Výkon, co pozvedá dílo samé
„Pozornost vzbudil hned úvodem večera běloruský hobojista Arseny s Koncertem pro hoboj a orchestr z roku 1951 maďarského autora Frygiese Hidase.“
„Konfrontaci s touto převážně melodicky koncipovanou skladbou znamenaly kompozičně vyzrálé Koncertantní tance pozdního Igora Stravinského.“
„Síla Pašova spontánního sdělení s podporou dirigenta a celého orchestru hovořila o mladém interpretovi jako o spolutvůrci skladby.“
Mnohaletou tradici brněnského podzimního festivalu obohatila mladší generace interpretů o tzv. „Nový svět“ s výběrem méně obvyklého repertoáru. Jedním z velmi zdařilých večerů neobvyklého vstupu do zažité tradice byl sobotní koncert v Besedním domě, kdy pódium zaplnil Janáčkův akademický orchestr s dirigentem Jakubem Kleckerem a novými talentovanými sólisty.
Pozornost vzbudil hned úvodem večera běloruský hobojista Arseny Menkov (studující a umělecky činný v Brně) s Koncertem pro hoboj a orchestr z roku 1951 maďarského autora Frygiese Hidase. Zde uplatnil mladý interpret tónové i výrazové kvality svých sólistických vstupů, pohybujích se mezi klasicistními a impresionistickými sazbami se suverénním technickým i tónovým vkladem.
Konfrontaci s touto převážně melodicky koncipovanou skladbou znamenaly kompozičně vyzrálé Koncertantní tance pozdního Igora Stravinského, vzniklé již v americkém období autora, v nichž vynikla kompletní sazba celého orchestru. Dirigent vystihl barevnou i rytmickou stavbu jednotlivých částí.
Muzikantským překvapením a mimořádným interpretačním zážitkem se však závěrem stala kompozice Avnera Dormana z roku 2007 Frozen in Time (Zamrzlý v čase), v níž se sólisticky zaskvěl hráč na bicí nástroje David Paša, absolvent konzervatoře a student JAMU. Kompozice byla už několikrát oříškem pro muzikanty mezinárodního formátu, takže nadšení, které její provedení vzbudilo, bylo naprosto oprávněné. Tři části Indoafrika, Euroasie, Amerika vyzněly s úžasnou výrazovou propojeností a tak spontánně muzikantsky a se sugestivní malbou barev, že původně očekávaným kritickým postojům posluchačů neponechala žádný prostor. Síla Pašova spontánního sdělení s podporou dirigenta a celého orchestru hovořila o mladém interpretovi jako o spolutvůrci skladby. Bude-li hudba 21. století kráčet takovým směrem a dotvářena interprety včerejšího formátu, nebude nutno propadat skepsi v hovorech o úpadku umění či opakování již vžitých klišé.
******
Foto: Dag Markl
Příspěvky od Alena Borková
Více z této rubriky
- Johannes Brahms dvakrát jinak
- Když se věci daří aneb Čeští mistři mezi barokem a klasicismem se souborem Musica Florea
- Přiznaně inspirované, naprosto jiné. Její vlast Nikol Bókové ukončila ‚Klášterky‘
- Ludovic Tézier, vzor lyrického barytonu
- Ohromující zahájení sezóny SOČRu. Šostakovič, Dvořák a Klusák s vášní i rozumem