Varhany a varhaníci (35)
Kompletní Bach varhaníka Jaroslava Tůmy v týdenním projektu
„Za konečnou podobu mého svatohorského Bacha může ´covidové´ jaro roku 2020.“
„Mně varhany Vladimíra Šlajcha odjakživa imponují.“
„Záměrem byl primárně televizní formát, tvůrci však cítí, že nejlépe se dá hudba v tomto záznamu přece jen prožít v kině.“
Do programu Národního festivalu Smetanova Litomyšl je vložen týdenní projekt Bach XXII. Prezentuje audiovizuální záznam provedení kompletního varhanního díla Johanna Sebastiana Bacha, jak ho pořídil v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Svaté Hoře v Příbrami Jaroslav Tůma. Čtrnáctihodinový záznam Bach nonstop uvede festival nejprve v premiéře jako komplet v neděli 12. června od 9:00 do 23:00 v kostele sv. Anny, v následujícím týdnu pak v kině Sokol, vždy dopoledne, odpoledne a vpodvečer, v sedmnácti separátních projekcích s odborným výkladem interpreta a jeho hostů. Projekce jsou veřejnosti volně přístupné, programem se vstupným je festivalový koncert, který se uskuteční 15. června večer v kostele Povýšení sv. Kříže. Jaroslav Tůma tam na varhany zahraje Bachovo Umění fugy.
Varhany baziliky Nanebevzetí Panny Marie na Svaté Hoře v Příbrami dokončil borovanský varhanář Vladimír Šlajch v roce 2018. Čistě mechanický nástroj má tři manuály a pedál, 33 znějících rejstříků a dvě zvonkové hvězdice. Jaroslav Tůma na tyto varhany nahrál „kompletního Bacha“ v rozsahu zhruba dvaceti hodin hudby při jedenadvaceti frekvencích během března, dubna, října a listopadu 2020. „Mně varhany Vladimíra Šlajcha odjakživa imponují, troufám si tvrdit, že mají hodně předností, zejména právě pro Bachovu hudbu,“ říká.
Audio má prostorový zvuk a video kvalitu 4K. Spoluiniciátorem projektu byl režisér a kameraman Alexandr Vojta, mistry zvuku byli Aleš Dvořák a Tomáš Zikmund. Jedná se o jedenačtyřicetidílnou sérii, přičemž každý díl trvá zhruba 45 minut. Záměrem byl primárně televizní formát, tvůrci však cítí, že nejlépe se dá hudba v tomto záznamu přece jen prožít v kině.
K záměru „ještě jednou se ke kompletnímu Bachovi vrátit“ vedla Jaroslava Tůmu vzpomínka na roky 1991 až 1993, kdy v Praze postupně zahrál Bachovu varhanní hudbu v jedenadvaceti koncertních programech.
„Za konečnou podobu mého svatohorského Bacha může ´covidové´ jaro roku 2020, kdy jsme se s naším malým štábem rozhodli, že ani všechny lockdowny a omezení shromažďování nás nesmí zastavit. Nešlo o nic nelegálního, jelikož pracovat a podnikat zakázáno nebylo,“ vzpomíná nyní na dobu před dvěma roky. Tůma podle svých slov hraje „bez kompromisů“, s obrazovou částí si musí jeho spolupracovníci nějak poradit, jinak to nejde. „Díky shodě na tomto postupu dojde asi i na cembalového a klavichordového Bacha,“ uzavírá varhaník a hráč na další historické klávesové nástroje.
Foto: archiv festivalu Smetanova Litomyšl, Fb – Svatá Hora u Příbrami
Příspěvky od Petr Veber
- Klasika v souvislostech (88)
Salieri. Ital ve Vídni, císařský dvorní kapelník - Pohledem Petra Vebera (64)
Pražské jaro jubilující, propojující a symbolické - Dvořák v souvislostech (10)
Pražák - Lukáš Hurník: Třicetitisícové publikum stanice D-dur není malé
- Dvořákova Stabat mater z roku 1983. Těžko překonatelná
Více z této rubriky
- ČRo D-dur: Má vlast v přímém přenosu a německé rozhlasové orchestry
- Martinů Fest v Poličce poosmadvacáté
- Žižkovský prostor zasvěcený umění ožije v květnu pestrou koncertní nabídkou
- Varhany a varhaníci (46)
Vzpomínka na Karla Paukerta - Dekádu Marka Ivanoviće na postu šéfdirigenta Janáčkovy opery završí dvojí Jenůfa
- Burianova Maryša poslední operní novinkou sezóny v Liberci
- Schubertiáda Gézy Andy s Markem Kozákem v Curychu
- Harmonia Caelestis s Ensemble Tiburtina v Opavě
- Prvnímu týdnu Pražského jara udají takt symfonici z Bostonu, Tokia nebo rezidenční Patricia Kopatchinskaja
- Jarní piknik s Pražským filharmonickým sborem