, na kytaru a etnické strunné nástroje hrál v kapelách Pearl Jam Revival, Nekuř toho tygra, Nisos, aj. Jako korepetitor a kytarista získal v ústředních kolech soutěží řadu diplomů za vynikající umělecký doprovod. Rád píše a přemýšlí o hudbě a interpretaci, spolupracuje s Českým rozhlasem a tištěnými časopisy a internetovými portály. Na hudbě miluje svobodu, mnohotvárnost a dar spojovat. 
 



Příspěvky od Milan Bátor



Více z této rubriky