AktuálněPlus


úterý, 11 prosinec 2018 10:35

ČNSO připomene Karla Svobodu a jazz ve filmu

Karla Svobodu a jazz ve filmu oslaví Český národní symfonický orchestr dvěma koncerty v pražském Obecním domě. Dnes večer připomene nedožité 80. narozeniny skladatele Karla Svobody a za týden zahraje hudbu z hollywoodských filmů jako Sněhurka a sedm trpaslíků, Casino Royale nebo Rocky. Dnešní koncert nese podtitul jedné z nejslavnějších českých pohádek Václava Vorlíčka a Františka Pavlíčka, ke které napsal Karel Svoboda hudbu - Tři oříšky pro Popelku. Doplněný bude promítáním filmu na plátno. Poslední letošní koncert Jazz on Screen pak v pátek 21. prosince složí poctu jazzové hudbě ze světové filmové klasiky. Projekt Jazz on Screen poprvé zazněl na festivalu Prague Proms 2018 v komorní devítičlenné sestavě. U diváků měl velký úspěch, který se během roku přetavil v ambici předvést skladby v plné síle, v aranžmá s bigbandem a symfonickým orchestrem. „Jazz a film k sobě od nepaměti patří, vzájemně se ovlivňuje, točí se filmy ztvárňující osudy jazzových muzikantů, jazzová hudba se používá jako osvědčený prostředek podporující emotivnost dějů na plátně,“ vysvětluje trumpetista Jan Hasenöhrl, který společně s pianistou Vítem Pospíšilem pro tento večer vybral americkou a francouzskou jazzovou filmovou hudbu 60.- 90. let. Neomezovali se primárně na interpretaci evergreenů, dramaturgie obsahuje i několik scénických skladeb protknutých inovativními hudebními prvky. V programu zazní například skladby The Look of Love (Casino Royale), Love Theme From Chinatown (Čínská čtvrť), Goodbye for Kathy – Condor! (Tři dny Kondora), Yves et Danielle Main Theme (Buď zdráv, umělče), In the Heat of the Night (V žáru noci) nebo Someday My Prince Will Come (Sněhurka a sedm trpaslíků). Taktovky se ujme Carl Davis, který se po celou svoji kariéru věnoval filmové hudbě s žánrovým přesahem do jazzu a jeho rozmanitých odnoží. Společně s ČNSO, Janem Hasenöhrlem a Vítem Pospíšilem vystoupí jako sólisté David Fárek, Lukáš Chejn, Pavel Drešer, Tomáš Uhlík a Ondřej Pomajsl. Vokálními hosty budou Američané Theresa Davis, Merkell Lemar Williams, Hope Kent a Jeremy Winston, známí z gospelových vystoupení nebo koncertních provedení jazzové opery Porgy a Bess, kteří mimo jiné účinkovali také na galavečeru pro prezidenta Baracka Obamu v Bílém domě.


úterý, 11 prosinec 2018 09:54

Pražskojarní soutěž posoudí 400 flétnistů a hobojistů

Přes čtyři stovky přihlášek z pěti desítek zemí se letos sešlo pořadatelům mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro. Tentokrát se koná v oborech hoboj a flétna. O něco větší zájem byl o flétnu, ale poměr je téměř vyrovnaný. Jako už skoro tradičně se přihlásilo nejvíc mladých hudebníků z Jižní Koreje a z Japonska, ale našli se i „exotičtější“, mimo jiné z Bolívie, Iránu, Kolumbie, Mongolska, Jihoafrické republiky, Chile, Singapuru nebo Uzbekistánu. Za Českou republiku bude soutěžit devět hobojistů a sedmnáct flétnistů. Na začátku ledna proběhnou výběrová předkola. Soutěžní komise si poslechne zaslané nahrávky a vybere přibližně 50 nejlepších soutěžících. Ty pak pozve do prvního kola, které proběhne v květnu v Praze. Soutěž završí finálové večery v Rudolfinu 13. a 14. května, na které naváže tradiční dopolední předání cen na Staroměstské radnici.


pondělí, 10 prosinec 2018 19:03

Jana Vöröšová vyhrála skladatelskou soutěž ČF

Česká filharmonie do konce roku 2019 uvede na koncertech ve světových premiérách tři nová díla, nejlepší kompozice ze skladatelské soutěže, kterou vypsala u příležitosti 100. výročí vzniku samostatného Československa. Vítězkou druhého ročníku soutěže se stala Jana Vöröšová. Její dílo má název Písně vrbovýho proutku a je určeno pro soprán a orchestr. Dalšími finalisty byli podle dnes zveřejněných výsledků Matouš Hejl se skladbou Crossings, který je druhý, a Adrián Demoč, jehož soutěžní skladba se umístila jako třetí;  jmenuje se Neha. Adagio pre orchester. Česká filharmonie vypsala soutěž pro české a slovenské skladatelky a skladatele, kteří k datu výročí nepřesáhli věkovou hranici čtyřiceti let. Iniciátorem soutěže byl v roce 2014 tehdejší šéfdirigent Jiří Bělohlávek. V prvním kole obdrželi pořadatelé 57 přihlášek. Z České republiky jich bylo 46, ze Slovenska 11. Od skladatelek jich bylo 12, od skladatelů 45. Do druhého kola postoupili tři finalisté - Demoč, Hejl a Vörösová. Objednané skladby musely být dokončeny a doručeny České filharmonii do letošního 28. října. Porotu prvního kola tvořili koncertní mistr violoncell ČF Václav Petr, první hráč skupiny fagotů Ondřej Roskovec, dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš, dramaturg SOČR Josef Třeštík a skladatelé Martin Smolka a Miroslav Srnka. Dodané skladby hodnotila porota druhého kola, kterou tvořili šéfdirigent a hudební ředitel ČF Semjon Byčkov, šéfdirigent a umělecký ředitel Sydney Symphony Orchestra David Robertson a skladatelka a profesorka Harvardovy univerzity Chaya Czernowin. Vítězka Jana Vöröšová, letos osmatřicetiletá, studovala skladbu na Pražské konzervatoři a pak na AMU, kde byla žačkou Václava Riedlbaucha. Absolvovala roční stáž na Královské konzervaatoři v Bruselu a tříměsíční tvůrčí pobyt v Paříži. Její skladby už zazněly na tuzemských festivalech a na přehlídkách Festival delle nazioni Citta di Castello v Itálii, Orfeo na Slovensku, Calliopée a Présance ve Francii a v Rakousku na festivalu Wien Modern. Vede hudební tvůrčí kurzy a semináře pro děti i dospělé, je členkou cimbálové asociace a Institutu Duncan a zakladatelkou a sbormistryní dětského i smíšeného sboru La Folia. Věnuje se nyní převážně písňové tvorbě pro děti. Jana Vöröšová získá finanční odměnu ve výši 100 000 korun a Matouš Hejl ve výši 50 000 Kč.


pondělí, 10 prosinec 2018 18:13

Baletní Grand prix pro Ostravu

Absolutním vítězem mezinárodní taneční soutěže se stala sólistka baletu Národního divadla moravskoslezského. Grand prix VI. mezinárodní baletní soutěže Plzeň 2018 pro tanečníky do 25 let vyhrála Sawa Shiratsuki. Získala tak historicky první titul v tomto klání pro svoji domovskou scénu. Sólisté baletu NDM navíc získali v Plzni ještě další tři ocenění: v ženské kategorii druhou cenu Anna-Lena Uth a v mužské také druhou Sergio Méndez Romero. Čestné uznání si vytančila Koki Nishioka. Zároveň je to vůbec poprvé, kdy ostravští tanečníci uspěli v tolika seniorských kategoriích této prestižní soutěže. Účastníci měli předvést dvě variace klasického baletu, nebo klasické pas de deux dle stanoveného volitelného repertoáru a jednu současnou choreografii. Sawa Shiratsuki si vybrala pas de deux z baletu Don Quijote, který je na repertoáru baletu NDM, pas de deux z baletu Giselle, který na repertoáru není, a také fragment z choreografie Jiřího Kyliána Křídla z vosku, která je součástí inscenace Vzlety a pády. Její nejbližší představení je na programu 13. a 14. prosince v Divadle Jiřího Myrona. První ročník této původně republikové soutěže se konal v roce 1975, mezinárodní je od roku 2003.  Letos soutěžilo celkem 78 tanečníků z Česka, Slovenska, Německa, Maďarska, Polska, Ukrajiny, Itálie, Řecka, Francie, Španělska, Ruska, Japonska a Nového Zélandu. Předsedou poroty byl Ivan Liška, umělecký ředitel Bavorského Junior Ballett Mnichov, předseda Nadace Heinze Bosla. Dále hodnotili Cyril Atanassoff - profesor Pařížské opery, Tereza Podařilová - baletní mistryně baletu Národního divadla Praha, Ingrid Němečková -  vedoucí baletní mistryně Finského národního baletu v Helsinkách, Lukáš Slavický - umělecký šéf Baletu Jihočeského divadla České Budějovice.


pondělí, 10 prosinec 2018 11:55

Zazní celé Bachovo Vánoční oratorium

Mimořádný večer pro ty, kdo mají rádi barokní hudbu a historicky poučenu interpretaci na špičkové úrovni, připravilo Collegium 1704. V pražském Rudolfinu zazní v úterý večer celé Vánoční oratorium Johana Sebastiana Bacha. Jen výjimečně se totiž naskýtá příležitost vyslechnout všech šest kantát v rámci jednoho koncertu. Spolu s Collegiem 1704 poprvé vystoupí také Nederlands Kamerkoor a řídit bude jeho umělecký šéf, holandský dirigent Peter Dijkstra. Sólové party přednesou sopranistka Hannah Morrison, kontratenorista Maarten Engeltjes, tenorista Benedikt Kristjánsson a basista Thomas Oliemans. Šestice samostatných Bachových kantát známých dnes pod souhrnným názvem Weihnachtsoratorium  zazněla poprvé v lipském svatotomášském kostele postupně o vánočních svátcích a následujících nedělních bohoslužbách na přelomu let 1734—1735. 


