KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Závěrečný díl online Kapitol z pražského hudebního života kolem roku 1800 ve středu

Mezi Prahou a Vídní – to je název posledního online dílu cyklu nazvaného Johann Joseph Rösler – Kapitoly z pražského hudebního života kolem roku 1800. Autorkou a průvodkyní pořadů je cembalistka a hráčka na klávesové nástroje Alena Hönigová. Středeční online video stream bude začínat ve 20 hodin. Předešlé díly jsou k dispozici zde. Alena Hönigová…

Číst dál…

Po roce Vánoce… s Bachem a Václavem Luksem

„Václav Luks, pohroužený do podrobných detailů a zároveň vytvářející klenbu celku, jako vždy v dirigentském projevu oddaně náruživý, se pro mimořádný koncert obklopil těmi nejlepšími možnými interprety.“ „Bachovu hudbu předává publiku nejen jako pastorální meditaci, ale také jako vzrušující vyprávění a jako velkolepý dobový zvukový obraz.“ „Nejde totiž na prvním místě o zvukovou mohutnost,…

Číst dál…

Vojtěch Dyk: Mysliveček je v české kinematografii mimořádnou postavou

„Když jsem byl kluk, můj vkus byl definován Puccinim a Bizetem.“ „Bernsteinova Mše je moje srdcová záležitost.“ „Osudů takových zapomenutých českých géniů, kteří prorazili ve světě jako Mysliveček, a vůbec o nich nevíme, je víc.“ Jedním z nejúspěšnějších Čechů byl v osmnáctém století Josef Mysliveček. Český velkofilm Il Boemo, zachycující jeho italskou kariéru operního skladatele,…

Číst dál…

Klasicistní noblesa Simony Šaturové a Collegia 1704

„Na to, že sa Mysliveček stratil zo zorného poľa interpretov či dramaturgov celkom neprávom, upozorňuje Collegium 1704 systematicky.“ „Obe predohry dali, najmä vo svojich krajných častiach, možnosť vyniknúť jedinečnému espritu telesa.“ „Technické dispozície boli pre Šaturovú najmä nástrojom k tomu, aby vypovedala to, čo je v áriách obsiahnuté.“ Josef Mysliveček a Wolfgang Amadeus…

Číst dál…

Collegium 1704 s hudbou z filmu Il Boemo ve čtvrtek v Rudolfinu

Druhý koncert letošní sezóny Collegia 1704 s názvem Il Boemo nabízí hudbu dvou přátel: Josefa Myslivečka a Wolfganga Amadea Mozarta. Program sestavený z jejich vokálních i instrumentálních děl představí orchestr pod vedením dirigenta Václava Lukse ve čtvrtek 11. listopadu od 19:30 hodin v Rudolfinu. O den dříve soubor s tímto projektem vystoupí v drážďanském Annenkirche. Na koncertě zazní…

Číst dál…

Pane, slyš mé prosby, vzývalo ve Vzletu Collegium 1704

„Anthem jako forma se vyvinula z antifony.“ „Největší část programu byla věnována nejznámějšímu skladateli této epochy – Henrymu Purcellovi.“ „John Blow je považovaný za druhého největšího skladatele této epochy, hned po Purcellovi.“ Už jsme si zvykli, že Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají dramaturgii, která nás stále obohacuje. Je založená na…

Číst dál…

Mozart v moll

„Právě proto, abychom si tak odlišného Mozarta užili, jsme všichni do Rudolfina ten večer přišli.“ „Václav Luks vedl nevelký orchestr náruživě, s akcenty a drobnými echy, zvýrazněnými výstupy některých linek, s novými a novými podněty.“ „V dobách před covidem, kdy byla ještě Praha plná turistů i hodinových koncertů pro ně, bylo Mozartova Requiem všude tolik,…

Číst dál…

Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 v pondělí zahájí sezónu Mozartem

Pražské barokní soubory Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 v čele s Václavem Luksem zahájí v pondělí 11. října od 19:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina novou sezónu. V první polovině zazní Mozartova Symfonie č. 40 g moll, KV 550 z roku 1788. Jak soubory uvádějí, ta je předposlední skladatelovou symfonií a jednou ze dvou, které…

