Palmu vítězství trombonové soutěže Pražského jara získal Gonçalo Nova z Portugalska
„Program Filasovy kompozice naznačený v podtitulu se pregnantně odrazil v provedení. První část dala příležitost k plnému, dynamicky vyhrocenému nasazení a prověřila hned v úvodu hráčskou výdrž.“
„Gonçalo Nova byl velkolepý v nástupech frází, mýtický v pedálových tónech, báječný v držení trylku a vyzrálém, jemném a sličném pianu.“
„Úroveň soutěžících byla velmi vysoká, hráli vskutku krásně jak z hlediska techniky, tak muzikality. Osobně bych nejvíce vyzdvihl schopnost osobní kreativity a skutečnost, že mladí umělci hráli opravdu niterně, od srdce. Bylo mi velkou poctou poslouchat všechny soutěžící. Rád bych také vyzdvihl perfektní přípravu soutěže ze strany organizátorů,“ (předseda poroty Zdzisław Stolarczyk z Polska)“
Finálový maraton 74. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2023 v oboru trombon se konal v nedělní podvečer 14. května ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Soutěž uváděla anglickým slovem Klára Boudalová a tři finalisté předstoupili na podium slušně zaplněného auditoria se dvěma soutěžními skladbami. Byly to Concertino pro trombon a orchestr Es dur op. 4 Ferdinanda Davida, houslisty a skladatele romantismu, a poté Koncert pro trombon a orchestr „Don Chisciotte o un autoritratto“ (Don Quijotte aneb Autoportrét) Juraje Filase, soudobého autora, jehož život se naplnil na konci roku 2021. Finalisty doprovázel orchestr PKF – Prague Philharmonia pod vedením Ondřeje Vrabce.
Orchestr i finalisté prošli opravdu náročným večerem, který se táhl od osmnácté do jednadvacáté hodiny se dvěma dvacetiminutovými přestávkami. Pro media a náruživé posluchače, kteří čekali na vyhlášení výsledků, dokonce se třemi pauzami. Na podium vystoupil nejprve reprezentant Portugalska Gonçalo Nova s Davidovým Concertinem a vzápětí se představil v téže skladbě Juhyeon Seo z Korejské republiky. Publiku se tak dostalo okamžitého srovnání úrovně obou finalistů a nastavení osobní hitparády. Cenu publika ale podmínky této soutěže neznají. Po přestávce předvedl svou soutěžní vyzrálost v Davidově Concertinu Tim Ouwejan z Nizozemí a na podiu ho vystřídal Gonçalo Nova s druhou soutěžní skladbou, donkichotským autoportrétem Juraje Filase ve formě Trombonového koncertu. Program kompozice naznačený v podtitulu se pregnantně odrazil v provedení. První část dala příležitost k plnému, dynamicky vyhrocenému nasazení a prověřila hned v úvodu hráčskou výdrž. V dalším průběhu se skladba stala proměnlivě doprovázenou poutí sólového nástroje s častým využitím sordina. Pestré střídání dynamických náporů a ztišených frází bylo další zkouškou ovládnutí trombonového partu v součinnosti s pohybem orchestru. Filas, ostatně i David ve svém Concertinu, s rozkoší využívali jak pověstného hlaholu ve forte, které bezpečně zaplnilo objemný prostor Smetanovy síně, tak nejhlubšího trombonového rejstříku, nehledě na presto ve figuracích a škálách a konečně také efektní finesy retní techniky. Všechny tyto prvky pak dávaly bezpečnou příležitost k bodovému hodnocení a je pravda, že i pozorný posluchač našel rozdíly v jistotě provedení virtuózního sólového partu. Dispozice Filasova koncertu výstižně charakterizoval americký trombonista Joseph Alessi, který vyzdvihl schopnosti nástroje v kantiléně, obrovské dynamice, nebývalých škál a postavení v konfrontaci se silným orchestrem. Po další přestávce hráli Filasův koncert nejprve Juhyeon Seo a poté Tim Ouwejan, který soutěž uzavíral. Předsedou poroty byl Zdisłav Stolarczyk z Polska, Maďarsko reprezentoval Zoltán Kiss, dále byl i v porotě Oliver Siefert z Německa, Fabrice Millischer z Francie, Jeremy Wilson z USA a našimi zástupci v porotě byli Robert Kozánek a Lukáš Moťka. Na začátku soutěže před sebou měli výběr z 81 kandidátů z 29 zemí. Jejich nahrávky byly posouzeny na základě anonymního poslechu a do prvního kola bylo přizváno 46 soutěžících. Domácích kandidátů bylo na počátku celkem 12, Gonçalo Nova a Tim Ouwejan byli jedinými zástupci svých zemí a vydrželi až do finále, Korejská republika měla v soupisce na počátku tři trombonisty, laureátem se stal Juhyeon Seo. K vyhlášení výsledků se na podiu sešlo celé grémium soutěže v čele s ředitelem festivalu Pavlem Trojanem a předsedou stálé soutěžní komise Pražského jara, violoncellistou Michalem Kaňkou, výše jmenovaní porotci a také reprezentanti dalších cen mimo Mezinárodní hudební festival Pražské jaro. Porota vyhlásila následující pořadí: 1. cena – Gonçalo Nova, 2. cena – Juhyeon Seo, 3. cena – Tim Ouwejan. Všichni nositelé hlavních cen získali současně titul „Laureát soutěže“. Společně s tím udělila porota i dvě čestná uznání, jež obdrželi Botond Drahos (Maďarsko) a Jarosƚaw Meisner (Polsko).
