Mezinárodní dirigentské kurzy v Kroměříži ukončil slavnostní koncert
„Spolupráce se zlínskou filharmonií na dirigentských kurzech trvá dodnes.“
„Další skladbou byly Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského. Docela přirozeně a zajímavě působilo, že se po jednotlivých částech sedm dirigentů střídalo.“
„Američan Mark Cavanaugh, statný asi šedesátník – s profesionálně působícím vedením orchestru, přesnými nástupy a s gradací výrazu – prozradil, že je z Floridy, kde je profesorem sociologie na univerzitě ve Fort Lauderdale a současně diriguje univerzitní orchestr.“
Slavnostní Sněmovní sál zámku v Kroměříži naplnila hudba v neděli 30. července. Filharmonii Bohuslava Martinů řídili dirigenti, kteří se zúčastnili kurzů, které se zde konají v létě již dvacet pět let. Patnáct dirigentů z daleké ciziny zde objevovalo českou hudbu v prostředí památek a představilo se na závěrečném koncertě. Zazněla skladba Sylvie Bodorové Carmina Lucemburgiana, Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského a Symfonie č. 8 G dur „Anglická“ Antonína Dvořáka.
„Letošní dvacátý čtvrtý ročník festivalu Hudba v zahradách a v zámku je součástí celoročního programu oslav 760 let trvání města Kroměříže a pětadvacátého výročí zápisu Arcibiskupského zámku a zahrad na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO,“ sdělil publiku ředitel festivalu Hudba v zahradách a zámku František Macek, který večerem provázel. Současně prozradil, že se dirigentských kurzů letos zúčastnilo patnáct frekventantů a že zakladatelem kurzů je Harry Hurwitz, kanadský muzikolog a ve světě jeden z prvních pořadatelů hudebních kurzů, nejen dirigentských. Po dohodě s tehdejším ředitelem Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín Markem Obdržálkem a americkým dirigentem Kirkem Trevorem, který byl tehdy uměleckým ředitelem Filharmonie Bohuslava Martinů, se dohodli s předsedkyní Klubu UNESCO v Kroměříži a tehdejší místostarostkou města Evou Novákovou a začali dirigentské kurzy pořádat v roce 1999. Tedy rok poté, co se podařilo zámek zapsat do světového kulturního dědictví UNESCO. Spolupráce se zlínskou filharmonií na dirigentských kurzech trvá dodnes a akce se stala významnou společenskou událostí města Kroměříže, což dokazoval i plný, vyprodaný sál. Dnes akci zajišťuje pořádající agentura Bahmana Salese a lektory jsou dirigenti Diane Wittry a Kirk Trevor.
Jako první zazněla skladba Sylvie Bodorové Carmina Lucemburgiana. Je to skladba vděčná, s lidovými tanečními rytmy, kterou dirigoval Kanaďan Louis Babin, skladatel a sbormistr. Další skladbou byly Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského, kde působilo docela přirozeně a zajímavě, že se po jednotlivých částech sedm dirigentů střídalo. Z první poloviny frekventantů z USA, Nového Zélandu, Tchaiwanu a Číny zaujal nejvíce mladý, černovlasý, temperamentní Američan Avery Davidson, který měl muzikantskou jiskru a slyšitelně orchestr inspiroval k větší barevnosti i dynamičnosti provedení. Po něm dirigovala dívka, Yuchi Chow z Tchaiwanu, s půvabnými a elegantními gesty i se smyslem pro detail.
Po přestávce opět vystoupilo sedm dirigentů, vedle převahy Američanů to byli dva účastníci z Číny a jeden z Brazílie. Jejich úkol byl těžší, na programu byla Symfonie č. 8 G dur „Anglická“ Antonína Dvořáka a dirigenti se střídali v polovině věty. Pomyslné předání štafety, v tomto případě taktovky, muselo být přesné a plynulé, což se ve všech případech podařilo. I zde ale bylo znát na zvuku, jestli dirigent s orchestrem navázal komunikaci, nebo se mu to nepovedlo, jako například dívce z USA, Rachel Atlas, která se nechala orchestrem vést a unášet hudbou. V tomto poločase zaujal především první frekventant, mladě vyhlížející Qingan Chen z Číny, který dal do projevu nadšení a nebál se větších gest a zvukově „vytahoval“ jednotlivé nástroje. Suverénem této poloviny byl Američan Mark Cavanaugh, statný asi šedesátník, s profesionálně působícím vedením orchestru, přesnými nástupy a s gradací výrazu. Při krátkém rozhovoru prozradil, že je z Floridy, kde je profesorem sociologie na univerzitě ve Fort Lauderdale a současně diriguje univerzitní orchestr. „Na kurzy do Kroměříže jezdím už pětadvacet let, je to tu úžasné, atmosféra i město, plné historie, mám to tu velmi rád,“ svěřil se s nadšením.
Posledním v pořadí, který Dvořákovu Symfonii č. 8 zároveň uzavřel, byl Rueff Frazao z Brazílie, mladý a razantní, který se při dirigování postupně uvolňoval a nabýval na entuziasmu a bylo mu zjevně líto, že hudba již skončila. S posledními takty skončily i letošní kurzy. Připravují se však už ty další. Příští rok tedy Kroměříž očekává další dirigentské adepty z celého světa.
Foto: Miroslav Pilát
Příspěvky od Karla Hofmannová
- Premiéry Moravia Brass Bandu a Radek Baborák bez hranic
- Festival Janáček Brno skončil. Rozjívenou liškou Bystrouškou
- Krásné odpoledne s hudbou ve vile Tugendhat
- Dlouhé, ale spádné. Kyasovo Druhé město na Festivalu Janáček Brno
- Jenůfa? Opravdu? Úpravy Janáčkovy opery provokují i v Brně
Více z této rubriky
- Sto čtyřicet let první stálé české divadelní scény v Brně na online výstavě
- Strahovské varhany v rekonstrukci. Premonstráti vypsali sbírku
- Na Times Square s Pražským filharmonickým sborem i nahým kovbojem
- V České národní budově na Manhattanu jiskřilo
- Evropské kulturní organizace upozorňují na situaci na Slovensku a v Maďarsku
- Pucciniovské hity i rarity na nahrávkách roku 2024
- Pleskot navrhl pro festival v Litomyšli SmetaNOVÝ sál
- Janáček, ale i Novák a Kaprálová. Janáčkovo kvarteto dělalo osvětu
- Ilja Šmíd: Jiřího Bělohlávka jeho filharmoníčci milovali
- Čtyři malá zamyšlení nad operetou v dnešních divadlech (4)
Opereta na zvukových nosičích