Nedokončená, přesto rozsáhlá. Mozartova Mše c moll zazní v Rudolfinu
Mozart na druhou je název koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu 13. ledna v Dvořákově síni Rudolfina. Na programu totiž budou dvě rozsáhlé kompozice génia epochy klasicismu Wolfganga Amadea Mozarta, a to Symfonie č. 40 g moll, jeho předposlední symfonie, a především hodinová, nedokomponovaná Mše c moll, na kterou se k instrumentálnímu tělesu připojí vokální sekce Collegia 1704 a sólisté Simona Šaturová, Štěpánka Pučálková (soprán), Václav Čížek (tenor) a Roman Hoza (bas). Provedení řídí právě zakladatel zmíněného pražského barokního orchestru Václav Luks. Koncert živě vysílá Český rozhlas Vltava.
Wolfgang Amadeus Mozart byl zázračným dítětem a v dospělosti hudebníkem zaměstnaným v kapele u arcibiskupa v rodném Salcburku. Z tamních vazeb se vymanil až na posledních deset let života, která strávil jako svobodný hudebník usilující o publikum, společenské uznání i obživu. Finančně se sice potýkal s těžkostmi, ale z hlediska uměleckého šlo o vrcholné období jeho tvorby, ve kterém měl úspěchy jako autor, zejména operní, i jako interpret. Spolu s Haydnem a Beethovenem se stal nejtypičtějším reprezentantem vídeňského hudebního klasicismu, svým individuálním tvůrčím přístupem k podnětům i ke kompozičním normám však svou dobu v mnoha směrech překračoval. V první polovině 80. let, už ve Vídni, napsal rozsáhlou Mši c moll, kterou pak uvedl v premiéře v Salcburku. Stalo se tak během návštěvy, kdy přijel otci představit svou novomanželku. Později, v roce 1788, napsal během několika týdnů dvojici zásadně rozdílných mistrovských symfonií – čtyřicátou v temnější tónině g moll a následující jedenačtyřicátou v jasné C dur.
Dirigent Václav Luks je přední český specialista na historicky poučenou interpretaci starší hudby, zakladatel a umělecký vedoucí orchestru dobových nástrojů Collegium 1704. Spojení Rozhlasových symfoniků s ním a s vokální částí jeho souboru slibuje průnik užití moderních nástrojů s estetikou oživování někdejšího zvuku a hudebního výrazu.
…………….
Spojení Collegia 1704 a jiného instrumentálního tělesa se osobou Václava Lukse zdařilo v nedávné kreaci v pražské Státní opeře, kterou KlasikaPlus.cz reflektovala ZDE.
O Mozartově Mši c moll čtěte podrobně ZDE.
Foto: ilustrační - Petra Hajská
Příspěvky redakce
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
- Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě
- Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
- Klavírista Martin Kasík otevře letošní část komorní sezóny v Brně
- Narozeninový koncert Evy a Radima Krestových
Více z této rubriky
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
- Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě
- Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
- Klavírista Martin Kasík otevře letošní část komorní sezóny v Brně
- Narozeninový koncert Evy a Radima Krestových
- Marie Šumníková sama s Chopinem na pódiu olomoucké Reduty
- Ricardo Marinello dvakrát v Česku
- Nevšední Hudba ve foyer libereckého Šaldova divadla
- Dvořákovy zářezy do hudebních dějin po pardubicku
- Federico Colli a jeho pražský recitál