pondělí, 10 prosinec 2018 07:39

Esa-Pekka Salonen, nový šéfdirigent pro San Francisco

Michael Tilson Thomas uzavře v roce 2020 pětadvacetileté působení u Sanfranciského symfonického orchestru. Jeho nástupcem ve funkci hudebního ředitele a šéfdirigenta bude pro dalších pět let Esa-Pekka Salonen, který opustí na jaře 2021 své dosavadní působiště – londýnský Philharmonia Orchestra, těleso, jehož hlavním hostujícím dirigentem je Jakub Hrůša. V letech 1992 až 2009 byl Salonen hudebním ředitelem Los Angeles Philharmonic. Má z té doby značné zásluhy o vybudování tamní koncertní síně Walt Disney Concert Hall, navržené významným architektem Frankem Gehrym, a zůstává mu čestný titul Conductor Laureate. Esa-Pekka Salonen (1958) je finský dirigent a skladatel, oceňovaný za umělecké výsledky i za vizionářství týkající se budoucnosti hudby v digitální době. Udržuje úzké spojení s Finskou Národní operou, kde ho v příštím roce čeká jeho první kompletní Wagnerův Prsten Nibelungův, a s Pobaltským festivalem (Baltic Sea Festival), který v roce 2003 spoluzakládal a do letoška umělecky vedl. U Sanfranciského symfonického orchestru bude v jeho stosedmileté historii dvanáctým hudebním ředitelem. Michael Tilson Thomas bude za rok slavit pětasedmdesáté narozeniny.


neděle, 09 prosinec 2018 09:56

Modré houslové Vánoce Pavla Šporcla

Vánoční turné houslisty Pavla Šporcla, které otevřely na přelomu listopadu a prosince koncerty v Brně, Olomouci a Hradci Králové, nabízí barokní hudbu a v druhé polovině programů aranžmá písní a koled. Houslista při něm zavítá celkem do devíti měst. Nejbližší koncert je 11. prosince ve Zlíně. Potom následují Louny, Ostrava, Český Krumlov, Plzeň a 19. prosince Praha, kde se koncert koná ve Velkém sále Lucerny. V metropoli se k Pavlu Šporclovi a k sopranistce Janě Šrejmě Kačírkové a harfistce Janě Bouškové přidá také zpěvačka a kytaristka Lenka Filipová. Doprovázet bude Karlovarský symfonický orchestr za řízení Jana Kučery. Na koncertech zní houslové koncerty od Johanna Pachelbela, Antonia Vivaldiho, Johanna Sebastiana Bacha, Jeana-Marie Leclaira a Vánoční concerto grosso Arcangela Corelliho. V pásmu koled nechybějí písně jako Rolničky nebo Pásli ovce Valaši, Schubertova Ave Maria, ani duchovní píseň Narodil se Kristus Pán, pravá hymna českých Vánoc. Program navazuje na vánoční album Pavla Šporcla Christmas on the Blue Violin, natočené loni s Královskou liverpoolskou filharmonií a zařazené do desítky nejprodávanějších světových alb napříč žánry. Loňské Šporclovo koncertní turné Vánoce na modrých houslích oslovilo na třináct tisíc posluchačů po celé republice.


neděle, 09 prosinec 2018 07:16

Víkend patří v Brně bicím nástrojům

Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně pořádá od pátku jako mezinárodní nesoutěžní bienále Festival bicích nástrojů. Na ojedinělou víkendovou přehlídku se sjelo na sedm desítek perkusionistů z pěti zemí. Zastoupeny jsou vedle českých umělecké akademie a konzervatoře z Rumunska, Itálie, Rakouska a Slovenska. Publikum má možnost vidět a slyšet nejméně pět desítek různých bicích nástrojů. Cílem však není pouze představení velmi bohatého instrumentáře pořádající školy. Přehlídka chce také ukázat bicí nástroje jako svébytný a výrazný prvek současné hudby. Mezi největší lákadla patří workshopy vedené světově uznávanými umělci a špičkami oboru. Mezi zahraniční hosty a lektory workshopů patří francouzský skladatel a perkusionista Emmanuel Séjourné a Američan Dom Famularo, bicista, pedagog a autor publikací. Za vrchol festivalu je považován nedělní odpolední koncert ve školním Divadle na Orlí. Prezidentem pátého ročníku přehlídky, pořádané jako bienále už deset let, je pedagog JAMU, hráč na bicí Martin Opršál.


sobota, 08 prosinec 2018 09:09

Panochovo kvarteto hraje celé půlstoletí

Český spolek pro komorní hudbu pořádá v pražském Rudolfinu v pondělí 10. prosince koncert k 50. výročí činnosti Panochova kvarteta. Oslava půlstoletého jubilea komorního souboru je i v mezinárodním kontextu raritou. Panochovo kvarteto založili v roce 1968 studenti Pražské konzervatoře. Od roku 1971 hraje v nezměněné sestavě, to je další vzácný rekord. První úspěch zaznamenala čtveřice v roce 1975 na mezinárodní soutěži při festivalu Pražské jaro, kde získala druhou cenu a titul laureáta, když první cena nebyla udělena. Kvarteto podniklo mnoho desítek zámořských zájezdů, zejména do USA, Kanady a Japonska, ale také na Nový Zéland a do Austrálie, do Mexika a Izraele. Často hostuje ve Velké Británii a ve všech ostatních evropských zemích. Repertoár souboru obsáhl už několik stovek kompozic. Panochovo kvarteto se rádo vrací ke skladbám vídeňských klasiků, zvláště k dílu Josepha Haydna, ale největší důraz klade na českou hudbu, zvláště na tvorbu Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. Titulů natočených a vydaných na LP deskách a na CD počítá na desítky. Za nahrávku kvartetů od Bohuslava Martinů získal soubor v roce 1983 Grand Prix du disque de l’Académie Charles Cros v Paříži. Za interpretaci kvartetních vět Cypřiše Antonína Dvořáka obdržel v roce 1995 cenu MIDEM – Cannes Classical Award. Spoluúčinkují členové Pražákova kvarteta, která počítá svou historii od roku 1972. Na koncertě zazní Oktet pro osm smyčcových nástrojů z pera šestnáctiletého Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, jeden z kvartetů komponovaných sedmnáctiletým Mozartem při delším pobytu v Miláně a Dvořákův Smyčcový kvintet Es dur napsaný o prvních letních prázdninách, na které byl za svého působení v USA pozván mezi české krajany do vesnice Spilville asi 350 kilometrů západně od Chicaga.


pátek, 07 prosinec 2018 21:31

Jaroslav Mihule obdrží Výroční cenu Bohuslava Martinů

Prvním nositelem Výroční ceny Bohuslava Martinů bude muzikolog Jaroslav Mihule. Za celoživotní zásluhy při vědeckém zhodnocení, šíření a uplatnění skladatelova díla ji od Nadace Bohuslava Martinů převezme 10. prosince při koncertě hudebního festivalu Dny Bohuslava Martinů. Profesor Mihule, který před několika dny oslavil 88. narozeniny, působil jako pedagog a po roce 1990 krátce jako diplomat. Především je však známý jako autor publikací o Bohuslavu Martinů - mimořádně erudovaný znalec a propagátor jeho osobnosti a díla. Právě hudba tohoto skladatele se pro Jaroslava Mihuleho stala celoživotním tématem. Vedle bezpočtu popularizačních textů napsal studii Symfonie Bohuslava Martinů, v roce 1974 vydal dnes již legendární knihu Bohuslav Martinů: profil života a díla a celoživotní odborný zájem o skladatele, jeho odkaz a kontext doby, v níž tvořil, zúročil v roce 2002 v obsáhlé monografii Martinů – osud skladatele. V roce 2015 vyšly knižně jeho Hudební eseje a morality a o rok později pod názvem Tinnitus jeho autobiografické vzpomínky. Jaroslav Mihule vystudoval učitelství pro gymnázia v oborech čeština a hudební výchova a také kompozici a dirigování na Pražské konzervatoři. Poté se dostal k místu korepetitora v taneční složce Státního souboru písní a tanců a od roku 1959 začal působit jako lektor hudebních nauk na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK.  V letech 1990 až 1994 byl po dvě období prorektorem Univerzity Karlovy a v roce 1994 působil jako proděkan Pedagogické fakulty. V 90. letech byl také na několik let velvyslancem České republiky v Nizozemsku. Cenu za celoživotní zásluhy o propagaci jména a díla Bohuslava Martinů bude Nadace Bohuslava Martinů udělovat každoročně vždy jedné významné osobnosti. První předání nové ceny se uskuteční v rámci koncertu francouzské hudby, na kterém v Sále Martinů vystoupí klarinetista Orchestre de Paris Philippe Berrod spolu s hobojistkou Janou Kopicovou a dvěma vítězi Pražského jara, fagotistou Janem Hudečkem a klavíristou Ivo Kahánkem. Společně provedou skladby francouzských autorů a Bohuslava Martinů, který byl během svého dlouhodobého pobytu v Paříži francouzskými skladateli silně ovlivněn.


pátek, 07 prosinec 2018 10:06

Štěpánka Pučálková adventně v Drážďanech

Mezzosopranistka Štěpánka Pučálková zatím působí v Semperově opeře v Dráždanech jen pár týdnů, přesto dostala nabídku vystoupit na tradičním adventním koncertě v kostele Frauenkirche. „Když mi krátce po koncertě, na kterém jsem zpívala v Semperoper po boku Rolanda Villazóna, zavolali z televize ZDF, s nadšením jsem nabídku přijala. Vím, že na těchto koncertech hrají a zpívají každoročně jen ty největší hvězdy klasické hudby, že se jejich záznamy obratem vysílají na celoněmeckém televizním kanále a že většina z těchto koncertů pak vychází i na CD a DVD, takže jsem byla nabídkou opravdu poctěna,“ uvedla mladá pěvkyně. Koncert se konal 1. prosince 2018, v monumentálním Frauenkirche vystoupili Staatskapelle Dresden a sbor Saské státní opery, řídil mladý, ale dnes už renomovaný Švýcar Lorenzo Viotti (syn významného operního dirigenta Marcella Viottiho), na housle hrál v Německu populární britský interpret Daniel Hope a pěveckou partnerkou v duetu z Humperdinckovy opery Jeníček a Mařenka byla Štěpánce uznávaná německá sopranistka Hanna-Elisabeth Müller. Televize ZDF právě uveřejnila záznam tohoto koncertu, můžete ho sledovat ZDE.