Číst dál…

Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 zvou na koncert El Fuego

Soubory Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 s dirigentem Václavem Luksem zvou do pražského Vzletu v Holandské ulici ve Vršovicích. Ve čtvrtek 30. září tam společně od 19:30 přednesou takzvané ensaladas. Roku 1581 vyšla v Praze tiskem pozoruhodná sbírka světských vokálních skladeb specifického pojetí – Las ensaladas de Flecha. Jde o vůbec první tištěné…

Číst dál…

Vivaldiho Luksusní obživnutí.
Vídeňský prolog šestého Lednicko-Valtického hudebního festivalu

„Vivaldiho hudba je přístupná, vděčná a mnohotvárná, takže si v ní každý může najít svůj oblíbený repertoár, říká umělecký vedoucí Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 Václav Luks.“ „Z pódia Herkulova sálu Jiří Partyka zdůraznil, že nadcházející Lednicko-Valtický hudební festival bude tak obsáhlou přehlídkou Vivaldiho tvorby, jaká se v celoevropském měřítku nekonala padesát let.“…

Číst dál…

Collegium 1704 zahájí ve Vídni i online Lednicko-valtický festival

Mimořádným prologem začne ve čtvrtek 23. září v Lichtenštejnském zahradním paláci ve Vídni Lednicko-valtický hudební festival. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 za řízení Václava Lukse zde uvedou duchovní skladby Antonia Vivaldiho a novodobou světovou premiéru Concertina G dur Johanna Melchiora Pichlera. Bonusem pro návštěvníky bude navíc možnost prohlédnout si jednu z nejrozsáhlejších soukromých uměleckých sbírek světa, která zahrnuje vzácná…

Číst dál…

Svatováclavský hudební festival od Verdiho a Dvořáka po Pärta

„Estonský sbor Collegium Musicale, řazený do absolutní špičky evropské vokální hudby, přiváží duchovní skladby Arvo Pärta.“ „V podání souboru La Grande Chapelle zaznějí neznámé skladby v novodobé premiéře právě na Svatováclavském hudebním festivalu.“ „Na žádném jiném festivalu Colegium 1704 neodehrálo tolik koncertů a žádný jiný pořadatel mu neposkytl tak velkou dramaturgickou svobodu.“…

Číst dál…

Collegium 1704 od Mozarta po Händela, od Myslivečka po Bacha

„Na listopadovém koncertě zazní v Rudolfinu repertoár, který Collegium 1704 natočilo pro film Il Boemo.“ „Sólistkou má být Karina Gauvin, představitelka Händelovy Alciny v nové inscenaci, kterou za spoluúčinkování Collegia 1704 plánuje Národní divadlo Brno.“ „V roli Evangelisty se má poprvé s Collegiem 1704 představit německý tenorista Sebastian Kohlhepp.“ Letošní pražskou koncertní sezónu…

Číst dál…

Václav Luks: Naše interpretace je asi nejblíž italskému projevu

„Praha byla jedním z nejdůležitějších center pěstování Vivaldiho hudby a jediným městem mimo Itálii, pro které psal Vivaldi opery na zakázku.“ „Takže ne že bychom u nás vymysleli vídeňský klasicismus…“ „Představa ´zbožštěného´ skladatele přišla, až když Liszt a Chopin a všichni tihle ´výtečníci´ vnesli do hudby ´kult osobnosti´…“ Rozhovor s Václavem Luksem, zakladatelem a uměleckým lídrem souboru…

Číst dál…

Collegium 1704 je teď ve Vzletu „vršovické“

„Händelova skladba byla příležitostí pro Terezu Zimkovou, aby bezchybně po dvacet minut sólově excelovala v radostných koloraturách.“

„Václav Luks mohl ukázat umění odlišit styly a nálady děl, práci s architekturou a neomylně vyhmátnutým výrazem i nepřeberné množství krásných detailů.“

„Jde o kulturní zařízení, které může přinášet nové podněty a formáty, které určitě bude přesahovat lokální podmínky a které může obecně umění zlidšťovat.“

Nový kulturní prostor Vzlet, adaptovaný z někdejšího sokolského kina v Praze-Vršovicích, je zasvěcen hudbě, divadlu a filmu. Programy v něm společně zaštiťují a zajišťují divadlo Vosto5, nedaleké kino Pilotů a orchestr Collegium 1704. Používají slogan „Do Vršovic za kulturou, za zážitky a na dobré kafe“. Publikum tam bude občas směřovat i za barokní hudbou. První koncert v pátek naznačil, že zvyknout si bude nutné i možné.

