KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

ČtenářiPlus: Večeře s Brno Contemporary Orchestra podle Ondřeje Adámka a Charlotte Guibé english

„Od začátku až do konce představení byl každý zvuk, vizuální vjem, text i pohyb součástí husté sítě vztahů, která však byla před posluchači-diváky splétána s lehkostí.“

„Čeho jsme byli svědky? Provedené skladby? Odehraného divadla? Vytvoření obrazu na zdi a na stole?“

„Po Večeři a krátké přestávce se podával salát.“

Svědkem nevšední události se stal ten, kdo v čase večeře v neděli 2. února roku 2025 zavítal do brněnské jídelny Masarykova studentského domova na čtvrtý koncert z cyklu Auskultace s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou souboru Brno Contemporary Orchestra. Popravdě řečeno, ono se vůbec nejednalo (jen) o koncert. Le Dîner (Večeře), která se ten večer podávala, je totiž inscenovanou performancí s textem a videem pro dvanáct muzikantů u stolu, malířku a dirigenta, jak bylo uvedeno v programu. Toto multimediální dílo vzniklo spoluprací skladatele Ondřeje Adámka s výtvarnicí Charlotte Guibé. Premiéru mělo 16. května 2012 v Paříži.

Performance o pěti částech začala příchodem malířky Charlotte Guibé k bíle prostřeným stolům, které se tímto okamžikem staly hudebním nástrojem i rekvizitou, později zastaly také roli malířského plátna. Nebyly však jedinou plochou, na kterou se ten večer malovalo. Další velké bílé plátno se nacházelo za stoly a zachytávalo nejen barvy nanášené štětci, ale také promítaná videa. Od začátku až do konce představení byl každý zvuk, vizuální vjem, text i pohyb součástí husté sítě vztahů, která však byla před posluchači-diváky splétána s lehkostí. Linie kontrapunktu tvořily zvukové struktury vycházející z kuchyňského nádobí, netradičních i tradičních nástrojů (s využitím rozšířených technik, ale třeba i názvuků jazzu), pohyby malířky mezi stolem s barvami, jídelním stolem a plátnem, přesuny hudebníků mezi stoly a pulty stojícími opodál, tahy štětců, promítané obrazy, světelné efekty, recitace textu… Z malby a pohybů se dokonce místy stávala živá grafická partitura, na kterou reagovali hudebníci. Čeho jsme byli svědky? Provedené skladby? Odehraného divadla? Vytvoření obrazu na zdi a na stole? Rozhodně uskutečnění mnohovrstevnatého díla.

Po Večeři a krátké přestávce se podával salát. Tento happening s názvem Hudebně-rytmické vaření vznikl z nápadu Ondřeje Adámka a invence členů Brno Contemporary Orchestra teprve týden před veřejným provedením. Před zraky přítomných probíhala zvukově i obrazově bohatá příprava netradičního salátu, přičemž všechny kroky postupu probíhaly současně, neboť se na přípravě podíleli všichni členové souboru. Na konci se do happeningu zapojil i celý sál s naučenými a opakovanými dvěma takty pochvalného citoslovce a citací jedné věty z kuchařky Magdaleny Dobromily Rettigové. Kdo měl zájem, mohl výsledný salát i ochutnat.

Celý večer nabitý bezpočtem nejrůznějších vjemů přinesl všem přítomným hluboký zážitek. Nestalo by se tak nebýt vybroušené a novátorské koncepce Ondřeje Adámka a Charlotte Guibé, jakožto i jejího mistrného provedení, kterého se s bravurním nasazením zhostil soubor Brno Contemporary Orchestra, který tentokrát nevedl Pavel Šnajdr, ale samotný autor Ondřej Adámek.

Noemi Savková

Foto: Jan Mikolášek / BCO

ČtenářiPlus

V rubrice ČtenářiPlus vydáváme vaše názory. 

Přispívat může zkusit kdokoliv. Podmínkou je seriózní obsah a forma textu. Jde o prostor určený pro ty z vás, kteří nejsou profesionály v oblasti klasické hudby, ale rádi píší a mají zájem se vyjadřovat ke kulturnímu dění nebo události. Vítané jsou texty, které spadají do kategorií REFLEXE, REPORTÁŽ, GLOSA, ÚVAHA a pod. 

Své texty nám posílejte na mail WEB@KLASIKAPLUS.CZ
Do předmětu uveďte heslo ČtenářiPlus.
Nezapomeňte napsat také své jméno a příjmení, popřípadě i pár informací o sobě.

Těšíme se na vaše příspěvky!



Příspěvky od ČtenářiPlus



Více z této rubriky