KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Barocco sempre giovane a jeho ‚sňůra‘

Pardubický komorní soubor Barocco sempre giovane v závěru května a začátkem června čeká hutná série vystoupení s předními českými interprety včetně jednoho vystoupení v rámci festivalu Pardubické hudební jaro. Nejbližší koncert se koná ve čtvrtek 22. května v Hudebním sále pardubické radnice. Prvním hostem tam bude člen kvinteta Belfiato, fagotista Jan Hudeček. O tři dny později…

Číst dál…

Ani po třech přídavcích diváci nechtěli domů. Ivan Ženatý a Martin Kasík v Pardubicích 

„Vyprodané sály na letošním ročníku festivalu jasně dokazují, že dozrála nová generace posluchačů, jež si ke komorní hudbě našla svoji cestu.“ 

„U Rachmaninova se nedá nic předstírat ani ošidit, těch pětatřicet minut se musí hrát naplno. Ivan Ženatý se svého úkolu zhostil s jistotou beroucí dech.“ 

„Při jemnosti Martina Kasíka zaslechneme i obracení listů s notami. Hned nato interpret strhne bouři.“

Také další koncert 47. ročníku Pardubického hudebního jara, pořádaný ve čtvrtek 15. května v Gočárově galerii v Automatických mlýnech, se stal oslavou komorní muziky v její nejkřišťálovější podobě. Dvě sonáty pro housle a klavír z počátku 20. století od Sergeje Rachmaninova a Bohuslava Martinů přednesli špičkoví čeští interpreti Ivan Ženatý a Martin Kasík k nápadné spokojenosti publika.

Číst dál…

Martin Hršel jako skvělý klavírista a zkušený pedagog. A v ideální souhře s Markétou Čepickou            

„Úterní komorní koncert v rámci Pardubického hudebního jara mimo jiné vyzněl coby sešlost dobrých přátel.“ 

„Martin Hršel své vystoupení založil na lehkosti a oné těžko slovy postižitelné graciéznosti, kterou si může dovolit jen ten, kdo vládne vnitřním klidem a vyrovnaností.“ 

„Sledovat společnou interpretaci Markéty Čepické a Martina Hršela se podle očekávání stalo lahůdkou pro uši, ale i pro oči.“

Festival Pardubické hudební jaro v letošním 47. ročníku vyplňují především komorní koncerty. Příležitost sestavit si svůj vlastní sólový recitál dostal klavírista Martin Hršel, jenž se publiku představil v programu nazvaném Patetická v úterý 29. dubna v Gočárově galerii. Nakonec ale nevystoupil zcela sám, ve Dvořákově Sonatině jej doprovodila koncertní mistryně  pardubické Komorní filharmonie Markéta Čepická.

Číst dál…

Druhá půlka Pardubického hudebního jara

Komorní filharmonie Pardubice organizuje sedmačtyřicátý ročník festivalu Pardubické hudební jaro. Uskutečňuje se mezi 30. březnem a 31. květnem a celkem nabídne patnáct koncertů převážně komorního rázu. Květnové dění zahájí vystoupení souboru Janoska Ensemble, poslední koncert v samém závěru měsíce je varhanní s přídavkem hobojové barvy. Za jeden z vrcholů sedmačtyřicátého ročníku festivalu pořadatelé považují vystoupení…

Číst dál…

Trumpetista Reinhold Friedrich si po třech letech opět podmanil Pardubice 

„V sedmašedesáti letech se mistr trubky již věru nehodlá předvádět ničím jiným než skutečným a nikterak skrývaným potěšením z toho, co hraje. “ 

„Reinhold Friedrich dokáže udržet tón s až neuvěřitelnou čistotou a zároveň jej umně modelovat s odzbrojující lehkostí.“

„Robert Kružík v Barberově Adagiu s pardubickými hráči ze smyčcové sekce pracoval pozorně, rozvíjení hlavního motivu i přechody nepostrádaly naléhavost, barevnost ani celkovou uměřenost.“

Sedmačtyřicátý ročník Pardubického hudebního jara nemohl začít lépe. Po třech letech se do města ve východních Čechách vrátil německý trumpetista Reinhold Friedrich, dočkal se ještě před úvodním koncertem festivalu vřelého přijetí publikem, které si vzápětí svým výkonem zcela podmanil, a ještě navíc slíbil, že brzy přijede znovu – na bicyklu… Komorní filharmonii Pardubice v neděli 30. března řídil Robert Kružík.

Číst dál…

Řízné tóny trumpety na úvod Pardubického hudebního jara

V neděli začíná 47. ročník festivalu Pardubické hudební jaro. Během dvou měsíců od 30. března do 31. května nabídne v celém Pardubickém kraji celkem patnáct koncertů. Kromě komorních programů jsou připravené i dva velké koncerty v Sukově síni a prvním z nich bude Zahajovací koncert, který se uskuteční v neděli 30. března – pod taktovkou Roberta Kružíka…

Číst dál…

Pardubické hudební jaro posedmačtyřicáté. Zavítá i do kladrubského hřebčína

Komorní filharmonie Pardubice připravuje sedmačtyřicátý ročník festivalu Pardubické hudební jaro. Ten se uskuteční mezi 30. březnem a 31. květnem příštího roku a na ploše dvou měsíců svým příznivcům nabídne patnáct koncertů převážně komorního rázu. Z programové nabídky pořadatelé vyzdvihují zejména vystoupení populárního, žánry přesahujícího souboru Janoska Ensemble. Festival ozvláštní také nové koncertní prostory. …

Číst dál…

Komorní filharmonie Pardubice slaví pětapadesátiny

Ve čtvrtek 24. října uplyne padesát pět let od historicky prvního koncertu Komorní filharmonie Pardubice, který se konal v Komorním divadle Husova sboru. Tehdejší Východočeský komorní orchestr se stal vyústěním snah o ustavení profesionálního orchestru v regionu východních Čech od konce druhé světové války. Východní Čechy byly do doby založení předchůdce dnešní Komorní…

Číst dál…

Pardubické hudební jaro vyvrcholí se Štefanem Margitou

Festival Pardubické hudební jaro je ve své letošní polovině. Do 19. května pořadatelé pro své příznivce připravili ještě osm koncertů a doprovodnou mši, které rozehrají nejen pardubickou Sukovu síň, ale také Gočárovu galerii v Automatických mlýnech, kostel sv. Bartoloměje nebo výstavní a společenské centrum Ideon. Festival zavítá rovněž do Přelouče, Choltic, Sezemic nebo…

Číst dál…

Koncert vítězů o desáté dopolední. Pardubické hudební jaro představilo mladé talenty

„Podle klidu v sále a soustředěného poslechu během jednotlivých vystoupení, ale i na základě vřelého potlesku, jímž byl každý z účinkujících odměněn, lze usuzovat, že se organizátorům festivalu podařilo dokonale naplnit jejich záměr.“

„Důležitost soutěží pro mladé talentované hudebníky zvýraznila přítomnost Daniela Matejči. Ten je totiž ve svých osmnácti letech již ostříleným hráčem, a to i v mezinárodním měřítku.“

„Klidně bych organizátorům Pardubického hudebního jara doporučil, aby takto koncipovaný koncert dávali i ve večerních hodinách.“

Byl to dobrý nápad zpestřit program letošního ročníku Pardubického hudebního jara o dopolední koncert, v němž se představili vítězové soutěže Komorní filharmonie Pardubice „Hraj online“ a přehlídky neprofesionálních varhaníků „Organum Regium“. Hlediště Sukovy síně Domu hudby tentokrát zaplnili, vedle nejzapálenějších generačně starších obdivovatelů klasické muziky, především studenti středních škol. Těm z Konzervatoře Pardubice pouze stačilo obejít dům, ale pro žáky z Gymnázia Přelouč už návštěva koncertu mohla představovat malý výlet. Podle klidu v sále a soustředěného poslechu během jednotlivých vystoupení, ale i na základě vřelého potlesku, jímž byl každý z účinkujících odměněn, lze usuzovat, že se organizátorům festivalu podařilo dokonale naplnit jejich skvělý záměr – přiblížit bez jakéhokoliv podbízení mladým návštěvníkům, co mohou znamenat skutečné umělecké hodnoty.

Číst dál…

Komorní filharmonie Pardubice seznámila se svou příští sezonou

Pardubická Komorní filharmonie si pro nadcházející 55. sezonu připravila tradičně deset klasických a řadu dalších koncertních programů, které uvede v domovské Sukově síni každý měsíc od září 2023 do června 2024. Mnohé z nich lákají na díla zlatého fondu klasické hudby. V průběhu roku do Pardubic zavítá koncertní mistr České filharmonie Jan Mráček,…

Číst dál…

Hodinka a půl skvostného Bacha na Pardubickém hudebním jaru

„Flétnista Jan Ostrý hned od prvních tónů dostál své pověsti charismatického interpreta, který má Bacha dokonale zažitého a odzbrojuje posluchače jeho suverénním podáním.“