Číst dál…

Střípky z Varšavy.
Collegium 1704 excelovalo na festivalu Chopin a jeho Evropa

„Festival vnímám jako událost, která se výrazně profiluje, nebo dokonce specializuje na předvádění hudby ve zvuku co nejbližším epoše, v níž vznikla.“

„Pro Collegium 1704 byl krátký zájezd do Varšavy prvním větším zahraničním projektem po delší době.“

„Dramaturgicky velmi pozoruhodným počinem je uvedení Zelenkovi Missy 1724.“

„Poláci k hudbě přistupují jinak než Češi. Chopin je pro ně přímo světcem,“ říká Václav Luks během našeho setkání v ulicích Varšavy. S Collegiem 1704 a Collegiem Vocale 1704 zde v uplynulých dnech účinkoval na festivalu Chopin a jeho Evropa, se dvěma programy, které zahrnovaly jak polskou hudbu, tak i díla českých skladatelů.

Číst dál…

Národní divadlo Brno chystá nabitou sezónu

Open air koncertem slavnostně zahájí 1. září svoji další sezónu Národní divadlo Brno. Nabídne v ní pět operních premiér, tři baletní a k nim festival Dance Brno 2021, Mezinárodní baletní soutěž Brno, Choreografický ateliér, oslavy Mezinárodního dne tance, Open Air představení na Biskupském dvoře, zájezdy a koncerty. Festival Janáček Brno nabídne dovětek roku 2020…

Číst dál…

Collegium 1704 ve Varšavě. Taneční hudba i ironický singspiel

„Od počátku o svých kvalitách přesvědčovala kompaktní sekce smyčců, znamenitě zněly také dřevěné dechové nástroje, a to i v místech s náročnější intonací.“ „Jednotlivé části – tance – byly v podání Collegia 1704 pojaté velmi rozmanitě, spolu s dirigentem skutečně vystihli jak charakter, tak i rytmická a artikulační specifika každého kousku.“ „Jedna zpěvačka se snaží předčit druhou, divák…

Číst dál…

Collegium 1704 a Václav Luks příští týden ve Varšavě

Mezinárodní festival Chopin a jeho Evropa bude začátkem příštího týdne hostit pražský barokní orchestr Collegium 1704. Soubor se v sále Varšavské filharmonie představí se dvěma programy, 23. a 24. srpna. Dirigovat bude Václav Luks. První večer bude patřit především Mozartovi. Jeho singspiel Divadelní ředitel a baletní hudbu z Idomenea doplní předehra k opere Ezio Josefa Myslivečka.…

Číst dál…

3x Gloria s Collegiem 1704 v novém Vzletu

Gloria – to je téma slavnostního koncertu souboru Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704, který zazní 3. září v rámci Slavnostního otevření nového kulturního prostoru Vzlet. Zazní na něm Gloria od Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händela a Jana Dismase Zelenky. Koncert začne v půl osmé večer a předcházet mu bude Overtura od půl sedmé, kterou povedou manažerka Collegia 1704 Veronika Hyksová, jeho umělecký vedoucí…

Číst dál…

Smetanova Litomyšl v roce 2022 snad už zase jako před covidem

„Tématem bude název jedné z básnických sbírek Jana Skácela – A znovu láska.“ „Půjde o unikátní možnost vyslechnout kompletní Bachovo varhanní dílo.“ „Už teď směřují k roku 2024, kdy se bude připomínat dvousté výročí narození Bedřicha Smetany.“ Prodaná nevěsta a Dvě vdovy Bedřicha Smetany, Verdiho Otello a Massenetova Manon… To jsou opery, které budou jedním z pilířů…

Číst dál…

Poločas Smetanovy Litomyšle. Baroko a malé finále

„Baborákovo přímočaré vedení celého aparátu k jednotnému a nezadržitelnému ´tahu na branku´ slavilo úspěch.“ „Okouzleně jemné kantilény hlasu Kateřiny Kněžíkové sluší.“ „Luksovo nekonečně pozorné a detailní nastudování potvrdilo, že jde o hudební skvost.“ Barokní orchestr Collegium 1704 v nerozlučné dvojici se sborem Collegium Vocale 1704 představují záruku špičkových hudebních kvalit a je dobře, že se pravidelně…

