KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Olga Bezsmertna: Když zpívám Strausse, připadám si jako mezi nebem a zemí

„Strauss je pro mě důležitý skladatel. Určitě bych si jednou ráda zazpívala Maršálku nebo Ariadnu.“ 

„Mozarta chci zpívat tak dlouho, jak jen to půjde, protože je pro mě něco jako vokální škola.“

„Produkce Rusalky v La Scale byla náročná, speciálně o konci opery jsme měli hodně diskusí s italskou režisérkou Emmou Dante.“

V Praze poprvé vystoupí ukrajinská sopranistka Olga Bezsmertna. Naše publikum už ji mohlo slyšet na loňském festivalu Smetanova Litomyšl, kde zpívala sólový part v Brucknerově Te Deum, ale především ji zná jako Dvořákovu Rusalku z inscenace milánské La Scaly, kterou před časem odvysílal kanál ČT art. Teď se pěvkyně chystá na Čtyři poslední písně od Richarda Strausse, které zazní v rámci koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu 10. února pod taktovkou Roberta Jindry.

12 minut čtení Číst dál…

Stamicovci a horna Nicolase Rameze

Šestý koncert cyklu komorní hudby EuroArt se koná 11. února, tradičně na pražské HAMU. Rezidenční a pořadatelské Stamicovo kvarteto vystoupí ve společnosti Nicolase Rameze, francouzského hráče na lesní roh a laureáta soutěže Pražského jara. Znít budou od večerní půl osmé skladby Beethovena, Rejchy i raritně od Vincenta Persichettiho. Stamicovo kvarteto hrající ve složení…

2 minuty čtení Číst dál…

Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704

Collegium 1704 čeká tradiční dvojkoncert. 11. února vystoupí v drážďanském Annenkirche a 12. února v pražském Rudolfinu s pořadem Královský ohňostroj. Ten obnáší hudbu Georga Friedricha Händela a v dnešní době poněkud méně známého Françoise Francœura. Pražský barokní orchestr v obou provedeních řídí jeho zakladatel a umělecký vedoucí Václav Luks. Dvorské slavnosti byly v době baroka spjaty s reprezentativní a okázalou…

2 minuty čtení Číst dál…

Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert

První letošní koncert projektu Hudba na dosah se v Atriu Žižkov uskuteční v úterý 11. února. Matouš Hejl, Martin Debřička, Václav Kalivoda, Petr Tichý a Antonín Procházka zahrají v nově upraveném sále Atria autorské skladby varhaníka Matouše Hejla. Minulý rok oslavilo kulturní centrum Atrium Žižkov čtyřicáté výročí od svého otevření. Nyní se sál, který…

2 minuty čtení Číst dál…

Dvě premiéry jednou ranou. Česká filharmonie svého posluchače nešetřila

„Teml vybavil svou novotu odvážně utkanými, avšak logicky a posluchačsky relativně dobře sledovatelnými harmoniemi.“

„Blackfordova skladba i přes svou nestabilní kvalitativní úroveň pod Netopilovým vedením dozrála ve šťavnatý plod interpretačního umění.“

„Již první ‚skica‘ dala na vědomí, že se orchestrální těleso nespokojí toliko s pastózním vrstvením barevných ploch.“

Česká filharmonie pod dirigentským vedením Tomáše Netopila naložila rudolfinskému publiku hned dvě světové premiéry významných tvůrců soudobé artificiální hudby Jiřího Temla a Richarda Blackforda. Jako sólistka se v plné záři ukázala violoncellistka Alisa Weilerstein, jež na sebe tradičně upozornila svým virtuózním a osobitě jedinečným přístupem k technicky obtížným a výrazově mnohovrstevnatým místům. Zatímco Temlův Labyrint paměti opětovně potvrdil neotřelost a originalitu svého tvůrce, Blackfordův Koncert pro violoncello a orchestr posluchače zasáhl svou hudební obrazností a deskriptivním nábojem, který však šel místy na úkor hudební přesvědčivosti.

11 minut čtení Číst dál…

Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu

Únorová koncertní nabídka Státního komorního orchestru Žilina sestává ze tří dvojic orchestrálních koncertů, které doplní houslový workshop Dalibora Karvaye a rodinné odpoledne s tematikou masopustu. K žilinskému orchestru zavítají zahraniční dirigenti i sólisté a program druhého měsíce letošního roku vyvrcholí masopustními operními galakoncerty pod taktovkou českého šéfdirigenta Františka Macka. Ve čtvrtek 6. února se žilinský…

4 minuty čtení Číst dál…

Krásný dech Belfiata

„Pokud cítíme nějaké autorovy životní těžkosti, tak opravdu jen velmi latentně.“

„U Belfiata platí, že co hráč, to osobnost.“

„Pokud někdo hraje Ravela v úpravě, co není Ravelova, neztratí se kus Ravela?“

Těžko se píše o něčem, co bylo takřka dokonalé. Jedno takové vystoupení si připsalo dechové kvinteto Belfiato 4. února ve Španělské synagoze na Starém Městě pražském. Během večera v rámci festivalu Věčná naděje zazněla také Terezínem inspirovaná soudobá kompozice Ondřeje Zámečníka.

6 minut čtení Číst dál…

Štěpán Pácl: Činoherec také myslí hudebně, i když skrytě a možná nevědomě

„V opeře lze příběh zažít zcela bezprostředně, jako by vás hudba vedla přímo do nitra, pod povrch viděného, do hloubky.“

„Puccini je moderní a současný. A je nejen skladatelem, je skvělým dramatikem, vystavuje své hrdiny zkouškám, nutí je rozhodovat a jednat, zkrátka vypráví příběh.“

„Úkolem režiséra je autorovu myšlenku inscenovat tak, aby komunikovala s diváky, s naší současností.“

Národní divadlo v Brně připravuje na 7. února další premiéru. Tentokrát je to opera Giacoma Pucciniho Manon Lescaut a k režii byl vyzván kmenový režisér činohry divadla Štěpán Pácl. Jak se dostal od činohry k opeře a proč, prozradil před premiérou v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

10 minut čtení Číst dál…

Mladí houslisté si zasoutěží na pražském Gymnáziu a Hudební škole

Mezinárodní houslová soutěž PhDr. Josefa Micky 2025 se v letošním roce koná v termínu 11. až 13. dubna, a to na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy. Porotě třináctého ročníku soutěže stejně jako při tom posledním předsedá legendární Václav Hudeček. Možnost přihlásit se trvá do 1. března. Jednokolová soutěž je i letos rozdělena do…

3 minuty čtení Číst dál…

Olga Bezsmertna předstoupí před SOČR

Na dalším koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Obecním domě zazní v pondělí 10. února Debussyho Preludium k Faunovu odpoledni, Čtyři poslední písně Richarda Strausse, které zazpívá Olga Bezsmertna, a Slovácká suita Vítězslava Nováka. Program sestavil hlavní hostující dirigent rozhlasových symfoniků Robert Jindra. Pořad vysílá přímým přenosem Český rozhlas Vltava. Preludium k Faunovu odpoledni, desetiminutovou…

3 minuty čtení Číst dál…

Moderní Rusalka zpátky v Berlíně Pod lipami, nová Rusalka v Marseille

Berlínská Státní opera vrací na pořad dne před rokem premiérovanou inscenaci Dvořákovy neslavnější opery Rusalka. Pětice repríz se uskuteční mezi 9. a 27. únorem. Z českého pohledu je zajímavý interpretační příspěvek mezinárodně zejména v opeře etablovaného dirigenta Tomáše Hanuse, pro něhož se jedná o debut v Opeře Pod lipami. Na kontroverzní inscenaci se aktuálně nepodílí Pavel…

3 minuty čtení Číst dál…

Nové obory na ostravské Fakultě umění

Fakulta umění Ostravské univerzity přináší novinku v oblasti hudebního vzdělávání. V akademickém roce 2025/26 otevírá dva nové obory akordeon a cimbál. Krok představuje milník pro české hudební školství a rozšiřuje možnosti studia pro mladé hudebníky. Obor cimbál povede cimbalista a skladatel Daniel Skála, zatímco obor akordeon zaštítí pedagožka, interpretka a ředitelka festivalu Hudební současnost Marcela Kysová. Studenti tak získají přístup…

1 minuta čtení Číst dál…

Košický Král Roger zůstal stát na půli cesty

„Závěr opery podle Szymanowského staví neřešitelné hádanky nejen pro diváky a posluchače, ale i režiséra a inscenátora.“

„Orchestr je překvapivě umístěn na pódiu a toto řešení přináší několik kontroverzí.“

„Jednoznačnou devizou představení je polský barytonista Michał Partyka v titulní roli.“

Festival hudebního divadla Opera přivezl 4. února na prkna Stavovského divadla operu Král Roger. Dílo jednoho z nejznámějších polských skladatelů Karola Szymanowského (1982–1937) v nastudování Opery Národního divadla Košice režíroval Anton Korenči a hudebně vedl Peter Valentovič. Inscenaci lze označit za problematickou.

10 minut čtení Číst dál…

Festival Talichův Beroun pořádá čtvrté dirigentské kurzy

Základy dirigování v teorii a praxi nejen pro vedoucí dechových souborů a orchestrů. To je hlavní náplň čtvrtého ročníku Dirigentských kurzů, které doprovází Mezinárodní hudební festival Talichův Beroun a které se uskuteční ve dnech 15. a 16. února na berounské ZUŠ Václava Talicha. Jejich garantem a hlavním lektorem bude Václav Blahunek, dirigent Hudby hradní stráže a Policie…

3 minuty čtení Číst dál…

Popelka a Baborák ve světle tokijských reflektorů

Až v japonském hlavním městě Tokiu vystoupí hornista Radek Baborák pod vedením dirigenta Petra Popelky, přesto nabídnou hudební program českému uchu blízký. Dvojice koncertů 8. a 9. února orchestru tokijské NHK Symphony přinese poslech děl Richarda Strausse, Alexandra Zemlinského, Antonína Dvořáka i Leoše Janáčka. Koncerty se v NHK Hall konají pod záštitou Českého centra Tokio.…

2 minuty čtení Číst dál…

Lukáš Vasilek: Jana z Arku člověka chytne hned napoprvé 

„Posluchač zvládne vstřebat jakkoliv složitou hudbu, pokud chápe, co chce autor říct.“

„Samotná hudební struktura Jany z Arku je geniální a velmi rozmanitá, ale rozhodně není neuchopitelná.“

„Stoprocentní souznění Honeggerovy hudby s textem Paula Claudela stvořilo dokonalý umělecký tvar.“

Lukáš Vasilek pochází z Hradce Králové, kde získával první hudební zkušenosti v chlapeckém sboru Boni pueri. Vystudoval dirigování a hudební vědu. V roce 2007 byl jmenován hlavním sbormistrem Pražského filharmonického sboru, který od té doby vedl na nesčetných domácích i zahraničních vystoupeních a v nahrávkách. V roce 2010 založil soubor Martinů Voices, se kterým se zabývá převážně komorní sborovou tvorbou 19. až 21. století. Vedle sbormistrovské profese se věnuje také orchestrálnímu dirigování. Koncertoval mimo jiné s Prague Philharmonia, s Filharmonií Hradec Králové, Jihočeskou filharmonií a Plzeňskou filharmonií; ve čtvrtek 13. února 2025, v den pětačtyřicátých narozenin, ho čeká debut s Českou filharmonií. Během dvou večerů a pak ještě v sobotu odpoledne uvedou v Rudolfinu monumentální oratorium Arthura Honeggera Jana z Arku na hranici. A právě od tohoto okamžiku se odvíjí rozhovor poskytnutý portálu KlasikaPlus.cz.  

9 minut čtení Číst dál…

Paul Plishka (1941–2025)

Ve věku nedožitých 84 let zemřel americký basista Paul Plishka. Za půlstoletí působení v newyorské Metropolitní opeře účinkoval v 88 rolích v 1642 představeních. Byl tam na oficiálním seznamu vedeném od roku 1883 desátým nejobsazovanějším pěvcem. Akademií vokálních umění ve Filadelfii byl uveden do Síně slávy velkých amerických operních pěvců. O jeho bohatém a zvučném…

2 minuty čtení Číst dál…

Pražský debut Jessicy Pratt

Sopranistka Jessica Pratt poprvé vystoupí v Praze a nabídne večer plný známých árií italského bel canta. Představitelka tohoto repertoáru vystoupí v doprovodu kmenových pěvců pražského Národního divadla, a to 8. února ve Státní opeře. Pořad zvaný Delirio doprovází Orchestr Státní opery pod řízením Andrije Jurkevyče. Na svém pražském koncertě se Jessica Pratt představí jako…

3 minuty čtení Číst dál…

ČtenářiPlus: Večeře s Brno Contemporary Orchestra podle Ondřeje Adámka a Charlotte Guibé

„Od začátku až do konce představení byl každý zvuk, vizuální vjem, text i pohyb součástí husté sítě vztahů, která však byla před posluchači-diváky splétána s lehkostí.“

„Čeho jsme byli svědky? Provedené skladby? Odehraného divadla? Vytvoření obrazu na zdi a na stole?“

„Po Večeři a krátké přestávce se podával salát.“

Svědkem nevšední události se stal ten, kdo v čase večeře v neděli 2. února roku 2025 zavítal do brněnské jídelny Masarykova studentského domova na čtvrtý koncert z cyklu Auskultace s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou souboru Brno Contemporary Orchestra…

4 minuty čtení Číst dál…

Kurzy ansámblového hraní s Kvartetem Martinů

Členové kvarteta Martinů Quartet budou osm dní k dispozici na plný úvazek. Poslouží na workshopu zvaném PlayWiP – zkratka sousloví Play with Professionals (Hraj s profesionály). Ten zájemcům pomáhá zlepšit schopnosti ansámblového hraní. Kurz začíná 8. února v prostorách Konzervatoře Jana Deyla a pražského hotelu William v Hellichově ulici. PlayWiP začal jako série samostatných workshopů v České republice. „Jste…

2 minuty čtení Číst dál…

Prague Philharmonia platformou pro adepty dirigování. Garantem Martin Sieghart

Orchestr Prague Philharmonia hostí dirigentský masterclass. Uskuteční se 7. února v sídle orchestru, tedy v Kulturním domě Ládví. Sólového partu se v Schumannově Klavírním koncertu a moll chopí česko-ukrajinský klavírista Kostiantyn Tyshko. Diváci uslyší také symfonie Beethovenovu a Mendelssohnovu. Během kurzu předvedou své umění dirigenti z Belgie, Itálie, Rakouska, Španělska, Číny, Tchaj-wanu, Jižní Koreje, Japonska a USA…

2 minuty čtení Číst dál…

Na Hromnice o festival více. Pochvala jeho dramaturgii

„Festival vsadil na velice svěží a neotřelý program.“

„Mansurianovo Requiem je dalším důkazem, že současné klasické hudby se není třeba bát, byť pochází z končin vzdálených.“

„Koncerty, které zaštituje Radek Baborák, mají dlouhodobě umělecky vysokou úroveň.“

Tak trochu ve stínu Festivalu Opera, který začal minulý týden, byl v podvečer 2. února v odsvěcené smíchovské kapli Sacre Coeur zahájen osmý ročník hudebního festivalu Věčná naděje. Ten zpravidla uvádí tvorbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost, nebo ta, jež vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním. Dramaturgicky se přehlídka neomezuje výlučně na uvádění děl klasické literatury. Na zahajovacím koncertu se podíleli Pražští komorní sólisté se svým šéfem Radkem Baborákem a jako sólisté vystoupili sopranistka Tamara Morozová, barytonista Pavel Kšica a klarinetista Karel Dohnal.

9 minut čtení Číst dál…

Pražští komorní sólisté zahájili cyklus koncertů Mistři souzvuku

„Stalo se skutečností, že umělci svá vystoupení doprovázejí slovem, a Baborák je skutečně moderátor na slovo vzatý.“

„Komorní ansámbl měl v chladném prostoru velmi vitální a průzračný zvuk s bezpečnou intonací a precizní souhrou.“

„Invenční vlohy Baborákovy, s nimiž aranžoval třeba Bachovy violoncellové suity pro lesní roh, se uplatnily i v Ave verum corpus Wolfganga Amadea Mozarta.“

Nedělním večerním koncertem otevřeli Pražští komorní sólisté svou letošní řadu sedmi koncertů s titulem Mistři souzvuku. Zahajovací koncert se konal 1. února na okraji Prahy a hostitelem souboru se stal kostel svaté Anežky a patronů českých na Spořilově. V úvodním slovu souborné brožury festivalu poznamenal umělecký vedoucí, dirigent a dramaturg souboru Radek Baborák: „Na tomto místě se stalo a pravděpodobně stane vše podstatné v mém osobní životě.“

7 minut čtení Číst dál…

Marie Hasoňová hraje ve Frýdku-Místku se svým italským komorním partnerem

Frýdecko-místečtí milovníci klasické hudby se mohou těšit na 7. února, kdy s mladou houslovou virtuoskou Marií Hasoňovou vystoupí italský pianista Tommaso Carlini v Rytířském sále místního zámku. Akce se koná od večerní šesté hodiny pod názvem Temperamentní housle a jedná se o součást Hudebních výletů, koncertního cyklu, který je uskutečňovaný v rámci Svatováclavského hudebního…

2 minuty čtení Číst dál…

Česká filharmonie jediným českým zástupcem na letošních BBC Music Magazine Awards

Česká filharmonie uspěla v loňském roce na Gramophone Classical Music Awards, kde získala mimo jiné i titul Orchestr roku 2024. Stejný úspěch by mohla zopakovat také na cenách udílených prestižním BBC Music Magazine. O úspěchu českého tělesa rozhodne veřejnost na základě on-line hlasování.  Až do pátku 28. února bude možné podpořit Českou filharmonii…

5 minut čtení Číst dál…

Příjemný a pohodový Český filharmonický sbor. Otazník nad tím Piazzollou…

„Jiří Bárta má nástroj s poněkud tmavším témbrem – pomáhá emotivnímu výrazivu zejména v pomalejších pasážích.“

„Vaňhalovo Stabat Mater je oblíbenou skladbou právě Českého filharmonického sboru Brno.“

„Alt Marie Vrbové se nesl sálem s pocitem volnosti a bezpečí.“

Cyklus abonentních koncertů Českého filharmonického sboru přinesl tentokrát komorní vystoupení. V neděli 2. února se v brněnském Besedním domě potkali ke společnému muzicírování soubor Barocco sempre giovane, klavíristka Terezie Fialová, violoncellista Jiří Bárta a zpěvačky Marta Chila Reichelová a Marie Vrbová spolu s ženskou částí sboru. Dirigoval sbormistr Petr Fiala, který přispěl ke krásné atmosféře.

6 minut čtení Číst dál…

Martinů, Dvořák, Hrůša. Ti všichni v Kolíně nad Rýnem a v Bamberku

Svého oblíbeného Bohuslava Martinů Jakub Hrůša opět zařadil na pořad koncertů Bamberských symfoniků, raritně uváděné dílo neméně oceňovaného Antonína Dvořáka přihodil také. Šéfdirigent svůj soubor vede na nadcházejících koncertech v Kolíně nad Rýnem a v domovském Bamberku. V obou případech se k tělesu připojí houslista Ray Chen, který se chopí sólového partu v Čajkovského houslovém koncertu.…

2 minuty čtení Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (62)
Sir Simon

„Bezděčné vyzařování z takových bohatě obdarovaných dirigentů skoro až sálá. Jde o charisma. Ale i o fascinaci jejich mimořádně zvládnutým řemeslem.“

„Titul hlavního hostujícího dirigenta nese v jeho případě jedinečný přívlastek ‚K poctě Rafaela Kubelíka‘. ‚Změnil můj život,‘ konstatoval loni Simon Rattle.“

„Česká filharmonie podle jeho slov ‚zní jinak než jakýkoliv jiný orchestr‘, což – jak říká – samozřejmě myslí jako kompliment.“

Sir Simon Rattle oslavil v Praze s Českou filharmonií s jen několikadenním zpožděním lednové sedmdesátiny. Přál si k nim prý jako dárek mít možnost v Rudolfinu dirigovat Janáčkovu Glagolskou mši. Splnilo se mu to – a sám třemi abonentními koncerty vrchovatě obdaroval celkem tři tisícovky lidí. Plus filharmoniky, filharmonický sbor a sólisty. Protože i pro ně muselo jít v jejich práci o zážitek vymykající se každodennosti…

8 minut čtení Číst dál…

Nordické tóny v Košicích. S flétnistkou Jasmine Choi

Osvědčený klíč k dramaturgii využila Státní filharmonie Košice při přípravě prvního únorového programu. Severská hudba a flétna náleží k oblíbeným položkám košického publika, a proto se staly nosnými tématy dalšího z abonentních koncertů. Ve čtvrtek 6. února od sedmé hodiny večerní vystoupí v košickém Domě umění jihokorejská flétnistka Jasmine Choi, Košické filharmoniky povede Martin Leginus. Den…

3 minuty čtení Číst dál…

Liberecké divadlo přispěje Bernsteinem

West Side Story, dílo zkomponované jednou z největších osobností hudebních dějin, žijící v minulém století, dirigentem, skladatelem i pedagogem Leonardem Bernsteinem, nově uvádí liberecké Divadlo F. X. Šaldy. Inscenaci hudebně nastudoval Paolo Gatto a režie se chopila Linda Hejlová Keprtová. Premiéra je v plánu 7. února. Bez nadsázky nejslavnější muzikál všech dob a jeden z vrcholů svého…

2 minuty čtení Číst dál…