International Opera Awards 2024 jsou prestižním oceněním a celosvětovou oslavou operních úspěchů. Opera Národního divadla moravskoslezského bojuje především v kategorii operní soubor a také v kategorii festival se Smetanovským operním cyklem Ostrava 2024. Ocenění se dostane nejlepším projektům žánru po celém světě. Hlasující diváci vyplní formulář na webu International Opera Awards. Nominovat může každý…
K mnichovským inscenacím Debussyho Pelléa a Mélisandy a Mozartova Idomenea
„O jak novátorské a ojedinělé dílo šlo, si nejlépe uvědomíme, když se podíváme, jaké opery byly krátce před a po premiéře Pellea a Melisandy uvedeny.“
„Christian Gerhaher byl hvězdou večera.“
„V Mnichově hrají Idomenea snad bez jediného škrtu, představení trvá s jednou přestávkou téměř čtyři hodiny, končí se poměrně dlouhým baletem.“
Při Mnichovském operním festivalu se každoročně konají také dvě premiéry. Letos to byla po Ligetiho opeře Le Grand Macabre impresionistická opera z roku 1902 Pelléas a Mélisanda Clauda Debussyho. V každém operním průvodci se dočteme, že se jedná o klíčové dílo v historii opery, které významně ovlivnilo další vývoj tohoto žánru. Škoda jen, že sám její autor už žádnou další operu nedokončil.
Ligetiho Le Grand Macabre premiérově v Mnichově. A hned bravurně
„Operní festival v Mnichově přináší nejen ty nejlepší inscenace uplynulé sezóny, ale i další bohatý repertoár a k tomu již tradičně dvě operní premiéry.“
„Hudební nastudování Kenta Nagana je jedním slovem úchvatné.“
„Le Grand Macabre asi nikdy nebude oblíbenou repertoárovou operou pro široké publikum à la La traviata, ale své obecenstvo si určitě najde.“
Mnichovský operní festival je každoročním vyvrcholením bohaté operní sezóny Národního divadla v Mnichově. Poprvé se konaly již v roce 1875, tradice je tedy opravdu dlouhá a příští rok budeme slavit 150 let od jejich založení. Jednou ze dvou letošních premiér se stala Ligetiho anti-anti-opera Le Grand Macabre.
Kam za operou? Do Mnichova
V sobotu 16. března 2024 intendant Bavorské státní opery Serge Dorny, hudební ředitel Vladimir Jurowski a šéf baletu Laurent Hilaire představili divadelní sezónu 2024/25. Operní soubor uvede v premiéře nejprve 27. října 2024 novou inscenaci Wagnerova Zlata Rýna (dirigent Vladimir Jurowski, režie Tobias Kratzer), která je prologem k novému nastudování celé Wagnerovy tetralogie…
Asmik Grigorian triumfovala v Mnichově při novém uvedení Pikové dámy
„Asmik Grigorian patří k nejvyhledávanějším operním pěvkyním současnosti.“
„Představení bylo hudebně na mimořádné výši.“
„Inscenaci režiséra Andrewse lze označit za působivou a dramaticky věrohodnou.“
Vynikající litevskou sopranistku Asmik Grigorian zná i pražské publikum – zpívala titulní roli v koncertním provedení Dvořákovy Rusalky s Českou filharmonií a dirigentem Semjonem Byčkovem. Operní zpěv má v krvi, oba její rodiče jsou (byli) operními pěvci. Asmik Grigorian nyní patří k nejvyhledávanějším operním pěvkyním současnosti, je doma na Salcburském festivalu (Salome), v Metropolitní opeře (Čo-Čo-San) a v dalších světových operních domech. Je také hvězdou nové inscenace Čajkovského opery Piková dáma v Bavorské státní opeře, jejíž premiéra se uskutečnila 4. února; recenzované představení pak 17. února.
