KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Výkon, co pozvedá dílo samé english

„Pozornost vzbudil hned úvodem večera běloruský hobojista Arseny s Koncertem pro hoboj a orchestr z roku 1951 maďarského autora Frygiese Hidase.“

„Konfrontaci s touto převážně melodicky koncipovanou skladbou znamenaly kompozičně vyzrálé Koncertantní tance pozdního Igora Stravinského.“

„Síla Pašova spontánního sdělení s podporou dirigenta a celého orchestru hovořila o mladém interpretovi jako o spolutvůrci skladby.“

Mnohaletou tradici brněnského podzimního festivalu obohatila mladší generace interpretů o tzv. „Nový svět“ s výběrem méně obvyklého repertoáru. Jedním z velmi zdařilých večerů neobvyklého vstupu do zažité tradice byl sobotní koncert v Besedním domě, kdy pódium zaplnil Janáčkův akademický orchestr s dirigentem Jakubem Kleckerem a novými talentovanými sólisty.

Pozornost vzbudil hned úvodem večera běloruský hobojista Arseny Menkov (studující a umělecky činný v Brně) s Koncertem pro hoboj a orchestr z roku 1951 maďarského autora Frygiese Hidase. Zde uplatnil mladý interpret tónové i výrazové kvality svých sólistických vstupů, pohybujích se mezi klasicistními a impresionistickými sazbami se suverénním technickým i tónovým vkladem.

Konfrontaci s touto převážně melodicky koncipovanou skladbou znamenaly kompozičně vyzrálé Koncertantní tance pozdního Igora Stravinského, vzniklé již v americkém období autora, v nichž vynikla kompletní sazba celého orchestru. Dirigent vystihl barevnou i rytmickou stavbu jednotlivých částí.

Muzikantským překvapením a mimořádným interpretačním zážitkem se však závěrem stala kompozice Avnera Dormana z roku 2007 Frozen in Time (Zamrzlý v čase), v níž se sólisticky zaskvěl hráč na bicí nástroje David Paša, absolvent konzervatoře a student JAMU. Kompozice byla už několikrát oříškem pro muzikanty mezinárodního formátu, takže nadšení, které její provedení vzbudilo, bylo naprosto oprávněné. Tři části Indoafrika, Euroasie, Amerika vyzněly s úžasnou výrazovou propojeností a tak spontánně muzikantsky a se sugestivní malbou barev, že původně očekávaným kritickým postojům posluchačů neponechala žádný prostor. Síla Pašova spontánního sdělení s podporou dirigenta a celého orchestru hovořila o mladém interpretovi jako o spolutvůrci skladby. Bude-li hudba 21. století kráčet takovým směrem a dotvářena interprety včerejšího formátu, nebude nutno propadat skepsi v hovorech o úpadku umění či opakování již vžitých klišé.

******

Foto: Dag Markl

Alena Borková

Alena Borková

Muzikoložka, klavíristka, pedagožka 

Na brněnské konzervatoři dlouholetá vyučující povinného klavíru, dějin a literatury zpěvu a interpretačního semináře zpěvu a po určitou dobu i korepetitorka na pěveckém oddělení. Řadu let spolupracovala jako klavíristka s dětským sborem Primavera při ZUŠ J. Kvapila. Vyvíjí vedle pedagogické i činnost všeobecně popularizační – vede besedy o hudbě, píše průvodní slova pro Filharmonii Brno i pro další organizátory, spolupracovala s denním tiskem a hudebními časopisy jako autorka recenzí koncertů i odborných článků. Vystudovala hudební vědu a v letech 1978 až 1982 na JAMU ve třídě Vladimíra Lejska hru na klavír.



Příspěvky od Alena Borková



Více z této rubriky