KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Koncertní zkouška zvukových parametrů Atria Císařských lázní na výbornou english

„Zásluhou Karlovarského kraje se podařilo vrátit kulturní památce bývalou krásu.“

„Sympatický projev Tomáše Jamníka ozřejmil výběr skladeb i umělců.“

„Za doprovodu klavíristy Ahmada Hedara přednesla mezzosopranistka Bella Adamova Brittenovy Čtyři písně a bylo zřejmé, že mnohotvárný výraz, vystižení obsahu a pěvecké dispozice ji předurčují k tomuto repertoáru.“

Pro Atrium Císařských lázní byl vytvořen unikátní projekt koncertního sálu, který je navržen nejen pro hudební vystoupení, ale bude využíván také jako kino či divadlo, konference a přednášky, změnou na volný prostor se může stát tanečním sálem nebo nabídnout stoly pro slavnostní akce a večeře. 31. srpna jeho nové zvukové dispozice otestovali umělci tělesa Kukal Quartet, klavírista Ahmad Hedar, mezzosopranistka Bella Adamova a violoncellista Tomáš Jamník.

Zásluhou Karlovarského kraje se podařilo vrátit kulturní památce bývalou krásu a do vnitřního dvora vestavět ocelovou konstrukci koncertního sálu, navrženou architektem Petrem Hájkem. Atrium nyní navíc disponuje lepšími zvukovými parametry a sobotní komplexní akustické zkoušce byli přítomni nejen architekti a tvůrci projektu, ale i zástupci kraje a města. Akustický specialista doc. Vondrášek před zaplněným sálem provedl skutečnou akustickou zkoušku (zaplněné hlediště je důležitou součástí) a co se týká vybavení sálu, přibyly především masivní závěsy od firmy Gradior po stranách pódia.

Součástí zvukové zkoušky byl v sobotu 31. srpna také koncert, provázený akustickou kresbou Josefa Duchana přenášenou živě na zadní stěnu pódia. Koncert uváděl známý violoncellista Tomáš Jamník a jeho sympatický projev hned v úvodu ozřejmil výběr skladeb i umělců – prostor nového sálu měl být ozkoušen různorodou hudbou, a to ve špičkovém provedení.

Jako první zahrál Kukal Quartet (Eliška Kukalová, Klára Lešková, Daniel Macho, Filip Rufer) skladbu Ervína Schulhoffa Pět kusů pro smyčcový kvarteto. Umělci se ponořili do Schulhoffovy hudby dokonale, sóla houslí a violy jen podtrhovaly autorův pregnantní rytmus, smyčcová souhra hýřila zvukovou barevností. Sólový vstup violoncella přispěl k tanečnímu charakteru a dynamická škála celého ansámblu se znělostí v nejjemnějších partech byla vynikající. Španělskou příznačnou rytmiku i melodiku výtečně prokreslily housle, následné rychlé tempo přineslo atonální prvky s expresivním podtextem, poté zvážněly melodie v pomalejší až tíživé náladě, ale závěr se svižně až závratně stoupajícím rytmem uchvátil precizností jednotlivých nástrojů, působivými glissandy a jedinečnou souhrou.

Za doprovodu klavíristy Ahmada Hedara přednesla mezzosopranistka Bella Adamova Brittenovy Čtyři písně a bylo zřejmé, že mnohotvárný výraz, vystižení obsahu a pěvecké dispozice ji předurčují k tomuto repertoáru. Hlas temné barvy, který ve vyšších polohách dostával příležitost rozvinout výbornou techniku a hlasovou plasticitu, byl pro posluchače nevšedním zážitkem.

Tomáš Jamník vybral pro tento večer ze svého repertoáru skladbu Arva Pärta Fratres. Jeho violoncello s klavírem výtečného Ahmada Hedara báječně rozeznělo kontrastní zvukové vlny cella s jemnými klavírními akordy, oživenými náhlým projasněním melodického toku. Závěrečné rozjímání se ztišením zakončil jemný úder do strun, oba umělci publikum doslova uchvátili.

Jako posledního představil Tomáš Jamník Johannesa Brahmse ve skladbě psané pro slavného Josepha Joachima. Trio provedli Bella Adamova, Tomáš Jamník a Ahmad Hedar s procítěným, až láskyplným projevem; hlas Belly Adamovy zaujal krásnými barevnými zákoutími a violoncello znělo v souhře s klavírem neskutečně jímavě; celé trio umělců se dílu hluboce odevzdalo. Dramaturgie koncertu zvolila skladby, které kladly na akustiku nového sálu vysoké nároky svou kontrastností, a výkony interpretů svou vysokou úrovní přispěly k znamenitému vyznění celého večera.

Akustická změna k lepšímu byla během koncertu dobře slyšitelná. Večer byl koncipován jako poděkování všem, kteří se na projektu jakkoliv podíleli. Dita VlčkováNadačního fondu Dity a Petra Vlčkových, který tento večer organizoval, prohlásila: „Koncertní vystoupení, které bylo ozvláštněno automatickou akustickou kresbou rukou akademického malíře Josefa Duchana promítanou na zadní stěnu koncertního sálu, sklidilo velký úspěch. Návštěvníci zkoušky ocenili nejenom hudební výběr a jeho výtvarné pojetí, ale obrovské nadšení vzbudil u nových návštěvníků Císařských lázní i samotný multifunkční sál včetně expozice lázeňství Tři světy, jejíž součástí je videomapping na stěny Atria.“ Karlovarští mají další důvod k radosti.

Foto: Petr Hájek Architekti

Marta Tužilová

Marta Tužilová

Publicistka

Věnuje se produkci a oboru marketing communication. Vystudovala klavír a dějiny hudby, hudební publicistice se věnuje celoživotně a jako typický Blíženec se zaměřuje na zdánlivě odlišné žánry, obory a osobnosti. Stála u počátků Hudební mládeže a vysokoškolské vzdělání využila zejména v Supraphonu přípravou tiskových materiálů, recenzemi nahrávek a interview s vítězi soutěží Pražského jara a dalšími osobnostmi v denním i periodickém tisku, dále scénáři výstav, televizních pořadů a produkcí koncertů doma i v zahraničí, často spojených s výstavami a veletrhy. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňové cykly, průběžně publikovala v časopisech zaměřených na klasickou hudbu a špičkový zvuk. Hudební publicistika ji celoživotně těší jako možnost zúročení hudebního vzdělání, znalostí a zkušeností s propojováním lásky k hudbě a inspirací novými hudebními směry a umělci.



Příspěvky od Marta Tužilová



Více z této rubriky