čtvrtek, 06 prosinec 2018 11:40

Operalia bude v Praze v polovině léta

Národní divadlo upřesnilo termín konání Mezinárodní soutěže Operalia, která se příští rok poprvé v historii bude konat v Praze (Informovali jsme o tom v polovině listopadu, v článku si můžete připomenout historii soutěže i vyjádření ředitelky Opery ND Silvie Hroncové) - Vybraných 40 finalistů z tisícovky přihlášených se utká mezi 21. a 26. červencem v historické budově Národního divadla. Jeho orchestr bude řídit zakladatel soutěže Plácido Domingo. Soutěžící ve věku 18 až 32 let čekají tři kola, která budou přístupná veřejnosti. Z nich se deset nejlepších dostane do velkého finále, kde se rozhodne o vítězích v pěti kategoriích. O budoucích operních hvězdách rozhodne desetičlenná porota složená z uměleckých ředitelů prestižních operních domů, jako jsou například Metropolitní opera v New Yorku, La Scala v Miláně a další. Porotu doplní i jeden Čech, jeho jméno ale zatím není známé. S Plácidem Domingem se Praha navíc setká už příští měsíc. V neděli 27. ledna 2019 bude řídit Orchestr Národního divadla při koncertě tradičně věnovaném Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Od skladatelova narození uplyne ten den 263 let. Při té příležitosti vystoupí čtyři vynikající sólisté – rumunská sopranistka Adela Zaharia, vítězka soutěže Operalia v roce 2017, dále mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, která se stala členkou souboru Semperoper v Drážďanech, tenorista Petr Nekoranec, vítěz Mezinárodní soutěže Francesca Viñase v Barceloně z roku 2017 a nový sólista Opery ve Stuttgartu, a italský basbarytonista Simone Alberghini, vítěz soutěže Operalia v roce 1994 a loňský představitel Dona Giovanniho při hvězdném večeru v Praze.


čtvrtek, 06 prosinec 2018 06:54

Deutsche Grammophon má 120 let

Hudební vydavatelství Deutsche Grammophon dnes slaví 120 let své existence. 6. prosince 1898 ho v Hannoveru založil Emil Berliner a label se tak stal nejstarším gramofonovým vydavatelstvím na světě. Od svého začátku se přitom věnuje pouze klasické hudbě. Deutsche Grammophon vznikl napřed jako malá manufaktura na výrobu desek v červnu 1898, v koutě hannoverské továrny na telefony. Ochrannou značkou byl nahrávající andílek s rydlem, toho pak ale nahradil světoznámý foxteriér se sloganem His Master's Voice a ještě později nápis ve žlutém poli s korunkou stylizovaných tulipánů. Prvním skutečným bestsellerem značky se stala deska nazvaná The Departure of a Troop Ship vydaná v roce 1900. Zachytila lodní sirény, pláč žen a hlavně písničku Home, Sweet Home. Vůbec první smlouvu vydavatelství podepsalo s Fjodorem Šaljapinem, který se zpočátku dokonce obával, že ho nahrávání připraví o hlas. Mezi nejstarší nahrávky patří třeba zpěv posledního kastráta, sopranisty Alessandra Moresciho nebo tenoristy Enrika Carusa. Ve 20. letech se na deskách Deutsche Grammophon objevilo první české jméno - legendární houslista Váša Příhoda. Jediným českým umělcem, se kterým firma uzavřela exkluzivní smlouvu, byl ale dirigent Rafael Kubelík, který pro ni natáčel hlavně po válce. Až o několik desetiletí později se label podobně domluvil s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou. Jinak mimo jiné s vydavatelstvím spolupracovali dirigenti jako sir John Eliot Gardiner, Otto Klemperer, Karl Böhm, Wilhelm Furtwängler nebo Herbert von Karajan a interpreti jako Svjatoslav Richter, Mstislav Rostropovič, Giusepe Sinopoli nebo Plácido Domingo.


středa, 05 prosinec 2018 09:54

Jan Bartoš hraje Vítězslava Nováka

Pianista Jan Bartoš 6. prosince zahraje v Košicích Klavírní koncert Vítězslava Nováka. Zřídka uváděné dílo doslova objevil letos na jaře pražskému publiku, když bylo součástí abonentní koncertní řady Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Za skladbu se Bartoš velkou vahou postavil. Nejde v jeho cítění o hudbu hlučnou a okázalou, ale naopak o hudbu přiměřeně a uměřeně romantickou. Nyní ji nastudoval se Státní filharmonií Košice. Koncert e moll pro klavír a orchestr z roku 1895, Novákova studentská práce, zazní v Domu umění před Čajkovského Třetí symfonií. Košické provedení řídí Yu-An Chang, mladý tchaj-wanský umělec, který se čerstvě stal na dva roky dirigentským asistentem šéfa Andrise Nelsonse u Bostonského symfonického orchestru. Yu-An Chang vyhrál v roce 2016 Mezinárodní soutěž Hudební mládeže v Rumunsku. Do roku 2013 vedl orchestr mladých Youth Sinfonietta of Taipei, roku 2016 se stal hudebním ředitelem a šéfdirigentem Asia Nova Symphony Orchestra.


středa, 05 prosinec 2018 07:22

Závěr roku v Pardubicích

Svátečně naladěný a netradiční program chystá do konce roku Komorní filharmonie Pardubice. Za týden, ve středu 12. prosince přivítá jako hosta Martina Chodúra, vítěze soutěže Česko Slovensko hledá SuperStar. Společně pod taktovkou Marka Štilce nabídnou pásmo vánočních písní, koled a populárních světových melodií. O týden později v úterý 18. prosince zazní Siuta D dur z pera Jeremiah Clarka, koledy a Rybova Česká mše vánoční Hej, mistře! v poloscénickém provedení v režii Tomáše Masáka. Diváky zavede do jesliček, kde se setkají přímo s postavami. Sólo na trubku bude mít Michal Chmelař a koncert povede klavírista a dirigent Zdeněk Klauda, který se v posledních letech výrazně zasluhuje o šíření odkazu Jakuba Jana Ryby a dalších starších českých skladatelů. V poslední den roku pak Komorní filharmonie Pardubice nachystala silvestrovské odpoledne s překvapením. O hudbu prokládanou inteligentním humorem se vedle filharmoniků postarají průvodce pořadem Petr Kadlec a dirigent Marko Ivanović. Všechny koncerty se uskuteční v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích. 


úterý, 04 prosinec 2018 11:35

Koncert Pavla Černocha přeložen na únor

Čtvrteční pražský koncert tenoristy Pavla Černocha se přesouvá na 14. 2. 2019. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK oznámil, že se pěvec rozhodl zcela vyprodaný koncert zrušit po důrazném doporučení lékařů. Na programu byli ohlášeni skladatelé Puccini, Verdi, Bizet, Čajkovskij a Dvořák - árie a scény z oper, které Pavel Černoch aktuálně ztvárňuje na jevištích po celé Evropě. Zakoupené vstupenky s původním datem koncertu 6. 12. 2018 zůstávají v platnosti pro náhradní termín.


úterý, 04 prosinec 2018 10:30

Nadace L. Janáčka ocení Aleše Brisceina

Tenorista Aleš Briscein bude dalším umělcem, který získá Cenu Nadace Leoše Janáčka. Převezme ji zítra na Festivalu Janáček Brno 2018 před inscenací Výlety páně Broučkovy, kterou na přehlídku přiveze pražské Národní divadlo. Na letošním festivalu toto ocenění získali ještě ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil, dirigent Tomáš Hanus a naposledy včera skladatel a klavírista Thomas Adès. Cenu uděluje Nadace Leoše Janáčka za mimořádné interpretační výkony, za péči o šíření díla Leoše Janáčka a za rozvoj kultury v duchu janáčkovských tradic. Tento rok je navíc speciální tím, že se po celém světě připomínalo devadesáté výročí úmrtí skladatele. V minulosti se laureáty ceny stali např. Jiří Bělohlávek, Gabriela Beňačková, Charles Mackerras, Pierre Boulez, Patrice Chéreau, Jiří Kylián, Richard Novák, Libor Pešek, Svatava Přibáňová, David Pountney, Peter Straka, Theodora Straková, Miloš Štědroň, Inez Tuschnerová, John Tyrrell nebo Robert Wilson, z institucí pak Národní divadlo v Brně, Moravské zemské muzeum, Janáčkovo kvarteto, Česká filharmonie a další.


úterý, 04 prosinec 2018 06:41

FOK uvede Haydnovo Stvoření

Haydnovo oratorium Stvoření rozezní v polovině Adventu Smetanovu síň Obecního domu. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK ho uvede se svým hlavním hostujícím dirigentem Jac van Steenem 12. a 13. prosince. Sólových partů se ujmou Marie Fajtová, Aleš Briscein a Roman Janál a vedle nich vystoupí Kühnův smíšený sbor obohacený o chlapecké hlasy z Pueri Gaudentes a dívčí z Dětského pěveckého sboru Radost Praha. Koncert podpoří Dětský fond OSN – UNICEF. Před oběma koncerty proběhne setkání s umělci v salonku „Cukrárna“ Obecního domu. „Dirigovat více Haydnových děl a zároveň pracovat se sborem a pěvci je mým snem. Jsem rád, že se mi v Praze daří jej naplňovat,“ doplňuje Jac van Steen, který patří k nejúspěšnějším holandským dirigentům současnosti. Podařilo se mu navázat spolupráci s významnými orchestry v Holandsku, Velké Británii a Německu, kde po postech šéfdirigenta Norimberského symfonického orchestru a hudebního ředitele Neues Berliner Kammerorchester získal pozici hudebního ředitele německého Národního divadla ve Weimaru. Zároveň je od roku 2002 šéfdirigentem Staatskapelle Weimar a orchestru Musikkollegium Winterthur. Hlavním hostujícím dirigentem FOKu je od sezóny 2013/14.


neděle, 02 prosinec 2018 23:31

Tomáš Hanus dostal doma v Brně medaili

Dirigent Tomáš Hanus převzal v neděli večer v Brně medaili Nadace Leoše Janáčka za šíření jeho hudby. Stalo se tak po představení opery Z mrtvého domu, se kterou pohostinsky vystoupil na festivalu Janáček Brno 2018. Hanus je už třetí sezónu hudebním ředitelem Velšské národní opery v Cardiffu a právě s tímto souborem inscenaci režiséra Davida Pountneyho přivezl. Letos osmačtyřicetiletý Hanus se tak po delší době objevil v rodném městě. Začínal jako houslista, vystudoval u Jiřího Bělohlávka dirigování na JAMU, v roce 1999 se stal vítězem soutěže v Katovicích. Byl u vzniku Pražské komorní filharmonie, působil v Národním divadle v Praze a v Brně, kde byl po dva roky šéfem. David Pountney, v současnosti ředitel Welsh National Opera, oslovil Hanuse, když dirigoval v roce 2014 v Mnichově Janáčkovu Věc Makropulos. Zeptal se ho tehdy, jestli by neměl zájem o práci v Cardiffu. Uskutečnil se tam pak koncert - a Tomáš Hanus měl podle svých slov okamžitě pocit, že našel vynikající těleso a soubor s krásným a zdravým přístupem k práci. Brzy byl jmenován do funkce - na post, který mimo jiné zastávali Janáčkův a Sukův žák Vilém Tauský (1951–1956) a britsko-australský znalec a příznivec české hudby.Sir Charles Mackerras (1987–1992). Janáčkova poslední opera zazněla nyní v Brně z nové kritické notové edice připravené britským muzikologem Johnem Tyrrellem (1942-2018). Na festivalu byl také pokřtěn český překlad jeho janáčkovské monografie.