„Vojtěch Podroužek si náležitě vychutnal Koncert F dur, zaujalo především jeho citlivé pojetí až elegické druhé věty skladby. Po celou dobu mu ovšem byla rovnocennou partnerkou skvělá houslistka Iva Kramperová Svobodová.“

„Edita Keglerová, již dostatečně rozehraná, se do svého partu pustila excelentním způsobem, sledovat pohyby jejich prstů se snad ani nedalo, s jakou frekvencí ovládla klávesy. Jiří Houdek si v pohodě i zatrylkoval.“

Tři z šesti Braniborských koncertů Johanna Sebastiana Bacha zazněly na dalším z večerů tvořících program letošního ročníku festivalu Pardubické hudební jaro. Návštěvníci v pardubickém Evangelickém kostele, zaplněném do posledního místa, si vedle nich vyslechli ještě Bachův Koncert F dur pro hoboj, smyčce a continuo BWV 49/169 a Sinfonii z jeho kantáty „Non, sa che sia dolore“ BWV 209. K provedení dramaturgicky důmyslně koncipovaného celku spojili síly špičkoví sólisté – Edita Keglerová (cembalo), Jiří Houdek (trubka), Jan Ostrý (flétna) a Vojtěch Podroužek (hoboj) a „domácí“ komorní soubor Barocco sempre giovane (umělecký vedoucí Josef Krečmer), jehož první houslistka Iva Kramperová Svobodová se ujala rovněž sólových partů.

Číst dál…

Trio RoVerde a rozšiřování obzorů na Pardubickém hudebním jaru

„Uskupení trojice sympatických mladých dam, vzniklé na základě okamžité synergie při jednom natáčení, poprvé vystoupilo v České republice.“  

„V Rachmaninovovi hráčky nenechávají publikum vydechnout, přitom jako by si s nástroji lehce pohrávaly, absolutně totiž nedávají znát, jak je to vlastně pekelně obtížné.“

„Velmi záslužné uvedení málo známého díla Dory Pejačević a jeho tuze dobré provedení, chcete-li charakteristiku jednou větou.“

Festival Pardubické hudební jaro neopomenul ani letos oblast komorní hudby. Koncert Tria RoVerde, připravený jeho pořadateli v tomto týdnu, přinesl intenzívní zážitek, umocněný možnostmi seznámit se s velmi sympatickým tělesem v České republice dosud nevystoupivším a rozšířit si posluchačské obzory při setkání s dílem chorvatské skladatelky, jejíž tvorba se u nás v současnosti prakticky neprovozuje. Program večera vyplnila dvě klavírní tria: nejprve Trio élegiaque no. 2 op. 9 Sergeje Rachmaninova a poté Klavírní trio C dur op. 29 Dory Pejačević.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (46)
Všude zima, jen v Pardubicích jaro…
Zahajovací koncert festivalu ovládl Daniel Matejča

„Oba záhy odjeli na Západ a nikdy se už do Sovětského svazu natrvalo nevrátili. Zato Prokofjev podlehl v roce 1936 stesku po domově. A na své ženě, španělské pěvkyni Lině, si vynutil návrat.“

„O tom všem jsme si s Danielem Matejčou, který brzy oslaví osmnáctiny, vyprávěli v šatně před jeho vystoupením. Tedy, pokud se ovšem nerozehrával a nesoustředil dechovým cvičením.“

„Svérázný zážitek slibuje také provedení Goldbergových variací v rondokubistickém krematoriu, navrženém před sto lety architektem Pavlem Janákem.“

Zahajovací koncert Pardubického hudebního jara se uskutečnil 5. dubna v Sukově síni, pojmenované po skladateli se vztahem k městu a jeho hudbě. Na Škaredou středu. V sále ovšem nebylo diváka, který by se tvářil zakaboněně. Leitmotivem příjemného večera byly dvě okolnosti. Neobvykle vsadil na zvukovou převahu dechových nástrojů nad smyčcovými…

Číst dál…

Rok 2022 festivalů klasické hudby a výhled na letošek

Asociace hudebních festivalů České republiky se ohlíží za uplynulým rokem a přináší souhrnné statistiky kulturních akcí, které uspořádali její členové. Instituce reprezentuje patnáct významných českých festivalů klasické hudby, které svým programem rozeznívají území celé České republiky a termínem konání naplňují kalendář celého roku, například mezinárodní hudební festivaly Pražské jaro, Dvořákova Praha, Smetanova…

Číst dál…

Pardubické hudební jaro 2023 s patnácti koncerty

Pětačtyřicátý ročník festivalu Pardubické hudební jaro se bude konat od 5. dubna do 31. května 2023. Pořadatelé nabídnou patnáct koncertů v Pardubicích a okolních městech, kterými budou Vysoké Mýto, Sezemice, Přelouč, Choltice či Heřmanův Městec. Pozvaní jsou umělci jako Daniel Matejča, Kateřina Kněžíková, Clarinet Factory, Gentlemen Singers, Pavel Šporcl či Čechomor. Pořadatelem…

Číst dál…

MHF Pardubické hudební jaro 2023

Mezinárodní hudební festival Pardubické hudební jaro se v příštím roce uskuteční v termínu od 5. dubna do 31. května. Komorní filharmonie Pardubice opět pozvala do východočeského regionu řadu tuzemských i zahraničních umělců. Festivalová nabídka přitom bude obsáhlejší, na programu pětačtyřicátého ročníku je celkem patnáct akcí. Budou se konat na nejrůznějších místech v Pardubicích a v přilehlých městech –…

Číst dál…

Pardubické hudební jaro uzavře barokní program

Festival Pardubické hudební jaro je u konce. Na programu zbývá už jen Epilog festivalu, který přehlídku uzavře v neděli 15. května večer. V sezemickém kostele Nejsvětější Trojice vystoupí soubor Barocco sempre Giovanni, trumpetista Walter Hofbauer, varhanice Kateřina Málková a sopranistka Helena Hozová. Koncert nabídne barokní program a začne v 18 hodin. Vedle proslulých fanfár, které napsali…

Číst dál…

Asociace hudebních festivalů chce po ministerstvu víceleté financování

Asociace hudebních festivalů České republiky, profesní sdružení pořadatelů nejvýznamnějších tuzemských přehlídek klasické hudby, má nové vedení, které chce iniciovat diskuzi o potřebných změnách v systému grantového financování kultury. Do rady asociace byli zvoleni zástupci šesti festivalů: Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram, plzeňského festivalu Smetanovské dny, Smetanovy Litomyšle, Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov,…

Číst dál…

Ensemble Inégal ve středu na pardubickém zámku

Festival Pardubické hudební jaro směřuje ke svému závěru. Jednu z posledních příležitostí užít si festivalový koncert představuje vystoupení souboru Ensemble Inégal ve středu 4. května od 19 hodin na pardubickém zámku. Jako sólisté vystoupí sopranistky Gabriela Eibenová a Lenka Cafourková, tenorista Tobias Hunger a barytonista Tadeáš Hoza. Na programu koncertu zaznějí tři vybrané…

Číst dál…

Pardubický koncert vítězů s Václavem Hudečkem

Pardubické hudební jaro nabídne v neděli 24. dubna Koncert vítězů mladých umělců z několika hudebních soutěží. Koná se od 18 hodin v Sukově síni pardubického Domu hudby. Tváří večera i projektu je houslista Václav Hudeček, který se při této příležitosti představí v trojroli jako moderátor, podporovatel mladých talentů, a nakonec i jako interpret. Festival tímto koncertem vstoupí…

Číst dál…

Všichni dobří rodáci.
„Výroční“ koncert OKV na Pardubickém hudebním jaru

„V neděli 10. dubna opanovala festivalová dramaturgie půvabné secesní Východočeské divadlo v Pardubicích koncertem, který svou náplní i svým obsazením mohl překvapit jen zdánlivě.“ „Dovedu si představit, že aspoň citlivě podaný dokument by byl o Karlu Krautgartnerovi uměl natočit Vojtěch Jasný, protože muzikantův život, umělecký i lidský, je na román.“ „Repertoár večera, kdy Orchestr…

Číst dál…

Dva roky v Sukově síni. Výjimečný koncert zahájil Pardubické hudební jaro

„Všudypřítomná svěží energie, mistrovské hráčské umění, vzájemné napojení a především vtip, smysl pro detail a odvaha, to vše se podepsalo na zábavné a strhující interpretaci.“ „Přidaná hodnota tohoto večera ve formě nespočtu vychytaných malých i velkých nuancí, tempových a dynamických změn, náladového pojetí a společného jednoho dechu byla neocenitelná.“ „Po doznění posledních jarních tónů, které tematicky…

Číst dál…

4+4=44
Zahajovací koncert Pardubického hudebního jara 2022

„Soubor Barocco sempre giovane doprovázel sólistu Josefa Špačka s precizností i vášní; pětatřicetiletý virtuóz hnal ansámbl svým nasazením neúnavně vpřed.“

„Vzpomínku na Ástora Piazzollu, jejíž plánované provedení na festivalu roku 2021 u příležitosti sto let od skladatelova narození zmařil covid, pojali účinkující s vervou a inspirací.“

„Pardubické hudební jaro pokračuje dalšími koncerty, v nichž se představí například Martinů Voices, Bennewitzovo kvarteto či Ensemble Inégal, ale i 4TET.“

Čtyřka je prý „číslem vytrvalosti, odhodlání, praktičnosti a poctivosti“. Ačkoli není numerologie mým koníčkem, jako by tato definice platila pro mezinárodní hudební festival Pardubické jaro, který byl v poslední březnový večer zahájen přitažlivým koncertem. Otevřel se jím ročník s pořadovým číslem 44, což se nemohlo nepodepsat na jeho dramaturgii…

Číst dál…

Zítra začíná Pardubické hudební jaro. Nabídne jedenáct koncertů a epilog

Hudba Antonia Vivaldiho zahájí festival Pardubické hudební jaro. Zítra v 19 hodin se bude v Sukově síni pardubického Domu hudby konat slavnostní Zahajovací koncert, jehož hostem bude Josef Špaček, kterého doprovodí soubor Barocco sempre giovane. Festival s jedenácti koncerty potrvá do 11. května a nabídne ještě epilog v sezemickém kostele Nejsvětější Trojice 15. května. Pardubické…

Číst dál…

Josef Krečmer: Zkusíme nedopustit, aby múzy mlčely

„Jsem šťastný, že jsem založil orchestr, ve kterém působí osobnosti, na něž se mohu ve všech ohledech spolehnout.“

„I výkonní umělci dokázali na situaci včas, adekvátně a zejména lidsky zareagovat.“

„Že Pardubické hudební jaro všechny těžkosti přežilo a vstupuje do svého 44. ročníku, byť v zeštíhlené podobě, je pozitivní zprávou.“

S Josefem Krečmerem, prezidentem Pardubického hudebního jara, jsme se měli sejít koncem února, měsíc před zahájením letošního ročníku festivalu. Když jsem ho v těch dnech kontaktoval, ozvalo se z mobilu: „Teď nemůžu, jedu na Ukrajinu.“ Dramatické události následující bezprostředně po vpádu ruského agresora do sousední země přiměly mnoho našich lidí k rychlé reakci. Josef Krečmer a jeho kolegové a přátelé z jím vedeného pardubického orchestru Barocco sempre giovane patřili k těm, kteří na nic nečekali. Naplnili potřebným materiálem čtyři dodávky a vyrazili na východ…

Číst dál…

Filharmonie přebírá festival Pardubické hudební jaro

„Nadcházející ročník slibuje dvanáct programů, pořádající orchestr v nich paradoxně chybí.“ „Pořádat a zejména vyprofilovat takto tradiční festival není snadné. Josefu Krečmerovi se to však podařilo.“ „Festival se řadí mezi takzvané Pardubické tahouny, tedy nejvýznamnější akce ve městě, které jsou propagovány a dotovány z vlastního programu.“ Komorní filharmonie Pardubice přebírá pořadatelství festivalu Pardubické hudební…

Číst dál…

Czech Brass zítra na Pardubickém hudebním jaru

Odložený koncert souboru žesťových nástrojů Czech Brass chystá na zítřek 3. listopadu festival Pardubické hudební jaro. Koná se v sále Občanské záložny v Přelouči. Program zahájí slavné Tedeum Marc-Antoine Charpentiera, po něm zazní díla P. J. Vejvanovského, J. S. Bacha, G. F. Händela, W. A. Mozarta, P. I. Čajkovského, G. Verdiho. J. Rodriga a G. Bizeta. Žesťový soubor…

Číst dál…

Schola Gregoriana Pragensis s Davidem Ebenem v pondělí v Chrudimi

Sedm dní na Karlově univerzitě souboru Schola Gregoriana Pragensis s Davidem Ebenem je náčrtem hudebního světa pražské univerzity v období 1370–1450. Období po odeznění husitských válek bylo charakteristické snahou o konsolidaci po vyčerpávajícím konfliktu. Navazování na předhusitské tradice lze vysledovat i při obnově pražské univerzity. Program zprostředkovává pestrý obraz oficiální liturgické hudby, duchovní tvorby…

Číst dál…

Barocco sempre giovane s Vilémem Veverkou v neděli v Sezemicích

Festival Pardubické hudební jaro, který se letos koná na podzim, zve na koncert v neděli 17. října. V 17 hodin v kostele Nejsvětější Trojice v Sezemicích se souborem Barocco sempre giovane vystoupí hobojista Vilém Veverka. Tradičně na úvod koncertů festivalu v Sezemicích znějí varhany. Tentokrát rozezní královský nástroj Preludiem c moll Johanna Sebastiana Bacha mladý…

Číst dál…