Piková dáma v Mnichově
Bavorská státní opera nabídne novou inscenaci Čajkovského opery Piková dáma podle stejnojmenné novely A. S. Puškina. Premiéra se uskuteční 4. února v neděli v Nationaltheater. Opera o třech jednáních se hraje v ruském jazyce a upozornění zní, že během představení bude na jevišti několikrát použito stroboskopické osvětlení a výstřel z pistole. Operu Piková dáma vytvořil Čajkovskij v krátkém…
Aida v Mnichově i pro mnohatisícový dav na Opeře pro všechny
„Kdo by od režiséra Michieletta čekal, že uvidí Aidu zasazenou mezi pyramidami, slony a velbloudy na scéně, mýlil by se.“
„Vynikající bylo hudební nastudování Daniela Rustioniho, který v mnohokrát slyšené partituře odkryl sebemenší detaily, přičemž ctil interpretační tradici.“
„Mezinárodní obsazení Aidy bylo velice vyrovnané a kvalitní.“
Po několikaleté přestávce se do repertoáru Bavorské státní opery v Mnichově vrátila Verdiho nesmrtelná opera Aida. Nová inscenace této opery měla premiéru 15. května 2023 v mnichovském Národním divadle. Je dílem italského dirigenta Daniela Rustioniho, který je od roku 2021 prvním hostujícím dirigentem v Mnichově (především pro italský obor) a režiséra, rovněž italského původu, Damiana Michieletta, dnes jednoho z nejrenomovanějších operních režisérů vůbec. Scénu vytvořil Paolo Fantin, kostýmy Carla Teti, choreografii Thomas Wilhelm a sbory nastudoval Johannes Knecht. Inscenace byla také třikrát uvedena v rámci letního operního festivalu. Pochopitelně se setkala s velkým zájmem publika, neboť se jedná o jednu z nejoblíbenějších oper celé historie tohoto žánru.
Dokonalá inscenace v Bavorské státní opeře
„Semele je oratorium na světské téma, které Händel napsal během jednoho letního měsíce v roce 1743.“
„Režisér Guth ctil hudbu a veškeré akce na jevišti důsledně vycházely právě z dokonalé znalosti Händelovy partitury a z respektu, který k ní Guth chová, což je u dnešních režisérů spíš ojedinělé.“
„Guthovy nároky na ztvárnění jednotlivých rolí byly značné a všichni je bez problémů zvládli.“
Pokud operní soubor v kterémkoliv divadle vede vzdělaná umělecká osobnost, na repertoáru nejsou jen opery od Mozarta po Pucciniho, ale i opery barokní – před Mozartem existovala opera již více než 150 let. Dále klasika 20. století i díla zcela současná (podotkněme, že od smrti Pucciniho v příštím roce uplyne už sto let). To mají na paměti například v Bavorské státní opeře v Mnichově. Současný intendant Serge Dorny přinesl do repertoáru Purcellovu operu Dido a Aeneas a Händelovu Semele. Druhá jmenovaná se stala jednou ze dvou premiér letošního Mnichovského operního festivalu, kdy byla uvedena celkem pětkrát před beznadějně vyprodaným hledištěm Divadla prince regenta. Premiéra Semele se konala 15. července 2023.
Vřele přijatý Deanův Hamlet na Mnichovském operním festivalu
„Operní libreto vcelku sleduje původní Shakespearovu předlohu, samozřejmě se od ní odchyluje, ale pouze v tom, jaký je rozdíl mezi hrou a operním libretem.“
„Všichni pěvci, kteří byli obsazeni do rolí v této opeře, jsou nejen vynikajícími pěvci ve smyslu techniky i muzikality, ale i zdatnými herci.“
„Jsem přesvědčen, že se jedná o jednu z nejlepších operních partitur současnosti. Hudba opery Hamlet je velice pestrá, lyrické pasáže střídají dramatické, většinou je přitom psána velice přístupnou formou.“
Je neuvěřitelné, jak Shakesperovo více než čtyři sta let staré dramatické dílo stále láká operní skladatele jako předloha pro jejich tvorbu. Jedním z nich je Australan Brett Dean. Jeho druhá opera, Hamlet, byla nyní provedena v rámci Mnichovského operního festivalu a nikoho nenechává na pochybách o kvalitách tvůrčího týmu v čele se skladatelem. Dílo vyložené veskrze klasicky, avšak obloukem se zároveň vyhýbající staromódnosti, přináší komplexní hudebnědivadelní zážitek. Text je reflexí reprízy z 1. července.