neděle, 02 prosinec 2018 16:47

BERG uzavře sezónu

Koncert s více než třicítkou tanečníků všech generací, dvěma skvělými sólisty a monumentální výstavou, jedna česká a jedna světová premiéra, to je závěr letošní sezóny Orchestru BERG. Večer s názvem QUO VADIS? začíná v pondělí 3. prosince v půl osmé večer v Malé dvoraně Veletržního paláce v Praze a doplní ho i výstava Zázračný obraz Kathariny Grosse, která bude přístupná hodinu před koncertem. V české premiéře zazní Konstellationer – koncert pro 12 sólových smyčců, kterou napsal v roce 1958 dánský skladatel Per Nørgård. Odklonil se v ní od tradičního rozdělení smyčců na pět skupin a vypsal hudbu pro každého z 12 hudebníků zvlášť. Ve světové premiéře bude následovat skladba Eclipse Martina Klusáka, která vychází z konceptu z roku 2009, který vytvořil „do šuplíku“ poté, co poprvé slyšel skladbu Tabula rasa Arvo Pärta. A právě ta pak celý program uzavře. Účinkovat vedle tří desítek tanečníků v choreografii Mirky Eliášové budou houslistka Jana Kubánková a violista Ilia Chernoklinov. Orchestr BERG tradičně povede Peter Vrábel. Příští sezónu těleso zahájí 11. března 2019 v Divadle Archa a nechá se inspirovat Frankem Zappou. Ve světové premiéře zazní skladba Michala Nejtka, výběr ze Zappovy Ali N. Askin a dvě české premiéry, Try Andrew Normana a Zapp’art Régise Campa.


neděle, 02 prosinec 2018 06:54

Skladatelská soutěž festivalu J.J.Ryby

Festival Jakuba Jana Ryby vyhlásil skladatelskou soutěž v oboru: Liturgické vokální nebo vokálně-instrumentální skladby. Zúčastnit se mohou autoři bez věkového omezení, každý ale může přihlásit pouze jednu skladbu. Zadání je dílo do dvaceti minut a na texty Vidi Aquam, Veni Creator Spiritus nebo Magnificat. Vyhlášení vítězů proběhne na Závěrečném koncertu Festivalu Jakuba Jana Ryby v Praze 20. června příštího roku. Vítěz získá koncertní uvedení díla na Festivalu Jakuba Jana Ryby v roce 2020 a pořízení audiovizuálního záznamu z tohoto provedení v profesionální kvalitě, garantované provedení na českých kůrech a vydání tiskem, vydání tiskem. Skladby bude hodnotit porota, ve které zasednou Petr Kolař - varhaník, ředitel chrámové hudby, sbormistr a pedagog, Josef Kšica - varhaník, ředitel chrámové hudby, sbormistr, skladatel, Miroslav Kubička - skladatel a pedagog, Vladimír Roubal - varhaník, ředitel chrámové hudby, sbormistr a skladatel a Miloš Orson Štědroň - skladatel, klavírista, muzikolog, libretista a pedagog. 


sobota, 01 prosinec 2018 12:41

Maria Callas - 95 let

Přesně za pět let si budeme připomínat sté výročí narození Marie Callasové. Uctívané operní divy, již za života legendy. Narodila se 2. prosince 1923 v New Yorku, její život se uzavřel předčasně, v Paříži 16. září 1977. Studovala v Aténách. Její hvězdnou pěveckou kariéru odstartovala v roce 1947 Ponchielliho Gioconda ve veronské Aréně, kde debutovala čtyřiadvacetiletá sopranistka s naprosto mimořádným úspěchem. V roce 1951 vystoupila poprvé v milánské Scale, o šest let později v newyorské Metropolitní opeře. Zpívala Pucciniho i Wagnera, ale především se její zásluhou do operních domů a pěveckého repertoáru vrátili autoři belcanta Bellini, Donizetti a Rossini a později i další. Sebevědomá, nedostižná profesionálka žila pro hudbu a hudba jí dávala život. K tomu jejímu patřily i aféry a skandály, daň za slávu a popularitu. Setkání s pěveckým uměním fenomenální řecko-americké operní pěvkyně 2. poloviny 20. století nabízí o tomto víkendu i Český rozhlas D-dur.


sobota, 01 prosinec 2018 06:58

Mladý klavír na konzervatoři

Dnes se koná Mladý klavír Pražské konzervatoře, tradiční mezinárodní soutěžní přehlídka laureátů klavírních soutěží od 12 do 18 let. Jako vždy je umístěn do Koncertního sálu Pražské konzervatoře Na Rejdišti, kde je koncertní klavír Steinway. Program je rozdělený do několika bloků s přesným časovým vymezením, začíná v 10 hodin dopoledne, končí kolem sedmé hodiny večer a vstup je zdarma. Mladý klavír se koná už potřinácté. Letos vystoupí celkem 17 klavíristů ze šesti zemí, nositelů laureátských titulů z mnoha soutěží. Předsedou poroty je klavírista a pedagog prof. Avedis Kouyoumdjian z Rakouska a jejími členy jsou Ivo Kahánek, Petr Jiříkovský, Milan Langer a Jan Simon


pátek, 30 listopad 2018 06:25

FOK uvede bachovský recitál Angely Hewitt

Příští sobotu vystoupí v Praze Angela Hewitt, vyhlášená kanadská interpretka díla Johanna Sebastiana Bacha. 8. prosince ve Dvořákově síni Rudolfina přednese výběr z Bachových Partit. Koncert se koná v rámci cyklu FOK Světová klavírní tvorba. Šest technicky velmi náročných suit Bach napřed pojmenoval Klavírní cvičení a až později označil jako Partity, postupně je napsal a publikoval mezi lety 1725 a 1730. Na titulní straně první vydané Partity údajně stálo: „Složeno pro milovníky hudby, kteří chtějí osvěžit svého ducha.“ V roce 1731 byly vydány souborně pod názvem Opus 1. Originál se ale nedochoval. Bachovské nahrávky Angely Hewitt patří mezi nejvyhledávanější a získala za ně četná ocenění. Před dvěma lety zahájila svůj projekt s názvem „Bachovská Odyssea“. Pod tímto názvem se skrývá dvanáct recitálů, které budou probíhat do roku 2020. V rámci nich Angela Hewitt postupně uvede kompletní dílo pro klávesové nástroje Johanna Sebastiana Bacha. 


čtvrtek, 29 listopad 2018 20:09

Soňa Červená adventně z Bible

Jsou jí 93 roky, v půlce prosince vystoupí na dvou vánočních koncertech v pražském Foru Karlín, kde bude recitovat z Bible, v lednu získá cenu klasické hudby Classic Prague Awards za celoživotní přínos, ale o Vánocích vypne telefon a chce si užívat samoty a soukromí - tak by se daly shrnout nadcházející týdny pěvkyně Soni Červené. Vánoční koncerty proběhnou 17. a 18. prosince. Vystoupí na nich sopranistka Simona Houda-Šaturová, klavírista Marek Kozák, tenorista Jaroslav Březina, basista Roman Vocel a Kühnův dětský sbor. V jejich podání zazní díla Wolfganga Amadea Mozarta, Ernöho Dohnányiho a Luboše Fišera. Orchestr a Sbor Státní opery se představí pod vedením dirigenta Andrease Sebastiana Weisera a sbormistra Adolfa Melichara. Soňa Červená bude účinkovat ve Fišerově úpravě českých vánočních koled pro recitátora, soprán, tenor a baryton sólo, smíšený a dětský sbor a orchestr. "Slovo má stejnou hodnotu jako hudba, ani jedno se nesmí šidit, k tomu mě nabádal můj otec Jiří Červený. Dbala jsem na to jak v operním zpěvu, tak v překladech. Melodram, tedy mluvené slovo k hudbě, je speciální obor, který mám ráda. Proto se do Fora Karlín těším, myslím, že pásmo koled Luboše Fišera bude v tom velkém prostoru doopravdy svátečně vánoční," vzkázala médiím. KlasikaPlus se se Soňou Červenou dnes sešla osobně - celý rozhovor o tom, jak bude trávit Vánoce, co říká současným operním inscenacím, za kterými neváhá jezdit přes celou republiku, nebo o tom, co ve své dlouhé kariéře zpívala nejraději, přineseme už brzy na našem portálu. Slavná mezzosopranistka v 60. letech emigrovala za dramatických okolností z totalitního Československa a po roce 1989 se vrátila zpět. Zpívala v nejvýznamnějších operních domech, v San Francisku strávila rekordních 11 sezon. Mimořádné výkony podávala v operách Richarda Wagnera a Leoše Janáčka, její nejslavnější rolí byla ale Bizetova Carmen. V inscenaci dirigenta Herberta Kegela zpívala na předních světových scénách více než stopadesátkrát. V roce 2004 obdržela jako zvláštní cenu kolegia cenu Thálie, v roce 2011 z rukou ministra kultury medaili Artis Bohemiae Amicis a 28. října 2013 ji prezident Miloš Zeman vyznamenal medailí Za zásluhy. U příležitosti jejích devadesátin ji v roce 2015 tehdejší ministr kultury Daniel Herman udělil titul Dáma české kultury. Letos v červnu získala Soňa Červená osvědčení o pojmenování planetky č. 26897, která nese její jméno. Spolu se sbormistrem Josefem Pančíkem převezme na slavnostním večeru 19. ledna 2019 ve Smetanově síni pražského Obecního domu Cenu klasické hudby Classic Prague Awards za rok 2018 v kategorii za celoživotní přínos. "Když jsem dostala ten úžasný dar, že po mě byla pojmenovaná planetka, řekla jsem si, že je stopa, po které jsem toužila a už nechci žádná vyznamenání. Ale co mám dělat, já se na předávání Classic Prague Awards do Obecního domu těším a přijdu osobně," prohlásila s úsměvem.


