ČtenářiPlus: Křížová cesta – jedinečný varhanní koncert
„Taneční ´komentář´ byl nejen pohybovým ztvárněním hudby, ale i jejím doplněním, objasněním, nástavbou a zhutněním.“
„Varhany v Jezuitském kostele sice nedisponují úplnou francouzskou symfonickou specifikací, ale Marek Štrbák se dokázal k tomuto zvukovému ideálu přiblížit co nejvěrněji.“
„Hudba otřásla i pohladila hlubiny duše posluchačů a intenzivně je provedla dramatickými událostmi Kristova utrpení.“
V brněnském Jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie se konal 24. března nevšední varhanní koncert. V interpretaci známého slovenského varhaníka Marka Štrbáka zaznělo monumentální dílo Le Chemin de la Croix (Křížová cesta) od významného francouzského varhaníka, skladatele a improvizátora Marcela Duprého. Doplnila je choreografie Zuzany Hubinské.
Jedna z nejrozsáhlejších varhanních kompozicí vůbec vznikla na popud belgické herečky a profesorky na bruselské konzervatoři Madeleine Renaud-Thévenet. Její původní ideou bylo přednést stejnojmennou báseň od francouzského básníka Paula Claudela, přičemž každé zastavení mělo být hudebně „komentováno“ Duprého improvizací. Úspěch představení těchto dvou umělců vedl Duprého k zachycení svých improvizací ve formě jedinečného cyklu se čtrnácti částmi.
Známé varhanní dílo se obvykle uvádí ve spojení s recitací Claudelových veršů. Večerní koncert byl však obohacen o úchvatné pohybové divadlo v choreografii slovenské tanečnice a pedagožky Zuzany Hubinské. Vzhledem k mimořádné hloubce, expresivnosti a dramatičnosti Duprého hudby bylo zajímavé sledovat, jakým způsobem – a zda vůbec – lze tuto kompozici pohybově ztvárnit. Můžeme s určitostí tvrdit, že choreografka se s touto zajisté komplikovanou výzvou vypořádala velmi citlivě, profesionálně a originálně. Pohybový „komentář“ jejího ansámblu byl nejen pohybovým ztvárněním hudby, ale i jejím doplněním, objasněním, nástavbou a zhutněním. Díky ní vzniklo pravděpodobně první scénické ztvárnění Duprého díla vůbec. Pokud si posluchač nebyl jist momentálním obsahem hudby, mohl se spolehnout, že ho uvidí a procítí v pohybu herců.
Vynikající varhany v Jezuitském kostele sice nedisponují úplnou francouzskou symfonickou specifikací, ale Marek Štrbák se vhodným výběrem a kombinacemi rejstříků dokázal k tomuto zvukovému ideálu přiblížit co nejvěrněji. V umělcově impozantní interpretaci, jak po technické, tak i výrazové stránce, bylo doslova slyšet řev rozzuřeného davu pod Pilátovým palácem, tíhu Kříže na Kristových ramenou, žal jeho Matky a doprovázejících žen, údery kladiv při přibíjení Kristova těla na kříž, ale i závěrečná tichá meditace o naději na spásu. Interpretova hudba otřásla i pohladila hlubiny duše posluchačů a intenzivně je provedla dramatickými událostmi Kristova utrpení.
Vyzvednout musíme i nádherný a procítěný přednes Claudelových veršů v podání Terezie Holubové.
Slovenští umělci ve spolupráci s brněnskou recitátorkou předvedli vskutku nezapomenutelné představení, které v nás bude rezonovat ještě velmi dlouho. Bravo!
Katrin Sáčková
Foto: archiv autorky
Příspěvky od ČtenářiPlus
- ČtenářiPlus: Odlétnout od notového zápisu
- ČtenářiPlus: Její pastorkyňa v Olomouci aneb Konec opery na Hané
- ČtenářiPlus: Celá paleta tvůrčích přístupů při večeru ostravských skladatelů
- ČtenářiPlus: Pocta české hudbě v podání Tartini Quartet ze Slovinska
- ČtenářiPlus: Carsen udělal inscenaci Broučka spíše pro Američany
Více z této rubriky
- ČtenářiPlus: Odlétnout od notového zápisu
- ČtenářiPlus: Její pastorkyňa v Olomouci aneb Konec opery na Hané
- ČtenářiPlus: Celá paleta tvůrčích přístupů při večeru ostravských skladatelů
- ČtenářiPlus: Pocta české hudbě v podání Tartini Quartet ze Slovinska
- ČtenářiPlus: Carsen udělal inscenaci Broučka spíše pro Američany
- ČtenářiPlus: Bendova Medea napínavá od první do poslední noty
- ČtenářiPlus: Smetanou proti opernímu konzervatismu
- ČtenářiPlus: Zahájení koncertní sezóny Fakulty umění Ostravské univerzity jako odraz ambicí a kulturní odpovědnosti
- ČtenářiPlus: Bedřich Smetana a naše Boleslav
- ČtenářiPlus: Spolupráce českých a zahraničních autorů s velkým ohlasem