Neobvyklé spojení České filharmonie a Collegia Vocale 1704
Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov podstoupil v polovině prosince bezprostředně po americkém turné plánovanou operaci kyčelního kloubu, po níž se v současné době zotavuje. Trojici lednových koncertů za něj tak 22. až 24. ledna převezme Nicholas Kraemer. Na programu je jediné dílo – zazní Bachova rozsáhlá, téměř dvouhodinová Mše h moll, které se vedle vybraných sólistů z pěveckého pohledu zhostí také Collegium Vocale 1704 připravené svým zakladatelem Václavem Luksem.

Nicholas Kraemer, průkopník historicky poučené interpretace a nyní hlavní hostující dirigent chicagského orchestru Music of the Baroque, si vydobyl mezinárodní reputaci za vedení souborů specializujících se na starou hudbu. Hostuje však i u moderních orchestrů, které vede k autentickému stylu pojetí. Přestože baroko je Kraemerovou hlavní specializací, jeho repertoár sahá od Monteverdiho až po současnost. Svou kariéru začal jako cembalista, ale brzy se přesunul z hráče bassa continua před orchestr. Od cembala diriguje dodnes, jak mohlo na vlastní oči vidět i pražské publikum v lednu 2024, kdy zde debutoval s Českou filharmonií. Svou promyšlenou interpretaci, kterou staví na hlubokých historických znalostech, tehdy ukázal na jednom z pilířů svého širokého repertoáru, Händelově oratoriu Mesiáš.
Na koncertech od 22. do 24. ledna se Nicholas Kraemer k České filharmonii vrátí s Bachovou Mší h moll, kterou mnozí odborníci považují za vrchol kompozičního stylu pozdního baroka. Spolu s ním vystoupí pěvci Miriam Kutrowatz, Catriona Morison, Patrick Grahl a Christian Immler a dále Collegium Vocale 1704, které připraví sbormistr Václav Luks. Provedení Bachovy Mše h moll bude pro Českou filharmonii mimořádnou událostí. V minulosti ji provedla pouze šestkrát v letech 1950 (Vittorio Gui), 1953 (Karel Ančerl), 1964 (Václav Neumann) a 1974 (Karl Richter).
Foto: Petra Hajská
Příspěvky redakce
- Jan Suk (1951–2025)
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Cena Pavla Kouteckého pro Velký finále PSO
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
Více z této rubriky
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
- Portugalské názvuky v plzeňské Besedě
- Ilya Gringolts v sólové roli u Janáčkovy filharmonie
- Dobšíková, Plocková a Praženica. Trio studentů HAMU v Havířově
- Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
- ČRo D-dur: Na návštěvě u Roberta Huga
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře