KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Věčná naděje – Talichovo kvarteto zítra ve Španělské synagoze english

Talichovo kvarteto letos slaví šedesát let svého působení. Uznávaný smyčcový soubor s řadou mezinárodních ocenění vystoupí v pondělí 21. února v rámci festivalu Věčná naděje od 19:30 hodin v prostorách Španělské synagogy v Praze. Houslisté Jan Talich, Roman Patočka, violista Radim Sedmidubský a violoncellista Michal Kaňka tam přednesou Smyčcový kvartet č. 3 Viktora Ullmanna a Smyčcový kvartet č. 14 Franze Schuberta.

Vedle jednoho z vrcholů kvartetní tvorby, Schubertova díla ‚Smrt a dívka‘, zazní i jediný dochovaný smyčcový kvartet Viktora Ullmanna. Krásná a silná hudba, která vznikla v koncentračním táboře v Terezíně, kde – jak napsal Ullmann – se jeho touha po kultuře zcela vyrovnala touze po životě,“ přibližuje program primárius Talichova kvarteta Jan Talich mladší.

Tvorba Viktora Ullmanna se dělí na dvě základní období – díla napsaná v době mezi dvěma válkami a skladby, které vytvořil v koncentračním táboře v Terezíně, kam byl deportován v září roku 1942. Ne všechny skladby z období před deportací se dochovaly a o některých z nich máme informace pouze z dobových recenzí. Smyčcový kvartet č. 3 byl napsán v Terezíně a nese datum 23. ledna 1943. K jeho provedení v Terezíně patrně nedošlo, v říjnu 1944 byl Viktor Ullmann zavražděn v plynové komoře v Osvětimi. Skladba je věnována Ullmannovu spoluvězni, filozofu Emilu Utitzovi, s nímž se skladatel znal z pražského spolku Urania a v Terezíně se staral o knihovnu. Utitz holocaust přežil a byl to on, kdo zachránil Ullmannovy terezínské skladby.

Schubertův slavný Smyčcový kvartet d moll nazývaný Smrt a dívka byl zkomponován roku 1824. Za autorova života došlo pouze k jeho soukromému provedení, a sice 1. února 1826 v domě klarinetisty a zpěváka Josepha Bartha. Ten pocházel z jihočeského Lipna a byl jedním z interpretů Schubertových písní. Tiskem byl vydán Smyčcový kvartet d moll posmrtně roku 1829 a k doložitelnému veřejnému provedení došlo až v březnu 1833 v Berlíně. Název skladba získala na základě druhé, variační věty, v níž Schubert cituje svou píseň z roku 1817 Der Tod und das Mädchen (Smrt a dívka) na text Matthiase Claudia. V romantizujících výkladech byl kvartet vnímán jako předtucha smrti, s jejímž obrazem se Schubert potýkal od mládí. Volba tématu písně ke kvartetním variacím však souvisí hlavně s charakterem hudební stránky písně samé. Schubertova píseň je koncentrovaná dramatická scéna, založená na kontrastu statického, uklidňujícího akordického doprovodu hlasu smrti a strachem naplněného hlasu dívky, která se smrti brání.

Talichovo kvarteto vzniklo na Pražské konzervatoři roku 1962, nejprve jako studentský soubor, který roku 1965 přijal jméno dirigenta Václava Talicha, strýce primária a později violisty prvního složení ansámblu Jana Talicha. Obsazení prošlo generačními obměnami, v současnosti je jeho primáriem syn zakladatele, Jan Talich mladší. Soubor se neomezuje jen na kvartetní tvorbu, spolupracuje s dalšími interprety. Se svým uměním procestoval celý svět.

Pátý ročník festivalu Věčná naděje dále uvede recitál houslisty Josefa Špačka a klavíristy Miroslava Sekery, a to 3. března v Anežském klášteře. Pressburger Klezmer Band vystoupí 25. března v pražském klubu Jazz Dock, 31. března zahraje Krása Quartetkostele svatého Vavřince a řadu koncertů pořadatelé zakončí 3. dubna v kostele U Salvátora programem Hudba pro Prahu Karla Husy provedeným Hudbou Hradní stráže a Policie České republiky pod vedením šéfdirigenta plukovníka Václava Blahunka.

Foto: Wikipedie, Radovan Šubín, Radek Kkalhous

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky