KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Nový Národní kulturní institut má být silnou organizací pro celý segment kultury

Ministerstvo kultury představilo podrobnosti k plánovanému sloučení svých příspěvkových organizací NIPOS (Národní informační a poradenské středisko pro kulturu) a IDU (Institut umění – Divadelní ústav). K 1. červenci letošního roku vznikne nová instituce s pracovním názvem Národní kulturní institut, která má být silnějším hráčem na poli české kultury a živého umění při zachování jejich původních specifik.…

5 minut čtení Číst dál…

Česká hudba zazní v Budapešti. Káčerková a Vrabec vystoupí s orchestrem Budafok Dohnányi

Ahoj! Tak zní název jednoho z koncertů Dohnányiho řady uváděné maďarským orchestrem Budafok Dohnányi. Těleso podporované dvaadvacátým budapešťským obvodem Budafok-Tétény, které na profesionální úrovni pracuje od roku 1993, si na neděli 16. února přichystalo kompletně český program. Od půl osmé večer zazní na půdě Hudební akademie Ference Liszta skladby od Smetany,…

3 minuty čtení Číst dál…

Lukáš a jeho Jana

„Takto kvalitní nastudování by si zasloužilo alespoň poloscénické provedení.“

„Pražský filharmonický sbor od začátku do konce obecenstvu servíroval jednu dokonale sezpívanou a kompaktní hlasovou vlnu za druhou.“

„Těžko pro dirigenta vybrat těžší dílo na debut u České filharmonie.“

Svědkem naprosto mimořádného uměleckého počinu se 13. února stalo obecenstvo v pražském Rudolfinu, kdy Česká filharmonie na svém abonentním koncertu uvedla slavné oratorium švýcarského skladatele Arthura Honeggera Jana z Arku na hranici. Hlavní roli díla, které je pro svou uměleckou i provozní náročnost uváděné jen zřídka, ztvárnila renomovaná francouzská herečka Audrey Bonnet. Celou kompozici nastudoval a řídil Lukáš Vasilek, pro nějž to zároveň byl debut u České filharmonie.

10 minut čtení Číst dál…

Burak Marlali. Špičkový kontrabasista se věnuje posluchačům HAMU

Katedra smyčcových nástrojů Hudební a taneční fakulty pražské AMU, kontrabasová třída Jiřího Hudce a Radomíra Žaluda, pořádá kontrabasový masterclass s Burakem Marlali, sólokontrabasistou Orchestru lipského Gewandhausu. Je určen posluchačům smyčcové katedry HAMU, ale pasivní účast dalších studentů a hostů je 18. února vítána. O den později se koná také fagotový masterclass, o kterém už KlasikaPlus.cz informovala…

2 minuty čtení Číst dál…

Katarína Turnerová: Sólová kariéra je v našich podmínkách téměř nereálná

„Na Slovensku jsme začali hrát sólový harfový repertoár o něco později než vy v Čechách, a tak ho stále posluchačsky i interpretačně ‚objevujeme‘.“

„Více ve světě již známých děl jsem na naše pódia přinesla až já jako slovenské premiéry.“

„Harfa je sice obdivovaným nástrojem všude, kde se objeví, ale že by o její studium byl velký zájem, to nelze říct.“

Jako má Česká republika Janu Bouškovou nebo Kateřinu Englichovou, je pro naše slovenské sousedy synonymem pro slovo harfa Katarína Turnerová. Sóloharfistka Slovenské filharmonie si své ostruhy vysloužila již na studiích na pražské HAMU, která začínala u profesora Karla Patrase, na nějž s láskou a úctou vzpomíná. Už ta jí otevřela cestu do předních slovenských orchestrů a zejména Slovenské filharmonie, která sídlí v bratislavské Redutě. Tam je doma nejen proto, že ji orchestrální hra zcela naplňuje, ale i proto, že se jejím životním partnerem stal generální ředitel orchestru Marián Turner.

26 minut čtení Číst dál…

Písně milostné při Břevnovském hudebním setkání

Desátý ročník celosezónního cyklu Břevnovských hudebních setkání pokračuje koncertem v Tereziánském sále Břevnovského kláštera v úterý 18. února. Vystoupí sopranistka Doubravka Novotná za doprovodu klavíristy Miroslava Sekery. V duchu už minulého Roku české hudby zazní skladby Leoše Janáčka, Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka. V úterý 18. února v devatenáct hodin zahájí v Tereziánském sále Břevnovského kláštera svoji jarní sezónu Břevnovská…

2 minuty čtení Číst dál…

Pražský komorní orchestr vstupuje do nové sezony

V pondělí 17. února zahájí Pražský komorní orchestr svoji další koncertní sezónu v koncertním sále Pražské konzervatoře. Diváci uslyší dílo Edwarda Elgara, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka a Felix Mendelssohna-Bartholdyho. Koncertní mistryní bude Ludmila Pavlová. V úvodu koncertu zazní Serenáda pro smyčcový orchestr e moll, op. 20, raná třívětá skladba Edwarda Elgara. Byla…

2 minuty čtení Číst dál…

Valentýn ve Slovenské filharmonii ve společnosti nadaného mládí

Bratislavskou Redutu čeká nabitých sedm dní – zahrnují pět různých hudebních pořadů. V pátek 14. února dění načne zahajovací koncert cyklu Junior pro mladé návštěvníky Slovenské filharmonie. S filharmonií vystoupí pět talentovaných studentů Vysoké školy múzických umění v Bratislavě a Akademie umění v Banské Bystrici. Umělci interpretují pod taktovkou Ondreje Olose. Valentýnský večer zahájí premiéra…

5 minut čtení Číst dál…

Rozhovory s absolventy HAMU. Mezi světy – Leoš Čepický a Matyáš Novák

Ve videorozhovoru natočeném na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění si vyměňují názory houslista Leoš Čepický a pianista Matyáš Novák. Hovoří o škole i o uplatnění jejích absolventů. „Sice ne za každou cenu, ale je třeba najít cestu, jak se od druhých odlišovat,“ říká Novák v souvislosti se stále narůstající konkurencí, zejména mladých hudebníků…

2 minuty čtení Číst dál…

Zvuky rozmanitosti spojí Ostravu, Katowice, Žilinu a Budapešť. Hlavním tématem bude well-being

Tvůrčí centrum Ostrava pořádá vedle festivalu Hudební současnost druhým rokem také projekt Sounds of Diversity neboli Zvuky rozmanitosti. Ten je zaměřený na tvorbu a recepci současné hudby napříč zeměmi Visegrádské čtyřky a propojuje umělce, skladatele a performery z České republiky, Slovenska, Polska a Maďarska. Ve středu 5. března nabídne komponovaný program v koncertním sále Fakulty umění…

3 minuty čtení Číst dál…

Sólistka Slovenské filharmonie v Pardubicích

Únorové abonentní koncerty Komorní filharmonie Pardubice zavedou posluchače do tří zcela odlišných světů. Na programu nazvaném Královská harfa zazní zřídka hraná díla a večer začne dokonce premiérou. Sólistkou bude harfistka Katarína Turnerová a dirigovat bude Martin Lebel. Koncerty se konají v pondělí a ve středu 17. a 19. února od devatenácti hodin v Sukově síni Domu…

3 minuty čtení Číst dál…

Užší nominace na Ceny Anděl pro Cappellu Mariana, Pavla Černocha a SOČR

Druhé kolo hlasování České hudební akademie o nominovaných na čtyřiatřicáté Ceny Anděl 2024 určilo trojice postupujících ve všech patnácti kategoriích. Na poli klasické hudby se do finále probojoval soubor Cappella Mariana, tenorista Pavel Černoch a Pražští rozhlasoví symfonikové s Petrem Popelkou. Jména vítězů, vzešlých ze závěrečného hlasovacího kola, budou vyhlášena v rámci slavnostního předávání…

2 minuty čtení Číst dál…

Komorní orchestr České filharmonie se opět představí s Andrásem Schiffem

Sir András Schiff se po loňské rezidenci vrací do Rudolfina, a to ke Komornímu orchestru České filharmonie. Jeho hru budou mít posluchači možnost obdivovat v Mozartově Devátém klavírním koncertu – Wolfgang Amadeus skladbu napsal jako jednadvacetiletý. A pozdní ozvěnu Roku české hudby nabídnou svým koncertem violoncellista Jiří Bárta a klavíristka Terezie Fialová. Diváci se dostanou i do méně vzdálené minulosti…

4 minuty čtení Číst dál…

Petr Dvořák: Moravská filharmonie si musí udržet svou míru autonomie

„Věřím, že nový organizační řád umožňuje Moravské filharmonii, aby si i nadále zachovala všechny podstatné aspekty své činnosti.“

„Zastávám pohled, že nová instituce pracuje se dvěma rozdílnými orchestry, přičemž každý z nich plní svůj účel. Navzájem se nezastupují.“

„Přicházím s motivací profesní i osobní učinit maximum, aby měla Moravská filharmonie prostor pro další umělecký rozvoj a zkvalitnění služby.“

V první den letošního roku se Moravská filharmonie Olomouc proměnila ve sloučenou instituci nazvanou Moravské divadlo a Moravská filharmonie. Na první – a doufejme, že i na druhý – pohled se z hlediska chodu obou orchestrů mění pouze administrativní stránka věci, obavy ze stran široké veřejnosti i samotných členů Moravské filharmonie však přetrvávají. Petr Dvořák, nově jmenovaný náměstek pro filharmonii, zde od února zaujal místo vedoucího pracovníka a jeho funkce představuje opěrný bod pro zachování autonomie Moravské filharmonie.

9 minut čtení Číst dál…

Faun v zimě, vlídné Slovácko a rozpačitý výkon sopranistky

„Není divu, že na soutěži Neue Stimmen zaujala Olga Bezsmertna nejen porotce, ale i vedení Vídeňské státní opery krásným, velkým a sytým přírodním materiálem a přirozenou muzikalitou.“

„Už tenkrát se ale dal v jejím zpěvu vycítit určitý sklon k tvrdosti a tlaku na hlas… Obávám se, že za ty roky se jí vývoj k lepšímu zatím příliš nedaří.“

„Nejlépe se mi nakonec poslouchala poslední skladba Slovácká suita od Vítězslava Nováka se svou nekomplikovanou vlídností a přímočarou sdělností.“

Koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu konaný 10. února v Obecním domě přinesl francouzsko-německo-český program a také první pražské vystoupení ukrajinské sopranistky Olgy Bezsmertné. Za dirigentský pult se postavil hlavní hostující dirigent tělesa Robert Jindra.

4 minuty čtení Číst dál…

Violoncello na pódiu samo. Bruno Philippe v Ostravě

Ostravskému večeru 17. února bude vévodit hudební tvorba pro sólové violoncello v podání mladého francouzského violoncellisty Bruna Philippa. Zazní suity Johanna Sebastiana Bacha, které prostoupí dvě sonáty z pera skladatelů 20. století – György Ligetiho a Gaspara Cassada. Stominutový recitál jediného účinkujícího se koná v Kině Vesmír. Během šťastných pěti let, která strávil u kalvinistického…

5 minut čtení Číst dál…

Police Symphony v Brně koncertně, filmově i besedně

„Pankáči mezi symfoniky“, jak se nazývají, se vrací do Brna, kde zahájí svou 15. koncertní sezonu. Stovka muzikantů a sborových zpěváků pod zastřešujícím názvem Police Symphony Orchestra zahraje program od filmové po populární hudbu v originálních symfonických úpravách. Jako hosté 16. února v Janáčkově divadle vystoupí Ivo Kahánek i Tomáš Klus s Jiřím Kučerovským. V pozici…

3 minuty čtení Číst dál…

Basista Jiří Přibyl novým uměleckým šéfem opery Moravského divadla Olomouc

Dlouholetý sólista Moravského divadla Olomouc, basista Jiří Přibyl zvítězil v konkurzu na pozici uměleckého šéfa opery a operety olomouckého divadla. Ve funkci nahradí Veroniku Kos Loulovou, která v listopadu loňského roku po vzájemné dohodě s managementem divadla oznámila, že funkci po třech letech opustí s koncem aktuální sezony. Do funkce by měl Přibyl nastoupit od…

4 minuty čtení Číst dál…

Devátý festival ZUŠ Open chystá řadu novinek. Operu, divadelní přehlídky i výstavu fotografií

Celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, pořádaný devátým rokem Nadačním fondem Magdaleny Kožené, se uskuteční mezi 14. květnem a 6. červnem. Žáci a pedagogové ZUŠ z celé republiky nabídnou řadu společných projektů, mezi nimiž se v letošním roce mimo jiné nově objeví nastudování barokní opery, divadelní přehlídky nebo fotografická výstava. Festival ZUŠ Open,…

3 minuty čtení Číst dál…

Závan Nového Zélandu u Prague Philharmonia

Pátým orchestrálním koncertem sezony orchestru Prague Philharmonia se line ženská energie. Pozvání orchestru přijala hvězdná novozélandská dirigentka Gemma New, která řídí mimo jiné Předehru č. 2 francouzské skladatelky 19. století Louise Farrenc. Sólo v následném Brahmsově kusu hraje houslista Josef Špaček a závěrem zazní 16. února v Dvořákově síni Rudolfina také Sibeliova symfonie.…

2 minuty čtení Číst dál…

Nenápadné pojítko mezi Mahlerem a Martinů

Orchestr Národního divadla pod taktovkou Roberta Jindry zahraje skladby dvou skladatelů narozených v Česku, avšak spojovacím článkem programu jsou zhudebněné texty čínských básníků. Sólově účinkujícími budou 16. února pěvci Kateřina Kněžíková, Štěpánka Pučálková a Benjamin Bruns. Zazní díla Bohuslava Martinů a Gustava Mahlera. Program koncertu představí díla dvou v Čechách narozených a následně světově proslulých…

3 minuty čtení Číst dál…

Stuttgartská Rusalka s drag performery

Po Berlínu a Marseille se v únoru do třetice na evropských scénách Dvořákova Rusalka objeví ve Statní opeře ve Stuttgartu. Sérii osmi představení moderní inscenace z roku 2022 tamní divadlo uvede v hudebním nastudování Oksany Lyniv mezi 15. únorem a 28. březnem. Zvláštností stuttgartského pojetí je zdvojení pohádkových postav z vodního světa drag performery.  Skutečnost, že…

3 minuty čtení Číst dál…

Poutník Jan Amos kráčí po nových cestách opery 21. století

„Dnešní opera nemůže být tím, čím byla v době Monteverdiho, Mozarta, Pucciniho nebo i Janáčka.“

„Životní příběh osobnosti rozehrál neobyčejně dramaticky.“

„Obvykle primární tvůrčí dvojice skladatel s libretistou nemá v tomto představení výlučné postavení.“

Dramaturgie Festivalu hudebního divadla Opera nabízí pokaždé pestrou paletu představení operních domů nejen domácích, ale i zahraničních. Ta obvykle spočívá v různorodosti interpretačního uchopení tradičního repertoáru, nejednou však nabídla i podněty k úvahám o současném směřování opery, tohoto specifického hudebního žánru. Dnešní opera nemůže být tím, čím byla v době Monteverdiho, Mozarta, Pucciniho nebo i Janáčka. Současné trendy, zejména díky nabízejícím se novým výrazovým prostředkům a scénickým technologiím, nelze s tvorbou minulosti ve všem srovnávat. Právě na tomto se 10. února shodla vzrušená debata, následující po pražském uvedení opery Komenský od Jana Jiráska. Do Státní opery s tímto titulem přijel operní soubor Jihočeského divadla.

6 minut čtení Číst dál…

Smetanovo trio součástí skládačky šumpersko-jesenického cyklu Klasika Viva

V rámci cyklu koncertů Klasika Viva se v Jeseníku a v Šumperku představí jeden z nejrespektovanějších českých komorních souborů, klavírní Smetanovo trio. Pianistka Jitka Čechová, houslistka Markéta Janoušková a violoncellista Jan Páleníček společně připravili program, který „potěší nejen náročné posluchače, ale i širší veřejnost“. Dvojice se koncertů se koná 16. a 17. února. Koncert v Jeseníku se uskuteční…

2 minuty čtení Číst dál…

Varhanní recitál Ireny Chřibkové u svatého Jakuba nabídne mladší tvorbu

Třetím a posledním koncertem pokračuje minicyklus jednoduše zvaný Varhanní hudba a uskutečňovaný v pražské svatojakubské bazilice. Nástroj, který bojuje o svou záchranu, rozezní místní titulární varhanice Irena Chřibková. Akce se koná 16. února v neděli jako matiné. Umělkyně zvolila program ve spíše modernějším střihu, na poměry varhanních recitálů neobvykle nedisponuje ani jediným kusem gurua…

2 minuty čtení Číst dál…

Do Státní opery se vrátila primadona

„Každé číslo bylo pečlivě promyšlené, pro každou postavu měla připraven jiný kostým.“

„Melodické oblouky klene naprosto samozřejmě a v plných dlouhých pianissimech ve výškách se dotýká toho, co je v jejím oboru možné.“

„I díky profesionálnímu výkonu orchestru si publikum užilo operu na světové úrovni.“

Britsko-australská koloraturní sopranistka Jessica Pratt je jednou z nejvýznamnějších představitelek belcantového repertoáru na současné operní scéně. V sobotu 8. února zavítala na prkna pražské Státní opery, aby tam představila své nejnovější CD Delirio, které obsahuje slavné virtuózní scény šílených či náměsíčných hrdinek oper Vincenza Belliniho a Gaetana Donizettiho. Na galakoncertu vystoupili ve vedlejších rolích i mezzosopranistka Jana Sýkorová, tenorista Martin Šrejma, barytonista Svatopluk Sem, basista Pavel Švingr a Sbor a Orchestr Státní opery pod vedením svého hudebního ředitele Andrije Jurkevyče, na jehož pozvání tato diva do Prahy zavítala.

8 minut čtení Číst dál…

Pražákovci dvakrát v Itálii

Pražákovo kvarteto se představí v italských městech Viterbo a Terni. Soubor přednese Smyčcový kvartet g moll, op. 10 Clauda Debussyho a Dvořákův Klavírní kvintet č. 2, op. 81. Pro ten se k tělesu připojí italský pianista Sandro De Palma. Koncerty se konají 15. a 16. února. Pražákovo kvarteto bylo založeno v roce 1972 studenty Pražské konzervatoře.…

1 minuta čtení Číst dál…

Věc Makropulos se vrací do Skotské opery

Koprodukční inscenace Janáčkovy opery Věc Makropulos nominovaná na cenu Southbank Sky Arts Award 2022 se vrací na jeviště Skotské opery. V Královském divadle v Glasgow bude uvedena 15., 19. a 22. února a návazně 27. února a 1. března v edinburském divadle, vždy od čtvrt na osm večer. Představení vytvořené ve spolupráci s Velšskou národní operou, kde…

2 minuty čtení Číst dál…

V Budapešti zazní suita z Lišky Bystroušky v Hrůšově úpravě pod jeho vedením

Český dirigent, tři čeští skladatelé a český houslista – jinými slovy, český koncert. Na programu tří takových s Jakubem Hrůšou, Janem Mráčkem a Budapešťským festivalovým orchestrem je Janáčkova opery Příhody lišky Bystroušky v podobě suity vytvořené přímo Jakubem Hrůšou, po ní následuje skladba, kterou lze považovat i za houslový koncert, Fantazie Dvořákova zetě Suka. Program…

2 minuty čtení Číst dál…

Ingeborg Radok Žádná: Snažím se o transparenci a férovost

„Na AMU je nepsané pravidlo, že v pozici rektora se zástupci jednotlivých fakult střídají.“

„Připravujeme stavbu nových varhan pro Sál Martinů.“

„Rektor na podněty fakult reagovat musí. Nelze to dělat tak, že si před sebou hrnete svoje nápady.“

Velikou důvěru, že v moci jí svěřené vykoná maximum dobrého, budí současná i nastávající rektorka pražské Akademie múzických umění, původním zaměřením violoncellistka Ingeborg Radok Žádná. Žena operního režiséra Davida Radoka a dříve skladatele Petra Hapky má možnost plynule navázat na snažení svých prvních čtyř let ve funkci. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje zejména, co se na škole realizuje v příštích letech a co mandát na třífakultní instituci obnáší.

13 minut čtení Číst dál…