KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Viotti, Gabetta a Orchestr Královské opery ve Versailles nadchli Bayreuth 

„Námětem pro programovou skladbu se staly ženy coby interpretky liturgické a koncertantní hudby na počátku 18. století.“

„Marina Viotti předvedla, že dokonale zvládnutá hlasová technika pěvci dovolí uplatnit se v mnoha směrech.“

„Andrés Gabetta má o interpretaci Vivaldiho jasnou představu, rovněž tak orchestr, jehož výkon a spolupráce se sólistou splňoval nejpřísnější kritéria.“

Pěvecké recitály jsou vedle operních představení druhou stranou mince, kterou se mohou obohatit návštěvníci bayreuthského festivalu barokní opery. Letos jich pořadatelé nabídli celkem sedm, střídavě v Markraběcím divadle a v zámeckém kostele. Při posledním z nich v sobotu 13. září vystoupili na scéně divadla mezzosopranistka Marina Viotti, houslista Andrés Gabetta a Orchestr Královské opery ve Versailles.

Číst dál…

Rakouská cena za hudební divadlo pro Petra Popelku

Na galavečeru Rakouské ceny za hudební divadlo byla 17. září ve Vídni udělena ocenění za výrazné počiny, které rakouské divadelní a festivalové scény spatřily v uplynulé sezóně. Českým zářezem se stala cena pro dirigenta Petra Popelku, šéfa Vídeňských symfoniků, který uspěl se svým hudebním nastudováním Švandy dudáka v Hudebním divadle na Vídeňce. Tam…

Číst dál…

Košice rozezní česká hudba. Začíná festival Dny české kultury 

V Košicích odstartuje v úterý 23. září tradiční festival Dny české kultury, který letos nabídne více než dvacet akcí v pěti městech východního Slovenska. Zahajovací koncert se ve spolupráci se Státní filharmonií Košice uskuteční od sedmnácti hodin v prostorách Muzea Vojtecha Löfflera. Jeho protagonistou bude pražské Duo Ambroš vystupující v obsazení Miroslav Ambroš (housle)…

Číst dál…

Klavírní tria zkraje ‚spolkových‘ řad České filharmonie

Česká filharmonie finišuje přípravy na novou, jubilejní 130. sezónu. Dvojice zahajovacích, orchestrálních koncertů s šéfdirigentem a hudebním ředitelem Semjonem Byčkovem je v plánu 25. a 26. září, ještě předtím však bude k mání také pořad v rámci Českého spolku pro komorní hudbu. Klavírní Lobkowicz trio se představí 24. září v Dvořákově síni, tamtéž ještě v září pod stejnou…

Číst dál…

EuroArt Praha úvodem se Stamicovci

Rezidenční Stamicovo kvarteto zahájí letošní řadu koncertů s názvem EuroArt Praha. První koncert se uskuteční 23. září večer tradičně v Lichtenštejnském paláci, jeho Sále Martinů. Na programu budou skladby Janáčkovy a Dvořákovy, jedna také z pera Karla Stamice. Smyčcové Stamicovo kvarteto hrající ve složení Jindřich Pazdera, Josef Kekula (housle), Jan Pěruška (viola) a Petr Hejný (violoncello) zahraje coby první číslo Smyčcový…

Číst dál…

Jakub Klecker: Slavná díla vyžadují speciální péči. Aida bude s aidovkami i cimbassem

„Aida je skutečně ikonickým titulem. Od premiéry v roce 1871 v Káhiře zaujímá výsostné postavení na repertoáru divadel po celém světě.“

„Jsem moc rád za opětovnou spolupráci s režisérkou Magdalenou Švecovou.“

„Novou inscenaci připravujeme ve dvojím obsazení. Pilířem bude maďarská sopranistka Csilla Boross.“

První premiérou sezóny Janáčkovy opery bude Verdiho Aida. Dirigentem představení režírovaného Magdalenou Švecovou je Jakub Klecker, který působí v Janáčkově opeře už osmnáct let. Patří ke stálicím souboru a formuje jeho umělecké směřování. Jak vnímá novou sezónu a co nového je možné v Aidě čekat, jsme diskutovali v rozhovoru.

Číst dál…

Festival Janáček Brno má šanci na dvě International Opera Awards

Brněnský festival věnovaný odkazu Leoše Janáčka se dostal do finále světových International Opera Awards. V nominacích uspěl dvakrát – v kategorii nejlepší festival a s loňskou inscenací Carsenových Výletů páně Broučkových. O vítězích se rozhodne v listopadu v Aténách. Brněnská operní scéna může získat další mezinárodní uznání a zopakovat svůj úspěch z roku 2018, kdy získala International Opera…

Číst dál…

Podzimní oslava čtyřiceti let Agon Orchestra

Na podzim roku 2025 oslaví Agon Orchestra čtyřicet let své existence několika českými a světovými premiérami. 23. září uvede na počest nedožitých 81. narozenin Ivana „Magora“ Jirouse pásmo Čeští básníci I. doplněné o zhudebněné texty Filipa Topola a Pavla Zajíčka. Na konci října, 30. a 31. dne měsíce, uvede v obnovené premiéře operu Philipa Glasse…

Číst dál…

Jedenáctá Břevnovská hudební setkání na úvod s kytarami

Koncertní sezóna Břevnovská hudební setkání, která se o slovo hlásí jednou měsíčně od září do června buď v Tereziánském sále Břevnovského kláštera, nebo v kostele Církve československé husitské ve Wuchterlově ulici, očekává letošní zahájení. Slavnostní úvod 11. ročníku obstará 23. září v Tereziánském sále zmíněného kláštera Pražské kytarové kvarteto. Sestava s názvem Pražské kytarové kvarteto…

Číst dál…

Strausse oslavující Vídeň chystá nového Netopýra. V nastudování Petra Popelky

Hudební divadlo na Vídeňce přispěje k letošnímu straussovskému roku, který vládne kulturnímu dění v rakouské metropoli, novým nastudováním královny operet, Straussova Netopýra. Ten měl na dnešní Linke Wienzeile premiéru 5. dubna 1874 a nesmazatelně se zapsal do hudebních i divadelních dějin města. Nové výroční nastudování, které bude mít premiéru 4. října a které předznamená úvodní…

Číst dál…

MenART Impuls chce být pomůckou i rádcem pro mladé talenty. Nově s Kahánkem či Kněžíkovou 

Desetiminutové videorozhovory s významnými osobnostmi české hudby, tance a divadla nabídne třetí série projektu MenART Impuls. Stipendijní akademie tímto formátem zpřístupňuje inspirativní setkání s mentory, kteří se dlouhodobě věnují práci s mladými talenty. Protagonisty nejnovější řady mimo jiné jsou klavírista Ivo Kahánek, sopranistka Kateřina Kněžíková nebo houslista Jan Fišer.  Cyklus MenART Impuls tentokrát zamíří…

Číst dál…

Plzeňští zpátky v plné polní

Plzeňská filharmonie se připravuje na novou sezonu, a to i koncertním způsobem. Zahájení nového ročníku se sice uskuteční až 9. října, ale už koncem září budou plzeňští hudebníci v pohotovosti na koncertním pódiu. Nejbližším projektem je volně přístupná Mše za město Plzeň v úterý 23. září v katedrále sv. Bartoloměje. K příležitosti výročí 730 let od založení města…

Číst dál…

Jan Novák a Marek Kozák zase spolu

Ve zrekonstruovaném Salónu Celetná zazní komorní hudba v podání výrazných osobností mladé generace české hudební scény, houslisty Jana Nováka a klavíristy Marka Kozáka. Po rakovnickém koncertu půjde o další jejich společný projekt a uskuteční se 23. září. Pořad je reprízou toho rakovnického, který se udál 14. září v Rabasově galerii. Repertoár tedy zahrnuje dílo Johanna…

Číst dál…

Pohlazení po duši… Sir András Schiff s Evropským komorním orchestrem

„Schiff jen znovu potvrdil, že je mozartovským interpretem par excellence.“

„Od prvních tónů nebylo pochyb, že před sebou máme soubor nejvyšších kvalit.“

„Éterická pianissima už snad ani nebyla z tohoto světa.“

V pondělí 15. září nabídl festival Dvořákova Praha mimořádně lákavý koncert. V Rudolfinu vystoupil světově proslulý Evropský komorní orchestr a spolu s ním hvězdný klavírista András Schiff. Na programu byla díla Mozarta a Dvořáka, skladatelů, kteří jsou Schiffovi obzvláště blízcí. A umělec si do Rudolfina přivezl svůj vlastní nástroj – překrásného Bösendorfera.