čtvrtek, 29 listopad 2018 07:13

Soutěž Musica nova má vítěze

Společnost pro elektroakustickou hudbu uspořádala mezinárodní kompoziční soutěž Musica nova 2018. Koncert vítězů 27. ročníku se uskuteční 14. prosince v Divadle Inspirace v sídle HAMU. V kategorii čistě studiové zvukové tvorby zvítězil Řek Epa Fassianos se skladbou Chromatocosmos. V kategorii pro live elektroniku nebo nástroje/hlasy a elektroniku se jako první umístil skladatel z Nového Zélandu John Young se skladbou Magnetic Resonance. V české kategorii vyhrál rezident v ČR Yuk Bun Wan se skladbou Seascape, čestná ocenění získali Jiří Suchánek s Movements a Petr Wajsar s Generative Ambient. Učastnilo se 68 skladeb autorů z 26 zemí. Nejvíce jich bylo z Česka, Itálie, USA a Německa, ale například z Iránu nebo Izraele i z Jižní Ameriky a Asie. O výsledcích rozhodla mezinárodní porota soutěže vedená Rudolfem Růžičkou. Byli v ní Lenka Dohnalová, Rainer Buerck, Juraj Ďuriš, Pavel Kopecký a Peter Nelson. Soutěž je zaměřena na tzv. sonic art, ve kterém se koncentrují jak skladatelské, tak technologické dovednosti. Hodnotí se především kreativita. Soutěž se uskutečnila ve spolupráci s Akademií múzických umění, Institutem moderní hudby a Institutem umění-Divadelním ústavem. Letos se pátým rokem hodnotilo také přidružené kolo nové soutěže České ucho, určené pro nejmladší ve věku osmi až dvaceti let.


středa, 28 listopad 2018 13:25

FOK zařadil koncert tenoristy Černocha

Gala koncert tenoristy Pavla Černocha, který pořádá ve čtvrtek 6 prosince v Obecním domě Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, je už nyní vyprodán. Na programu jsou Puccini, Verdi, Bizet, Čajkovskij a Dvořák. Zazní tak árie a scény z oper, které pěvec aktuálně ztvárňuje na jevištích po celé Evropě. Dirigovat bude Jaroslav Kyzlink, hostem je sopranistka Jana Šrejma Kačírková. Debutem ve Vídeňské státní opeře byl pro Pavla Černocha okamžik, kdy nahradil Rolanda Villazóna v roli Lenského v inscenaci Čajkovského Evžena Oněgina. Spolu s ním byli tehdy na scéně světoví pěvci jako Mariusz Kwiecień, který zpíval Oněgina, nebo Ferruccio Furlanetto v roli Gremina. Ale Pavel Černoch, jeden z nejúspěšnějších českých pěvců současnosti, má za sebou již také hostování v milánské Scale a před sebou účinkování v Metropolitní opeře v New Yorku a v londýnské Covent Garden. Česká televize pořídí z pražského recitálu záznam.


středa, 28 listopad 2018 07:14

Plachetka debutoval v Paříži

Adam Plachetka má dnes v Palais Garnier další představení Rossiniho Popelky. Jde o jeho debut v Opéra national de Paris. Ve francouzské metropoli se dílo dává od 23. listopadu do 26. prosince a mladý český basbarytonista je v něm obsazen jako Alidoro. Čeká ho ještě desítka večerů. V ženských rolích jsou Marianne Crebassa, Chiara Skerath a Isabelle Druet. Jako Don Ramiro je v Paříži přítomen Lawrence Brownlee, Dandiniho zpívá Florian Sempey a Donem Magnifico je Alessandro Corbelli. Popelku nastudoval dirigent Evelino Pidò, režii měl Guillaume Gallienne. Ve Vídeňské státní opeře, kde je členem souboru, účinkoval Plachetka v listopadu jako Chorébe v nové produkci Berliozových Trójanů. Po Novém roce se pěvec vrátí do Vídně jako Figaro v Rossiniho Lazebníkovi sevillském, jako Dulcamara v Donizettiho Nápoji lásky a Leporello v Mozartově Donu Giovannim. Ve stejné roli se opět objeví i v Metropolitní opeře v New Yorku. Sezónu pak uzavře v Praze jako hrabě Almaviva v Mozartově Figarově svatbě a král Vladislav ve Smetanově Daliborovi.


úterý, 27 listopad 2018 09:31

Classic Prague Awards pro Červenou a Pančíka

Operní pěvkyně Soňa Červená a český sbormistr Josef Pančík získají cenu klasické hudby Classic Prague Awards za celoživotní přínos. I v ostatních kategoriích ale můžeme očekávat známá jména. Porota sice ještě neoznámila kompletní seznam laureátů všech dvanácti kategorií, ale už teď předeslala, že například talentem roku se mohou stát houslistka Olga Šroubková (laureátka Soutěže B. Martinů a letos také houslové soutěže Isaaca Sterna v Šanghaji - můžete si připomenout v RozhovoruPlus), klavírista Lukáš Klánský a houslista Milan Al-Ashhab (vítěz prestižní soutěže Fritze Kreislera ve Vídni a soutěže New Yorku - i s ním jsme přinesli RozhovorPlus). Slavnostní vyhlášení třetího ročníku Classic Prague Awards proběhne 19. ledna ve Smetanově síni Obecního domu, bude ho přenášet Česká televize a vystoupí na něm Filharmonie Hradec Králové pod taktovkou dirigenta Petra Vronského, houslista Jan Mráček a čtveřice talentovaných dětských hudebníků. Porotu stejně jako loni tvoří sopranistka Gabriela Beňačková, houslista Václav Hudeček, klarinetista a pedagog Jiří Hlaváč, klavírista a pedagog Ivan Klánský a skladatel Ondřej Soukup. V prvním ročníku získala cenu za celoživotní přínos cembalistka Zuzana Růžičková, talentem roku se stala hornistka Kateřina Javůrková a laureátem ceny za propagaci české hudby v zahraničí se stal britský dirigent sir John Eliot Gardiner. Letos se laureátem ceny za celoživotní přínos stal dirigent Libor Pešek, talentem roku tenorista Petr Nekoranec a oceněným za propagaci české hudby v zahraničí se stal britský muzikolog a odborník na českou operu John Tyrrell. V dalších kategoriích uspěli Ivo Kahánek (Sólistický výkon), Česká filharmonie (Orchestrální výkon), Kateřina Kněžíková a Kateřina Englichová (Komorní výkon), Sbor Národního divadla, Sbor Státní opery a Kühnův dětský sbor (Vokální výkon), Petr Nouzovský a Plzeňská filharmonie s dirigentem Tomášem Braunerem (Nahrávka roku- Bohuslav Martinů: Kompletní dílo pro violoncello a orchestr) a Clarinet Factory (Crossover). Ocenění v soutěžní kategorii Soudobá kompozice letos nebylo uděleno.


úterý, 27 listopad 2018 06:43

Opera Aloise Háby oceněna Divadelními novinami

Za svůj tvůrčí vrchol považoval Alois Hába šestinotónovou operu Přijď království Tvé. A Divadelní noviny za její letošní nastudování ocenily její tvůrce v Ostravě - první cenu v kategorii Hudební divadlo získali Jiří Nekvasil za režii a Bruno Ferrandis za hudební nastudování. Historicky první světovou premiéru uvedlo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava v Divadle Jiřího Myrona 24. června letošního roku. Alois Hába, jedna z nejvýraznějších postav české meziválečné hudební avantgardy, se totiž jejího uvedení nakonec nedočkal. Operu dokončil v roce 1942, kdy bylo pomyšlení na její provedení vyloučeno, a po druhé světové válce se pak stal překážkou námět ovlivněný antroposofickým učením Rudolfa Steinera, ve kterém ideologie socialistického realismu spatřovala nebezpečnou ezoteriku. Myšlenkovým vyzněním je sociální spravedlnost, svobodné myšlení a protiválečný postoj. Libreto autor napsal spolu s režisérem Ferdinandem Pujmanem. Přijď království Tvé je jediná opera v dějinách hudby napsaná v šestinotónovém systému. Poprvé byla provedena s velkým odstupem až teď, po 74 letech od jejího dokončení, a to v poloscénickém provedení v Ostravě v rámci prvního ročníku festivalu Dny nové opery Ostrava. V premiérovém obsazení vystoupili mimo jiné Michaela Šrůmová, Kamila Mazalová, Marek Olbrzymek, Juraj Nociar, Josef Moravec, Vojtěch Šembera, Josef Škarka nebo David Nykl


pondělí, 26 listopad 2018 07:46

Jihokorejci ve Zlíně

Do Zlína zítra zavítá po účinkování v Praze na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného prvotřídní jihokorejský rozhlasový symfonický orchestr KBS Symphony Orchestra ze Soulu. Ve své domovině patří mezi nejstarší symfonická uskupení, jeho historie sahá do roku 1956, kdy byl založen při veřejnoprávní instituci Korean Broadcasting System. Uvede orchestrální předehru Antonína Dvořáka zvanou Karneval a v závěru večera v pořadí pátou symfonii Petra Iljiče Čajkovského. Obě díla budou lemovat jednu z nejkrásnějších a současně technicky nejnáročnějších kompozic určených pro sólový klavír a orchestr, Rachmaninovův 3. klavírní koncert. Provede ho korejský pianista Yekwon Sunwoo. I přes svůj mladý věk už dosáhl pozoruhodných úspěchů: v jeho bohaté sbírce titulů vyniká hlavně vítězství v proslulé Van Cliburnově soutěži v USA v roce 2017. Večer bude řídit hlavní dirigent KBS Symphony Orchestra Yoel Levi, který na této pozici působí od roku 2014.


neděle, 25 listopad 2018 11:23

Brnem rezonuje Janáček, přinesl medaili ostravské opeře

Přehlídka kompletního scénického díla Leoše Janáčka v Brně dnes pokračuje se souborem Vlámské opery. Na festivalu Janáček Brno uvede Věc Makropulos - futuristickou inscenaci z roku 2016, kterou režíroval Maďar Kornél Mundruczó, jinak především filmař, jehož snímky sbírají ocenění na předních světových festivalech. Hudebního nastudování se ujal jeden z nejuznávanějších českých dirigentů Tomáš Netopil. Janáček napsal operu Věc Makropulos na motivy stejnojmenné hry Karla Čapka. Text zkrátil a stejně jako v Příhodách lišky Bystroušky změnil oproti předloze konec. V opeře na rozdíl od hry umírá Elina Makropulos smířena se sebou i s Bohem. Dnešní vlámská Věc Makropulos je jedním z vrcholů bienále věnovaného tvorbě Leoše Janáčka, skladatele, který spojil většinu své umělecké dráhy s Brnem. Festival Janáček Brno letos začal slavnostním otevřením zrekonstruovaného Janáčkova divadla a premiérou Lišky Bystroušky v režii Jiřího Heřmana, o které jsme psali v ReflexiPlus Aby lidé o mně a o tobě nepsali v novinách. Festival také už koncertně uvedl např. Janáčkovu vůbec první operu Šárka, Počátek románu nebo Káťu Kabanovou v režii Roberta Carsena. Včera pak s velkým úspěchem ostravskou inscenaci opery Osud v režii Jiřího Nekvasila (ReflexiPlus chystáme). Národní divadlo moravskoslezské zároveň obdrželo medaili od Nadace Leoše Janáčka za to, že se uvedením Osudu stalo po brněnském celosvětově druhým divadlem, které uvedlo všechny Janáčkovy opery. Příští víkend bude na programu mimo jiné scénická verze písňového cyklu Zápisník zmizelého rozšířená o hudební vklad belgické skladatelky Annelies Van Parys v podání belgického souboru Muziektheater TransparantJejí pastorkyňa v podání poznaňského souboru z Teatr Wielki nebo Janáčkova devátá a poslední opera Z mrtvého domu v nastudování Velšské národní opery a dirigenta Tomáše Hanuse, v režii Davida Pountneyho. Toto provedení navíc bude mimořádným příspěvkem k festivalu, protože představí novou kritickou edici prof. Johna Tyrrella rekonstruující dílo co nejblíže podobě, jakou zřejmě Janáček zamýšlel a nikdy neměl možnost dokončit. Přehlídku pak 5. prosince slavnostně zakončí Výlety páně Broučkovy, jediná Janáčkova opera, která měla premiéru v Praze; do Brna ji přiveze pražské Národní divadlo. Šestý ročník festivalu Janáček Brno tak letos kromě ostatního programu uvede všech devět oper samorostlého mistra. 