Číst dál…

Smetanova Litomyšl ode dneška do čtvrtka

Na dnešní den přichystali pořadatelé festivalu Smetanova Litomyšl tři projekty. Už v dopoledních hodinách zazní recitál klavíristů Iva Kahánka a Miroslava Sekery. V brzkém odpoledni mohou posluchači zavítat na duchovní koncert souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 a od 20 hodin se na zámeckém nádvoří odehraje koncert České Sinfonietty se sólisty pod vedením Radka…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (38)
Chytrá horákyně. Po letošním Pražském jaru

„Právě tehdy se otevřel prostor pro úvahy, jestli přítomnost v sále s tisícovku míst, ale jen třemi stovkami diváků, je více radostí, nebo ještě stále depresí.“ „Nápad oslovit Václava Lukse, aby připravil jako mezinárodní projekt Mou vlast ve zvuku dobových nástrojů a ve světle tehdejší interpretační praxe, by jinak, nebýt covidu, letos (a…

Číst dál…

Pražské jaro dnes uzavře Mahler, Britten a Beethoven

Tradičně v Obecním domě se dnes večer završí 76. ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Zahraje Česká filharmonie, kterou povede Mark Wigglesworth. Jako sólista v Brittenově písňovém cyklu Les Illuminations na texty francouzského básníka Arthura Rimbauda vystoupí tenorista Petr Nekoranec. Koncert otevře druhá věta z Mahlerovy Třetí symfonie s podtitulem „Co mi vyprávějí květiny…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Jsem zvědav na recenze…

Ten koncert se mi opravdu líbil. Musí se vzít v úvahu, že muzikanti byli narychlo angažováni z celé Evropy (hrálo se na dobové nástroje), takže souhra (zvláště smyčců) nemohla být úplně stoprocentní jako u České filharmonie a dalších špičkových orchestrů. Tyhle staré nástroje mají měkčí a tišší zvuk než současné a nemají tak „agresivní“ nasazení každého…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Collegium 1704 a Má vlast – experiment, nebo nové dogma?

Ve středu 12. května 2021 zahájilo Collegium 1704 cyklem symfonických básní Má vlast 76. ročník Pražského jara. Tento koncert letos očekávala odborná veřejnost s mimořádným zájmem. Původně plánovaná interpretace berlínských rozhlasových filharmoniků s Vladimirem Jurowskim byla z preventivních epidemických opatření zrušena a dramaturgie využila této situace s odvahou a oslovila soubor Václava Lukse, který se primárně…

Číst dál…

Muzikant Václav Luks.
Má vlast na Pražském jaru u kulatého stolu

„Vstoupil na pomyslné kolbiště s handicapem i kouzlem technicky méně dokonalých starších hudebních nástrojů a s přednostmi i omezeními tělesa sestaveného pro projekt.“ „S pečlivě vybranými hudebníky připravil interpretační čin, vytvořil znějící dílo, a to s entusiasmem a ponorem sobě vlastním.“ „Aniž by chtěl provokovat, předestřel podobu symfonických básní v jakoby surovějším, věcnějším a zvukově limitovaném stavu.“ Václav Luks…

Číst dál…

Smetana v souvislostech (2)
Má vlast ve třech stoletích

„Cyklus zakotvil v repertoáru jako sváteční dílo novodobé české národní hudby. Je pochopitelné, že se stal vůbec první nahrávkou České filharmonie pořízenou pro gramofonové desky.“ „Provedení pražskými konzervatoristy se stalo nezapomenutelným nejen kvůli své výlučnosti, ale i díky výsledku.“ „Provedení po pětadvaceti letech opět s tělesem dobových nástrojů, poprvé zaštítěné v historicky poučené interpretaci…

Číst dál…

Roman Bělor: Krizové know-how z loňska se pro Pražské jaro letos hodí

„Posluchači a diváci jsou na historicky poučenou interpretaci mnohem připravenější.“ „Podařilo se nám zachovat interpretační soutěž v obou letošních oborech. Diskontinuita nás v loňském roce docela trápila.“ „Kdyby se v průběhu festivalu situace zlepšila a bylo by možné oživit účast diváků na některých koncertech, tak to okamžitě uděláme. Pravidla ovšem musí být definována jasně a v…

Číst dál…