Číst dál…

Milan Šetena: Dvořákova hudba se mi nikdy neomrzí

„V dnešní době je vůbec s podivem, že se mladí lidé věnují hudbě. Já jsem šťastný za každého, kdo se učí na nějaký hudební nástroj.“

„Rusalka mě vždycky dostane asi nejvíc, od prvního taktu až do konce mi běží mráz po zádech.“

„U Vídeňské filharmonie jsem pětatřicet let. Je to povolání snů.“

Hudba stojí a padá se zvukem tělesa, říká Milan Šetena, hráč skupiny prvních houslí Vídeňských filharmoniků. Na mezinárodním hudebním festivalu Dvořákova Praha vede v těchto dnech mistrovské kurzy pro mladé interprety, kterým radí nebát se, ale zároveň přistupovat k hudbě a životu s pokorou. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz mluví o výzvách mladé generace, svém vztahu k Dvořákovi, působení v jednom z nejslavnějších orchestrů na světě a také o tom, proč se z Vídně nevrátil zpět do Čech.

Číst dál…

Cavalliho Pompeo Magno na festivalu barokní opery v Bayreuthu

„Umělecký vedoucí festivalu, kontratenorista Max Emanuel Cencić se opět uplatnil jako organizátor, režisér a představitel titulní role.“

„Argentinský dirigent Leonardo García-Alarcón si v Cavalliho partituře evidentně pochutnal na rafinovaných disonancích a vkusně akcentoval zvláštnosti italské raně barokní hudby.“

„Cappella Mediterranea dokázala v akustice barokního divadla vyloudit celou škálu zajímavých barevných efektů.“

Letošní, v pořadí už pátý ročník zářijového festivalu barokní hudby, který se v Bayreuthu uskutečnil ve dnech 4. – 14. září, byl převážně věnován vokální hudbě 17. století. V této době se zrodil i operní žánr, jemuž po florentských začátcích poskytly živnou půdu Benátky. Z tamějších komponistů padla volba na Francesca Cavalliho. V Markraběcím divadle byla v mezinárodním obsazení uvedena jedna z jeho posledních oper Pompeo Magno.

Číst dál…

Yannick Nézet-Séguin poprvé na Pražském jaru. Jako host adventního koncertu

Pražské jaro přivítá 4. prosince ve Španělském sále Pražského hradu dirigenta světového formátu Yannicka Nézet-Séguina, uměleckého ředitele Metropolitní opery v New Yorku, Philadelphia Orchestra a Orchestre Métropolitain v Montrealu. Pod hlavičkou Pražského jara se představí poprvé a povede renomovaný Chamber Orchestra of Europe. Na adventním koncertu festivalu zazní díla Johannesa Brahmse, sólisty budou houslistka…

Číst dál…

Mnoho české varhanní hudby u sv. Jakuba

Souběžně s Mezinárodním varhanním festivalem pokračuje koncertní řada varhanních matiné, které se konají každou neděli dopoledne v bazilice sv. Jakuba. Nejbližší dvě akce 21. a 28. září v tomto rámci obstará místní titulární varhanice Irena Chřibková. První z nich nabídne třikrát hudbu J. S. Bacha, dále A. Tučapského (1928–2014) s jeho Chorální fantazií „Svatý Václave“ a M.…

Číst dál…

Podzimní festival duchovní hudby načne barokní zarzuela à la Musica Florea

Město Olomouc se na podzim opět promění v centrum evropské duchovní hudby. Tradiční Podzimní festival duchovní hudby vstoupí do svého 32. ročníku a od 21. září do 18. října nabídne devět koncertů na rozličných místech hanácké metropole i jejího okolí. Letošní ročník má navíc výrazný česko-slovenský rozměr, do Olomouce přijede řada hostů ze…

Číst dál…

Musica Florea oživila ‚českého Händela‘

„Veronika Vojířová mě nadchla svým doslova špičkovým, ‚špendlíkovým‘ nasazováním a precizní intonací rovného, Hanu Blažíkovou připomínajícího tónu.“

„Těžko si představím klidně zkušeného posluchače, či dokonce aktivního hudebníka, který by při slepém poslechu rozeznal, které z provedených děl patří komu – co napsal Habermann, co Händel…“

„Habermann a Händel patří k sobě.“

Opisoval! Skandál! Skandál? Ne. Bylo to v době, kdy podobná věc byla projevem úcty, nikoli záškodnictví. Sám slavný Georg Friedrich Händel si, řekněme, „vypůjčil“ některé hudební myšlenky. Od koho? Dnes příliš málo známého českého tvůrce Františka Václava Habermanna, jemuž se pro vazbu na slavného kolegu začalo říkat „český Händel“. Zda to bylo označení oprávněné, se mohli přesvědčit mnozí příchozí do pražského kostela U Salvátora, kteří díla obou komponistů měli k dispozici k bezprostřednímu srovnání. 15. září hrála Musica Florea, zpívalo Collegium Floreum a čtyři sólisté, dirigoval Marek Štryncl.

Číst dál…

Souboj Mozarta s Prokofjevem pod vedením Leonida Kavakose

„První půlka se pohupovala na lehké, formálně čiré a tektonicky zpevněné palubě mozartovské poetiky, druhou polovinu zastínil mrak existenciální nejistoty, bezprostřední expresivity a prokofjevovsky osobité rytmičnosti.“

„Česká filharmonie pod vedením Leonida Kavakose provedla Prokofjevovo dílo s agresivně šklebivým a drastickým výrazem, v němž neabsentovaly ani chvíle smířlivého uklidnění, ani záblesky mlhavé naděje.“

„První větu Kavakos nechal rozeznít v celé její dramatické bezprostřednosti.“

Česká filharmonie spolu s renesančně nadaným Leonidem Kavakosem vystoupila 16. září v pražském Rudolfinu s kontrastním, avšak přirozeně fungujícím programem sestávajícím ze skladeb W. A. Mozarta a Sergeje Prokofjeva. Řecký houslový virtuos a dirigent zaujal netoliko jako zručný houslista, jemuž nechybí žádoucí technické schopnosti ani elementární dávka muzikantského charismatu, ale také coby dirigent a nápaditý interpret neoklasicistního repertoáru. Dvořákova Praha tak posluchači zprostředkovala zážitek, na který jen tak nezapomene.

Číst dál…

J. V. H. Voříšek a jeho opatrovatelka Alena Hönigová s dvěma koncerty v Německu

Druhý ročník koncertní řady Příběh kláves, umění a krásných nauk byl v květnu zakončen koncertem věnovaným J. V. H. Voříškovi. Od té doby projekt, jehož součástí je vydání Voříškových písní v dvojjazyčné verzi, pokročil dále. Aktuálně se chystají dva koncerty v Německu, ten bližší v neděli 21. září v objektu Kammermusiksaal v lokalitě Friedenau v Berlíně, druhý…

Číst dál…

À la française. Soubor Les Dragons Baroques a jeho zářijový počin

Nově vzniklý česko-francouzský ansámbl Les Dragons Baroques chystá podzimní řadu koncertů. Ta začíná 21. září ve spolupráci s malířem Alexandrem Onishenkem v jeho Galerii Jakubská na pražské Malé Straně. Trojčlenný hudební ansámbl, který debutoval 23. března 2025 a který tvoří členové Amálie Dobšíková (barokní housle, umělecká vedoucí), Mélusine de Pas (viola da gamba) a Ondřej Bernovský…

Číst dál…

Jan Jiraský: Je třeba si uvědomit, proč jdu hrát

„Když se hodně soustředíte na jednoho autora, pochopíte jeho hudební řeč.”

„Citové prožívání skladby přirozeně vytlačí trému.”

„Často mívám dojem, že skvělý student bez kariéry mi dává víc než světová hvězda.”

Jan Jiraský nepůsobí jen jako koncertní klavírista, ale též se stará o nastupující generaci umělců jako pedagog a jako předseda akademického senátu Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.  V rámci Dvořákovy Prahy proběhne 18. září v Artiu na Bořislavce Klavírní podvečer s Janem Jiraským, po jehož boku se představí i vynikající studenti Matej Šabík, Jan Kmenta a Kento Satsuma z JAMU a brněnské konzervatoře. Zazní nejen skladby od Leoše Janáčka, ale také od skladatelských velikánů romantismu Fryderyka Chopina a Roberta Schumanna, a diváci uslyší i díla dvacátého století od George Gershwina, Maurice Ravela a Alexandra Skrjabina.

Číst dál…

Melodramatická pocta Soně Červené v Českém muzeu hudby

Oslavy stého výročí narození Soni Červené doplní v neděli 21. září od půl sedmé večer v Českém muzeu hudby koncert připravený ve spolupráci se Společností Zdeňka Fibicha. V návaznosti na probíhající výstavu připravenou Národním muzeem zazní v prostorách bývalého barokního kostela sv. Máří Magdaleny na Malé Straně soubor melodramatických děl, která byla vytvořena přímo…

Číst dál…

S Bachem na pouti z Ohrdrufu do Lipska. Závěr olomouckého varhanního festivalu

„Leo van Doeselaar přednesl zejména méně hrané Bachovy skladby, ze kterých však sestavil program, který měl jasnou dramaturgickou linii.“

„Interpret celý koncert využíval jen původní hrací stůl s jeho paletou rejstříků.“

„Závěr koncertu patřil Toccatě F dur. Po skladbách komornějšího charakteru to bylo důstojné rozloučení s olomouckým publikem čítajícím přes pět set posluchačů.“

57. ročník Mezinárodního varhanního festivalu Olomouc byl věnován Johannu Sebastianu Bachovi i Georgu Friedrichu Händelovi, oběma jubilujícím osobnostem, narozeným v roce 1685. Závěrečný koncert, který se konal 15. září v kostele sv. Mořice byl pak ryzí poctou jednomu z nich, tomu dříve řečenému. Interpretem večera byl nizozemský varhaník, teoretický i praktický odborník věnující se zejména bachovskému dílu Leo van Doeselaar. Toho může český posluchač znát zejména z audiovizuálního projektu All of Bach, který prezentuje Bachovu hudbu na vynikající úrovni. Významný je ale také jako titulární varhaník Královské koncertní síně v Amsterdamu či jako pedagog a držitel mnoha ocenění za svou diskografii.

Číst dál…

Proč je taková? s Run Operun. Feministické téma a novinka, která je zadostiučením

Proč je taková? je nová autorská opera z dílny uměleckého kolektivu Run Operun. Opera se noří do příběhu umlčené ženy ve stínu mocné rodiny. Inspirovaná skutečnými událostmi kolem Rosemary Kennedy, sestry prezidenta J. F. Kennedyho, která byla podrobena nucené lobotomii, odhaluje temné vrstvy společenského tlaku, duševního zdraví a ženské autonomie. Premiéry se…

Číst dál…

Vivat Händel, ale i Habermann!

„František Václav Habermann, nazývaný ‚český Händel‘, se proslavil v 18. století jak u francouzského dvora, tak i u italských vládců. Poté působil v Praze.“

„Marek Štryncl je také zakladatelem i sbormistrem sboru Collegium Floreum, což souboru umožňuje realizovat velké barokní projekty.“

„Jako poslední zaznělo opět dílo G. F. Händela, anthem Zadock The Priest.“

19. ročník festivalu Klášterní hudební slavnosti skončil. Maraton jednadvaceti koncertů v různých zajímavých lokalitách Olomouckého kraje ukončil závěrečný slavnostní koncert 14. září v Šumperku v klášterním kostele Zvěstování Panny Marie. Finále patřilo souboru Musica Florea spolu se sborem Collegium Floreum pod vedením Marka Štryncla. Zazněly skladby Georga Friedricha Händela a také Františka Václava Habermanna, nazývaného „českým Händelem“.

Číst dál…

Inaugurace Jakuba Hrůši v Londýně

Jakub Hrůša, jeden z nejvýraznějších dirigentů současnosti i ve světovém měřítku, vstupuje do své nové role hudebního ředitele Královské opery v Londýně. Jeho inaugurační koncert se uskuteční 20. září, a to v umělecké společnosti sopranistky Kateřiny Kněžíkové, tenoristy Nickyho Spence a barytonisty Pavola Kubáně. Na programu pořadu s názvem Jakub Hrůša and Friends in Concert bude hudba…

Číst dál…

Vahan Mardirossian a Yibai Chen zvedli pardubické publikum ze sedadel

„Radost vyvěrala z opojení kolektivní souhrou.“ 

„Yibai Chen se prezentoval nejen jako suverén s bezchybnou technikou, ale zároveň coby vyzrálá osobnost imponující především přemýšlivostí.“

„Vahan Mardirossian vyzdvihl celou škálu Mozartových geniálních nápadů a nesmlouvavými, vždy zcela akurátními gesty zdůraznil monumentální charakter první věty Jupitera.“

Stylově zahájil v pondělí 15. září svůj inaugurační koncert, jímž Komorní filharmonie Pardubice zároveň otevřela 57. sezonu, šéfdirigent Vahan Mardirossian. Do Sukovy síně Domu hudby vkráčel s cinkající holí v ruce a odřídil s ní úvodní kousek v nové pozici. Po Lullyho barokní muzice následovali Dvořák a Čajkovskij a večer završil Mozart. Podmanivým výkonem si publikum získal mladý čínský violoncellista Yibai Chen.

Číst dál…