Lohengrin v Bavorské státní opeře. Publikum rozděleno na dva tábory
„Zapotřebí je především vyzdvihnout hudební nastudování francouzského dirigenta Françoise-Xaviera Rotha.“
„Recenzent s plným vědomím, že jde o jednoho z nejžádanějších wagnerovských tenoristů současnosti, je přesvědčen, že Vogtův hlas je ideální pro Nemorina nebo Ferranda a že Wagnerovy role vyžadují daleko dramatičtější hlas.“
„Pojetí opery maďarským režisérem Kornélem Mundruczóem absolutně nectilo skladatelův podtitul ‚romantická opera‘.“
Opery Richarda Wagnera jsou pevnou součástí repertoáru zejména německých operních scén. Pro ty menší jsou některé jeho opery svými interpretačními nároky zcela nedostupné, střední německé scény se však dnes dokonce pouštějí i do tetralogie Prsten Nibelungův a ty největší pravidelně uvádějí ve svém repertoáru většinu skladatelových oper, zejména od Bludného Holanďana po Parsifala. Dostát nárokům, které tyto opery svým interpretům přinášejí, je ovšem obtížné i pro velká divadla. Jaká tedy je nová inscenace Lohengrina v Mnichově?
Gala představí mladé talenty Operního studia Bavorské opery
Operní gala mladých pěvců chystá na pondělní večer 5. prosince Spolek přátel hudebních talentů a společnost Nachtigall Artists. V Sále Novoměstské radnice v Praze vystoupí pěvecké talenty nastupující generace, kteří se teď zdokonalují v Operním studiu při Bavorské státní opeře v Mnichově. Českými frekventanty tohoto projektu byli Petr Nekoranec a Boris Prýgl. V pondělí se představí jejich…
Mnichovské operní slavnostní hry 2022 a opery Richarda Strausse
„Obě představení Straussových oper v Mnichově byla bez nadsázky na světové úrovni.“
„Režisér Marton celou operu rozehrál do nejmenších detailů a vždy zcela v souladu s hudbou. Inscenace nepostrádá i vtip.“
„I při Růžovém kavalíru můžeme konstatovat to, co při představení opery Capriccio. Vynikající orchestr, moderní režie a výborné pěvecké i herecké výkony všech rolí.“
Na Mnichovských operních slavnostních hrách zazněly bezprostředně po sobě dvě opery Richarda Strausse. Capriccio v režii Davida Martona 23. července řídil Leo Hussain, o den později uvedeného Růžového kavalíra v pojetí Barrieho Koskyho dirigoval Vladimir Jurowski. V obou operách se sešlo vzácně vyvážené obsazení inscenačního týmu i interpretů.
Mnichovské slavnostní hry.
Nové inscenace oper Trójané Hectora Berlioze a Ďáblové z Loudunu Krzysztofa Pendereckého
„Dirigent Rustioni Berliozovu operu výstižně charakterizoval třemi slovy: efektní, spektakulární, naturalistická.“
„Jestliže Trójané se vyznačovali režijní bezradností, inscenace Ďáblů z Loudunu byla po této stránce dokonalá.“
„Na těchto dvou inscenacích si divák mohl zcela jasně uvědomit, co je to moderní operní divadlo 21. století a co jen sled prázdných nápadů s vnějším kalkulem zaujmout.“
Mnichovskými slavnostními hrami každoročně vrcholí operní a baletní divadelní sezóna v Bavorské státní opeře. Na mezinárodní festival, který se letos pořádá ve dnech 24. června až 31. července, se každoročně sjíždějí milovníci oper doslova z celého světa. Však také má festival každoročně co nabídnout. Letos jsou vedle třinácti oper uvedeny také čtyři balety, pět komorních koncertů, písňové recitály… Podívejme se blíže na dvě inscenace první poloviny letošního programu – operní bilogii Les Troyens od Hectora Berlioza, uvedenou 6. a 10. července, a na festivalovou premiéru inscenace opery Ďáblové z Loudunu od Krzysztofa Pendereckého.
Příhody lišky Bystroušky v Mnichově v pondělí a sobotu pod taktovkou Roberta Jindry
Mnichovský operní festival při Bavorské státní opeře uvede v pondělí 11. a v sobotu 16. července Janáčkovu operu Příhody lišky Bystroušky – inscenaci z ledna letošního roku. Obě představení bude dirigovat Robert Jindra. Sobotní uvedení bude k vidění v přímém přenosu i na náměstí Max-Joseph-Platz. Vstup je volný. Pro Janáčkovu operu v režii Barrieho Koskyho byli angažováni…
Vánoční zpívání z Rudolfina online
V pondělí 21. prosince se v pražském Rudolfinu uskuteční vánoční koncert, na kterém vystoupí sopranistky Simona Šaturová a Lada Bočková, mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir, tenorista Petr Nekoranec a barytonisté Lukáš Bařák a Boris Prýgl. Pěvce doprovodí klavírista Marek Kozák. Zazní árie, operní scény a dojde i na vánoční písně a koledy. Koncert bude živě streamován od 20 hodin…
Taneční a barokní hrátky s PKF a Harry Bicketem
„Angažmá Harryho Bicketa by vzhledem k jeho životopisu člověk očekával u orchestrů se zaměřením na autentickou interpretaci. Pozvání od PKF považuji za velmi osvěžující.“
„Úsměvné oživení připravil stroj na vítr.“
„Vrcholem večera pro mě zůstala barvitá a hravá partitura Rameauova.“
PKF si pro svůj sedmý abonentní koncert pozvala za dirigentský stupínek distingovaného anglického gentlemana Harryho Bicketa. Renomovaného interpreta staré hudby. Jak dopadla kombinace jeho poučeného přístupu a moderních nástrojů nespecializovaného tělesa?
Pohledem Petra Vebera (7)
S Prodankou do světa
„O Mahlerově Prodané nevěstě v Metropolitní opeře se píše jako o mistrovském kousku.“
„Kolik je podobných opravdu komických oper v češtině – komedií typu Lazebník sevillský…?“
„Mnohem snadnější je dnes napsat drama. Moderna a ještě víc postmoderna se komičnosti trochu vzpírá.“
Prodaná nevěsta je komická opera o třech dějstvích Bedřicha Smetany na libreto Karla Sabiny. Premiéru měla 30. května 1866 v Prozatímním divadle v Praze. Zásluhou Emy Destinnové byla uvedena v Metropolitní opeře v New Yorku. V němčině v překladu Maxe Broda. Premiéru tam 19. února 1909 dirigoval Gustav Mahler.
Pohledem Petra Vebera (2)
Hans und Marie aneb Die verkaufte Braut
„Jsou opery, které se dají přesadit do nadčasových dimenzí; některé další snesou ale mnohem méně – a na některé by se nemělo sahat vůbec.“
„Režisérova fantazie nesmí překročit hranice pokory. Pak většinou zůstane i v rámci zdravého rozumu.“
„Operní pěvci v současnosti čím dál víc musejí dělat na jevišti věci, které by si jejich předchůdci nedovedli představit.“
Jaký je rozdíl mezi Smetanou a Janáčkem? Janáček je světový, ale jeho opery se ve světě dávají v češtině. Smetana je ryze český, ale jeho nejnárodnější operu si dovedou s pochopením přivlastnit Němci: nejen tak, že ji zpívají německy, ale dokáží ji navíc i smysluplně situovat do prostředí moderního bavorského venkova. A nebo se to odehrávalo v Čechách? Scéna a režie v minulých dnech hrané mnichovské inscenace byly pro náš kulturní útlocit každopádně asi trochu kontroverzní, ale neurážející – a pro postmoderní dobu zcela odpovídající a charakteristické.
Tomáš Hanus: Hledět si při dirigování opery pouze hudby? To nemohu
„Publikum v Mnichově na Prodanou nevěstu reaguje velmi vřele.“
„Jelikož jsem se od začátku srpna nezastavil, vyberu si teď intenzívní studijní čas.“
„Janáčkova hudba se nemůže omrzet.“
Bavorská státní opera hraje od prosince Smetanovu Prodanou nevěstu. Po hudební stránce za novou inscenací stojí dirigent Tomáš Hanus, šéfdirigent a hudební ředitel Velšské národní opery v Cardiffu, brněnský rodák, který se svým souborem hostoval v prosinci na festivalu Janáček Brno 2018 s operou Z mrtvého domu…
Aleš Briscein od Janáčka ke Smetanovi
„Janáček a můj hlas si naštěstí velmi dobře rozumějí.“
„V zahraničí jde o velmi žádaného autora, žijeme v období „janáčkománie“.“
„V únoru 2019 čeká Brisceina Smetanův Dalibor v německém Frankfurtu.“
Na scénu berlínské Deutsche Oper se na tři večery 10., 16. a 22. listopadu vrací Janáčkova opera na motivy Čapkovy hry Věc Makropulos o touze po nesmrtelnosti i strachu z ní. Hlavní ženskou roli Emilie Marty ztvární jedna z nejlepších dramatických sopranistek současnosti Evelyn Herlitzius. Do inscenace vstupuje i tenorista Aleš Briscein, který hlavní postavu Alberta Gregora vytvořil už několikrát v kariéře, kromě českých scén třeba v Londýně, Salcburku, Šanghaji nebo Hongkongu.
Boris Prýgl rozkročen mezi basem a tenorem
„Jsem vlastně rád, že jsem soutěž Operalia loni nevyhrál.“
„Od podzimu 2019 nastoupím jako sólista Bavorské státní opery.“
„Jednou bych možná mohl být i Heldentenor. Nebo vysoký baryton.“
„V Asii nemají písničky o lásce, ale o bojovnících s draky.“
„Na zpěvákovi je vidět, jestli emoce jde z hloubi srdce, nebo jestli ji jen hraje.“
Srpnový koncert Borise Prýgla v rodném Hodoníně vzbudil obrovský zájem, přišlo na tisíc lidí. Ohlas mělo také zařazení jeho jména mezi sólisty sobotního operního koncertu na Litoměřických svátcích hudby. „Kecal a Vodník jsou srdcovou záležitostí, ale jsem na ně pro jeviště ještě moc mladý… Ostatně jsem dnes rád, že jsem souěž Operalia loni nevyhrál. Možná by mě to ve světě semlelo,“ řekl mladý pěvec portálu KlasikaPlus.cz.
O festivalové odvaze a kouzlu střední Evropy
„Vyvést hudbu z olympijské haly a z kongresového centra do okolní alpské přírody.“
„Sázka na přírodu vyšla, přitáhla nové publikum.“
„Vrcholem byly dva koncerty pod širým nebem na nádvoří kláštera.“
„Historický čin – zařazení Sinfonietty, která na festivalu zazněla poprvé.“
„Odvaha změnit zaběhnuté pořádky ve velmi tradičním prostředí.“
Leoš Janáček a Richard Strauss, historizující Brno a krávy na alpských loukách, koncertní fraky a bavorské dirndly, Romeo s Julií a Zarathustra … ne, nezbláznila jsem se letošním vedrem, jen se snažím dát dohromady dojmy z jednoho festivalu.