neděle, 25 listopad 2018 09:08

Vítězové interpretační soutěže Nadace Bohuslava Martinů

V Sále Martinů na Hudební a taneční fakultě AMU vystoupí dnes večer laureáti interpretační soutěže Nadace Bohuslava Martinů. Konala se v oborech housle a komorní soubory s klavírem. Vítězi jsou Eva Zrostlíková Schäferová, studentka HAMU u Ivana Štrause, a Trio Incendio, které tvoří studenti Karolína Františová, Vilém Petras, Filip Zaykov. Trio pracuje na HAMU pod vedením Ivo Kahánka. Získalo také Cenu za nejlepší interpretaci díla Bohuslava Martinů a Cenu Přemysla Pražáka. Jako druhé se umístilo ERRAI Trio (Marie-Anna Myšíková, Patrik Sedlář, Anna Boiprav). Cenu za nejlepší interpretaci díla Viktora Kalabise získalo  Trio Merlot (Nikola Valentová, Martina Bártová, Štěpán Křováček). Čestné uznání obdrželo v soutěži Empé Trio (Markéta Sinkulová, Markéta Dominikusová, Petr Špaček), Česko-slovenské klavírní/é trio (Adam Stráňavský, Liliana Dulanska Violin, Jan Nečaský) a Trio Merlot. V houslové kategorii je druhá Ludmila Pavlová, na třetím místě skončila Liliana Dulanská. Čestné uznání získali Marie Hasoňová a Patrik Sedlář. Cena za nejlepší interpretaci díla Bohuslava Martinů a Cena Jaroslava a Zorky Zichových patří Evě Schäferové a Ludmile Pavlové. V roce 2018 se do soutěže přihlásilo dvacet mladých houslistů a osm komorních souborů s klavírem. V pátek a v sobotu se nakonec utkalo pět klavírních trií a deset houslistů a houslistek, posluchačů českých a slovenských hudebních univerzit. Soutěž je určena pouze pro kandidáty z České a Slovenské republiky a pro zahraniční studenty studující v České republice. Interpretační soutěž akcentující dílo Bohuslava Martinů takto pomáhá nadaným studentům vstoupit do koncertního života už od roku 1996. Dnešní koncert vítězů je součástí programu festivalu Dny Bohuslava Martinů. Rozhovory s vítězi přinášíme v článcích Schäferová vyhrála s Martinů. Soutěžila v domácím prostředí HAMU a Trio vyhrálo s Martinů. Snažilo se nemyslet na to, že soupeřem jsou kamarádi.


neděle, 25 listopad 2018 07:09

Meditace PKF o východním bloku

Autoři východního bloku 80. a počátku 90. let minulého století - Górecki, Pärt, Parsch a Berger – to je další dramaturgicky zajímavý večer z cyklu Krása dneška, který pořádá PKF – Prague Philharmonia. Koná se zítra 26. listopadu v Českém muzeu hudby, PKF na něm zahraje v menším obsazení a diváky zavede do doby politických zvratů a rodících se demokracií. Spirituální náladu večera můžou charakterizovat slova Arvo Pärta: „Před vzkříšením se musí zemřít. Předtím, než se něco řekne, nemělo by se říkat nic.“ Pro umocnění atmosféry se také část hlediště promění v meditační, odpočinkovou zónu s lehátky, houpačkami, pohovkami či slunečníky. Hosty večera budou historik Petr Blažek a dirigent Pavel Šnajdr. Jako sólisté vystoupí koncertní mistr PKF Jan Fišer a klavírista Daniel Wiesner. Úvodem zazní dílo přímo inspirované událostmi 17. listopadu 1989 – Soft November Music pro sólový klavír slovenského skladatele polského původu Romana Bergera. Od Henryka Góreckého to bude Kleines Requiem für eine Polka, která se vedle jeho Třetí symfonie zařadila mezi skladatelova nejhranější díla s jedním z nejobdivovanějších hudebních motivů v celé jeho tvorbě, od Arvo Pärta slavná skladba Fratres (Bratři) ve verzi pro housle a klavír a od Arnošta Parsche Tichá krajina pro bicí nástroje a ansámbl.


sobota, 24 listopad 2018 14:32

Věčná naděje s Haasem a Veverkou

Poslední z letošních koncertů dnes nabídne hudební festival Věčná naděje: Gustav Mahler a terezínští skladatelé. V Rezidenci primátora hl. m. Prahy vystoupí od půl sedmé hobojista Vilém Veverka. Zahraje skladby Benjamina Brittena, Antala Dorátiho, Jana Klusáka a samozřejmě Pavla Haase. Koncerty tohoto nového cyklu probíhají v Praze a v Terezíně a věnují se česko-německo-židovské hudební kultuře ve středoevropském kontextu s důrazem na tvorbu Gustava Mahlera, terezínských autorů a jejich současníků. "Je to velké téma, má silný emocionální náboj, je to hudba, která po 80 letech pořád nachází své posluchače," řekl muzikolog Lubomír Spurný, který se podílel na dramaturgii festivalu. Srpnový zahajovací koncert v Rudolfinu byl věnován Viktoru Ullmannovi, od jehož narození letos uplynulo 120 let. Festival Věčná naděje spolupracuje s Institutem terezínských skladatelů. Toto centrem zkoumá, dokumentuje a popularizuje tvůrce, kteří byli věznění za druhé světové války a často nepřežili. Jako hlavní úkol si institut stanovil sestavení souhrnné edice děl všech terezínských skladatelů.


sobota, 24 listopad 2018 10:40

Klan Klánských v Rudolfinu

Sedmdesátiny včera oslavil se svým publikem Ivan Klánský, klavírní virtuos a děkan Hudební a taneční fakulty pražské AMU. Narozeniny měl sice už v květnu, ale teprve na včerejší večer naplánoval svůj recitál v Rudolfinu, kde spolu s ním vystoupili i čtyři jeho synové – klavírista Lukáš, violoncellista Adam, basbarytonista Daniel a Vladimír, houslista a zároveň člen souboru Epoque Quartet, který na včerejším koncertě také účinkoval. Zazněla díla Antonína Dvořáka, Rondo Op. 94, klavírní kvintet A dur, Cigánské melodie a výběr ze Slovanských tanců, poslední větu z Dvořákovy sonatiny pak jako přídavek s otcem zahrála houslistka Klára. Profesor Ivan Klánský absolvoval konzervatoř u Valentiny Kameníkové a HAMU u Františka Raucha a sám je dnes úspěšným pedagogem, z jehož třídy vyšli například vítězové soutěže Pražského jara Martin Kasík nebo Ivo Kahánek. Letos na jaře získal Granátovou hvězdu za mimořádný přínos českému kulturnímu dědictví od Bohemian Heritage Fund a loni Cenu Antonína Dvořáka udělovanou Akademií klasické hudby za mimořádné umělecké počiny a popularizaci české klasické hudby. Ivan Klánský má celkem šest dětí, hudbě se věnuje i dcera Klára, pouze prvorozený syn Michal, kterého prý jediného do hudby nutili, pak hudby nechal. Mezi českými hudebníky je známý i svou fenomenální pamětí na jízdní řády a schopností nacházet nejvýhodnější spojení po celém světě, s úsměvem dodává, že má takovou cestovní kancelář pro hudebníky.


pátek, 23 listopad 2018 19:37

V neděli zahrají laureáti Soutěže B. Martinů

Soutěž Nadace Bohuslava Martinů se letos koná v oborech housle a komorní soubory s klavírem. Její laureáti budou známi už v neděli 25. 11. a vystoupí večer na koncertě vítězů v Sále Martinů na Hudební fakultě AMU. Soutěžit přijeli posluchači českých a slovenských hudebních univerzit. Interpretační soutěž akcentující dílo Bohuslava Martinů takto pomáhá nadaným studentům vstoupit do koncertního života už od roku 1996. Mezi úspěšné účastníky minulých ročníků patří například houslista Roman Patočka, violoncellisté Václav Petr Tomáš Jamník, houslistka Olga Šroubková nebo klarinetistka Anna Paulová, všichni už dnes známí profesionální umělci. Garanty jednotlivých kategorií jsou tradičně zkušení a významní interpreti. V kategorii housle je to v tomto ročníku profesor HAMU Ivan Štraus, v kategorii komorních souborů s klavírem děkan HAMU Ivan Klánský. Nedělní koncert vítězů je součástí 24. ročníku festivalu Dny Bohuslava Martinů, který do 19. prosince nabídne například koncerty Kühnova dětského sboru, Ivo Kahánka nebo vítězek předešlých ročníků Soutěže Nadace Bohuslava Martinů sopranistky Zdislavy Bočkové a Anny Paulové. Na festivalu se objeví rovněž violoncellista Petr Nouzovský s Plzeňskou filharmonií, Wihanovo kvarteto, Guarneri trio a Severočeská filharmonie Teplice. Dramaturgie přehlídky představuje dílo českého klasika v konfrontaci s jeho vrstevníky a nástupci. V rámci vlastních abonentních koncertů se do programu připojí Český spolek pro komorní hudbu a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Česká filharmonie chystá na závěr Dnů Bohuslava Martinů skladatelův 1. houslový koncert, Dvořákovo Te Deum, Honeggerovu Vánoční kantátu a v premiéře skladbu Vzkříšení světla a naděje od Jiřího Gemrota


pátek, 23 listopad 2018 10:40

Rezidence ČF ve vídeňském Musikvereinu - česká hudba a Mahler

Česká filharmonie má před sebou tři koncerty ve Vídni. Uzavře tak sérii podzimních zahraničních vystoupení ke stému výročí vzniku Československé republiky. V sobotu, v pondělí a v úterý v rakouské metropoli hraje hudbu českých autorů a Gustava Mahlera. Rezidenci České filharmonie v sále Musikverein otevře při prvním z koncertů skladba Double od Luboše Fišera, následují orchestrální části ze Smetanovy Prodané nevěsty, Saint-Saënsův Violoncellový koncert se sólistou Gautierem Capuçonem a pak Novosvětská symfonie od Antonína Dvořáka, který v roce 1896 řídil první koncert orchestru. Další dva koncerty jsou věnovány Mahlerově 2. symfonii zvané Vzkříšení. Mimořádně nezazní s Pražským filharmonickým sborem, ale se sborem Wiener Singverein. Sólistky jsou stejné jako v Praze a v newyorské Carnegie Hall - Christiane Karg a Elisabeth Kulman. Po návratu do Prahy orchestr dílo nahraje pro připravovaný komplet Mahlerových symfonií. Inaugurační turné šéfdirigenta Semjona Byčkova zavedlo orchestr v minulých týdnech do Bratislavy, do Londýna a pak do New Yorku, Washingtonu, Chicaga, San Francisca a dalších pěti amerických měst. Na jaře 2019 spolu pojedou mimo jiné do sálu Labské filharmonie v Hamburku. S dirigentem Petrem Altrichterem pak budou hostovat v Číně a na Tchaj-wanu a v červenci pod taktovkou Tomáše Netopila v Německu v Bad Kissingen.


