KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Rozhlasoví symfonikové uvádějí finále Tristana a Isoldy english

Éra Petra Popelky v roli šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu je spjata s třídílným projektem kompletního koncertního provedení Wagnerovy opery Tristan a Isolda. V pondělí 7. října od půl osmé večer je na programu závěrečná část, ve Dvořákově síni Rudolfina bude uvedeno třetí dějství opery za účasti mezinárodního pěveckého kolegia. 

Elisabeth Teige a Michael Weinius

Šéfdirigent Petr Popelka, s nímž portál KlasikaPlus.cz v nedávné době uveřejnil rozhovor, si pro své působení v čele Symfonického orchestru Českého rozhlasu zvolil jako dlouhodobější projekt koncertní provedení Wagnerova díla Tristan a Isolda. Tato opera měla premiéru v Mnichově 10. června 1865 pod taktovkou Hanse von Bülowa a tehdejší vlivný filozof Friedrich Nietzsche ji charakterizoval jako „nebezpečně fascinující, hrůzně a sladce nekonečnou“. A právě robustní Wagnerův symfonismus se stal inspirací pro Petra Popelku, aby na místo běžně užívaného symfonického cyklu sáhl během svého angažmá u rozhlasových symfoniků k vícedílnému provedení Wagnerovy opery. První části uvedl s orchestrem v dubnu roku 2023, druhou v březnu letošního roku; oba koncerty reflektoval i portál KlasikaPlus.cz ZDEZDE

V pondělí 7. října se Dvořákova síň pražského Rudolfina stane dějištěm tragického finálového třetího dějství Wagnerovy opery. Na zámku Kareol v Bretani Zraněného rytíře Tristana drží při životě jen touha po setkání s Isoldou. V horečkách si promítá svůj dosavadní život, proklíná lektvar lásky a svůj osud. Touží po smrti, kterou mu má Isolda přinést. Několikrát si myslí, že už se její loď blíží, ale jde o halucinace. Když Isolda konečně připluje, Tristan jí umírá v náručí. Na další lodi se blíží cornwallský král Marke. Tristanův druh Kurwenal se domnívá, že se chce mstít, a na smrt se bije s jeho pobočníkem. Král však už nechtěl pomstu, dozvěděl se o kouzelném nápoji lásky a pochopil, že milence obvinil ze zrady neprávem. Truchlí nad mrtvými těly, cítí marnost. Isolda už nevnímá, co se kolem děje, blouzní, a nakonec umírá steskem, což zachycuje rozsáhlá scéna nazývaná Isoldina smrt z lásky korunující operu básnicky i hudebně; je často uváděným samostatným koncertním kusem. 

Petr Popelka

Petr Popelka pro závěrečné dějství Wagnerových Tristana a Isoldy vybral mezinárodní pěvecké obsazení. Tenorovou úlohu Tristana svěřil švédskému pěvci Michaelu Weiniusovi, vítězi Soutěže Richarda Wagnera v Seattlu v roce 2008, který je pravidelným hostem prestižních operních domů právě zejména ve wagnerovském repertoáru. Part Isoldy zastane norská dramatická sopranistka Elisabeth Teige, která je častým hostem wagnerovských Slavností v Bayreuthu a v letošním roce debutovala také na scéně Bavorské státní opery v Mnichově jako Leonora v Beethovenově Fideliovi. Oba protagonisté již dříve spolupracovali i s pražským Národním divadlem. V dalších rolích vystoupí mezzosopranistka Ester Pavlů jako Brangäne, norský basista Jens-Erik Aasbø v úloze krále Markeho, německý barytonista Bernhard Hansky jako Kurwenal a konečně Martin Šrejma, který ztvární tenorové úlohy Hirta a Steuermanna. 

Výtěžek z koncertu poputuje na konto sbírky Pomáhejte s námi pod záštitou Nadačního fondu Českého rozhlasu na podporu domovů seniorů zasažených povodněmi.

O den později uvede Symfonický orchestr Českého rozhlasu ve Studiu 1 komorní folklórně laděný projekt Čarotaj za účasti zpěvaček Taťány RoskovcovéJitky Novotné za instrumentálního doprovodu basklarinetisty Petra Valáška, fagotisty Ondřeje Roskovce a violoncellisty Jana Kellera, k nimž se mimořádně připojí i šéfdirigent Petr Popelka, který usedne ke klavíru, a mezzosopranistka Christina Bock.

Čarotaj

Foto: Michal Fanta, Vojtěch Brtnický, archiv SOČRu

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky