Opojné straussovské hody s disciplinovanou Christiane Karg
„Pěvecký výkon Christiane Karg okouzlil sytou barevností.
„Christiane Karg ukázala, že její soprán je schopen nejen takřka nekončících lyrických legat, ale přesvědčivě dokáže ztvárnit i šílenství Hamletovy Ofélie.“
„Oceněníhodný je profesionální přístup pěvkyně, jež celý program provedla bez notové opory.“
Drážďanská Semperova opera je aktuálně ponořena do Dnů Richarda Strausse, které až do 7. dubna připomínají skladatelskou osobnost, jež zásadním způsobem formovala Saskou státní operu i Staatskapelle. Vedle oper, symfonických a komorních koncertů se na festivalu objevilo i písňové matiné. Na Boží hod velikonoční v neděli 31. března na scéně Semperovy opery vystoupila německá sopranistka Christiane Karg za doprovodu klavíristy Gerolda Hubera.
Dny Richarda Strausse v Semperově opeře navazují na tradici, která je od roku 1909 s přestávkami věnována skladateli, jehož četná díla světově poprvé zazněla právě v Drážďanech. Z tohoto pohledu nesnese význam Richarda Strausse pro tamní operu i orchestr srovnání s žádnou jinou hudební osobností 20. století. Operně letos straussovským dnům vévodí premiéra Ženy bez stínu. (Portál KlasikaPlus.cz inscenaci reflektoval ZDE.) Je však potěšující, že v Drážďanech připomínají Straussův odkaz v celé jeho šíři, včetně bohatého písňového repertoáru. Ten byl na programu na Velikonoční neděli a návštěvníkům, jež ve sváteční dopoledne zaplnili drážďanskou operu do posledního místa, nabídl pod titulem Lieder seines Lebens písně známé i neznámé, kompozičně rané i zralé.
Přední světová sopranistka Christiane Karg si pro svůj sólový recitál sestavila pestrý program, který sahal od první Straussovy písně zvané Vánoční, kterou zkomponoval jako šestiletý chlapec, až po píseň Malven, jež skladatel napsal o téměř osmdesát let později v závěru svého života. Úvodní blok pěvkyně věnovala mladistvým opusům skladatele, v nichž tematicky vítězí lyrické písně o lásce hudebně zpracované ponejprv v přísně romantickém duchu evokujícím Schuberta, Mendelssohna či Brahmse, později ovlivněné Wagnerem a rozkvétající v typický skladatelův melodický styl. Ve střední části programu Christiane Karg uvedla písně z období, kdy se Strauss zajímal o soudobé autory, mezi něž patřil Richard Dehmel nebo Karl Friedrich Henckell, a kdy se jeho písňová tvorba začala komplexnějším harmonickým jazykem expresivně dotýkat širšího tematického spektra. Popřestávkový program nabídl dva kontrastní cykly, Tři písně Ofélie na text z Shakespearova Hamleta a asi nejznámější bod programu, Čtyři poslední písně na básnické texty Hermanna Hesseho a Josepha von Eichendorffa v subtilní verzi jen s klavírním doprovodem, kterými matiné vyvrcholilo.
Pěvecký výkon Christiane Karg okouzlil opojnou plností a sytou barevností, k níž pěvkyně utěšeně vyzrává, na druhé straně byla přítomna i disciplína a štíhlé vedení hlasu, které je potřeba ke zpěvu písní. Kultivovanému, oduševnělému projevu, který citlivě podpořil a jemně vypointoval respektovaný klavírní doprovazeč Gerold Huber známý zejména ze spolupráce s barytonistou Christianem Gerhaherem, nechyběla spontánnost ani radost. Christiane Karg ukázala, že její sametový, vyrovnaný soprán je schopen nejen takřka nekončících lyrických legat, ale přesvědčivě a s vnitřním klidem dokáže ztvárnit i šílenství Hamletovy Ofélie, jejíž part je plný zvratů, změn temp i dynamiky. Čtyři poslední písně, které pěvkyně s orchestrálním doprovodem předvedla i před sedmi lety s Českou filharmonií v Praze, v Drážďanech zazpívala pouze s klavírním doprovodem, který není z dílny samotného Strausse. Klavír zní v porovnání s opulentní orchestrací poněkud oproštěně, o to více však může vyniknout vokální linka. „V intimním prostředí se nádherné básně rozezní úplně jinak a vy jste dojati krásou prostoty, nikoliv blaženou koupelí ve zvuku,“ uvedla Christiane Karg ke komorní verzi cyklu, který uvádí i s doprovodem harfy. Jako celek byl opus ukázkou její precizní práce s pěveckou technikou, výrazem i myšlenkovým obsahem písní a korunoval vydařené písňové matiné, které rušil snad jen nadměrný potlesk publika zařazovaný necitlivě a nepoučitelně po každé písni… Naopak oceněníhodný je profesionální přístup pěvkyně, jež celý program provedla bez notové opory, zcela zpaměti a naprosto bezchybně. Nebylo tedy překvapivé, že nadšené publikum na závěr odměnilo elegantní a usměvavou zpěvačku bouřlivým potleskem, opakovanými výkřiky ‚brava‘ i typicky německy hlasitým dupáním. Pěvkyně kontrovala oblíbeným přídavkovým číslem, působivým provedením Straussovy písně Morgen.
Ačkoli je Christiane Karg všestrannou sopranistkou věnující se hudbě od baroka po současnost, je to právě písňový repertoár, který jí sluší snad ze všeho nejvíce a v němž dokáže plně ukázat svoji preciznost, charisma a bravuru.
******
Reflexi loňského vystoupení Christiane Karg s Českou filharmonií si můžete přečíst ZDE.
Foto: ilustrační / Elke Walter, Gisela Schenker, Marion Koell
Příspěvky od Lucie Johanovská
- Petr Plocek: Podpora kultury je nenávratná investice, ale přesto se vyplatí
- Klára Gibišová: Česká hudba je dědictví, kterého bychom si měli vážit
- Gábor Boldoczki: Hra na trubku je vrcholový sport