pátek, 23 listopad 2018 07:07

Ensemble Terrible tradičně soudobě

Soudobá hudba a moderní prostor – to je spojení, které přinese dnešní koncert souboru Ensemble Terrible ve Venuši ve Švehlovce. Těleso se specializuje na hudbu mladých autorů. Zazní skladby talentovaných autorů Hudební a taneční fakulty AMU. Představí se tak současní vedoucí souboru Ensemble Terrible Jan Rösner a Petr Hora nebo skladatelka Soňa Vetchá, která je v prvním ročníku doktorského studia v oboru skladba a získala 1.cenu v mezinárodní skladatelské soutěži Generace za skladbu Trhliny v časoprostoru. Také Patrik Kako, rodák z Bratislavy, jeho díla zazněla například na Festivalu AsynChronie nebo v rámci projektu Hudba Európy v Sofii. Dál skladba November 2017 Anny Vtípilové, kde je základem výběr šesti tónů, a Simulacrum, kterou napsala Daria Pavlotskaya.


čtvrtek, 22 listopad 2018 09:27

Festival Firkušného – šestý ročník, šest koncertů

Klavírní festival Rudolfa Firkušného, jehož pořadatelem je Pražské jaro, otvírá dnes sólové vystoupení Montyho Alexandera, jedné z legend jazzového piana. V týdnu od nadcházející soboty do další neděle potom program nabídne pět dalších jmen, pět večerů klasické hudby… Jazz je novým žánrovým zpestřením dosavadní nabídky festivalu nesoucího jméno legendárního českého exilového pianisty. Čtyřiasedmdesátiletý Monty Alexander, v Čechách vystupující poprvé, je jazzmanem brilantní techniky a strhujícího swingového projevu, s přesahem až do světa pop music. Jeho jedinečný hráčský styl vyšel ze znalosti nahrávek jazzových legend, jazzových a rhythm‑and‑bluesových pořadů amerických rádií i žánrů svého času populárních na ulicích jeho rodné Jamajky. Od šedesátých let žije v USA. Jeho první album se jmenovalo Alexander the Great. Jeho současný repertoár je harmonickou koexistencí vlastních skladeb, originálních úprav jazzových standardů, muzikálových evergreenů, blues, gospelu, bebopu, calypsa, reggae...V sobotu v Praze vystoupí portugalský klavírista polsko‑maďarského původu Piotr Anderszewski. Jeho recitál má soustředěný program – obsáhlý výběr z Bachova Dobře temperovaného klavíru a v druhé polovině Beethovenových 33 variací na Diabelliho valčík, skladbu, s níž se mimořádně proslavil… Grigorije Sokolova, který hostuje v Praze 27. listopadu, považují mnozí za antihvězdu, současně však za jednoho z nejlepších žijících klavíristů. Zásadně nenatáčí ve studiu a nedává prý rozhovory. Zahraje Beethovena a Schuberta…  O dva dny později má v Rudolfinu koncert Miroslav Sekera, jediný český klavírista na letošním ročníku. Portál KlasikaPlus s ním přinesl rozhovor Miluji autory 19. století. Sekera zahraje širší výběr od Scarlattiho přes Beethovena a Schumanna po Smetanu a Debussyho…. Posledním recitálem v programu je 2. prosince vystoupení Brita Paula Lewise, který chystá Haydna, Beethovena a Brahmse… Už 25. listopadu se však uskuteční jediný orchestrální koncert festivalu – Koncert č. 3 Sergeje Rachmaninova zahraje čerstvý vítěz slavné Van Cliburnovy soutěže Yekwon Sunwoo. Doprovází ho Orchestr Korejského rozhlasu (KBS) s izraelským dirigentem Yoelem Levim.


čtvrtek, 22 listopad 2018 07:59

(Ne)tradiční Vánoce Janáčkovy filharmonie

Hned dvě mše chystá na svůj vánoční koncert Janáčkova filharmonie Ostrava. 18. prosince tak zazní vedle tradiční České mše vánoční Jakuba Jana Ryby ještě valašská Čuj, Miko, čuj! barokního skladatele Josefa Schreiera. Tato pastorální mše vychází z valašského lidového prostředí a patří k nejvýznamnějším dílům kantorské hudby na Moravě v 18. století. Uvádí se též jako Missa Pastoralis in C boemica nebo "Moravská mše vánoční" a je v podstatě sledem pastorel a drobných scének s pastýřskými náměty. Melodika i rytmika vychází z moravské lidové hudby ve starých tóninách období pozdního baroka a lze ji považovat za předchůdkyni přibližně o 40 let mladší proslulé pastorální Rybovy mše Hej mistře. Na koncertě ji s ostravskými filharmoniky přednesou sopranistka Kristýna Vylíčilová, mezzosopranistka Alžběta Vomáčková, tenorista Václav Čížek, basista Zdeněk Plech a sbor Canticum Ostrava s Jurijem Galatenkem.


čtvrtek, 22 listopad 2018 06:48

Ravelovo Bolero má 90 let

Před 90 lety, 22. listopadu 1928 mělo v Paříži premiéru Bolero, dnes už legendární skladba jediného motivu od francouzského skladatele Maurice Ravela. Vydobila si postupně místo jedné z nejhranějších symfonických skladeb vůbec a patří zároveň mezi ty, které více či méně zastínily ostatní díla svého tvůrce. V této souvislosti se třeba Gustav Holst stal "autorem jedné skladby" kvůli jeho suitě Planety. Bolero Ravel původně napsal jako hudbu pro baletní skupinu tanečnice a choreografky Idy Rubinsteinové. Napřed měl pro tento účel v úmyslu složit orchestrální verzi Iberie od Isaaka Albénize, nepodařilo se mu ale získat souhlas držitelů autorských práv. Narychlo proto napsal asi dvacetiminutové dílko, víceméně jako cvičnou skladbu. Obrovský úspěch Bolera pak zaskočil i samotného Ravela. Oblíbenými se staly ale i další jeho díla, ať už orchestrální nebo klavírní. Také je autorem oper a baletů, mezi nejznámější patří Španělská hodinka a Dafnis a Chloe. Jedno z nejslavnějších zpracování u nás je krátkometrážní film z roku 1987, ve kterém Bolero tančí Boris RösnerMarcela Černačová v režii Jana Kratochvíla.


středa, 21 listopad 2018 10:30

Chansony v Pardubicích

Pomyslně do Paříže si dnes večer odskočí Komorní filharmonie Pardubice. Jako hosty si totiž do Sukovy síně Domu hudby pozvala Chanson Trio Coucou. Koncert s podtitulem Na skok do Paříže nabídne francouzské šansony známých autorů, jako jsou Edith Piaf nebo Jacques Brel, a také autorskou tvorbu Radky Rubešové a jejího tria. Diriguje Jakub Pikla. Soubor Chanson Trio Coucou vznikl kolem zpěvačky Radky Rubešové, absolventky brněnské JAMU, kterou při studiu ve Francii uchvátily nejen šansony, ale i francouzská kultura jako taková. Repertoár jejího Tria tvoří jak jedinečné úpravy písní známých francouzských šansoniérů, tak méně známé šansony, ale i vlastní tvorba, ve které zhudebňuje francouzské básně. Členy ansámblu jsou vedle ní klavírista, akordeonista a autor hudebních úprav Martin Kudrna, houslista Zdeněk Häckl a kontrabasista Petr Pavlíček. Komorní filharmonie Pardubice vystoupila s Chanson Trio Coucou také letos v březnu.


středa, 21 listopad 2018 07:18

Nová koncertní řada v Pragovce

Novou komorní řadu koncertů dnes zahajuje Pragovka for Music v pražské továrně Pragovka u stanice metra Kolbenova. Sice to je na první pohled netradiční místo pro kulturu, ale důvodů je víc. "V Pragovce ale umíme přizpůsobit prostor koncertujícímu ansámblu. Umíme se prostorově přizpůsobit vokální hudbě, vytvořit intimní atmosféru pro „komořinu“ i nabídnout monumentální industriální halu pro větší projekty," vysvětluje dramaturg projektu Lukáš Hurník a dodává: "Neříkáme, že hudba je jen jedna. Naopak, chceme ukázat, kolik tváří hudba má a jak se navzájem mohou inspirovat." Pragovka for Music se zaměřuje na komorní hudbu překračující stylové hranice, přinášející ale nápaditost, muzikálnost, originalitu. Dnes od 19 hodin tam zazní Shakespearovy sonety zhudebněné soudobými skladateli jazzově i klasicky, které přednesou sopranistka Lucie Silkenová, jazzová zpěvačka Markéta Foukalová a Duo Teres, které tvoří houslistka Lucia Fulka Kopsová a kytarista Tomáš Honěk. O tomto cyklu už jsme informovali v článku Shakespeare v nových skladbách. V rámci koncertů v Pragovce brzy zazní i Rybova mše vánoční Jakuba Jana Ryby v autentické, klasicistní podobě v podání souboru Gaudium Pragense. O Vánocích se tato půvabná skladba hraje všude. 11. prosince ale poprvé zazní v podobě blízké původnímu záměru skladatele, který nebyl naivním venkovským autorem, ale hudebníkem, který nám zanechal hluboká a kompozičně nesmírně vyspělá díla. Na prvním koncertu v novém roce pak 30. ledna vystoupí Saxofonové kvarteto Bohemia a nabídne mimo jiné skladbu kombinující barytonsaxofon a elektronickou stopu, to vše ve stylu sofistikovaného funky.


úterý, 20 listopad 2018 07:17

Händelův Saul v lednu a v červenci

Barokní orchestr Czech Ensemble Baroque řízený Romanem Válkem uvede v lednu koncertně a v létě scénicky oratorium Saul od Georga Friedricha Händela. V obou případech počítá se špičkovými pěvci v čele s barytonistou Adamem Plachetkou a kontratenoristou Andreasem Schollem. Koncert se koná v Besedním domě v Brně 16. ledna, scénický projekt se má hrát na Festivalu Hudba Znojmo od 25. července. Händelovo tříaktové oratorium  Saul  bylo poprvé uvedeno v Královském divadle v Londýně 16. ledna 1739, v Brně tedy zazní přesně po 280 letech. Libreto Charlese Jennense dějově vychází z biblických událostí, konkrétně ze starozákonní První knihy Samuelovy. Pro Händela typická velká sborová čísla patří k tomu nejdramatičtějšímu, co kdy napsal. Jde o příběh Saula, prvního krále Izraele, vykreslující přerod přátelství k zamýšlenému následníkovi Davidovi v závist a nenávist, která se nakonec stane příčinou Saulovy zkázy. V dramatu se objevují také mytické postavy - čarodějnice z Endoru a duch proroka Samuela, kterého čarodějnice vyvolá z mrtvých. Spolu s Adamem Plachetkou a Andreasem Schollem se v doprovodu dobových nástrojů souboru Czech Ensemble Baroque představí sopranistky Natalie Rubis a Kristýna Vylíčilová, polský tenorista Krystian Adam a další renomovaní pěvci. Scénickou podobu oratoria, nastudovaného festivalem ve vlastní produkci, připraví ve Znojmě režisér Tomáš Pilař.


pondělí, 19 listopad 2018 18:46

Smetanovská klavírní soutěž rozdala ceny

Laureáti Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže se představili v Plzni na komorním koncertě. Pondělní večer v koncertním sále konzervatoře byl definitivní tečkou za 33. ročníkem klání, jehož finále se uskutečnilo v neděli za doprovodu Plzeňské filharmonie řízené Nikol Kraft ve Velkém sále Měšťanské besedy. O první cenu se dělí Ruska Darya Vasileva a Tomáš Vrána, student pražské AMU a předtím ostravské konzervatoře, který ve finále hrál Beethovenův 4. klavírní koncert a na recitálu vítězů Ravelova Kašpara noci. V této nejvyšší kategorii, určené pro pianisty do třiceti let, je druhým Vojtěch Trubač a třetí je Lucie Langerová. V prostřední kategorii pro účastníky do 20 let zvítězil German Skripachev, v nejnižší kategorii, v níž soutěžili studenti do 16 let, byla nejlepší Eliška Vlčková.


pondělí, 19 listopad 2018 07:58

Bystrouška na výstavě

Na pouhé tři dny vystavuje Moravské zemské muzeum v Brně rukopisy a dokumenty vztahující se k Janáčkově opeře Příhody lišky Bystroušky. Jde o skladatelův autograf opery, o opis, který sloužil v Brně pro světovou premiéru v roce 1924, rukopisné verze libret, tištěné výstřižky z Lidových novin s Janáčkovými poznámkami, o korespondenci s autorem námětu Rudolfem Těsnohlídkem a další vzácné archiválie. Budou do čtvrtka k vidění zcela výjimečně a samozřejmě za přísných bezpečnostních podmínek v Památníku Leoše Janáčka. Výstava je příspěvkem k festivalu Janáček Brno 2018, při jehož prvním večeru měla v sobotu premiéru nová inscenace Příhod lišky Bystroušky. Janáčkova opera, soubor Národního divadla Brno, ji připravila v hudebním nastudování Marka Ivanoviče, pod režijním vedením Jiřího Heřmana a na scéně Dragana Stojčevského. Reflexi jsme přinesli v článku Aby lidé o mně a o tobě nepsali v novinách. Ke kompozici opery Janáčka inspiroval kreslený seriál o příhodách mazané lišky, který v roce 1920 vycházel na pokračování v Lidových novinách. Spisovatel a redaktor Rudolf Těsnohlídek je psal podle veselých kresbiček malíře Stanislava Lolka. Premiéra 6. listopadu 1924 v divadle Na Hradbách - v dnešním Mahenově divadle, do roku 1918 scéně brněnských Němců - měla velký úspěch. Zásluhu na tom mělo určitě i hudební nastudování Františka Neumanna, vtipná režii Oty Zítka a nápaditá výprava malíře Eduarda Miléna. O půl roku později, v rámci programu festivalu pořádaného Mezinárodní společností pro soudobou hudbu, se konala premiéra opery v pražském Národním divadle.


neděle, 18 listopad 2018 08:10

Novoroční Vídeň poprvé s Thielemannem

Poprvé v historii bude tradiční novoroční koncert z Vídně dirigovat Christian Thielemann, šéfdirigent drážďanské Staatskapelle. Pod jeho taktovkou navíc Vídeňští filharmonikové zahrají poprvé i některé netradiční skladby. Na programu tradičně bývají oblíbené melodie dynastie Straussů, Johanna  otce i syna a Eduarda, Franze von Suppé a dalších. Tentokrát ale zazní nejméně šest skladeb, které v historii tohoto asi nejslavnějšího Novoročního programu nemají obdoby, Schönfeldský pochod rakouského skladatele Carla Michaela Ziehrera a vůbec poprvé v podání Vídeňských filharmoniků také Express polka Johanna Strausse mladšího nebo valčík Entr'acte Valse od Josefa Hellmesbergera. Tradičními přídavky bývá valčík Na krásném modrém Dunaji od Johanna Strausse mladšího, kterému zpravidla předchází dirigentovo novoroční přání posluchačům, nebo Radeckého pochod, který složil Johann Strauss otec, a to za doprovodu rytmicky tleskajícího obecenstva. Vídeňský Novoroční koncert přenášejí desítky televizí pro milióny posluchačů do více než 90 zemí. Sehnat vstupenky vyžaduje nejen tučné konto, ale také trochu štěstí, protože lístky se kvůli velkému zájmu losují. K prestiži koncertu přispívá nejen tradice samotného koncertu, ale také místo, kde se koná, Zlatý sál Spolku přátel hudby ve Vídni Musikverein. 6. ledna roku 1870 budovu otvíral císař František Josef I. a varhany instalovali technici firmy Rieger v roce 1907. Zlatý sál je jedním z pěti, proslul svou kvalitní akustikou a je řazen mezi tři nejlepší koncertní prostory světa, společně se sálem Boston´s Symphony Halla v USA a Concertgebouw v Amsterdamu. Novoroční koncert má tradici už od roku 1939, údajně ho v přímém přenosu sleduje neuvěřitelných 1,3 miliardy posluchačů a další miliony pak v některých z četných repríz. Letos 1. ledna 2018 dirigoval Riccardo Muti, loni Gustavo Dudamel z Venezuely, ve svých 35 letech zatím nejmladší dirigent, kterému se této cti dostalo. Dřív to byli například Zubin Mehta, Willi Boskovsky nebo Lorin Maazel. Vůbec první koncert dirigoval Clemens Krauss.


neděle, 18 listopad 2018 07:21

Hudební fórum Hradec Králové představí dvanáct světových autorů

Úterním koncertem začíná Hudební fórum Hradec Králové. Festival současné symfonické tvorby soustavně představuje v českých premiérách výrazná díla světových autorů, uvedená v zahraničí v posledních několika letech. Koná se čtrnáctým rokem a jako vždy jeho koncerty přenáší stanice Vltava Českého rozhlasu, která je spolu s Filharmonií Hradec Králové spolupořadatelem. Od 20. do 27. listopadu se uskuteční čtyři koncerty.  Zahájení patří Filharmonii Hradec Králové, kterou řídí Peter Vrábel. Na programu jsou Mason Bates – pionýr spojení elektronické a orchestrální hudby, v Americe skladatel roku 2018 - a James MacMillan se svým Skotským bestiářem psaným pro nové varhany v sále Filharmonie v Los Angeles. O dva dny později Moravská filharmonie Olomouc zahraje s dirigentem Andreasem Sebastianem Weiserem hudbu, kterou napsali Pascal Dusapin a Einojuhani Rautavaara – od něj to bude 7. symfonie Anděl světla. V sobotu 24. listopadu vystoupí na přehlídce Janáčkova filharmonie Ostrava s dirigentem Darrellem Angem, uvedou pod názvem „Hvězdy tančí“ díla Johna Harbisona, Thomase Adèse, Johna Adamse, Bernda Aloise Zimmermanna a Aarona Jay Kernise. A v úterý 27. listopadu bude závěrečný večer přehlídky Koncertem pro lidská práva. Zazní na něm kompozice Tigrana Mansurjana, Giji Kančeliho a Michaela Gandolfiho. S hradeckou filharmonií spoluúčinkuje vedle sólistů Královéhradecký dětský sbor Jitro. Řídí šéfdirigent Kaspar Zehnder.


sobota, 17 listopad 2018 12:58

Začínají Dny Bohuslava Martinů

Čtyřiadvacátý ročník Dnů Bohuslava Martinů zahájí v neděli ve Španělském sále Pražského hradu Hudba Hradní stráže a Policie ČR; závěrečným večerem volně koncipované měsíční přehlídky bude pak 19. prosince abonentní koncert České filharmonie, Franka Petera Zimmermanna a Jakuba Hrůši konaný v Rudolfinu. V mezičase se uskuteční devět dalších programů. Na prvním koncertě na Hradčanech s velkým dechovým orchestrem v Polní mši od Martinů vystoupí 18. listopadu Pražský filharmonický sbor. Dále jsou tam na programu díla Josefa Suka, Evžena Zámečníka, Karla Husy, Adama Klemense, Aleše Pavlorka a Jacoba Beránka. Na 25. listopadu je naplánován koncert laureátů Soutěže Nadace Bohuslava Martinů 2018. Na festivalu se pak objeví například také violoncellista Petr Nouzovský s Plzeňskou filharmonií, klavírista Ivo Kahánek, Wihanovo kvarteto, Guarneri trio, Kühnův dětský sbor a Severočeská filharmonie Teplice. Dramaturgie přehlídky představuje dílo českého klasika v konfrontaci s jeho evropskými i zámořskými vrstevníky a nástupci. V rámci vlastních abonentních koncertů se do programu připojí Český spolek pro komorní hudbu a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Česká filharmonie chystá na závěr Dnů Bohuslava Martinů skladatelův 1. houslový koncert, Dvořákovo Te Deum, Honeggerovu Vánoční kantátu a v premiéře skladbu Vzkříšení světla a naděje od Jiřího Gemrota.  

Strana 1 z 4