Poté byly uděleny následující ceny: Cena Nadace Český hudební fond za nejlepší provedení skladby zkomponované pro Mezinárodní hudební festival Pražské jaro 2023 – Gonçalo Nova, Cena hl. města Prahy pro nejúspěšnějšího laureáta – Gonçalo Nova. Cena nakladatelství Bärenreiter, dárkový poukaz na výběr notového materiálu z produkce Bärenreiter Praha a Bärenreiter-Verlag Kassel pro nejúspěšnějšího laureáta – Gonçalo Nova. AMATI Kraslice Prize pro nejúspěšnějšího laureáta – profesionální trombon VFC–SL6677HR – Gonçalo Nova. Podle dispozic soutěže obdržel nositel první ceny, Gonçalo Nova z Portugalska, pozvánku k vystoupení na 79. mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro 2024.
Finalisté, vesměs studenti konzervatoří – Gonçalo Nova je posluchačem Hochschule für Musik Freiburg v Německu, Juhyeon Seo reprezentuje střední školu Sunhwa Arts High School, soukromou koedukovanou vysokoškolskou přípravnou uměleckou akademii se sídlem v Soulu v Jižní Koreji a Tim Ouwejan je studentem instituce s názvem Conservatorium van Amsterdam – prokázali mimořádnou připravenost fyzickou a uměleckou. Jejich výkon na podiu Smetanovy síně Obecního domu v Praze byl opravdu obdivuhodný. Juhyeon Seo dokázal zahrát forte na hranici snesitelnosti, zatímco jeho kolegové se evidentně v boření klenby sálu mírnili. Tim Ouwejan vynikal v přednesu melodických frází a dynamických proměnách, Gonçalo Nova byl velkolepý v nástupech frází, mýtický v pedálových tónech, báječný v držení trylku a vyzrálém, jemném a sličném pianu. V soutěžním klání mohl ale zvítězit jen jeden a tentokrát šlo o vítězství pozoruhodné. Gonçalo Nova si odnesl, kromě dvou čestných uznání, které soutěž uděluje, první cenu a všechny čtyři další přidružené ceny. Doprovázející PKF – Prague Philharmonia pod vedením Ondřeje Vrabce byl jistý a bezpečný partner mladých trombonistů a s neutuchající pozorností, s vlídnou podporou déletrvajících pauz (které mohly ovšem atakovat soustředění) podal spolehlivý a chvályhodný výkon.
*******
Foto: Pj / Ivan Malý
Příspěvky od Rafael Brom
- Hudba Fin de siècle v Rudolfinu
- Ohňostroj v centru historického města. Pražští komorní sólisté slavili silvestra
- Vánoční Svátky hudby v Betlémské kapli
- Jiří Bárta a Terezie Fialová hráli Martinů v sále Martinů
- Afflatus Quintet přivítal advent
Více z této rubriky
- Novoroční koncert Janáčkovy filharmonie jako důkaz nezměrné síly hudby
- Tón jako korálek aneb Marimba Ladislava Bilana
- Pohodová vycházka porevoluční Paříží s Alenou Hönigovou
- Luminarium Kryštofa Mařatky ve vynikajícím provedení v Plzni
- Tvořivé dialogy a houževnatost umělecké zralosti
- Koncert k nedožitým 98. narozeninám Zuzany Růžičkové ve znamení pestrosti a mládí
- Docent Martin Hroch hrál na cembalo, doprovázely čtyři smyčce
- Luksova bezelstná demonstrace limitů SOČRu
- Hudební večer plný kontrastů. Moravská filharmonie s Beethovenem, Prokofjevem i Tabakovou
- Návrat k Jindřichu Feldovi a skvostný Brahms. Hradecká filharmonie opět potěšila